cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
ŁAZY PO RAZ CZWARTY
ŚWIĘTO TRUSKAWKI W P...
ZLOT W WOLI RASZTOWS...
RETROMOTO 2017
RUMELY OIL-PULL - CI...
Zareklamuj się!
LANZ ALLDOG A1806
Lanz Alldog A1806

Lanz Alldog A1806


Pierwsze Alldogi pojawiły się w 1952r. Posiadały benzynowy silnik dwutaktowy o pojemności niecałe 450 ccm tzw. "Doppelkolben". Był to silnik dwutłokowy, w którym obydwa tłoki poruszały się jednocześnie w tym samym kierunku. Dlatego w tabelach podane jest, że posiada on 1 cylinder, a średnica i skok tłoka wyrażona jest 2 x 55 x 94 mm. Silnik ten miał moc ok. 12 KM. Skrzynia posiadała 5 biegów do przodu i jeden wsteczny. Tą wersję produkowano do 1954 roku i była oznaczona dokładnie jako A1205 Motor-Geräteträger.
Po modernizacji w 1954r. model otrzymał oznaczenie A1215 - posiadał on już jednocylindrowego diesla o pojemności 534 ccm. Moc była praktycznie taka sama. W roku następnym zwiększono moc do 13 KM. Teraz model ten nazywał się A1305. W roku 1956 dostępne były dwa modele. Oprócz A1315 (zmodernizowana wersja A1305) dostępny był także A1806 - z 2-cylindrowym silnikiem Diesla - w odróżnieniu od poprzednich Alldogów miał on chłodzenie cieczą. Pojemność 1250 ccm. Jak łatwo ię domyśleć z nazwy modelu silnik osiągał 18 KM.
Już na pierwszy rzut oka widać różnicę w budowie tego nośnika - w porównaniu chociażby z powszechnie znanym u nas RS-em 09. Rama Lanza składa się z dwóch rur, połączonych ze sobą na końcach. Oba elementy ramy posiadają listwy z szeregiem otworów - umożliwiało to dosyć płynne regulowanie zawieszenia narzędzi. Moim zdaniem było to o wiele praktyczniejsze niż pojedyńczy element nośny (jak w przypadku RS-a), ponieważ umożliwiało to zamontowanie z przodu np. elewatorowej kopaczki do ziemniaków. Z nośnikiem współpracować mogło wiele narzędzi i dlatego wielu rolników kupowało Alldogi. Czasami wykorzystywano je również jako środek transportowy - po założeniu drewnianej skrzyni ładunkowej z burtami.
Ostatnie Alldogi zeszły z taśmy produkcyjnej w 1959 roku.


Paweł Rychter



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.