cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
RUMELY OIL-PULL - CI...
I KONKURS ORKI ZABYT...
III TRAKTOROWY ZAJAZ...
MIASTO OGRÓD PIŁA 2017
III KROKOWSKA AGRO W...
Zareklamuj się!
LANZ ALLDOG A1806
Lanz Alldog A1806

Lanz Alldog A1806


Pierwsze Alldogi pojawiły się w 1952r. Posiadały benzynowy silnik dwutaktowy o pojemności niecałe 450 ccm tzw. "Doppelkolben". Był to silnik dwutłokowy, w którym obydwa tłoki poruszały się jednocześnie w tym samym kierunku. Dlatego w tabelach podane jest, że posiada on 1 cylinder, a średnica i skok tłoka wyrażona jest 2 x 55 x 94 mm. Silnik ten miał moc ok. 12 KM. Skrzynia posiadała 5 biegów do przodu i jeden wsteczny. Tą wersję produkowano do 1954 roku i była oznaczona dokładnie jako A1205 Motor-Geräteträger.
Po modernizacji w 1954r. model otrzymał oznaczenie A1215 - posiadał on już jednocylindrowego diesla o pojemności 534 ccm. Moc była praktycznie taka sama. W roku następnym zwiększono moc do 13 KM. Teraz model ten nazywał się A1305. W roku 1956 dostępne były dwa modele. Oprócz A1315 (zmodernizowana wersja A1305) dostępny był także A1806 - z 2-cylindrowym silnikiem Diesla - w odróżnieniu od poprzednich Alldogów miał on chłodzenie cieczą. Pojemność 1250 ccm. Jak łatwo ię domyśleć z nazwy modelu silnik osiągał 18 KM.
Już na pierwszy rzut oka widać różnicę w budowie tego nośnika - w porównaniu chociażby z powszechnie znanym u nas RS-em 09. Rama Lanza składa się z dwóch rur, połączonych ze sobą na końcach. Oba elementy ramy posiadają listwy z szeregiem otworów - umożliwiało to dosyć płynne regulowanie zawieszenia narzędzi. Moim zdaniem było to o wiele praktyczniejsze niż pojedyńczy element nośny (jak w przypadku RS-a), ponieważ umożliwiało to zamontowanie z przodu np. elewatorowej kopaczki do ziemniaków. Z nośnikiem współpracować mogło wiele narzędzi i dlatego wielu rolników kupowało Alldogi. Czasami wykorzystywano je również jako środek transportowy - po założeniu drewnianej skrzyni ładunkowej z burtami.
Ostatnie Alldogi zeszły z taśmy produkcyjnej w 1959 roku.


Paweł Rychter



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.