cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
JAK DBAĆ O SZYBY W C...
WYKAZ KLUBÓW, STOWAR...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
VII SPOTKANIE U SOŁT...
DOŻYNKI JASNOGÓRSKIE...
Zareklamuj się!
BAWARIA SCHLEPPER 11PS
Bawaria Schlepper 11PS


Bawaria Schlepper



Okres pierwszych piętnastu lat powojennych w Europie był to czas olbrzymiego wzrostu zapotrzebowania na lekkie ciągniki rolnicze. Mnogość odbiorców powodowała, iż jak grzyby po deszczu powstawały małe montownie i fabryczki produkujące traktory. Wielu z tych drobnych producentów korzystało z gotowych podzespołów renomowanych fabryk, składając je w jedną całość. Na przykład w Niemczech bardzo popularne były skrzynie biegów z tylnym mostem firmy ZF łączone z silnikami Deutza, Zankrea, MWM etc.
Nie mniej jednak bardzo dużą ciekawostką były wytwórnie, które przerabiały w prost pojazdy wycofane z demobilu amerykańskiej armii. Rozwiązania te przypominały nieco działania naszych pomysłowych górali, którzy potrafią zbudować sprawny traktor z napędem 4x4 z Gazika.
Jedną z takich firm budującą właśnie traktory dla niemieckich górali była firma BTZ G.m.b.H. zlokalizowana w Monachium. Przedsiębiorstwo to trudniło się naprawami i zabudową ciężarówek. Jednakże wyczuwając powojenną koniunkturę na różnego rodzaju traktory, rozpoczęła produkcję ciągnika pod nazwą Bawaria Schlepper. Maszyna ta była niczym innym jak przebudowanym samochodem Jeep. Pojazdy przychodziły do fabryki ze zdemontowanym nadwoziem. Pozostawało podwozie , skrzynia biegów i mosty. Benzynowy silnik Jeepa był nieekonomiczny, więc wstawiano popularną w niemieckim rolnictwie jednocylindrową jednostkę KHD Deutz F1 M414. Przed skrzynią biegów wstawiany był reduktor przekładni o przełożeniu 37:1. Dzięki temu ciągnik osiągał prędkości terenowe od 4,0 do 14 km/h a po przełączeniu oryginalnej skrzynki redukcyjnej Jeepa na zakres biegów szosowych na pierwszym biegu ciągnik osiągał 12 km/h na trzecim zaś 41km/h co czyniło ten pojazd bardzo uniwersalną maszyną w transporcie i przy pracach polowych.
Prześwit ciągnika poruszającego się na ogumieniu 6,00-16 pod mostem tylnym wynosił 22,5 cm. Istniała możliwość podłączenia bocznej kosiarki listwowej otrzymującej napęd przez dodatkową przekładnię. Siła uciągu tego niezwykłego ciągnika wynosiła na 1 biegu 450 kg.
Wkrótce zapotrzebowanie na tego typu maszyn zaczęło malec. Rolnictwu był bardziej potrzebny typowy ciągnik o większej sile uciągu, prześwicie i możliwości zawieszania różnorakich narzedzi.


Rafał Mazur



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.