Niemiecki Ursus

Dodano dnia: 01/04/2019

W 1946 roku dwie niemieckie firmy Gross-Hessische Truck Company z Wiesbaden i Landmaschinnen Erkelenz z Frankfurtu łączą się w jedno przedsiębiorstwo. Pierwszy z producentów zajmował się przebudową amerykańskich ciężarówek wycofanych z demobilu na potrzeby rynku cywilnego. Druga firma budowała maszyny rolnicze.
Wspólnie utworzone przedsiębiorstwo przybrało znajomą nam nazwę Ursus – Traktoren Werk.
Pierwszy ciągnik z tej fabryki to była bardzo ciekawa konstrukcja, wyprzedzająca nieco swoje czasy. Ursus zaprojektował ciągnik „Allrad Dieselschlepper” z napędem na 4 koła. Co ciekawe średnice tych kół były jednakowe. Sylwetka traktora przypominała niektóre współczesne ciągniki dużej mocy. Przy budowie traktora starano się rozwiązać odwieczny problem konstrukcji ówczesnych ciągników, które były zbyt lekkie z przodu i za ciężkie z tyłu. Ten niekorzystny rozkład masy źle odbijał się na efektywnym wykorzystaniu mocy ciągnika. Należy podkreślić, iż we współczesnych traktorach dąży się do idealnego rozkładu mas przód/tył, tak aby było to 50/50%.
Do napędu Ursusa wykorzystany został jednocylindrowy silnik Bauschera typu D10 o mocy 15 KM. Mosty napędowe i skrzynię rozdzielczą Ursusa oparto na elementach ciężarówek General Motors i Dodge. Hamulce dostarczała firma Brembo, a układ kierowniczy Fulmina. Początkowo zastosowana została sześciobiegowa skrzynia firmy ZA Renk, którą następnie zastąpiono dość rozbudowaną skrzynką, posiadającą 8 biegów do przodu i 2 do tyłu. W zakresie 3 – 8 km/h traktor posiadał, aż 4 prędkości. Można było więc w miarę dobrze dopasować szybkość ciągnika do rodzaju wykonywanej pracy. W połączeniu z wolnoobrotowym silnikiem Bauschera ciągnik Ursusa uzyskiwał na najwyższym biegu 20,0 km/h. Tak więc był to bardzo uniwersalny ciągnik sprawdzający się zarówno w pracach polowych jak i transportowych.
Sztywność konstrukcji gwarantowała masywna rama składająca się z profili ceownikowych. Ursus poruszający się na 4 jednakowych kołach o wymiarach 8,00-20 uzyskiwał prześwit 28cm mierzony pod mostem napędowym. Ciągnik nie był zbyt ciężki, gdyż ważył 1480kg. Ciekawie przedstawiało się zużycie paliwa wynoszące przy 10 godzinnej pracy 12-18kg oleju napędowego i 0,5kg oleju silnikowego.
W komplecie do ciągnika, producent oferował zaczep polowy, kosiarkę boczną, pług nabudowany, piłę tarczową , tylny wałek odbioru mocy z prędkościami zależnymi od załączonego biegu w zakresie 540- 3000 obr/min.
Co ważne cena ciągnika była porównywalna do innych klasycznych konstrukcji z tego okresu. Ursus Allrad kosztował tylko 115 DM więcej od 15 konnego Fendta Diesleross.
W 1950 roku na frankfurckiej wystawie przemysłowej DLG zaprezentowano odmianę Ursusa Allrad wyposażonego w 2 cylindrowy silnik MWM o mocy 28KM.
W 1950 roku ostatecznie przekształcono nazwę firmy z Ursus (łac. niedźwiedź) na Urus co znaczyło z łacińskiego tur. Przez pewien jeszcze czas, obie nazwy funkcjonowały równolegle.
Ta decyzja podyktowana była prawdopodobnie tym, aby fabryka z Wiesbaden nie była mylona z polskim producentem, co przypuszczalnie już wtedy było tej niemieckiej firmy niekorzystne.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na