Zetor 2511

Dodano dnia: 01/04/2019

Biorąc pod uwagę światowe trendy lat sześćdziesiątych przejawiające się zwiększeniem zainteresowania ciągnikami o wyższej mocy, w 1966 roku Zetor zaprezentował nowy typ traktora o symbolu 5511 napędzanego silnikiem o mocy 55,1 KM. Ciągnik ten był rozwinięciem bazowego modelu 4011. Oprócz zwiększenia mocy 4 cylindrowego silnika Z4011 polegającej na zmianach w układzie zasilającym i ustawieniach rozrządu, w traktorze tym zastosowano nad przednią osią mocną ramę w kształcie litery U. Rama ta pozwalała na zawieszanie w przedniej części ciągnika różnorakich narzędzi np. ładowaczy czołowych, możliwe również stało się dociążanie przodu przy pomocy zakładanych dodatkowych obciążników. Ten element znacznie wzmacniał konstrukcję ciągnika. Ponieważ ciągnik ten był przygotowany również w znacznym stopniu dla odbiorców zachodnich, dlatego wyposażono go w podwójny układ hamulcowy hydrauliczny i pneumatyczny w zależności od kraju. Traktor 5511 jako pierwszy Zetor otrzymał nową „kanciastą” maskę zgodną z trendami ówczesnej mody lat 60 i 70. Jednakże wielu współczesnych kolekcjonerów twierdzi, że jest to wizualnie jeden z najbardziej nijakich ciągników Zetora, czyli taki bez charakteru. W przeciwieństwie do wcześniejszych traktorów Zetora przy projektowaniu tego ciągnika pomyślano o odpowiedniej kabinie spełniającej normy kabotażowe.
Zetor 5511 był jednocześnie w 1966 roku zwiastunem następnych zmian dotychczasowej serii „0” (20/30/4011). W tym tez roku, podczas konferencji z udziałem wszystkich dealerów marki Zetor na Europę Zachodnią, zaprezentowano ten ciągnik. Dalszym krokiem w 1968 stało się wprowadzenie kolejnych zmodernizowanych traktorów serii „5” czyli 2511, 3511 i 4511. Razem z modelem 5511 pokrywały one większy zakres bardzo popularnego segmentu traktorów o mocach od 23 do 60KM. Ze wszystkich tych traktorów najdłużej był produkowany 2511, bo aż do 1976 roku. Był on wprost modernizacją „Małego Majorka 2011”. Podobnie jak w 5511 rama wzmacniająca nad przednią osią, dwufunkcyjny układ hamulcowy i nowa maska odróżniały model 2511 od poprzednika. W 1975 roku było jednak jasne, że traktor o tej mocy jest już maszyna niszową. Dlatego Zetor kontynuował jego produkcję do wyczerpania zamówień. Od momentu zaprzestania produkcji nie powrócono już więcej do wytwarzania ciągników o tej mocy. Z ogólnej liczby 42 786 sztuk serii „5”, Zetora 2511 wyprodukowano niecałe 3 tysiące sztuk. Do naszego kraju nie organizowano importu Zetorów serii „5” ze względu na własną produkcję Ursusa.

Rafał Mazur

Zobacz więcej na