cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
JAK DBAĆ O SZYBY W C...
WYKAZ KLUBÓW, STOWAR...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
VII SPOTKANIE U SOŁT...
DOŻYNKI JASNOGÓRSKIE...
Zareklamuj się!
PROTOTYP EH 4x4
Prototyp EH 4 X 4 1953


Prototyp EH 4x4 1953


Ten niezwykły ciągnik o symbolu EH 4X4 opracowany został w latach 1951-53 przez inżyniera Edwarda Habicha. Oryginalna konstrukcja układu jezdnego wyprzedzała światowe wyroby przynajmniej o dziesięć lat. Powstały dwa egzemplarze EH4x4. Każdy z nich miał odmiennie rozwiązany system przenoszenia napędu i skrętu kół.
Pierwszy z prototypów nie posiadał tradycyjnego układu kierowniczego, a do zmiany kierunku jazdy wykorzystywano znoszenie boczne opon (po wewnętrznej stronie zakrętu) podobnie jak ma to miejsce w ciągnikach gąsienicowych. Sterowanie odbywało się kołem kierownicy, które uruchamiało dwustopniowy mechanizm różnicowy.
W drugim prototypie znoszenie boczne opon wykorzystywano do wspomagania konwencjonalnego systemu kierowania jednocześnie przednimi i tylnymi kołami.
Próby terenowe przeprowadzone w 1953 roku wykazywały wysokie walory jezdne i nieprzeciętna zwrotność ciągników EH 4x4, porównywalną z własnościami poruszania się pojazdów gąsienicowych.
Istotnym elementem upraszczającym przyszłe działania produkcyjne było zastosowanie typowego zespołu napędowego z radzieckiego ciągnika gąsienicowego KD-35, którego licencyjną produkcję przygotowywano już wówczas w zakładach Bumar - Łabędy. Symbol maszyny EH wziął się prawdopodobnie od pierwszych liter imienia i nazwiska jego twórcy.
Do produkcji seryjnej tych niewątpliwie bardzo nowatorskich ciągników jednak nie doszło. Po 1956 roku zmieniła się polityka państwa, odstąpiono od koncepcji tworzenia kołchozów, a ciężki ciągnik nie był tak bardzo potrzebny. Nie wiadomo też co się stało z tymi dwoma prototypami. Natomiast w niespełna 10 lat później na Międzynarodowych Targach Poznańskich pokazano szeroko reklamowane jako wszechstronne i nowoczesne ciągniki o bardzo podobnej konstrukcji zbudowane w USA.


Rafał Mazur



Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.