Ritscher MTW N/N-14

Dodano dnia: 19/06/2010

Przed II wojną światową, niewielu niemieckich producentów, podejmowało się produkcji trójkołowych ciągników. Na pewno przesądzała o tym, specyfika rolnictwa, gdzie na tego typu traktory było mniejsze zapotrzebowanie. Firmą, która zapragnęła wejść na rynek takich ciągników, był MTW Ristcher.
Karl Ritscher, urodził się pod koniec XIX wieku, jako syn właściciela stoczni w Hamburgu. W 1914 roku wyjechał do USA. Po wybuchu wojny, jako Niemiec został internowany. Miał jednak, możliwość podjęcia studiów na Uniwersytecie Michigan na wydziale budowy statków. Praktyki odbywane w stoczni, stanowiły dla Karla pewnego dylemat moralny. Gdyż budowano wówczas tylko i wyłącznie okręty wojenne, wykorzystywane, przeciwko Niemcom.
Dlatego, postanowił on podjąć studia z bardziej neutralnej dziedziny, a mianowicie techniki rolniczej. Został zatrudniony, początkowo w fabryce Forda w Detroit. Następnie pracował w  Cleveland Tractor Company, u producenta ciągników gąsienicowych Cletrac. Tam zdobył znaczną wiedzę i doświadczenie, które potem wykorzystał we własnej fabryce w Niemczech.

To właśnie w wytwórni Cletraca, Karl Ritscher zdobył najwięcej doświadczeń. Ciągniki gąsienicowe stały się inspiracją dla wyrobów własnej produkcji.

W 1919 roku, Karl Ritscher wraca do Niemiec i zaczyna od stworzenia własnego ciągnika gąsienicowego. Udało się to w 1920 roku. Jego pierwszy ciągnik „Panter”, przechodzi pozytywnie testy. W kolejnym roku, rodzinna firma zostaje podzielona pomiędzy braci Karla na kilka części. Karl tworzy, nowo zarejestrowane przedsiębiorstwo pod nazwą Moorburger Trecker–Werke, w skrócie MTW.

Wózki półgąsienicowe Ritschera, znajdziemy ciągnikach Lanza i Forda.

Ritscher specjalizował się w budowie ciągników i pojazdów gąsienicowych. Produkował nawet podwozia półgąsienicowe dla takich producentów jak Ford, czy Lanz.
W połowie lat trzydziestych Karl Ristcher zapragnął rozszerzyć paletę ciągników o traktory trójkołowe, przeznaczone do prac rzędowych, ale i uprawowych. W 1935 roku, zakończone zostały prace nad prototypem. Do napędu tego niewielkiego ciągnika, wykorzystany został wysokoprężny, jednocylindrowy silnik Kämpera, o mocy 12KM. Natomiast zespół skrzyni biegów i tylnego mostu, były konstrukcją Ritschera, sprawdzoną już w modelach gąsienicowych.

Model N był pierwszym kołowym ciągnikiem Ritschera. Aż, trudno uwierzyć, że skrzynia biegów i most tego małego traktora, pochodzą od modelu gąsienicowego.

Sprawia wrażenie dość wąskiego. Ale tak nie jest. Szerokość zewnętrzna ciągnika to 165cm. Tylne koła to „międzyrzędówki” o wymiarach 9.00-24.

Ciągnik wszedł do produkcji w 1936 roku, pod oznaczeniem MTW N. Działania reklamowe określały ten wyrób jako „traktor dla gospodarstw chłopskich”. Co istotne, nie miał on praktycznie na rynku niemieckim odpowiednika. Dzięki pojedynczemu kołu, ciągnik zawracał w miejscu. Tą cechę szczególnie podkreślali sprzedawcy Ritschera.

Na lewej stronie, znajdował się układ zasilający i niezwykle prosta jednosekcyjna pompa wtryskowa. Tu też jest umiejscowiona dźwignia dawki.

To chyba dwa najciekawsze rozwiązania zastosowane w tym ciągniku.
Pierwsze to pomysłowy uchwyt na korbę. Drugie to boczne wejście dla korby celem ręcznego rozruchu silnika. Przód ciągnika całkowicie zasłaniała kolumna trzeciego koła. Dlatego skonstruowano do tego celu specjalną przekładnię kątową.

Z prawej strony mamy dość długi komin i przewód filtra powietrza. Wydaje się, że czujnik ciśnienia w tym egzemplarzu, nie jest ustawiony tak jak być powinien. Mimo, że przy silniku, to kierowca powinien mieć możliwość obserwacji jego wskazań.

W 1938 roku, dostawca silników- Kämper, zaczął poprawił dotychczasową jednostkę, zwiększając średnicę cylindra. Dzięki temu, wzrosła nie tylko pojemność, ale i do 14 KM moc silnika. Od tego momentu ciągniki napędzane zmodernizowanymi silnikami, otrzymały dodatkowy symbol N-14. Zewnętrznie traktor odróżnić można było, po zamontowanej opływowej osłonie chłodnicy.

Rozwiązanie układu kierowniczego, było podobne do pomysłów stosowanych w ciągnikach amerykańskich.

Kolejna modernizacja ciągnika, miała na celu zwiększenie mocy. Dlatego w 1941 roku, pozytywnie zakończyły się próby z użyciem 20 konnego, dwucylindrowego silnika Deutz F2M414. Rok później N-14, został zastąpiony modelem N-20.
Traktory Ritschera N i N-14- jako klasyczne pojazdy zabytkowe, są obecnie niezwykle rzadkimi i poszukiwanymi ciągnikami. Według źródeł fanklubu Ritschera, wyprodukowanych zostało łącznie około 800 sztuk ciągników obydwu typów.

Rafał Mazur

 

Ritscher N-14, to był w zasadzie ten sam ciągnik, tylko o 2 KM mocniejszy. Zewnętrznie rozróżnimy go po opływowej masce, zamocowanej przed chłodnicą.

 

Zobacz więcej na