cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
ŁAZY PO RAZ CZWARTY
ŚWIĘTO TRUSKAWKI W P...
ZLOT W WOLI RASZTOWS...
RETROMOTO 2017
RUMELY OIL-PULL - CI...
Zareklamuj się!
ORGANIZACJA OMŁOTÓW - NAPĘD MŁOCARŃ
CZĘŚĆ I - NAPĘDZANIE MASZYN DO MŁÓCENIA

Do napędzania młocarń stosowano różne rodzaje napędów: kieratowy, elektryczny, ręczny oraz silnikowy (lokomobila, silnik stacjonarny oraz ciągnik). Napęd ręczny był stosowany przy pierwszych młocarniach i wymagał siły 2-8 osób (zależało to od typu i wydajności maszyny); jednak ten sposób szybko odszedł w zapomnienie, gdyż pojawiły się kieraty. Równocześnie z kieratami wszedły w użycie lokomobile. Kierat to typ dwustopniowej przekładni zębatej, która zmienia ruch postepowy koni na ruch obrotowy zdawczego wału kieratu. Przez ruch kieratu są napędzane zębatki, które napędzają młocarnię przez wał komunikacyjny umieszczony w rowku przykrytym w celu bezpieczeństwa deskami. Ramę kieratu umieszcza się na wyrównanej powierzchni za pomocą pali lub wbetonowanych śrub mocujących. Napęd lokomobilą był podobny do napędu ciągnikowego. Ciągnikowy napęd młocarń jest nieekonomiczny ze względu że moc traktora nie jest wykorzystywana w całości. Do napędu młocarni MSC-6 potrzeba 8 KM ( MCC-10 około 12 KM) + 3 - 5 KM jak pracuje z prasą; podczas gdy ciągniki Ursus C-325 i Zetor 25 rozwijają na kole pasowym moc około 22 KM. Ursusy C-45 i podobne typu Lanz ulegają w czasie pracy dużym drganiom, które są przenoszone pasem na wał bębna młócącego, co wplywa niekorzystnie na pracę młocarni i jej stan techniczny. Silniki spalinowe napędzające młocarnię działają podobnie jak wały pasowe przy ciągnikach. Rozruch i zatrzymywanie młocarnii przy młócce przy pomocy silnika spalinowego typu S-60 powinno się odbywać przy wyłączeniu obciązenia, to znaczy przy przesunięciu pasa napędowego na luźne koło pasowe. Napęd elektryczny jest stosowany głównie przy młócce w gospodarstwie gdzie jest dostęp do prądu. Do napędu młockarń stosuje się trójfazowe silniki prądu zmiennego. Te silniki mają dwie wady - przy włącaniu gwaltownie wzrasta pobór mocy. Drugą wadą silników elektrycznych jest to że od razu po włączeniu osiągają maksymalne obroty co powoduje że pasy spadają ( napęd silnik- młocarnia).