Rola 25

Dodano dnia: 20/03/2019

Konstrukcję małego uniwersalnego ciągnika rolniczego, o nazwie Rola 25, opracowano w latach 1956/1957 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Ciągników i Silników Wysokoprężnych w Warszawie. Prototyp został wykonany w 1957 roku.

Na uwagę zasługuje oryginalny silnik tego ciągnika – dwucylindrowa, czterosuwowa, jednostka o zapłonie samoczynnym chłodzona powietrzem. Był to pierwsza tego typu polska konstrukcja i mogła znaleźć zastosowanie do napędu wielu innych pojazdów i maszyn. Podjęciem produkcji tego silnika były zainteresowane następujące gałęzie gospodarki: żegluga, rybołówstwo, przemysł maszyn budowlanych oraz drogowych.
Jednak szansa na wprowadzenie tego ciągnika do produkcji zmalała praktycznie do zera, gdy uruchomiono produkcję podobnego ciągnika opracowanego w tym samym czasie w Zakładach Mechanicznych Ursus.

Podstawowe dane techniczne ciągnika Rola 25:

Silnik – typ S222, z zapłonem samoczynnym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, dwucylindrowy
-średnica cylindra 105mm, skok tłoka 125mm, objętość skokowa 2,164 dm3
-moc maksymalna 19,8 kW (27KM) przy 1850 obr./min.
-układ rozrządu górnozaworowy, popychaczowy
-smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem, pompa oleju zębata
-chłodzenie powietrzne o obiegu wymuszonym przez dmuchawę osiową napędzaną paskiem klinowym od wału korbowego
-zasilanie: wtrysk bezpośredni, pompa wtryskowa tłoczkowa
Instalacja elektryczna – napięcie znamionowe 12V
-prądnica prądu stałego o mocy 110 W
-2 akumulatory ołowiowe 12 V o poj. 54 Ah każdy
-2 reflektory o średnicy układu optycznego 130mm oraz tylny roboczy

Układ napędowy – sprzęgło cierne, suche, dwustopniowe, dwutarczowe, sterowane mechanicznie
-skrzynia przekładniowa trzybiegowa, nie synchronizowana
-dwustopniowy reduktor
-wał odbioru mocy (WOM)
-przekładnia główna stożkowa o zębach łukowo-kołowych (Gleason)
-mechanizm różnicowy stożkowy z mechaniczną blokadą
-zwolnice walcowe, z kołami o zębach prostych
Układ nośny – konstrukcja bezramowa
-zawieszenie przednie zależne, wahliwe
-zawieszenie kół tylnych sztywne
-ogumienie: koła przednie: 5.25-16″ koła tylne: 10.00-28″
Układ kierowniczy – przekładnia kierownicza zębata, stożkowa
Układ hamulcowy – hamulce bębnowe
-hamulec zasadniczy uruchamiany mechanicznie, działający na koła tylne
-hamulce koła prawego i lewego uruchamiane oddzielnymi pedałami z możliwością sprzęgnięcia
-hamulec pomocniczy na koła tylne
Podnośnik hydrauliczny z trzypunktowym układem zawieszania narzędzi
Przystawka pasowa zamocowana do tylnej ściany obudowy przekładni głównej
Wymiary – długość całkowita: 3000 mm
-szerokość: 1680 mm
-wysokość: 1500 mm
-rozstaw osi: 1840 mm
-rozstaw kół przednich: 1250 mm
-rozstaw kół tylnych 1250 mm
Masy – masa własna ciągnika 1450 kg
Dane eksploatacyjne – prędkość maksymalna 20 km/h
-najmniejsza średnica zawracania ok. 6,5 m (bez użycia hamulców niezależnych)
-maksymalna siła uciągu 11 000 N

Przekrój ciągnika Rola 25

Artykuł opracowany przez Pawła Rychtera na podstawie książki „Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960” A. Zieliński oraz czasopiśmie Młody Technik nr 11/57

 

Zobacz więcej na