cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
JAK DBAĆ O SZYBY W C...
WYKAZ KLUBÓW, STOWAR...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
VII SPOTKANIE U SOŁT...
DOŻYNKI JASNOGÓRSKIE...
Zareklamuj się!
ROLA 25 PROTOTYP



Konstrukcję małego uniwersalnego ciągnika rolniczego, o nazwie Rola 25, opracowano w latach 1956/1957 w Centralnym Biurze Konstrukcyjnym Ciągników i Silników Wysokoprężnych w Warszawie. Prototyp został wykonany w 1957 roku. Na uwagę zasługuje oryginalny silnik tego ciągnika. Była to dwucylindrowa, czterowsuwowa, jednostka o zapłonie samoczynnym chłodzona powietrzem.
Był to pierwszy polski silnik wysokoprężny, chłodzony powietrzem i mógł znaleźć zastosowanie do napędu wielu innych pojazdów i maszyn. Podjęciem produkcji tego silnika były zainteresowane następujące gałęzie gospodarki: żegluga, rybołóstwo, przemysł maszyn budowlanych oraz drogowych.
Jednak szansa na wprowadzenie tego ciągnika do produkcji zmalała praktycznie do zera, gdy uruchomiono produkcję podobnego ciągnika opracowanego w tym samym czasie w Zakładach Mechanicznych Ursus.



Podstawowe dane techniczne ciągnika Rola 25:
Silnik - typ S222, z zapłonem samoczynnym, czterosuwowy, rzędowy, pionowy, dwucylindrowy
-średnica cylindra 105mm, skok tłoka 125mm, objętośc skokowa 2,164 dm3
-moc maksymalna 19,8 kW (27KM) przy 1850 obr./min.
-układ rozrządu górnozaworowy, popychaczowy
-smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem, pompa oleju zębata
-chłodzenie powietrzne o obiegu wymuszonym przez dmuchawę osiową napędzaną paskiem klinowym od wału korbowego
-zasilanie: wtrysk bezpośredni, pompa wtryskowa tłoczkowa
Instalacja elektryczna - napięcie znamionowe 12V
-prądnica prądu stałego o mocy 110 W
-2 akumulatory ołowiowe 12 V o poj. 54 Ah każdy
-2 reflektory o średnicy układu optycznego 130mm oraz tylny roboczy

Układ napędowy - sprzęgło cierne, suche, dwustopniowe, dwutarczowe, sterowane mechanicznie
-skrzynia przekładniowa trzybiegowa, nie synchronizowana
-dwustopniowy reduktor
-wał odbioru mocy (WOM)
-przekładnia główna stożkowa o zębach łukowo-kołowych (Gleason)
-mechanizm różnicowy stożkowy z mechaniczną blokadą
-zwolnice walcowe, z kołami o zębach prostych
Układ nośny - konstrukcja bezramowa
-zawieszenie przednie zależne, wahliwe
-zawieszenie kół tylnych sztywne
-ogumienie: koła przednie: 5.25-16" koła tylne: 10.00-28"
Układ kierowniczy - przekładnia kierownicza zębata, stożkowa
Układ hamulcowy - hamulce bębnowe
-hamulec zasadniczy uruchamiany mechanicznie, działający na koła tylne
-hamulce koła prawego i lewego uruchamiane oddzielnymi pedałami z możliwością sprzęgnięcia
-hamulec pomocniczy na koła tylne
Podnośnik hydrauliczny z trzypunktowym układem zawieszania narzędzi
Przystawka pasowa zamocowana do tylnej ściany obudowy przekładni głównej
Wymiary - długość całkowita: 3000 mm
-szerokość: 1680 mm
-wysokość: 1500 mm
-rozstaw osi: 1840 mm
-rozstaw kół przednich: 1250 mm
-rozstaw kół tylnych 1250 mm
Masy - masa własna ciągnika 1450 kg
Dane eksploatacyjne - prędkość maksymalna 20 km/h
-najmniejsza średnica zawracania ok. 6,5 m (bez użycia hamulców niezależnych)
-maksymalna siła uciągu 11 000 N




Artykuł napisany na podstawie książki "Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1947-1960" A. Zieliński oraz Modym Techniku nr 11/57