cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
RUMELY OIL-PULL - CI...
I KONKURS ORKI ZABYT...
III TRAKTOROWY ZAJAZ...
MIASTO OGRÓD PIŁA 2017
III KROKOWSKA AGRO W...
Zareklamuj się!
UNIKATOWE EKSPONATY W CIECHANOWIECKIM MUZEUM


Unikatowe eksponaty w ciechanowieckim Muzeum



11 maja br. - w poniedziałek - przyjechały do Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu dwa bardzo cenne eksponaty - jedyna w Polsce samobieżna lokomobila parowa Frick Eclipse oraz wyjątkowy ciągnik Lanz Bulldog HR8.
Lokomobila Frick Eclipse z 1913 r. jest unikatem nie tylko w skali naszego kraju. Została wyprodukowana w amerykańskiej firmie "Frick Company" w Waynesboro w stanie Pensylwania. Waży aż 7 500 kg, mierzy prawie 6 m długości i ma 3 m wysokości. Jej kocioł parowy mieści 1500 l wody. Potrafi rozwinąć prędkość do 10 km/h. W przeszłości była używana do napędu dużych maszyn młócących, orki oraz prac transportowych. Jest ona jedynym egzemplarzem maszyny parowej tej firmy zachowanym na terenie naszego kraju i jedną z trzech sprawnych lokomobil samobieżnych w Polsce.  
Lokomobila Frick Eclipse  powiększyła do 9 egzemplarzy największą w Polsce kolekcję tych urokliwych maszyn zgromadzonych w ciechanowieckim Muzeum.

Drugim eksponatem, niezwykle ważnym dla rozwoju polskiej myśli technicznej,  jest ciągnik Lanz Bulldog HR8 z 1940 r. Podkreślić należy, że po II wojnie światowej właśnie ten model ciągnika Lanz posłużył polskim konstruktorom z Zakładów Mechanicznych "Ursus" w Ursusie do budowy pierwszego, polskiego ciągnika Ursus C-45, którego wstępną produkcję uruchomiono w marcu 1947 r. Ciągnik Lanz Bulldog HR8 został wyprodukowany w niemieckiej firmie "Heinrich Lanz AG" w Mannheim. Wyposażony jest w leżący, dwusuwowy silnik średnioprężny o pojemności 10,3 l i mocy aż 45 KM. Jego silnik współpracuje z 8-stopniową skrzynią biegów. Posiada 6 prędkości do przodu i 2 do tyłu. Ciągnik może rozwinąć prędkość do 17 km/h. Produkcja tego modelu trwała w Niemczech w latach 1935 - 1944.
Ciągnik Lanz Bulldog HR8 powiększył kolekcję polskich i zagranicznych ciągników zgromadzonych w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu do 37 sztuk. Jest to bardzo rzadki i poszukiwany przez kolekcjonerów oraz muzea egzemplarz ciągnika Lanz.


Zakup tych eksponatów był możliwy dzięki dofinansowaniu uzyskanemu z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kolekcje - priorytet 4 - Kolekcje muzealne w ramach naboru I/2015 oraz dodatkowym środkom pozyskanym z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku. Obu instytucjom serdecznie dziękujemy.
Turyści odwiedzający nasze Muzeum mogą zobaczyć je już od poniedziałku (11 maja) na ekspozycji stałej. Uroczysta prezentacja lokomobili Frick Eclipse oraz ciągnika Lanz Bulldog HR8 nastąpi 16 maja br. w godz. 1600- 1800 w trakcie "Nocy Muzeów". Wszystkich chętnych do obejrzenia tych wyjątkowych maszyn serdecznie zapraszamy na pokazy.


Marek Wiśniewski
Kustosz - Kierownik Działu Techniki Rolniczej
Muzeum Rolnictwa im. ks. Krzysztofa Kluka w Ciechanowcu

 

 

Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.