cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
ZETOR GALLERY
KOMBAJN BIZON
RETRO MOTOR SHOW 2016
SKRZYNIA BIEGÓW RS-09
OTWARCIE NOWEJ SIEDZ...
Zareklamuj się!
WYPOSAżENIE MŁOCARŃ
WYPOSAŻENIE MŁOCARŃ

Na forum opisałem z grubsza prawie wszystkie młocarnie produkowane w Polsce po II Wojnie Światowej. Właściwie wszystkie młocarnie miały dodatkowe wyposażenie, które opiszę.
1. Podpory (podstawki, "trepy") - unieruchamiały one maszynę na podłożu, dzięki czemu maszyna stała w czasie młócki stabilnie. Podpory składały się z dwóch metalowych łap, które "trzymały" oś; podpora główna składała się głównie z deski i przykręconych do niej specjalnych metalowych ożebrowanych blach do łap. Takie podpory były w większości młocarń, natomiast do młocarń typu "Darłowianka" to były specjalne deski z wyciętymi miejscami na koła. Niektóre młocarnie posiadały zamiast podpór specjalne drągi, które mocowano między kołami lub osiami. Drągi spełniały taką samą rolę jak podpórki czy deski tylko były dużo cięższe. Podpory zdejmowano i zakładano do maszyn za pomocą specjalnych drągów lub lewarków.
2. Pasy transmisyjne - służyły do napędu poszczególnych zespołów młocarń oraz do napędu maszyn współpracujących (prasy, stertowniki, przenośniki i dmuchawy do słomy). Pasy były skórane lub parciane. Niektóre młocarnie głównie "Warmianki" posiadały napęd paskami klinowymi (od silnika oraz do ssawy).
3. Sita do roślin drobnoziarnistych - na specjalne życzenie do młocarni fabryka robiła sita o bardzo małych oczkach. Te sita zakładało się do omlotu np. koniczyny czy lucerny.
4. Ssawa - urzadzenie działające jak dmuchawa ssąco-tłocząca. Ssawa wciągała plewy (lub zgoniny) spod sit i rurociągiem lub wężem transportowała plewy do workownicy lub na oddzielne miejsce.
5. Zapasowe łożyska - na życzenie dokładano do młocarnii zapasowe łożyska, szczególnie gdy młocarnia musiała dużo pracować np w PGR-ze
6. Spad słomy - drewniany lub metalowy zakładany wtedy, gdy młocarnia pracowała sama. Inne nazwy spadu - ślizg, wyślizg.
7. Oświetlenie - głównie odblaskowe za dopłatą montowane do prawie wszystkich polskich młocarń. Młocarnia MSC-8 miała elektryczne oraz lampę na pomoście przy taśmie samopodawacza.
8. Katalogi i instrukcje - dodawane do każdej nowej młocarni. Zawierały wszystkie dane o młockarnii i numery części itp.