cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
III KROKOWSKA AGRO W...
RETROMOTO 2017 ZAPOW...
KLASYKI NA AGROTECHU...
KONKURS ORKI ZABYTKO...
ZETOR GALLERY
Zareklamuj się!
LANZ ACKER-GROSSBULLDOG HR2


Kolejny unikatowy ciągnik w ciechanowieckim Muzeum 


13 maja br. w piątek Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zakupiło do swoich zbiorów odrestaurowany i sprawny technicznie ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2. Ciągnik ten, wyprodukowany w 1926 r. przez niemiecką firmę "Heinrich Lanz AG" w Mannheim, jest jednym z niewielu zachowanych egzemplarzy tego modelu w Polsce i na świecie, poszukiwanym przez muzea i kolekcjonerów.
Zakup ciągnika został sfinansowany z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kolekcje - priorytet 4 - Kolekcje muzealne w ramach naboru I/2016 oraz dodatkowej dotacji otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
HR2 to pierwszy model ciągnika firmy Lanz, w którym zastosowano silnik o pojemności 10266 cm3 ze średnicą tłoka 225 mm i skokiem 260 mm, składanym na wprowadzonej w fabryce Lanza, na wzór amerykański, taśmie produkcyjnej o długości 175 m (wg doświadczeń fabryki Henry Forda w Detroit). Jest on również ostatnim modelem ciągników tej firmy z termosyfonowym chłodzeniem silnika poprzez odparowanie cieczy bez zastosowania pompy wodnej, dlatego potocznie nazywano go Verdampferem. Ciągniki HR2 posiadały 2-dźwigniową skrzynię biegów z 4 prędkościami jazdy do przodu i do tyłu. Te same biegi, po zmianie obrotów silnika i odpowiednim ustawieniu obu dźwigni skrzyni, można było wykorzystać do jazdy wstecz. Ciągniki te cieszyły się dużą popularnością. Ich konstrukcja była tak przemyślana, by mogły one wykonywać ciężkie prace polowe w dużych gospodarstwach i majątkach ziemskich w Prusach Wschodnich. HR2 były również eksportowane do południowych regionów Afryki, gdzie jednak, ze względu na gorący klimat, nie zawsze sprawdzał się zastosowany w nich system chłodzenia silnika poprzez odparowanie.
Równolegle produkowano 3 wersje ciągnika serii HR2:
•    HR2 jako Acker-Grossbulldog z żelaznymi kołami wyposażonymi w ostrogi, sztywną osią przednią i polową skrzynię biegów z maksymalną prędkością jazdy do 8 km/godz. (właścicielem właśnie takiego egzemplarza zostało nasze Muzeum);
•    HR2 jako Verkehrs-Grossbulldog z lanym ogumieniem kół przednich i tylnych, resorowaną osią przednią oraz szosową skrzynią biegów z maksymalną prędkością jazdy do 13,2 km/godz. Wersja ta na życzenie kupującego mogła być wyposażona, np. w elektryczne lub karbidowe oświetlenie, dach, klakson, podsypywacz do piasku, a nawet piorunochron;
•    HR2 jako Raupen-Grossbulldog wyposażony w układ półgąsienicowy systemu Ritscher i polową skrzynię biegów z maksymalną prędkością jazdy do 7,4 km/godz.

Dane techniczne modelu HR2 Acker-Grossbulldog:
-    producent: Heinrich Lanz AG w Mannheim, Niemcy
-    rok wyprodukowania: 1926
-    lata produkcji:1926-1929
-    liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 7 230 szt. wszystkich wersji
-    maksymalna moc: 28 KM (20,6 kW)
-    silnik Lanz: średnioprężny, na ciężkie oleje napędowe, 2-suwowy, leżący
1-cylindrowy z gruszą żarową, chłodzony cieczą
-    liczba biegów: 4 + 4
-    średnica cylindra: 225 mm
-    skok tłoka: 260 mm
-    pojemność silnika: 10266 cm3
-    liczba obrotów: 500 obr/min
-    prędkość jazdy: 8 km/godz.
-    masa własna: 2500 kg
-    długość: 3200 mm
-    szerokość: 1650 mm
-    wysokość 2100 mm

Ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2 powiększył do 42 sztuk kolekcję polskich i zagranicznych ciągników zgromadzonych w naszym Muzeum. Dzięki temu zakupowi podgrupa ciągników Lanz zwiększyła się do 10 egzemplarzy. Podkreślić należy, że jest to największa muzealna kolekcja ciągników w Polsce, do której obejrzenia serdecznie zapraszamy.
Ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2 po raz pierwszy został zaprezentowany turystom w trakcie jazdy w sobotę 14 maja br. w ramach Europejskiej Nocy Muzeów.
Poniżej fotorelacja z przyjazdu ciągnika Lanz Acker-Grossbulldog HR2 do Muzeum oraz jego prezentacja w czasie Europejskiej Nocy Muzeów.


kustosz Marek Wiśniewski
Kierownik Działu Techniki Rolniczej

 

Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.