cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
PAMIĄTKI I WSPOMNIEN...
RETRO SHOW 2017 - PL...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
DOŻYNKI W URAZIE
RUDAWKA RYMANOWSKA 2017
Zareklamuj się!
LANZ ACKER-GROSSBULLDOG HR2


Kolejny unikatowy ciągnik w ciechanowieckim Muzeum 


13 maja br. w piątek Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu zakupiło do swoich zbiorów odrestaurowany i sprawny technicznie ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2. Ciągnik ten, wyprodukowany w 1926 r. przez niemiecką firmę "Heinrich Lanz AG" w Mannheim, jest jednym z niewielu zachowanych egzemplarzy tego modelu w Polsce i na świecie, poszukiwanym przez muzea i kolekcjonerów.
Zakup ciągnika został sfinansowany z programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kolekcje - priorytet 4 - Kolekcje muzealne w ramach naboru I/2016 oraz dodatkowej dotacji otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
HR2 to pierwszy model ciągnika firmy Lanz, w którym zastosowano silnik o pojemności 10266 cm3 ze średnicą tłoka 225 mm i skokiem 260 mm, składanym na wprowadzonej w fabryce Lanza, na wzór amerykański, taśmie produkcyjnej o długości 175 m (wg doświadczeń fabryki Henry Forda w Detroit). Jest on również ostatnim modelem ciągników tej firmy z termosyfonowym chłodzeniem silnika poprzez odparowanie cieczy bez zastosowania pompy wodnej, dlatego potocznie nazywano go Verdampferem. Ciągniki HR2 posiadały 2-dźwigniową skrzynię biegów z 4 prędkościami jazdy do przodu i do tyłu. Te same biegi, po zmianie obrotów silnika i odpowiednim ustawieniu obu dźwigni skrzyni, można było wykorzystać do jazdy wstecz. Ciągniki te cieszyły się dużą popularnością. Ich konstrukcja była tak przemyślana, by mogły one wykonywać ciężkie prace polowe w dużych gospodarstwach i majątkach ziemskich w Prusach Wschodnich. HR2 były również eksportowane do południowych regionów Afryki, gdzie jednak, ze względu na gorący klimat, nie zawsze sprawdzał się zastosowany w nich system chłodzenia silnika poprzez odparowanie.
Równolegle produkowano 3 wersje ciągnika serii HR2:
•    HR2 jako Acker-Grossbulldog z żelaznymi kołami wyposażonymi w ostrogi, sztywną osią przednią i polową skrzynię biegów z maksymalną prędkością jazdy do 8 km/godz. (właścicielem właśnie takiego egzemplarza zostało nasze Muzeum);
•    HR2 jako Verkehrs-Grossbulldog z lanym ogumieniem kół przednich i tylnych, resorowaną osią przednią oraz szosową skrzynią biegów z maksymalną prędkością jazdy do 13,2 km/godz. Wersja ta na życzenie kupującego mogła być wyposażona, np. w elektryczne lub karbidowe oświetlenie, dach, klakson, podsypywacz do piasku, a nawet piorunochron;
•    HR2 jako Raupen-Grossbulldog wyposażony w układ półgąsienicowy systemu Ritscher i polową skrzynię biegów z maksymalną prędkością jazdy do 7,4 km/godz.

Dane techniczne modelu HR2 Acker-Grossbulldog:
-    producent: Heinrich Lanz AG w Mannheim, Niemcy
-    rok wyprodukowania: 1926
-    lata produkcji:1926-1929
-    liczba wyprodukowanych egzemplarzy: 7 230 szt. wszystkich wersji
-    maksymalna moc: 28 KM (20,6 kW)
-    silnik Lanz: średnioprężny, na ciężkie oleje napędowe, 2-suwowy, leżący
1-cylindrowy z gruszą żarową, chłodzony cieczą
-    liczba biegów: 4 + 4
-    średnica cylindra: 225 mm
-    skok tłoka: 260 mm
-    pojemność silnika: 10266 cm3
-    liczba obrotów: 500 obr/min
-    prędkość jazdy: 8 km/godz.
-    masa własna: 2500 kg
-    długość: 3200 mm
-    szerokość: 1650 mm
-    wysokość 2100 mm

Ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2 powiększył do 42 sztuk kolekcję polskich i zagranicznych ciągników zgromadzonych w naszym Muzeum. Dzięki temu zakupowi podgrupa ciągników Lanz zwiększyła się do 10 egzemplarzy. Podkreślić należy, że jest to największa muzealna kolekcja ciągników w Polsce, do której obejrzenia serdecznie zapraszamy.
Ciągnik Lanz Acker-Grossbulldog HR2 po raz pierwszy został zaprezentowany turystom w trakcie jazdy w sobotę 14 maja br. w ramach Europejskiej Nocy Muzeów.
Poniżej fotorelacja z przyjazdu ciągnika Lanz Acker-Grossbulldog HR2 do Muzeum oraz jego prezentacja w czasie Europejskiej Nocy Muzeów.


kustosz Marek Wiśniewski
Kierownik Działu Techniki Rolniczej

 

Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.