System numerowania modeli Lanz

Dodano dnia: 09/04/2007

Często zastanawiamy się nad różnicami występującymi pomiędzy kilkoma odmianami danego modelu np. ciągnika. W niektórych przypadkach jest naprawdę trudno ocenić czym dokładnie charakteryzowała się dana odmiana. Wiele firm ułatwiło sobie sprawę i nie wprowadzało dodatkowych symboli określających poszczególne wersje ciągników w obrębie tego samego modelu. Jednak to nie ułatwia teraz życia kolekcjonerom i miłośnikom tych starych maszyn. Często znają oni dokładną nazwę i typ swojego ciągnika, ale nie mogą z niej wywnioskować np. jakie wyposażenie posiadał ich traktor – szczególnie w przypadku, gdy pozostała z niego sterta żelastwa. Niektóre firmy – w tym przypadku Lanz – miały dosyć uporządkowany schemat nazewnictwa modeli. Postaram się to w możliwie przejrzystej formie przedstawić. Opieram się na danych z zagranicznych stron o podobnej tematyce do naszej oraz własnym obserwacjom. Sprawdzałem kilkanaście kombinacji kodu i zgadza się, ale może się zdarzyć, że jakiegoś modelu po prostu nie było lub z biegiem czasu został wyposażony np. w instalację elektrycznego oświetlenia.
W Europie Lanz stosował system oznaczenia modeli „D”, np. D9506. W Australii sprawa miała się trochę inaczej ponieważ tam oznaczano modele za pomocą kolejnych liter i powiązane było to z mocą silnika danego modelu.
A więc w europejskim systemie oznaczeń cały kod modelu składał się z litery D oraz 4 cyfr. Pierwsze dwie określały moc silnika, a dwie kolejne wersje lub model. Poniższa tabela ukazuje znaczenie pierwszych dwóch cyfr.

Kolejna tabela dotyczy z kolei dwóch ostatnich cyfr w kodzie modelu – są one związane już bezpośrednio z wyposażeniem i przeznaczeniem danego typu Lanza.

Występowały też specjalne wersje Lanza, które nie obejmują powyższe tabele – są one zawarte w poniższym wykazie:

W Australii system był całkowicie odmienny. Polegał on na tym, że każdy model miał przydzieloną literę alfabetu – było to ściśle związane z mocą silnika.

Paweł Rychter

 

Zobacz więcej na