cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
OLDTRACTOR ACHAT & V...
PAMIĄTKI I WSPOMNIEN...
PAMIĄTKI I WSPOMNIEN...
RETRO SHOW 2017 - PL...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
Zareklamuj się!
SYSTEM NUMEROWANIA CIĄGNIKÓW LANZA
System Numerowania Modeli Lanza


Często zastanawiamy się nad różnicami występującymi pomiędzy kilkoma odmianami danego modelu np. ciągnika. W niektórych przypadkach jest naprawdę trudno ocenić czym dokładnie charakteryzowała się dana odmiana. Wiele firm ułatwiło sobie sprawę i nie wprowadzało dodatkowych symboli określających poszczególne wersje ciągników w obrębie tego samego modelu. Jednak to nie ułatwia teraz życia kolekcjonerom i miłośnikom tych starych maszyn. Często znają oni dokładną nazwę i typ swojego ciągnika, ale nie mogą z niej wywnioskować np. jakie wyposażenie posiadał ich traktor - szczególnie w przypadku, gdy pozostała z niego sterta żelastwa. Niektóre firmy - w tym przypadku Lanz - miały dosyć uporządkowany schemat nazewnictwa modeli. Postaram się to w możliwie przejrzystej formie przedstawić. Opieram się na danych z zagranicznych stron o podobnej tematyce do naszej oraz własnym obserwacjom. Sprawdzałem kilkanaście kombinacji kodu i zgadza się, ale może się zdarzyć, że jakiegoś modelu po prostu nie było lub z biegiem czasu został wyposażony np. w instalację elektrycznego oświetlenia.
W Europie Lanz stosował system oznaczenia modeli "D", np. D9506. W Australii sprawa miała się trochę inaczej ponieważ tam oznaczano modele za pomocą kolejnych liter i powiązane było to z mocą silnika danego modelu.
A więc w europejskim systemie oznaczeń cały kod modelu składał się z litery D oraz 4 cyfr. Pierwsze dwie określały moc silnika, a dwie kolejne wersje lub model. Poniższa tabela ukazuje znaczenie pierwszych dwóch cyfr.



Kolejna tabela dotyczy z kolei dwóch ostatnich cyfr w kodzie modelu - są one związane już bezpośrednio z wyposażeniem i przeznaczeniem danego typu Lanza.



Występowały też specjalne wersje Lanza, które nie obejmują powyższe tabele - są one zawarte w poniższym wykazie:




W Austarlii system był całkowicie odmienny. Polegał on na tym, że każdy model miał przydzieloną literę alfabetu - było to ściśle związane z mocą silnika.