cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

GADŻETY

Ostatnie Artykuły
VII TURNIEJ SOŁTYSÓW...
PAMIĄTKI I WSPOMNIEN...
TUCHOLA 2017
II ZLOT STARYCH TRAK...
II PRZEGLĄD ZESPOŁÓW...
Zareklamuj się!
SYSTEM NUMEROWANIA CIĄGNIKÓW LANZA
System Numerowania Modeli Lanza


Często zastanawiamy się nad różnicami występującymi pomiędzy kilkoma odmianami danego modelu np. ciągnika. W niektórych przypadkach jest naprawdę trudno ocenić czym dokładnie charakteryzowała się dana odmiana. Wiele firm ułatwiło sobie sprawę i nie wprowadzało dodatkowych symboli określających poszczególne wersje ciągników w obrębie tego samego modelu. Jednak to nie ułatwia teraz życia kolekcjonerom i miłośnikom tych starych maszyn. Często znają oni dokładną nazwę i typ swojego ciągnika, ale nie mogą z niej wywnioskować np. jakie wyposażenie posiadał ich traktor - szczególnie w przypadku, gdy pozostała z niego sterta żelastwa. Niektóre firmy - w tym przypadku Lanz - miały dosyć uporządkowany schemat nazewnictwa modeli. Postaram się to w możliwie przejrzystej formie przedstawić. Opieram się na danych z zagranicznych stron o podobnej tematyce do naszej oraz własnym obserwacjom. Sprawdzałem kilkanaście kombinacji kodu i zgadza się, ale może się zdarzyć, że jakiegoś modelu po prostu nie było lub z biegiem czasu został wyposażony np. w instalację elektrycznego oświetlenia.
W Europie Lanz stosował system oznaczenia modeli "D", np. D9506. W Australii sprawa miała się trochę inaczej ponieważ tam oznaczano modele za pomocą kolejnych liter i powiązane było to z mocą silnika danego modelu.
A więc w europejskim systemie oznaczeń cały kod modelu składał się z litery D oraz 4 cyfr. Pierwsze dwie określały moc silnika, a dwie kolejne wersje lub model. Poniższa tabela ukazuje znaczenie pierwszych dwóch cyfr.



Kolejna tabela dotyczy z kolei dwóch ostatnich cyfr w kodzie modelu - są one związane już bezpośrednio z wyposażeniem i przeznaczeniem danego typu Lanza.



Występowały też specjalne wersje Lanza, które nie obejmują powyższe tabele - są one zawarte w poniższym wykazie:




W Austarlii system był całkowicie odmienny. Polegał on na tym, że każdy model miał przydzieloną literę alfabetu - było to ściśle związane z mocą silnika.