cookies
STRONA GŁÓWNA   ARTYKUŁY   O KLUBIE   FORUM   SZUKAJ   GALERIA
Nawigacja
RETROTRAKTOR
  STRONA GŁÓWNA
  ARTYKUŁY
  FORUM
  GALERIA
  LINKI
  KALENDARZ
  EKIPA
  KONTAKT
  POCZTA
  PARTNERZY
  FACEBOOK
  WSPÓŁPRACA
  REGULAMIN

O KLUBIE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  WŁADZE KLUBU
  LISTA CZŁONKÓW
  DOŁĄCZ DO NAS
  KONTAKT

ŁOCHOWICE
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

STARE BUDY
  O NAS
  AKTUALNOŚCI
  GALERIA
  KONTAKT

ARTYKUŁY
  RETROTRAKTOR
  AKTUALNOŚCI
  URSUS
  ZETOR
  LANZ
  CIĄGNIKI
  MASZYNY ROLNICZE
  PROTOTYPY
  RELACJE
  NASZE MASZYNY
  CIEKAWE MIEJSCA
  MODELARSTWO
  DONIESIENIA DAWNEJ PRASY
  WSPOMNIENIA
  PORADY

Ostatnie Artykuły
JAK DBAĆ O SZYBY W C...
WYKAZ KLUBÓW, STOWAR...
GALA TECHNIKI ROLNIC...
VII SPOTKANIE U SOŁT...
DOŻYNKI JASNOGÓRSKIE...
Zareklamuj się!
ZETOR Z DETALAMI
ZETOR Z DETALAMI



Zetor 25K

Zetor 25K



Podczas tegorocznego festiwalu w Wilkowicach, każdy miłośnik zabytkowych ciągników mógł wpatrzeć coś, co go szczególnie zainteresowało. Jako miłośnik marki Zetor wypatrzyłem bardzo ciekawy i po raz pierwszy prezentowany egzemplarz 25 K naszego klubowego kolegi.
Niniejszy ciągnik cieszył oko nie tylko ładnym wyglądem, ale przede wszystkim zwrócił moją uwagę prawie 100% ilością oryginalnych części zamiennych. Tak wysoka oryginalność jest jednak rzadkością w znakomitej większości restaurowanych Zetorów. Wszak mają one za sobą ciężki i pracowity żywot i były przywracane do życia niemalże jak feniks z popiołów.
Ciekawiło mnie w jaki sposób w tym egzemplarzu zachowało się, aż tyle drobnych i delikatnych akcesoriów ciągnika w ciągu 50 lat. Na przykład takich jak tylne lampy pozycyjne. Otóż historia tego ciągnika jest nader arcyciekawa i dość nietypowa dla życia każdego nowego traktora dostarczanego dla gospodarstw uspołecznionych i spółdzielczych. Po krotce powiem, iż dowiedziałem się, że pod koniec lat 50 pewien rolnik dość dziwnym trafem zakupił niniejszy egzemplarz w składnicy GS w wolnej sprzedaży, co już samo w sobie było wówczas chyba olbrzymią rzadkością. Wkrótce okazało się, że tenże ciągnik jemu nie przysługuje i zarządzono zwrot. A ponieważ chłop był uparty to powiedział, że go nie odda. Sprawa trafiła do sądu. Proces ciągnął się długie lata, tymczasem traktor stał w stodole, gdyż zarządzony był zakaz jego używania do czasu rozstrzygnięcia sprawy. Dopiero pod koniec lat sześćdziesiątych zapadł przychylny wyrok dla właściciela. Niestety wkrótce właściciel zmarł, a traktor trafił w inne ręce gdzie pełnił rolę (lata siedemdziesiąte) pomocniczego ciągnika i za wiele nie popracował sobie, a pługa na pewno nie ciągał.
Wracając do prezentowanego Zetora, na pierwszy rzut oka widać wspaniale zachowany bieżnik tylnych "barumowskich" opon, z takim charakterystycznym zagięciem. Najciekawsze jednak rzeczy znajdują się z tyłu. Tu większość innych traktorów wykazuje braki lub zamienniki. Tuż przy siedzeniu moją uwagę zwrócił tylny szperacz rolniczy - rzeczywiście czechosłowacki oryginał.

Zetor 25K

Zetor 25K


Na błotnikach mamy po lewej stronie prawdziwą rzadkość - kompletną tylną lampę firmy "Autopal" ze wspornikiem i listwą na tablicę rejestracyjną. Po prawej ta maleńka lampeczka-pozycyjka również w oryginalnym mocowaniu.


Zetor 25K

Zetor 25K



Na tyle ciągnika mamy jednocześnie tylny górny zaczep transportowy z hakiem mocowanym na sprężynę oraz naprawdę rzadki dolny polowy sztywny zaczep z belką otworową, mocowany do dolnych otworów ceowników trzymających błotniki.


Zetor 25K



Bardzo wiele osób pyta mnie do czego służyły tak długie ceowniki pionowe z tymi otworami i teraz mamy odpowiedź. Zwróciłem również uwagę na zetorowską śrubę rzymską z hydraulicznym bezpiecznikiem oraz układ dźwigni wyłączający sprzęgło po trafieniu pługa na kamień. Dotychczas nie spotkałem takiego ocalałego układu w innych Zetorach.
Niniejszym chciałem zasygnalizować takie najrzadsze elementy, o które dziś naprawdę jest trudno spotkać. Rzućmy okiem na fotografie , niech pocieszą oko.



Rafał Mazur


Zetor 25K

Zetor 25K




Wszelkie rozpowszechnianie i kopiowanie poza użytkiem własnym zabronione.