Wyposażenie młocarń

Dodano dnia: 26/03/2007

Na forum opisałem z grubsza prawie wszystkie młocarnie produkowane w Polsce po II Wojnie Światowej. Właściwie wszystkie młocarnie miały dodatkowe wyposażenie, które opiszę.
1. Podpory (podstawki, „trepy”) – unieruchamiały one maszynę na podłożu, dzięki czemu maszyna stała w czasie młócki stabilnie. Podpory składały się z dwóch metalowych łap, które „trzymały” oś; podpora główna składała się głównie z deski i przykręconych do niej specjalnych metalowych ożebrowanych blach do łap. Takie podpory były w większości młocarń, natomiast do młocarń typu „Darłowianka” to były specjalne deski z wyciętymi miejscami na koła. Niektóre młocarnie posiadały zamiast podpór specjalne drągi, które mocowano między kołami lub osiami. Drągi spełniały taką samą rolę jak podpórki czy deski tylko były dużo cięższe. Podpory zdejmowano i zakładano do maszyn za pomocą specjalnych drągów lub lewarków.
2. Pasy transmisyjne – służyły do napędu poszczególnych zespołów młocarń oraz do napędu maszyn współpracujących (prasy, stertowniki, przenośniki i dmuchawy do słomy). Pasy były skórzane lub parciane. Niektóre młocarnie głównie „Warmianki” posiadały napęd paskami klinowymi (od silnika oraz do ssawy).
3. Sita do roślin drobnoziarnistych – na specjalne życzenie do młocarni fabryka robiła sita o bardzo małych oczkach. Te sita zakładało się do omłotu np. koniczyny czy lucerny.
4. Ssawa – urządzenie działające jak dmuchawa ssąco-tłocząca. Ssawa wciągała plewy (lub zgoniny) spod sit i rurociągiem lub wężem transportowała plewy do workownicy lub na oddzielne miejsce.
5. Zapasowe łożyska – na życzenie dokładano do młocarni zapasowe łożyska, szczególnie gdy młocarnia musiała dużo pracować np w PGR-ze
6. Spad słomy – drewniany lub metalowy zakładany wtedy, gdy młocarnia pracowała sama. Inne nazwy spadu – ślizg, wyślizg.
7. Oświetlenie – głównie odblaskowe za dopłatą montowane do prawie wszystkich polskich młocarń. Młocarnia MSC-8 miała elektryczne oraz lampę na pomoście przy taśmie samopodawacza.
8. Katalogi i instrukcje – dodawane do każdej nowej młocarni. Zawierały wszystkie dane o młocarni i numery części itp.

Marcin Marek

Zobacz więcej na