Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: marek »

Nie wiem czy dokładnie chodzi oto. Niektóre alternatory w Polonezach miały dodatkowe wyjście bezpośrednio z uzwojenia głównego z pominięciem układu prostowniczego gdzie podobno można było podłączyć dodatkowe obciążenie nie obciążając akumulatora np. dodatkowe halogeny.
arty
Posty: 44
Rejestracja: 25 sie 2009, 17:48

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: arty »

Ten załączony schemat chyba jest zbyt rozbudowany w moim przypadku.
Przyjrzałem się dokładniej i widzę że z alternatora są odcięte 2 kable - jeden cienki mający połączenie z zamocowanym na obudowie regulatorem, a drugi grubszy przykręcony do śruby ( niestety nie odczytałem jeszcze numerów przy tych złączach - musze najpierw wyczyścić wszystko, bo strasznie nieczytelne - wtedy porębie zdjęcia, to myślę ze się wszystko wyjaśni.
Znalazlem jeszzc ezdjecie na necie
-mój alternator jest dokładnie taki
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 232c6.html
-według opisów wygląda na to że jest to z poloneza Caro lub Atu z lat około 1996

Poczytałem trochę na innych forach i wygląda mi że ten cienki trzeba połączyć do kontrolki ładowania, a kontrolkę do styku chyba nr 30 w stacyjce, natomiast ten grubszy do akumulatora, czyli wystarczy na rozrusznik.
Czy tak może być, zastanawia mnie tylko czy nie trzeba jeszcze dodatkowego przekaźnika w obwód wzbudzenia, aby odcinał prąd gdy silnik nie pracuje?

Sorry za polskie znaki, ale to zły nawyk spowodowany wcześniejszym długotrwałym nie używaniem polskiej klawiatury… :)
Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: krypton »

To o czym piszesz to miały stare 125p a odczep zasilał przekaźnik sterujący kontrolką ładowania. Pierwsze modele Poloneza też tak miały.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Bolszewik »

Ten kondensator jest na pewno przeciwzakłóceniowy. Oczywiście pisze o tym egzemplarzu za zdjęcia.

Schemat nie jest rozbudowany ;) Zwróć uwagę że regulator napięcia masz już załatwiony. Przekaźnik do lampki kontrolnej tu jest problem bo jedne alternatory z poldków mają go zintegrowany inne nie. Które są jakie nie wiem nie znam numerów seryjnych. To w ostatecznośći możesz zainstalować później.

Bezpieczniki załóż na wzbudzenie.

Przekaźnik (o ile dla tego modelu jest niezbędny) służy do załączenia lampki gdy silnik stanie lub nie ma ładowania z innych przyczyn. Jeśli go nie będzie to po prostu lampka nie będzie świecić nigdy.

Odcięcie prądu wzbudzenia realizowane jest w układach z alternatorem przez przekręcenie / włożenie kluczyka do stacyjki, a nie przez dodatkowy przekaźnik. Więc należy kluczyk wyciągać / przekręcać z wielu przyczyn. W przypadku stacyjki z C-360 cofnięcie kluczyka o jeden ząbek powoduje właśnie wyłączenie wzbudzenia ale światła pozycyjne będą działać. Ja osobiście nigdy nie wyjmuję kluczyka ze stacyjki, zamiast tego wyłączam "hebel".


PS.
Raczej postaraj się opanować klawiaturę.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
arty
Posty: 44
Rejestracja: 25 sie 2009, 17:48

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: arty »

Zamontowalem juz ten alternator z poloneza, mam jeszzce 2 pytania:
1. Napięcie ładowania - na wolnych obrotach ok 13V, przy podniesieniu obrotów -14,5 ,nawet chwilami do 14,6V , przy dalszym podnoszeniu obrotów utrzymuje się ok 14,3 -14,4 - te 14,6V to nie jest już za dużo?

2. Druga sprawa to lampka kontrolna - po zapaleniu silnika szybko gaśnie i wydaje się OK, jednak po niewielkim podniesieniu obrotów zaczyna mrugać - w pewnym zakresie obrotów, potem przy dalszym podniesieniu obrotów znów gaśnie - mruga tylko w pewnym zakresie obrotów... - co może być przyczyna - alternator nie jest nowy, piersienie ślizgowe są już wytarte na gł ok 1-2mm - czy to może być przyczyną?, a moze wina regulatora? -
Zarówka na wzbudzeniu jest 4W.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Bolszewik »

Generalnie napięcie mieści się w normie powinno być 14,4 V. Niewielka odchyłka nie ma znaczenia.

Miganie kontrolki nie bardzo wiem czemu, powodów może być kilka.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: marek »

Migotanie kontrolki jest prawdopodobnie spowodowane uszkodzeniem jednej z diod prostujących prąd wzbudzania .To takie trzy małe diodki zamocowane wewnątrz alternatora na plastiku w kształcie półksiężyca.Koszt ok 20 zł.Stąd też pewnie niestabilny prąd ładowania.Co do sabilizatora napięcia 12v 5A to zdecydowanie za mało.Razem 60 W.Prąd ładowania wynosi kilkadziesiąt amper przy takimż odbiorze.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Bolszewik »

Prawdopodobnie Marek ma rację to może być powód.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
arty
Posty: 44
Rejestracja: 25 sie 2009, 17:48

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: arty »

Jesli to uszkodzenie jednej z diód to czym grozi użytkowanie takiego alternatora, zanim to naprawię? Czy takie diody dostanę w elektronicznym? - Jeśli tak to może ktoś zna ich oznaczenie?
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: marek »

Używanie alternatora z uszkodzoną diodą niczym mu nie grozi .Poprostu jest nie wpełni sprawny i może żle lub wcale nie ładować. Przy uszkodzeniu tej diody alternator będzie ładował, tylko część prądu wzbudzania pobiera z akumulatora jak przy rozruchu .Stąd migotanie lub żażenie się kontrolki przy większym poborze prądu w instalacji. Co do pytanie kolegi ZETOR to odpowiedż tkwi w specyficznej zasadzie pracy alternatora gdzie prąd ładowania jest regulowany wielkością pola magnetycznego powstającego w uzwojeniu wirnika a jest to ustawiane przez orginalny regulator ,a przy użyciu stabilizatora napięcia było by niemożliwe .Jeżeli się mylę niech mnie ktoś poprawi.
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Wiesiek »

Upłynęło parę lat od moich ostatnich postów w tym temacie. Od tego czasu wiele się dowiedziałem i nauczyłem o regulatorach. Nadal jednak nie znalazłem nigdzie materiałow na temat typów reglerów i ich oznaczeń. \Chodzi mi o te produkowane dawniej w Polsce i stosowanie do prądnic Starów , Żuków, i innych pojazdów , a przede wszystkim Ursusów..
Chodzi mi o ich oznaczenia. Na oznaczeniach mają podane napięcie pracy, amperaż i jeszcze kilka liter i cyfr. Są oznaczone np RG15k RG15c RG15f. czym one się różnią? Jak odróznić regler z minusem czy pluszem na masie?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Ursus »

Mam gdzieś prospekt, odszukam :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: marek »

Regulatora z + na masie nie zamontujesz w miejsce regulatora z - na masie . Regulatory o które pytasz mają obudowy prostokątne i jak się nie mylę te z plusem mają mocowania na dłuższym boku a te z minusem na krótszym. Nie będą pasować otwory.Co do literek to nie wiem.Pewnie chodzi o współpracę z konkretnym typem prądnicy.
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Wiesiek »

Dlaczego piszę ten post..?
Otóż moj Zetorek prawie na ukończeniu , pozostały sprawy formalne z rejestracją w Urz. Komunkkacji - zabytek..!
Wyprowadziłem go z garażu , bliżej warsztatu aby dokonać jeszcze pewnego rodzaju sprawy kosmetyczne. Chciałem troszkę dotrzeć nowe tłoki i tuleje pozostawiłęm go chwilę dłuższą! na wyższych obrotach. Po chwili okazał się , że z reglera dymi!... No tak. Rezystor zamontowany w nim nagrzewa się zbyt mocno.
Po wnikliwej analizie okazuje się. że prądnica posiada w symbolu 25A , a regler 18 A. Więc jest róznica w mocy i wydajności prądu.
Telefon do znajomego,,,a ten mi nawija że sprawdzić symbole prądnic i reglerów bo one muszą współpracować. Jeszcze na dodatek reglery są z plusem na maśe i minusem masę i każda prądnica ma swój regler! A moja prądnica to P6b/12/250/1700 . Więc jaki regler?
Dodam tylko , że aku to 12V 220Ah od jakiegoś TiRa.
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: pop »

RG15K i RG15F były stosowane w warszawopochodnych.Prądnice samochodowe były mocniejsze niż te w ciągnikach.Zastanawiam się w którym polskim pojeździe wyposażonym w prądnicę(oprócz malucha),był minus na masie.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Ursus »

Minus na masie ma chociażby C-4011/C-355/C-360. Tam z tego co pamiętam na regulatorze jest 12V/12
Natomiast te z plusem na masę mają 12V/25. Tak mi kiedyś tłumaczył nasz elektryk - i oczywiście nie są one zamienne.
Najlepiej zawieźć jak masz pod ręką elektryka samochodowego takiego z prawdziwego zdarzenia prądnicę i regulator do ustawienia na stole. Jeśli prądnicę masz PAL oryginalną, to ona wprost też nie będzie dobrze współpracować z regulatorem ELMOT - należy go wyregulować poprawnie. Do PALa powinien być oryginalny MOTORPAL, ale ciężko osiągalny dziś.

Ważne jest też żeby zwracać uwagę czy kontrolka się prawidłowo zapala przy włączeniu zapłonu, oczywiście gaśnie po uruchomieniu silnika i obowiązkowo musi się zapalić po zgaszeniu. Inaczej może to oznaczać zacięcie się regulatora i może doprowadzić nawet do pożaru. Dlatego ważne są wyłączniki masy w traktorach do których zachęcam.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: pop »

No popatrz,a ja przez tyle lat myślałem,że one są plusową spuścizną po ruskim standardzie.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: chrapek3011 »

Do oryginalnej prądnicy PAL do Majorka czy Zetora 2011/4011 i pochodnych do póki nie zaczęli Czechy montować alternatora...to regulator prądnicy podchodzi bez cudowania od dzisiejszej 360...bez korekcji regulacji...do prądnic polskich typu star 25A musi być regulator z symbolem 25A...nie ma inaczej...rozpiskę na Syreny,Warszawy,Żuki,Nysy,Tarpany i Stary postaram się zrobić...wieczorem albo jutro do południa...prądnica-odpowiedni regulator.
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Wiesiek »

Dzisiaj rozmawiałem z elektrykiem "z epoki"
Nie wie jakie znaczenie mają literki po symbolu RG, ale 12 to napięcie jakie reguluje , następnie symbole 10, czy 15, czy 18 i 25 to prąd jaki może przez niego płynąć. Chodzi oczywiście o te reglery z ELMOT i im pochodne.
Natomiast wielkim zaskoczeniem dla mnie było to iż stwierdził, że plus czy minus na masie nie robi wielkiego znaczenia. Zasada działania jest taka sama, tylko kwestia niektórych styków które są ze srebra i w zależności od polaryzacji biegunów są inaczej mocowane. Dlatego niewlaściwie zastosowany regler może mieć krótszą żywotnośc . Twierdzi że każda prądnica ma oznaczenie napięcia i prądu znamionowego i do tych parametrów dobieramy regler. Prądnice posiadają też oznaczenia obrotów nominalnych przy których powinny osiągną pełną moc.
Tutaj jeszcze poruszył biegunowośc prądnic. Można je bez problemu przebiegunować. prądnice wszystkie budowane są jednakowo. Chodzi o magnetyzm szczątkowy więc on pozostaje taki jaki ostatnio prądnica pracowała. Z plusem czy minusem na masie.
Tyle się dowiedziałem...ale mam nadal pewne wątpliwości.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Jak sprawdzic regulator napiecia? -Majorek

Post autor: Ursus »

chrapek3011 pisze: 03 wrz 2020, 14:20 Do oryginalnej prądnicy PAL do Majorka czy Zetora 2011/4011 i pochodnych do póki nie zaczęli Czechy montować alternatora...to regulator prądnicy podchodzi bez cudowania od dzisiejszej 360...bez korekcji regulacji...
No tak, tu może faktycznie. Do prądnic PAL starszego typu - Zetor 25, Zetor Super - już nie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
ODPOWIEDZ