Zetor K-25 elektryka

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Witam kolegów zakładam temat, ponieważ uważam, że nie tylko ja ale i inni zakochani w Zetorkach a nie mający wystarczającego doświadczenia w temacie"elektryka"zechcą zkorzystać z rad doświadczonych elektryków jak i praktyków.

Problemem moim jest spalony drut oporowy w kolektorze dolotowym chciałbym wstawić nowy, znalazłem na Allegro drut oporowy o takiej samej grubości 1,8 mm o oporności 0,53 OM na jeden metr lecz nie wiem jakiej długości ma być ten drut aby spełniał wymagane kryteria.

Może ktoś z kolegów zechciałby przystępnie i dogłębnie wyjaśnić problem podgrzewania świec i kolektora dolotowego zaznaczam, że w moim wypadku chodzi o w miarę orginalne rozwiązania bez ingerencji, rozwiercania kolektora i wstawiania dodatkowych świec w kolektor.

Wydaje mi się, że tu można drążyć temat elektryki szeroko rozumianej.

Proszę o pomoc i wyrozumiałość.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Ursus »

Z tego co mi udało się wyczytać to oryginalne świece żarowe zbudowane są na napięcie 1,7V. Opór kontrolny w desce wykonany jest z drutu "Kantal" o fi 1,8 mm i oporze 0,05 +- 0,005 oma.



Książkowo wygląda to tak, że obydwa druty są jednakowe pod względem średnicy i oporności - gdyż nie wspomina się o parametrach drutu w kolektorze.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Koledzy w związku z moją ułomnoscią w dziedzinie elektryki zachodzi pytanie czy jeżeli posiadam drut oporowy 1,8 mm o oporności 0,53 oma na długości 1 m dzieląc tą długość proporcjonalnie otrzymam tą oporność 0,05 oma?
Pozdrawiam.
Roman1313
Posty: 570
Rejestracja: 14 kwie 2010, 23:39

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Roman1313 »

Tak 0,53 oma to 100cm, 0,05 oma to będzie 9,43 cm przy założeniu ze masz na całej długości 1,8 mm średnicy.
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Serdacznie dziękuje właśnie leci do mnie drucik oporowy z Ostrowa Wielkopolskiego. Jak zamontuję to napiszę czy "świeci".
Pozdrawiam.Witam .
Koledzy problem spirali w kolektorze dolotowym nie zniknoł,
9,43 cm to długość w solniczce, natomiast jaka dł. w kolektorze nie wiem, może ktoś z kolegów posiada tą spirale i jest mi w stanie pomóc.
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Ursus »

Z instrukcji wynikałoby, że to takie samo niby powinno być. Mogę sprawdzić mniej więcej długość w kolektorze, ale to dopiero w poniedziałek po południu.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Witam
Koledzy tak jak pisałem jeśli otrzymam drut to napiszę.
Dryt otrzymałem 1,8 mm założyłem taki do solniczki, następnie do kolektora ssącego zrobiłem pięć zwoi o średnić 1,2 mm jeden koniec odizolowany a drugi zaklepałem na miedzi w kolektorze.
Posłuchajcie "książkowo" jedna minuta grzania w solniczce kolor wiśniowy po minucie grzania rozrusznik o on paaaaf paaaf, paaf i poszedł, ciśnienie na zimno wolne obroty 4,75 prawie 5, na zagrzanym silniku 2,5 przy wolnych obrotach. Traktorek nie dymi na ile moja wiedza pozwala sie wypowiadać na ten temat to biały dym tylka do momentu rozruchu a następnie ze dwa obroty wału czarny do momentu kiedy nie przepali nadmiaru paliwa puźniej już zachowuje się normalnie na ciepłym silniku pali bez grzania odpala na dotyk .
Pozdrawiam.Paweł jesli nie będzie to stanowić problemu to proszę dokonaj pomiaru bo jeżeli coś zawaliłem to przepali się najsłabszy element w obwodzie.Koledzy czy ktoś z Was posiada oryginalny przycisk sygnału w Zetorku k 25 po roku 53. Wymieniłem całą instalację elektryczną podciągnołem przewód pod kierownicę lecz nie wiem jaki był ten przycisk. Finowie produkują zamienniki lecz wydaje mi się, że jest to wersja wcześniejsza, bordzo proszę o pomoc jeżeli to możliwe to proszę o foto.
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Ursus »

Kompletnie zapomniałem o tym pomiarze drutu w kolektorze. Przepraszam, czy już ten element masz dopracowany?

Odnośnie przycisku - szczerze mówiąc nie mam pojęcia jak powinien wyglądać oryginał. To chyba jeden z elementów, który się praktycznie u nikogo nie zachował.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
drandrzej
Posty: 2018
Rejestracja: 29 paź 2007, 23:28

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: drandrzej »

nie zachował się bo moim zdaniem nie istnieje przycisk w kierownicy zetorka 25 , tam powinna być zaślepka , pożyczyłem taką Jackowi chyba rok temu albo dwa i podobno jeszcze u niego leży ;)

wg mojej wiedzy przycisk był na tablicy rozdzielczej , choć oryginału na żadnej z moich tablic - a mam ze 12 - wszystkie istniejące typy - nie spotkałem
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Jacek ze Skansena »

Tym razem Andrzej się mylisz. Widziałem osobiście taki przycisk U Lecha Nowaka przy jednym z Zetorów i też gdzieś takie coś miałem ale niestety się zapodziało. Ta zaślepka o której piszesz okazało się to jest zaślepka od Zetora 3011.
klaudiusz
Posty: 183
Rejestracja: 28 mar 2010, 21:27

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: klaudiusz »

Oczywiście tylko zaślepka
przycisk sygnału, tylko na tablicy po lewej stronie


pozdrawiam
Awatar użytkownika
damber
Posty: 2568
Rejestracja: 29 lis 2009, 19:18
Kontakt:

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: damber »

Co prawda nie jestem szpecem od ZETOR-ów, ale przycisk sygnału w ZETOR-ach 25 w kierownicy ma sens, a to dlatego że deska rozdzielcza jest dość daleko od rąk traktorzysty - tak na chłopski rozum *yes*

Może nie wszystkie ZETOR-y miały takie udogodnienie.



Przed chwilą sprawdziłem w instrukcji i znalazłem *saycheese*
Jak byk pisze, że w środku kierownicy znajduje się przycisk sygnału dzwiękowego.
Czyli wszystko jasne :)
Facebook. old URSUS tractor
klaudiusz
Posty: 183
Rejestracja: 28 mar 2010, 21:27

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: klaudiusz »

,,Czyli wszystko jasne ,,

Myślę że mieliście kiedyś ten odlew aluminiowy w rekach.
Wiec jak by, ten kabelek - tam do środka miał by się dostać?
aby zwierał do ,,masy,,
Przynajmniej w moim tak jest od 35 lat (deska rozdzielcza)*saycheese*


pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Ursus »

klaudiusz napisał/a:
Oczywiście tylko zaślepka
przycisk sygnału, tylko na tablicy po lewej stronie


pozdrawiam
A ja powiem jeszcze inaczej. Zetorki miały w kierownicy (moja jak dobrze pamiętam ma nawet otwór na przewód), były także takie kolumny kierownicze z występem po prawej stronie na przycisk, tuż pod kierownicą (u mnie taki występ w jednej z kolumn był), a niektóre miały na desce - ale tego to już nie kojarzę, żeby było w instrukcji gdzieś. Podejrzewam, że to już późniejsze wymysły.

Zetorki bez przycisku w kierownicy miały zaślepkę, ale gładką, bez żadnych napisów, znaczków itp.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Witam i odpowiadam po kolei Paweł poradziłem sobie zrobiłem tak jak napisałem wyżej, działa podgrzewa i pali.

Wracając do sygnału przyciski zawsze były w kole kierownicy.
Do roku 1953 przycisk składał się z trzech elementów:

1. Styk który umieszczony był na kolumnie kierownicy pod kołem kierownicy do niego doprowadzony był przewód nr kat. 3109.12.

2. Element kontaktowy wewnątrz koła kierownicy( nie wymieniam blaszek kontaktowych) nr kat. 3148.12.

3. Krążek przycisku wraz ze sprężyną nr kat. 4149.12.

Natomiast po roku 1953 jest tylko dwa elementy brak jest elementu nr 1.
Przycisk ten ma nr kat. 4182.28.
Widziałem kiedyś taki przycisk zamontowany w kierownicy na Allegro. Mam możliwość kupić kpl. przycisk ale w Finlandii lecz prawdopodobnie jest to przycisk z przed 1953r. cena 115 EURO!!!!


http://images47.fotosik.pl/449/d4a360b6a4562cb5.jpg
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: Ursus »

Ja bym tego z Finlandii nie brał za wzór. Zegary, czujnik stop, stacyjka, żarnik (opór kontrolny), różnią się od oryginalnych.

Zegary dla porównania:

http://zetor25.pl/remont/sie09/sie_09_02.jpg
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Oczywiście to są mniej lub bardziej udane ale kopie, natomiast trudno o oryginał do czasu kiedy nie trafi się oryginał trzeba zastąpić je kopią.
patryk98
Posty: 191
Rejestracja: 14 mar 2010, 20:35

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: patryk98 »

witam HARY wracając do tematu świec ,jakiego przewodu użyłeś do podłączenia solniczki z świecami i jak zamontować tą spirale w kolektorze bo u mnie nie ma nic takiego tylko śruba jest wkręcona
HARY
Posty: 149
Rejestracja: 13 sie 2010, 14:40

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: HARY »

Witam.
Użyłem drutu oporowego o śr. 1,8 mm dł. 9,43 trzeba nawinąć spirale o śr. około 12 mm jeden koniec spirali zamontować tam gdzie masz śrubę ten koniec musi być odizolowany od masy drugi koniec zaklepujemy dokładnie kilka cm. dalej tam jest otwór jeśli nie widać to szukać do końca odizolowanego podłączyć napięcie od świecy żarowej pamiętaj ważne jest aby wszystkie elementy były sprawne tj. żarnik dwie świece spirala w kolektorze ponieważ połączenie jest szeregowe każdy niesprawny element powadował będzie uszkodzenie następnego.Przewód o przekroju 6mm 2
patryk98
Posty: 191
Rejestracja: 14 mar 2010, 20:35

RE: Zetor K-25 elektryka

Post autor: patryk98 »

dzięki HARY za pomoc będę kombinował z ta spiralą a na marginesie to chyba lepiej będzie jak to sobie gdzieś podpatrzę na innym zetorku
ODPOWIEDZ