Wszystko o Zetorze 25

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: SEBRIGHT »

U mnie od początku termostatu nie było, została sama obudowa - z tym że jak miałem nie zaślepiony mały obieg lubił się zagrzać do 90st lub trochę więcej.
Po remoncie silnika zaślepiłem mały obieg na wylocie z termostatu wierzbowym kołkiem, na to wąż gumowy żeby się nie rzucało w oczy i problem z przegrzewanie zniknął :) Teraz tylko jak go odpalę na zimnie to czasami zarzucam mu koc lub kawałek plandeki na atrapę, żeby szybciej zaczął nabierać temperatury, przed ruszeniem ściągam i trzyma mi tak 60-70st przy temperaturze ok 0st na polu.
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Z kilkunastu sztuk jakie przeszły przez nasze ręce - swoje i kolegów traktory - w żadnym nie było termostatu i w żadnym nie zakładaliśmy. Wszystkie chodzą ok. Oczywiście wówczas należy zablokować tzw. mały obieg (od pompy wody do chłodnicy.
Inna sprawa, że u mnie traktory są w 99% użytkowane w okresie od wiosny do jesieni, a zimą prawie w ogóle nie odpalane. Dla Diesla optymalnej temp bez termostatu zimą nie osiągniesz, ale nie uważam, żeby do kolekcjonerskiego użytkowania miało to większe znaczenie.

W Suprze też nie mam termostatu, jest roleta na chłodnicy. Jedyny ciągnik z termostatem u mnie to C-325 bo tam nie ma możliwości pracy bez termostatu, a zaślepienie obiegu jest ciężkie do wykonania.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Zytrix
Posty: 72
Rejestracja: 24 lut 2017, 13:47

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Zytrix »

Również nie posiadałem, przez co przyznam, że jak używałem go zimą tak przy blisko -10 więcej stopni poniżej zera to to naprawdę trzeba sie nim uparkotać by sie nagrzał tak do 80 i przez to nie wiem czy zakładać, bo w sumie w upały po 40- stopni sie nie przegrzewał, zawsze na wskaźniku 80- stopni.
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: winko »

No to zakładam bez termostatu. Mały obieg jest zaślepiony kawałkiem wałka w wężu. Tak już było jak przyjechał do mnie. Tylko jeszcze musze znaleźć kogoś kto mi chłodnice naprawi. Mam oberwane mocowanie od spodu do wspornika i cieknie na żebrach. Ktoś kiedyś to jakimś klejem pokleił ale teraz wszystko odłazi i leci. Wielkie dzięki wam za porady *annoy* Pozdrawiam
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

Witam.Proszę o wytłumaczenie dlaczego na kole zamachowym w zetorze 25 mam 2x nabite 30 stopni.
pierwszy raz jest 0 później 15 i 30 i zupełnie dalej jeszcze raz dalej jest 30 coś jak by z II lub U słabo widać. ?Mam jeszcze jedno pytanie,jak sprawdzić ustawienie rozrządu kiedy silnik jest założony.Pytanie może proste ale po pewnych przemyśleniach i tych znakach na kole już tracę wiarę w siebie*no*
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Jest nabite 2 razy bo w Zetorze 25 kąt wtrysku się ustawia osobno dla obu sekcji. Obie mają mieć 30 stopni przed GMP.

Masz wątpliwości do ustawienia rozrządu? Trzeba by patrzeć na moment otwierania się zaworów i porównać z kątami podanymi w literaturze. Mogę to sprawdzić.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

Ok dziękuję Pawle. W takim razie krótka historia. Remontuje zetora25 bardzo powoli,kupiłem silnik sprawny bez luzów ,zrobiłem głowice(spawana prawie rok w zakładzie przeleżała) zrobiłem wtryski,wymieniłem wszystkie uszczelnienia i nie zapalił.Pompa nie dała rady na nowych wtryskach.Zrobiłem pompę, książkowo ustawiłem sekcje(dawki) na ciągniku,tu posiłkując się forum potwierdzam że aby dokładnie i jednakowo ustawić ilość wtryskiwanego paliwa trzeba 200 obrotów wałem zrobić i nie iść na skróty i dzielić na pół wartości ,ale lepiej liczyć wtryski do menzurki po100 strzałów.Następnie zapalił,tylko że uważam że trochę ciężko zapala i zapłon jak by za wczesny.Porównuje to z filmami naszych forumowych Kolegów na YT a na Wilkowicach osobiście słyszałem nie jednego,gdzie w konkurencji palenie z korby to bym nie zdążył do końca Festiwalu.Postanowiłem sprawdzić ustawienie rozrządu, bo silnik zamontowałem 4 lata temu i zwątpiłem czy wówczas to bobrze sprawdziłem , Jeśli dobrze rozumiem to pierwsza krzywka rozpocznie wtrysk jak będzie 30stopni w miejscu ciągu znaków 15 stopni i 0 po obróceniu wałem na tym drugim znaku 30 stopni powinien pojawić się początek wtrysku na drugiej sekcji. Poproszę o poparcie bądź obalenie moich wniosków. Jeszcze taka sprawa. W którym miejscu ma być ta strzałka na kadłubie bo ja przyjąłem że w miejscu gdzie u mnie zostało miejsce po śrubce.Fotkę podeślę na RT i poproszę o dodanie.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Obrazek

Powyżej wrzuciłem Twoją fotkę. Tak, strzałka w linii prostej praktycznie wskazuje. Jak nie masz pewności co do znaków to można sobie poznaczyć samemu np. na przednim kole pasowym. Oryginalnie do tego służył kątomierz przykładany do wału korbowego przez dekiel z wlewem.
30 stopni przed GMP pierwszego cylindra ma zacząć podnosić się paliwo w rurce kapilarnej (jak założysz zamiast przewodu wysokiego ciśnienia, no i pełny gaz dasz), na drugim cylindrze podobnie - rzecz jasna zawsze 30 stopni przed GMP na danym cylindrze.

15 stopni to początek otwarcia zaworu ssącego.



Jeszcze taki wykres dla zobrazowania

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

Witam.Dziękuję,dziękuję.Jestem zmuszony zrobić krótką przerwę w remoncie, ale czytając archiwalne wypowiedzi na forum chciałbym potwierdzić kilka informacji.
-czy ustawienie szklanek popychaczy standardowo ma być na 51,5mm długości? Czy to mit?
-Pierwszy cylinder to jest to od strony rozrządu? (bo tak mnie uczyli) Czy od pompy wody?
To pytanie się narodziło po zobaczeniu jednego rysunku w galerii.
-Czy sekcja ma być zamontowana tym otworkiem okrągłym do śrubki zabezpieczającej? Czy tym otworkiem prostokątnym w stronę tej śrubki? Teraz tłoczek sekcji ma wybitą literkę L i zwykły punkt na przeciw .Którą strona skierować do góry lub na dół?
Zdjęcia podeślę na RT to trochę rozjaśnią nurtujące pytania.
Z góry dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Śrubka ustalająca musi wchodzić w to podłużne nacięcie na sekcji. Tłoczek ma być naciętą kreską w górę - ale zdarzyło nam się, że kreska była źle nabita fabrycznie. U Alberta tak było. Na jednej było dobrze, na drugiej błędnie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

Witam.Dziękuję za odzew i dodanie zdjęć. Pompę muszę poprawić bo zamontowałem okrągłym otworem w stronę śruby ustalającej,na marginesie to informacja z jakiejś książki czy doświadczenie?Być może to przyczyna że mój traktorek ciężko pali.Tłoczki u mnie też mają odwrotnie nabite znaki.Musiałem obrócić 180stopni jedną sekcje w pompie bo nic nie podawała.
Ponowie pytanie odnośnie długości szklanek popychaczy na 51,5mm ponieważ tutaj to wyczytałem: http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ad_id=8118
Sprawa który cylinder jest pierwszy wzięła się z tego tematu: http://images43.fotosik.pl/1617/edf11c13c9744fafm.jpg Hm*no*
Wygląda na to że pompę znów trzeba rozebrać,ustawić,próbować. Na ta chwilę dziękuję ,czekam na pomoc ze waszej strony,w wolnym tempie przechodzę do działania.
Ma ktoś zdjęcie tej strzałki w obudowie sprzęgła do ustawienia kąta? Dla bajery może bym sobie taką dorobił.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Jakoś wcześniej mi umknęły pozostałe pytania.
Pierwszy cylinder jest ten od przodu ciągnika. Trochę niezgodne to jest z ogólnie przyjętą zasadą, że liczy się 1 od rozrządu - a w przypadku Zetora rozrząd jest z tyłu. No ale tak jest i tyle :) 1 z przodu :)

Co do ustawienia popychaczy. Instrukcja napraw podaje 51 mm z tego co pamiętam, ale jakąś poprawkę na zużycie części należy brać. Stąd 51,5 mm wydaje się optymalne - tak z doświadczenia.

Ustawienie cylinderków - to instrukcja podaje że śruba ma wejść w zagłębienie ;) Ale to podłużne powoduje, że w zależności od dystansu - spasowanie cylinderka w pompie - dociskając zaworek zwrotny cylinderek może się minimalnie przesunąć.

Ten link co wkleiłeś co do kolejności - to nie widzę dobrze, ale domyślam się, że to nasz rysunek pomocniczy ;) Tam jest wytłumaczone tylko ustawienie wałka względem ustawienia koła zębatego i zgrywania z wałem korbowym. Bo koło rozrządu ma 2 symetrycznie ustawione kliny i można się o 180 stopni pomylić :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Zytrix
Posty: 72
Rejestracja: 24 lut 2017, 13:47

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Zytrix »

Przed ustawianiem dawek trzeba mieć pierwsze dobrze ustawione katy wtrysku dla sekcji bo inaczej całą robota na marne.
Również mam ustawione na 51,5 mm oraz jeden klin mam większy na wałku przez co nie da sie u mnie pomylić o 180 stopni.
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

Witam.Dzięki za wszelką pomoc.Zdemontowałem pompę,bo muszę obrócić cylinderki,wcześniej sprawdziłem zaworki i okazało się że na drugim słabo trzyma,zamówiłem w Kaliszu nowe,mają być na Środę. Popychaczy nie zmierzyłem bo zaraz zacząłem kręcić wałem aby sprawdzić ten rozrząd,i wygląda na to że jest ok.Wrócę do sprawy dopiero jak będą zaworki,no a w między czasie przerwa na ferie i znów się prace przedłużą.Mam jeszcze takie pytanie czy ma Ktoś oryginał stopkę do wchodzenia na maszynę montowaną z lewej strony, do sprzedania i może pedał gazu lub poproszę o fotkę to dorzeźbię?
Jeszcze raz dziękuję,do następnego.


Witam ponownie. Korzystając z wolnej chwili,aby mieć pewność, przyłożyłem się do sprawdzenia rozrządu,
i jest dobrze.Zaworki z Kalisza nie przyszły.Tłoczki ustawione na 51mm czyli fabryka,przed montażem dodam na 51,5mm,następnie pojawiło się kolejne zagadnienie.Rolka w popychaczu obraca się na sworzniu który u mnie jest wytarty po jednej stronie,tej po której naciska krzywka, tulejka pewnie też. Sworzeń ma 10mm w miejscu wytarcia 9,7mm i 9,6mm na drugim.Przerabiał ktoś ten temat? Wnioskuje że każdy luz w tym miejscu będzie miał wpływ na właściwą pracę.Poproszę kolegów o pomoc, a zdjęcie dodam za pośrednictwem RT.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Obrazek




No takie coś wypadałoby zregenerować :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

No się rozumie. Źle sformułowałem pytanie. Poprosił bym o podpowiedź z jakiego materiału dorobić sworzeń? Uważam że jest on twardszy od śruby wysokiej klasy.
Jeżeli miał ktoś z tym problem i może podzielić się doświadczeniami będę wdzięczny .
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: winko »

Witam. Dorwałem orginalną przekładnie kierowniczą do mojego zetorka*hilarious* Teraz ją skladam i jest problem. Tulejka w obudowie sprzęgła ma otwór 25mm średnicy a wałek ślimaka ma 26mm, ale to nic, jutro podjade do kogoś żeby mi go stoczył. Teraz jeszcze jedno pytanie. Tuleja mimośrodowa jest nacięta w jednym miejscu i czy nacięcie powinno być na dole, czy na górze, czy to bez znaczenia? A jeszcze podkładka dystansowa która jest na wałku między ślimacznicą a obudową sprzęgła ma taki rowek do rozprowadzania smaru i czy ten rowek powinien być od strony obudowy sprzęgła, czy od strony ślimacznicy, bo tak na mój głupi rozum wydaje mi się ża od strony obudowy.Pozdrawiam
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
grzegorz
Posty: 109
Rejestracja: 15 sie 2011, 22:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: grzegorz »

Ta tulejka w obudowie sprzęgła powinna być z brązu,i jest wyjmowana. Nie tocz wałka,sprawdź tuleję.Co do podkładek to brałem to tak samo na logikę ,ale nie pamiętam.Możesz mieć po złożeniu luz na wałku góra dół podczas kręcenia ,rozwiązałem to dając dodatkową podkładkę na górę ślimacznicy.Zamiast środkowej tulejki można zastosować łożysko.To tyle co pamiętam.
winko
Posty: 273
Rejestracja: 28 lip 2017, 20:35
Lokalizacja: Gostyń

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: winko »

Tulejke z brązu mam w obudowie, tylko problem polega na tym że walek nie chce w nią wejść. Wałek ma średnice 26mm i jest troche nierówny, ma wżery, a tlejka z brązu ma otwór o średnicy 25mm i jest ładna, nie wybita. Tulejka była w moim traktorze w obudowie, a reszte kolumny dokupiłem i teraz składam bo u mnie była kolumna od c-360.
Pozdrawiam Darek
Zetor 25A 1950r.
Awatar użytkownika
Majo
Posty: 843
Rejestracja: 11 sty 2014, 9:41

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Majo »

Uważaj, żeby. I odpowiednio stoczyli ten wałek i odpowiednio go wygładzili, bo inaczej będzie Ci mocno wybierał tulejkę.

Tuleję mimośrodową ustawiasz wg luzu między ślimacznicą, a ślimakiem. Na początek najgrubszą ścianę ustaw prawie u góry, żeby maksymalnie oddalić ślimacznicę od ślimaka, a później obracaj nią i redukuj luz podnosząc ślimacznicę.
ODPOWIEDZ