Wszystko o Zetorze 25

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: papiszon »

Z pompą może być kłopot, ale jak ktoś dobrze pogłówkuje, to kto wie. Kiedyś mój ojciec dopasował jakąś pompę, ale zabij, nie mam pojecia z czego to było. Fakt, że ta pompa nie była pierwszej świerzości i nic to nie dało. Powiem więcej, dało mniej niż na starej, zużytej, ale ile było przy tym myślenia i weny twórczej, bezcenne.*clap*
W końcu założyliśmy pompę z władimirca bezpośrednio napędzaną od wału silnika (silnik też był z rusina), a było to możliwe, bo nie było z przodu zbiornika. W ten sposób mieliśmy niezależny, od WOM podnośnik.:D
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 676
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: jarekstryszawa »

Jaki macie sposób na wbicie dolnej tulejki do zwrotnicy? Grzać zwrotnicę palnikiem i wbijać przez drewno zimną tulejkę?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Trzeba dotoczyć specjalny sworzeń z rantem, żeby nie uszkodzić tulejki. I wbić można na zimno. Na końcu powinno się jeszcze rozwiercić.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 676
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: jarekstryszawa »

Trudne w warunkach polowych ;-) Łatwiej podgrzać palnikiem gazowym... Myślałem, że mnie pocieszycie, a ty wyskakujesz z rozwiertakiem *flower*
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

Wiesz, albo robić dobrze, albo nie :D A nie masz jakiegoś ślusarza koło siebie?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 676
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: jarekstryszawa »

Myślałem, że sam jakoś ogarnę- trudno trza będzie szukać szpenia.
hazi
Posty: 111
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: hazi »

Witam!
Na samym wstępie chcę przeprosić jeżeli temat nie znajduje się w odpowiednim wątku ale myślę że nie będzie mi miał nikt za złe o to że tu piszę wszak chodzi o Zetora 25K.
Mianowicie rozchodzi mi się o to aby ktoś z forum wytłumaczył mi na czym polega fenomen Zetora 25K; jestem stosunkowo młodym forumowiczem i tego zetorka pamiętam tylko z dzieciństwa kiedy go miał mój wujek. W czasach dziecięcych budziła we mnie ta maszyna wszelki podziw i może to dziwne ale ta maszyna ma swój urok. Jakkolwiek proszę o wyjaśnienie na czym polega jego fenomen że większość kolekcjonerów z tego jak przeglądałem forum mam takiego zetorka w zbiorach lub poszukuje do swojej kolekcji. Co jest takiego nie zwykłego w tym traktorze; czy są to jakieś niezwykłe rozwiązania lub czy był to pierwszy traktor jaki był możliwy "do zdobycia" przez odbiorcę indywidualnego???
Pozdrawiam!
dawid25
Posty: 360
Rejestracja: 09 gru 2011, 20:39

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: dawid25 »

Hazi co do Zetorka 25 to można by dużo opisać. Ja na początku podchodziłem z nie chęcią zakupu ciągnika, po pierwsze to duzo się na słuchałem od ludzi "A zobaczysz jak się tryby posypią wszystko trzeba będzie napawać lub toczyć" A nawet się nie wygłupiaj zobaczysz jak się coś zepsuję i le to będzie cię kosztować" I wiele innych :D Ale kupiłem go, i dziękuję że tak się stało. Jak zobaczyłem co ten ciągnik potrafi to nie jeden by wymiękł. Kupiłem ten ciągnik tylko dlatego że był tani, nie stać mnie na kupno C-330 za 10 000zł czy C-360 również za 10 000zł przykładowo. Napewno wielu ludzi decyduję się na niego że stosunkowo na niską cenę. I jest dobrą bazą do odbudowy, a do tego bardzo odbrze radzi sobie w terenie jak i na drodze. Mając cały dośc duży wóz metrów sosnowych nawet nie zająknął i to teraz w porze zimowej gdzie podspodem lód. Dla mnie ten ciągnik jest naprawdę godny uwagi i jak zadba się o niego on odwdzięczy się nie naganną praca. Ja teraz szukam powoli jakiegoś zetorka i będę chciał go odnowić. Ten ciągnik ma cos takiego w sobie że jak zauroczy swoim wyglądem czy dźwiękiem nie pozwoli aby go opuscić i skazać na żyletki :) takie by były moje słowa co do zetorka 25 Pozdrawiam Dawid :)
hazi
Posty: 111
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: hazi »

Witam!
Żeby było jasne nie chce kupić Zetorka ponieważ na moje potrzeby jest mi on "za duży". Do moich potrzeb w zupełności wystarczy mi mój Dzik 2. Chodziło mi oto że sam pamiętam jak mój wujek miał takiego zetora i że jak dla mnie patrząc na niego okiem dziecka które nie rozumiało jeszcze wszystkich aspektów technicznych było zafascynowane tym co widzi. Teraz znając już bardziej budowę tego traktora pytam się na czym polega jego fenomen i tak jak piszesz kolego ~dawid25 rozumiem już o co w tym tak naprawdę chodzi; że jest to maszyna wdzięczna, nie do zajeżdżenia, wytrzymała oraz prosta w eksploatacji.
Z góry wielkie dzięki za odpowiedź!
Pozdrawiam!
dawid25
Posty: 360
Rejestracja: 09 gru 2011, 20:39

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: dawid25 »

Hazi to tylko moje poglądy co do zetora, jest sporo posiadaczy Zetorków to niech i oni się wypowiedzą, może napiszą coś wiecej pozdrawiam Dawid
klaudiusz
Posty: 183
Rejestracja: 28 mar 2010, 21:27

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: klaudiusz »

Witaj - hazi-
Wiele odpowiedzi masz zawartych w twoim pytaniach.
jest traktorem który królował w swojej epoce,
Jak cię nie ciągnie do niego to nic na siłę się nie da.
Ale jak przejdziesz cały ,,front,, z nim to zrozumieć to uczucie.
To tak na szybko.
pozdrawiam
hazi
Posty: 111
Rejestracja: 10 lut 2010, 10:28

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: hazi »

Witam!
Dzięki za odpowiedź ale tak jak już wspomniałem nie ciągnie mnie do zetora 25k. Dla moich potrzeb ciągnik jest za duży. Pozdrawiam!
C-362
Posty: 7
Rejestracja: 10 lut 2013, 23:46

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: C-362 »

Witam wszystkich.
Czy ktoś może wie jakie powinno być ciśnienie sprężania w zetorze 25k.B)
pozdrawiam
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 676
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: jarekstryszawa »

Książkowo 37,8 Atm (18:1 x 0,21).
Awatar użytkownika
damber
Posty: 2568
Rejestracja: 29 lis 2009, 19:18
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: damber »

Do czego służył napęd, który jest zaślepiony pokrywą od dołu skrzyni przekładniowej? Po odkręceniu tej pokrywy widać pionowy wałek z wieloklinem. Wałek ten z drugiej strony jest zakończony trybem stożkowym od którego otrzymuje napęd. Jest uruchamiany tą samą dźwignią co WOM w traktorze. Czy ktoś wie do czego był przewidziany ten dolny napęd pod skrzynią biegów?
Facebook. old URSUS tractor
patryk98
Posty: 191
Rejestracja: 14 mar 2010, 20:35

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: patryk98 »

O ile się nie mylę to napęd do kosiarki listwowej.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: Ursus »

damber napisał/a:
Do czego służył napęd, który jest zaślepiony pokrywą od dołu skrzyni przekładniowej? Po odkręceniu tej pokrywy widać pionowy wałek z wieloklinem. Wałek ten z drugiej strony jest zakończony trybem stożkowym od którego otrzymuje napęd. Jest uruchamiany tą samą dźwignią co WOM w traktorze. Czy ktoś wie do czego był przewidziany ten dolny napęd pod skrzynią biegów?
Dokładnie, to napęd do oryginalnej, czeskiej kosiarki listwowej, której kosa była między przednim, a tylnym kołem.

Też u siebie miałem taką przekładnie kątową, ale zawsze ją demontuję, bo do niczego mi nie potrzebna.

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
damber
Posty: 2568
Rejestracja: 29 lis 2009, 19:18
Kontakt:

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: damber »

Dzięki Panowie za info. Przekażę je koledze, bo i ja i kolega nie wiedzieliśmy do czego ten napęd. Kolega się ucieszył jak zobaczył ten napęd, bo oryginalna pompa hydrauliczna podnośnika jest już tak wyrobiona, że ledwo podnosi i przepuszcza olej. Chciał oddać do regeneracji, ale teki zabieg kosztował by go ok. 1000-1400 zł i gość z firmy, która zajmuje się regeneracją urządzeń hydraulicznych odradził mu naprawy tej pompy. Pierwszy pomysł był taki, aby dopasować inną pompę hydrauliczną dostępną w sprzedaży i zamontować na wałku koła pasowego, ale jakoś ta koncepcja się nikomu nie podobała. Teraz planuje zamontować pompę właśnie na tym wałku do kosiarki i ma to być tak zrobione, żeby nie było tej przeróbki widać ;)

Jeszcze raz wielkie dzięki i dzięki za ten schemat *tup*
Facebook. old URSUS tractor
C-362
Posty: 7
Rejestracja: 10 lut 2013, 23:46

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: C-362 »

[quote]jarekstryszawa napisał/a:
Książkowo 37,8 Atm (18:1 x 0,21).


Dzięki za informacje.
Ale jesteś pewien, ,ze w rzeczywistości da się uzyskać takie ciśnienie.
U mnie po wymianie samych pierścieni uzyskałem tylko 30 Atm*bye*. Jakie było przed wymianą nie wiem, nie miałem wtedy jeszcze czym zmierzyć. Co prawda odpala on dosyć opornie (brak świec żarowych), ale z knotem łapie w miarę szybko.

Jeszcze raz dzięki za informacje. Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: Wszystko o Zetorze 25

Post autor: papiszon »

Wymiana samych pierścieni nic Ci nie da. Może tylko na jakiś czas poprawić nieszczelność ukladu tłok- cylinder, ale zanim pierścienie dotrą się do kształtu tulei, zeżrą ją jeszcze bardziej. Tuleja i pierścienie wypracowują się jednakowo i wymieniać należy obie rzeczy na raz. Za niedługi czas (zależy od intensywności pracy silnika) czeka Cię dodatkowy wydatek.
ODPOWIEDZ