Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Forum ciągników naszych południowych sąsiadów
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: Tomek_J »

Zetor wrócił niedawno z wymiany WOM-a (a przy okazji z przeglądu bebechów, które okazały się w stanie wręcz doskonałym). Postanowiłem teraz, że wrócę do zarzuconego przed laty tematu zrobienia sobie instalacji pneumatycznej na okoliczność hamowania przyczepy, bo trochę pagórków u nas jest. Stan obecny jest taki: zamontowałem i połączyłem do kupy sprężarkę, odolejacz, regulator ciśnienia, zbiornik i... na tym stanęło. Mam zawór hamulcowy i złączkę do przyczepy, tylko pytanie, jak to wszystko sklecić ? Schematy w katalogu części ursusa pokazują elementy, ale nie sposób/miejsca montażu. Szukałem w necie, ale nie mogę znaleźć żadnych zdjęć ani rysunków nt. tego jak są zamocowane pozostałe elementy. Czy ktoś dysponuje takimi materiałami i mógłby je udostępnić ?

Drugie pytanie: zbiornik powietrza dostałem przed laty w prezencie od sąsiada - tylko że on nie jest "z tej bajki", otwory mają właściwe średnice, ale są na dwóch końcach zbiornika. To oznacza, że do połączenia z resztą będę musiał użyć czegoś innego niż oryginalne rurki. Pytanie: czego ? Rozumiem, że per analogiam da się zastosować przewody gumowe - tylko jakie, czy jest coś, ma co mam zaracać uwagę przy szukaniu i kupnie ?

Z góry przepraszam za pytania laika...
kombi
Posty: 140
Rejestracja: 30 lip 2009, 23:31

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: kombi »

podjedz do najblizszej AGROMY ew inaczej jakies grene popros ksiazki serwisowe i tam masz wszystko co cię interesuje

u mnie w agromie szczecin bez problemu udostepniaja ,doradzaja itp
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4849
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: Bolszewik »

Od sprężarki do zaworu bezpieczeństwa / odolejacza musisz dać przewód stalowy. Sprężane powietrze staje się gorące (prawa fizyki).

W zbiorniku powierć otwory i wspawaj nakrętki/nyple z odpowiednim gwintem.

Pamiętaj aby zbiornik sprężonego powietrza wyposażyć w odwadniacz.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
DK94
Posty: 251
Rejestracja: 11 lut 2013, 7:42

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: DK94 »

Tak jak Bolszewik pisze, a resztę jeżeli nie zależy Ci na zgodności epokowej to połączyłbym teklanem, guma z czasem parcieje a teklan jak nie przetrzesz czy przegrzejesz to jest dożywotni. Pozatym łatwość w skręcaniu.
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: Tomek_J »

Dzięki za odpowiedzi.

Bolszewik, ten kawałek od sprężarki do zbiornika włącznie mam gotowy na oryginalnych elementach z 330-ki. To, o co mi chodzi to połączenie zbiornika z zaworem hamulcowym itd. Jedyne źródło wiedzy, jakie mam, to to zdjęcie, które nie daje mi za wiele:

http://www.agrofoto.pl/forum/uploads/mo ... 309991.jpg

Widzę na nim np. połączenie zawodu ze zbiornikiem, ale do czego idzie wyjście ?...
Odwadniacz zbiornika ? WTF ? Tego nie widzę na schematach...
Czy zbiornik z zaworem mogę połączyć tym gumowo-teklanowym przewodem ?
Ponowię prośbę: czy ktos z Was mógłby ewentualnie wykonać parę zdjęć swojej 330-ki od spodu i z różnych stron ? Z góry dziękuję !
wojtek12321
Posty: 284
Rejestracja: 01 sie 2014, 22:11

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: wojtek12321 »

Tomek_J napisał/a:Widzę na nim np. połączenie zawodu ze zbiornikiem, ale do czego idzie wyjście ?...
Chodzi o wyjście z zaworu hamulcowego?
Nie jest ono czasami podłączone do gniazda/zaworu (bo przy ciągniku musi być złącze tzw. "miękkie", z zaworem, a przy przyczepie "twarde", z bolcem otwierającym zawór przy ciągniku) do podpięcia przyczepy aby było możliwe hamowanie z odpowiednią siłą w zależności jak otworzy się zawór hamulcowy, z jąką siłą naciśniemy hamulec?
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: chrapek3011 »

Od sprężarki do odolejacza musi być rurka.Od odolejacza całą instalację zamiast rurek można wykonać ze zbrojonego węża od opryskiwaczy.Króćce żeńskie i męskie z odpowiednimi gwintami są dostępne.U mnie w pierwszym Majorku taka instalacja działa już pięć lat.

Pokrótce schemat instalacji pneumatycznej wygląda tak:sprężarka,odolejacz,zawór zwrotny-upustowy,trójnik z wyjściem do manometru,zbiornik powietrza,zawór hamulcowy,złącze przyczepy.Ewentualnie pomiędzy przewodem a złączem przyczepy można dać jeszcze zawór odcinający.Tak było w pierwszych Majorkach i C-328.
wojtek12321
Posty: 284
Rejestracja: 01 sie 2014, 22:11

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: wojtek12321 »

Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 676
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

RE: Adaptacja instalacji pneumatycznej w Zetorku 25A

Post autor: jarekstryszawa »

W moim zetorku mam kompletny układ pneumatyczny możesz sobie luknąć: http://jarekstryszawa15.w.interiowo.pl/ ... _25_2.html
ODPOWIEDZ