TUR-10

Dyskusje na temat innych ciągników
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: TUR-10

Post autor: Deleted_User »

posiadam tura 10d od20lat iniesprawia miwiekszych problemuw moge sluzyc poradami;)muj ciagniczek jest worginalnym stanie:
Arek
Posty: 60
Rejestracja: 30 maja 2008, 20:04

RE: TUR-10

Post autor: Arek »

Mimo że konstrukcja z przed lat to Tur prezentuje się całkiem, całkiem,a i co piszecie z użytkowaniem nie ma większych problemów.Jeśli skrzynia jest adaptowana z Dzika to jestem ciekaw jak jest rozwiązany napęd pompy hydraulicznej. Próbowałem wykorzystac poddany link do instrukcji obsługi, ale niestety nie daje się. Może ktoś ma na to radę lub mógłby przesłać skan instrukcji chciałbym się dowiedzieć więcej o tym ciągniczku.
zp1_pp
Posty: 51
Rejestracja: 12 maja 2007, 0:43

RE: TUR-10

Post autor: zp1_pp »

Marian wiesz może gdzie kupić TURa w przystępej cenie i dobrym stanie?
A może Poldka 1CA90?
Awatar użytkownika
olowaty
Posty: 674
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:17

RE: TUR-10

Post autor: olowaty »

Co do flanszy to mogę dorobić. Nie ma problem. Tylko rysunek by się przydał. Z tego co widzę, to jest to koło podzielone 3 średnicami i wyfrezowane (wpust, wypust). Jakby co to istnieje też możliwość zrobienia flanszy z wałkiem WOM.
Pentax
Posty: 58
Rejestracja: 07 sty 2009, 17:27

RE: TUR-10

Post autor: Pentax »

Witam. Interesuje mnie konstrukcja tego traktorka . Przestudiowałem forum , oglądnąłem zdjęcia od kolegi Maszyna . Zaczynam się trochę gubić . Prosze o informacje i ewentualne sprostowanie .
Tur 10 D miał silnik 1 CA 90 połączony ze sprzęgłem ( od Fiata 125 czy też od żuka - a może takie i takie w zależności od serii ?). Potem długi wał dochodzący do skrzyni od Dzika ( ?? ). Wał wchodzi do przekładni która jest "nasadzona" na wałek sprzęgłowy ( a przynajmniej taki wychodzi w tym miejscu w oryginalnej skrzyni Dzika). Wg mnie powinna to być przekładnia łańcuchowa , bo żebata zmieniałaby kierunek obrotów w lewo ( chyba ,że silnik 1CA 90 kręci się w lewo - bo dwusów Dzika kręcił się przeciez w prawo ). Czy przełożenia w skrzyni biegów są identyczne jak w Dziku ? . Układ sterowania skrzynią jak i ilość biegów jest identyczny jak w Dziku .
Teraz najważniejsze. Półośki w Dziku buły z rowkiem na kliny , umożliwiało to przesuwanie pisat kól i regulkację rozstawu . Na fotkach dostarczonych przez Maszynę widać ,że w Turze półosie są w pólpochwach rurowych . Czy tak było w oryginale , czy to już przeróbka ? Na końcach pochew pewnie były hamulce - na fotkach nie widać . Rozstaw tylnych kól był regulowany poprzez odwrotne mocowanie felgi , która nie była symatryczna . Otrzymełem instrukcję obsługi od kol Arbi ( serdeczne dzięki :)) , ale jest ona uboga w rysunki konstrukcyjne . Widziałem fotki Tura , gdzie przednia oś była regulowana na rozstaw i wtedy koła miały obciążniki( jak w C 330 ), ale też nieregulowane i bez obciąznków ( felga wyglądała jak od Syreny). Czy to były dwie wewrsje produkcyjne ? A może ktoś posiada katalog częsci do Tura ?? Na forum jest kilku posiadaczy tego traktorka , prosze więc o rozwianie moich wątpliwości .
Pozdrawiam
Arek
Posty: 60
Rejestracja: 30 maja 2008, 20:04

RE: TUR-10

Post autor: Arek »

Witam. Przede wszystkim dziękuję za instrukcję. Z tego co się zdążyłem zorientować to przy skrzyni biegów Tura jest przystawka napędzana wałkiem zmieniająca kierunek obrotów a przy okazji przełożenia[ tur ma mniejsze niż dzik]
Szukam jak jest rozwiązany napęd pompy hydrauliczej ale niestety brak informacji.
zp1_pp
Posty: 51
Rejestracja: 12 maja 2007, 0:43

RE: TUR-10

Post autor: zp1_pp »

sprzęgło FIAT 125 p
skrzynia biegów od Dzika
przekładnia zębata - miała za zadanie m.in. zmienić kierunek obrotów
przełożenia identyczne jak w Dziku i układ sterowania też
półosie wraz z półpochwami i hamulcami były zaadoptowane od Żuka po małych przeróbkach
piotrbpm
Posty: 72
Rejestracja: 19 paź 2007, 14:08

RE: TUR-10

Post autor: piotrbpm »

Witam jakieś 10 lat temu sąsiadka kupiła taki traktorek,jednak nie był bez skazy tj wymieniony został silnik (stary niby kopcił i był za słaby) jak dla mnie żenada zastąpić silnik diesla spalinowym od fiata 126p(bez urazy)
Wszyscy piszą o tym traktorku z podziwem dlatego wprowadzę subiektywną opinie na jego temat:

Wady które posiada ten traktorek to :

-koła ,niby 20" ale bieżnik porażka (jak do traktorka to tylko typu jodła zdjęcia poniżej ) można dokupić (te ze zdjęć powyżej! nadają się tylko do śniegu i takiego są typu ,,śniegowe" nie ciągnął na polu zalepiają się itp...)
-przekazanie mocy przez długi wał (w testowanym egzemplarzu) powodował trudności w przełączaniu biegów ,pamiętam żeby włączyć 3 bieg trzeba było odczekać aż wałek przestanie się kręcić z racji tego że sprzęgło było przy silniku a wał pod wpływem obrotów po rozłączeniu sprzęgła nadal wykonywał obroty (wytracał moment) w skrzyni dzika w moim mniemaniu (podkreślam) w testowany egzemplarz nie miał absolutnie żadnej synchronizacji .Dlatego szybkie przełączanie na 3 bieg skutkowało zatrzymanie ciągnika wprowadzeniem biegu 3 i potem ruszanie ,niestety:/ wiem to z autopsji ....
-pompa hydrauliczna montowana za sprzęgłem ,już tłumaczę przy dojeżdżaniu do końca pola uprawnego należało wysprzęglić i ustawic na luz po czym wałek przekazywał obroty na pompę a ta podnosiła osprzęt .Niby nic a sami pomyślcie ile człowiekowi to może przyspożyć nerwów.Przynajmniej ja jestem nauczony że podjeżdżając pod koniec pola naciskam pedał sprzęgła podnoszę urządzenie i jadę dalej.
-części do skrzyni niestety traktorek zakończył żywot z tego co widziałem po tym jak zepsuł się wałek atakujący ,w tamtych czasach kosztował około 1 tys złotych i trzeba było jechać po niego 500km nie opłacalne niestety....
Traktorek posiadał również zalety:
-skrzynia dzika powodowała docisk do podłoża co przy nie których samach jest bardzo ważna cecha i są za turem:)
-wałek mocy w standardzie (u sąsiadki był)
-przednia oś od c330 solidna (można było montować małego tura:))
-niepowtarzalny wygląd i adaptacja części

To tyle ode mnie .Sąsiad teraz od tego tura ma tylko tył tj podnośnik zaczep reszty się pozbył


Pozwolę sobie wrzucić zdjęcia pana z allegro który może nie będzie miał nic przeciwko (w sumie darmowa reklama) jest do sprzedania


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: TUR-10

Post autor: Jacek ze Skansena »

Ile za takiego ciągniczka gość sobie życzy?
Pentax
Posty: 58
Rejestracja: 07 sty 2009, 17:27

RE: TUR-10

Post autor: Pentax »

Nie znalazłem go na Allegro



To pod względem funkcjonalnym lepszy był chyba Elpol K1 ( przede wszystkim silnik dwa razy mocniejszy 2C90), niezależnie włączany WOM, pompa hydrauliczna napędzana od silnika
piotrbpm
Posty: 72
Rejestracja: 19 paź 2007, 14:08

RE: TUR-10

Post autor: piotrbpm »

Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: TUR-10

Post autor: Jacek ze Skansena »

Dzięki Piotrek. Za takie pieniądze można już dobry traktor kupić. Podejrzewam, ze za 6,5 tyś nie znajdzie kupca. Ciekawe czy silnik jest oryginał? Może ktoś to wie?. Nie mam wiedzy na temat tych traktorków.
piotrbpm
Posty: 72
Rejestracja: 19 paź 2007, 14:08

RE: TUR-10

Post autor: piotrbpm »

Właśnie i tu się mylisz:( nic się nie kupi za tę cenę sensownego .Zawsze trzeba kombinować jakiegoś sama:/ ja szukam do 8 tys i nic nie ma :/
W tej konstrukcji zmienił bym tylko napęd pompy i oczywiście wstawił bym zamiast długiego wałka skrzynie od żuka ,by na niej zmieniać przełożenia . ANDORIA 1CA90 czyli serce traktorka też nie powala 10km szczytowej mocy i moment 26Nm to mało jak na traktorek o wadze około 1T .Najgorsze w tym traktorku jest chyba skok prędkości 2 bieg 4km a 3 bieg 15km
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: TUR-10

Post autor: Jacek ze Skansena »

Za te pieniądze naprawdę można kupić coś fajnego. Mogę ci podpowiedzieć jest np Ferguson z dieslem cztery gary w takiej cenie. Tylko pomalować.
oldtimer
Posty: 126
Rejestracja: 21 lis 2007, 21:26

RE: TUR-10

Post autor: oldtimer »

Za te pieniądze spokojnie można kupić Zetorka 25 w dobrym stanie... Ewentualnie 2 sztuki ;)
Pentax
Posty: 58
Rejestracja: 07 sty 2009, 17:27

RE: TUR-10

Post autor: Pentax »

Tylko ,że Zetorek jest już wiekszym traktorkiem ( chodzi tez o to ,że trzeba go mieć gdzie trzymać). Ja tez kiedyś szukałem czegoś małego ( "ranczo" 0,7 ha ) , ale nie trafiłem a Urwis(KMZ 012) uciekł mi sprzed nosa , Kuboty i Iseki były 3 lata temu poza moim zasiegiem finansowym .I skończyło sie na tym ,że zrobiłem sobie "wynalazek" . Silnik maluch , sprzęgło maluch , skrzynia 3 biegowa Zuk , krótki wał i skrzynia od Dzika . Tylna koła 7,50 x 16 , podnośnik hydrauliczny , TUZ kat. 1 . Mam więc 9 biegów w przód ( I bieg w Dziku pełzające , II rolnicze a III drogowe ). Taraz dumam , jak zrobić WOM .



Mam do tego kultywatorek 5 zębowy , trzy brony konne , pług konny 2 skibowy , przyczepkę oraz glebogryzarke od TZK , tylko ten WOM .



Jak sobie policzę zakup części ( w skrzyni Dzika musiałem wymienić wałek atakujący oraz wszystkie łożyska ) do "wynalazku" i nakład pracy oraz koszty zlecenia wytoczenia pewnych części to wyjdzie mi na jakieś 6 000,- zł (więc gdynym był teraz na kupnie to pewnie bym negocjował z gosciem ).



A to mój "wynalazek"
Obrazek
piotrbpm
Posty: 72
Rejestracja: 19 paź 2007, 14:08

RE: TUR-10

Post autor: piotrbpm »

No właśnie potrzebny mi jest mały zwinny traktorek :/(najlepiej 4x4) i chyba przychylę się w stronę kuboty B6000 lub yanmara YM 1500 (nieco większy) ale te części i konstrukcją lat 70-80 .
Moim zdaniem należało by ulepszyć tura o np podwójne hamulce na każde koło oddzielnie.Pamiętam że traktorek był bardzo krótki i gdyby miał hamowanie na jedno koło ,skręt był by dosłownie w miejscu(bardzo gorąco polecam to rozwiązanie w samach sam testowałem nie wiedziałem że to takie potrzebne,a sami zobaczcie że od początków istnienia traktorów każdy posiadał 2 hamulce:) więc coś musi w tym być )
Chciałem poruszyć spr związana z przekładnia ,wiemy już że nie miała synchronizacji itp ale najgorszą spr chyba jak dla mnie jest jej wytrzymałość.Popatrzcie że przecież w konstrukcji dzika zastosowali koła typu 16" ,a w traktorku tur-10 koła mają rozmiar 20".Chyba nie muszę tłumaczyć jak to się odbijało na ,,trybach" przekładni, mimo że ciągniczek nie osiągał wielkich prędkości.Moment jaki musi pokonać przekładnia jest ogromny zważywszy na wagę pojazdu(1T) . Do zalet ciągniczka (chciałbym konstrukcję troszkę pochwalić żeby jej za bardzo nie negować) muszę przyznać umocowanie silnika(poduszki gumowe) ,a czy to ważne ?:) chyba każdy kto ma sama wie że silniki andori (byle jaki model) wpada w wibracje na określonych obrotach i wibruję cała rama(jeśli silnik jest przykręcony do ramy bezpośrednio) .Jest to nie bezpieczne dla samej konstrukcji i dla samych użytkowników .Sam chce sprzedać sama i może jak się uda kupie prezentowany czerwony egzemplarz ale kto wie...
Pentax
Posty: 58
Rejestracja: 07 sty 2009, 17:27

RE: TUR-10

Post autor: Pentax »

Ale przekładnia Dzika ( a taką ma TUR 10 ) posiada dźwignię , która pozwala przemnosić napęd tylko na jedno koło : lewe lub prawe . Pozwala to "na zaciesnianie" zakrętu . Zgodze się , że wytrzymałość przekładni głównej może być niewystarczająca przy kołach 20 " . Z tego względu stosuje się zwolnice ( z małych traktorków miał je Elpol oraz Shibaura ). Kubota 6000 jest dużo mniejsza od TURa .
Ten TUR z Allegro wygląda łądnie , ale widać ,że był malowany . Trzeba by sprawdzić w jakim stanie technicznym są poszczególne podzespoły ( a zwłaszcza przekładnia główna) . Trzeba się poważnie zastanowić , co wybrać , bo czasami warto dać więcej , a mieć lepsze ( myślę tu a japońcu) - albo negocjować z gościem o upust cenowy ( nie czarujmy sie , ale diselek japoński jest o niebo lepszy ad 1CA90 ).
piotrbpm
Posty: 72
Rejestracja: 19 paź 2007, 14:08

RE: TUR-10

Post autor: piotrbpm »

Znalazłem TUR-a 10 w oryginale
Obrazek

instrukcję obsługi ubogą strasznie(i troszkę zdjęć ) :
http://rapidshare.com/files/244149733/TUR_-10.rar



Witam szperając allegro wzdłuż i w szerz natknąłem się na ciekawy egzemplarz TUR 10, chodź po dokładnym przyjrzeniu się okazało się że to raczej TUR 20 :)

Silnik 2 cylindrowy 2CA 90 Andori :) wygląda jakby to TUR-a 10 wstawiono bliźniaczy mocniejszy silnik ...(instrukcja jest dla 10-konnego )
sprzedawca chciał za niego 7 tys
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
klusek-rolnik
Posty: 622
Rejestracja: 20 lis 2007, 13:03

RE: TUR-10

Post autor: klusek-rolnik »

Brdzo ciekawe.. może to przeróbka?
ODPOWIEDZ