TV-521

Dyskusje na temat innych ciągników
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Do czego jest drugie złącze hydrauliczne (zdjęcie 2) ?
Rozdzielacz jest jednostronnego działania. W instrukcji nic o tym nie znalazłem ale w tym egzemplarzu jest jakieś ustrojstwo.
Z pompy olej idzie na rozdzielacz i wraca z rozdzielacza na przelew.
Jedna rurka idzie na końcówkę która jest podpięta do siłownika z tyłu. Druga również z rozdzielacza wchodzi do jakiegoś urządzenia, a z niego dalej na wolne złącze.


Mocowanie spycha do pochew przednich osi na wzór oryginału jest chyba najwłaściwsze ?
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

To wyjście na kiper.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Tak myślałem, a jak się go obsługuje ?
Tym samym rozdzielaczem, czy coś trzeba przestawiać ?
Chodzi mi o to czy można do tego spycha podpiąć ?

Wiem że to głupie pytanie, ale nigdy tego ustrojstwa nie używałem, w sumie to dziś po raz pierwszy dokładniej mu się przyjrzałem.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

Na allegro masz na stronie z tv 521 wgląd jak taki spych z rama wygląda.
Sęk w tym, że producent wymyślił mocowanie na 4 śruby w bloku silnika i na półosiach skrzyni biegów. Żeby było bezawaryjne trzeba zrezygnować z mocowania śrubami w bloku, tylko zrobić z płaskownika opaskę przez blok (w kształcie litery U). Do końców "U" dospawać solidne nagwintowane pręty i pod spodem bloku umocować coś(ceownik,profil), co będzie stabilizować ramę. Najlepiej zamiast pisać zrobię foto i będzie jasne o co chodzi. Przekonałem się na własnym sprzęcie!Równolegle z podnośnikiem może działać kiper. W moim jest jakby drugi mniejszy rozdzielacz. Uruchamia się go ciągnąc za wystający pręt.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Coś w tym stylu tylko udoskonalone:

http://allegro.pl/ciagniczek-traktorek- ... 29219.html


A jak z wytrzymałością na dłuższy hol tego płaskownika na którym trzyma się maska. Jak go jutro nie zdołam odpalić to muszę przewlec ze 3 km.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

Lepiej nie ryzykuj- zaczep za półoś i koniecznie wolna jazda.Linka też nie stalowa- przynajmniej na początku.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

To zrobię taki trawers poziomy. Lina do dwóch półosi, zaczepiona bardzo nisko prawie po ziemi (do belki u T-25) coś na kształt litery "V".
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

Dowiedz się co było robione w skrzyni. Najdroższa jest obudowa. Czopy na łamaniu można dotoczyć. To co inni mówią o drogich częściach to niestety prawda.
Awatar użytkownika
olowaty
Posty: 674
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:17

RE: TV-521

Post autor: olowaty »

Bolszewik, miłośniku pługów śnieżnych, może przydadzą ci się fotki Tomcia uchwyconego we Wrocławiu:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek



Chciałem jeszcze zrobić fotki mocowania do ramy, ale nie wypada w garniturze tarzać się pod ciągnikiem.
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

Obrazek
Opaska na bloku i ceownik od spodu bloku i ramy.

Obrazek
Pod kostką elektryczną z widocznym przewodem hydraulicznym kiprowanie poprzez pociągnięcie cięgna z pręta.

Obrazek
Opaska na bloku i ceownik pod ramą nośną.

Obrazek
Tenże ceownik od dołu.

Obrazek
Dżwignia gaszenia silnika (w lewo) lub odpalania (w prawo).

Obrazek
Odprężnik- tak to jest w moim.

Obrazek

Obrazek
Przerabiane mocowanie maski pod kątem ramy. Gorzej otwierać-ale coś za coś.

Obrazek
Widok od dołu przerobionego mocowania maski.

Obrazek
Za niebieską zaślepką ledwo widoczne zakończenie pręta od uruchomiania kipra a pod zaślepką przewód do kipra.

Obrazek
"Deska" rozdzielcza

Obrazek
Dopóki nie miałem myjki ciśnieniowej traktorek był w miarę jednolity kolorystycznie, teraz robi się kamuflaż i przegląd używanych farb.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Zamontowane błotniki, żeby uniknąć kąpieli błotnej.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Dzięki za zdjęcia i podpowiedzi.

Rozumiem że ta rama co jest z płaskownika to można ją całkowicie zlekceważyć. Odkręcić i tyle natomiast dorobić nową mocną ramę i do niej zamocować maskę. Rama bardzo mi się podoba nie ukrywam że zmałpuje *yes*

Kiprowanie działa tylko jak trzyma się wyciągnięte owo cięgło ? Czy działa jak rozdzielacz po lewej ?

Niestety jedna ze szpilek mocujących wałek jest urwana i tkwi w odlewie tak że trzeba ją rozwiercać. Wałek u mnie jest inny nie wieloklin tylko takie dwa zabieraki.


Udało mi się go dziś odpalić. Wczoraj zrobiłem przegląd czyszczenie rozrusznika oraz wymianę szczotek. Dziś podłączyłem go porządnymi przewodami do akumulatorów z T-25 i z bólem odpalił, nie wiem chyba był zapowietrzony, zamarznięty (stał na dworze), źle ustawiony gaz po zgaszeniu itd, a pewnie wszystkiego po trochu

W każdym razie dotarł o własnych siłach do garażu, pewnie wstydził się wleczenia przez ruską maszynę *flower*. W pierwszej kolejności zmontowałem prowizoryczną instalacje el. tak by ciągnik był mobilny. Zakupiłem akumulator 72 Ah. Starą instalację oczywiście wyprułem. W najbliższym czasie trzeba zrobić mocowania do alternatora.

Odpaliłem go na nowym akumulatorze ze trzy razy (oczywiście z odprężnikiem) i nie było większych problemów ze startem.

Olowaty spych musi być to podstawa *tup*

Władek nie jest sam:

https://picasaweb.google.com/Bolszewik3 ... 8235993650

Towarzystwo międzynarodowe bo obok jeszcze stoi "Cytryna" *flower*
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

Ten pług z Allegro jest całkiem niezły, wygląda na oryginał. Możesz potargować się, ale z siłownikiem i lemieszem można przełknąć.
Kiper działa jak wyciągnie się za pręt na czas podnoszenia.
Ten zabierak zdejmuje się i służy do podłączania np. kosiarki. Lepiej trzymaj go w garażu.
Wydech dałem do dołu żeby nie inhalować się spalinami.
Jeżeli dotarłeś o własnych siłach do domu, to jest to dobry nabytek.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

No raptem 3 km przejechał. Wybraliśmy się po niego Władkiem, ale trzeba było dać maszynie szansę tym bardziej że wczoraj pół wieczoru męczyliśmy się z rozrusznikiem. Akumulatory miał podpięte byki 195 Ah ale z początku tylko kopcił na biało. Przy trzeciej próbie dostał "ciepełka" w filtr powietrza i zapalił.
Myślę że coś nie tak było z paliwem lub układem paliwowym. Wieczorem po całkowitym ostygnięciu palił bez problemu.

Problem był z kierowaniem, ktoś chyba źle poskręcał kolumnę z wąsem. Ciągnik skręcał tylko w lewo, przestawiłem wąs i teraz jest chyba dobrze. Chyba że przekładnia kierownicy jest częściowo zablokowana. Kierownica obróci się ok. 2,5 raza czyli nieco ponad jeden obrót na stronę. Nie wiem czy to dobrze, czy szukać błędu w kolumnie ?

Problem jest jeszcze w przegubie ma luz góra dół w tej okrągłej części. Ponoć jak napcha się tam smaru grafitowego to problem ma zniknąć ?

Czyli kipra od biedy można użyć do podłączenia spycha. Nie będzie to co prawda ideał ale po japońsku "jakotako". Trzeba będzie zrobić tylko blokadę żeby dało się go unieruchomić w górnym max położeniu.

Wydech pójdzie też na dół i renowacja maski bo na komin ktoś ją nadciął :@

Jeszcze temat alternatora, masz oryginał czy dostawkę ? U mnie trzeba dorobić bo w środku chyba nic nie ma. Zresztą one słabawe są 70 W wg. instrukcji. Trzeba go dać po prawej u góry tylko nie do końca wiem jak rozwiązać napęd.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
z52j23
Posty: 26
Rejestracja: 28 lut 2010, 20:33

RE: TV-521

Post autor: z52j23 »

Jeżeli problem z kręceniem kierownicą to najprawdopodobniej woda w przekładni na dole. Rada- opalarka przez kilka minut, próbuj na podniesionym na podnośniku tyle rozruszać przekładnię. W kolumnie pod kierownicą jest łożysko z możliwością regulacji luzu podkładkami stalowymi ( można dokupić w sklepach z łożyskami). Woda ścieka przez górę kolumny i wypiera olej. Jak stał długo na zimnie to mogła wytracić się parafina. Sworzeń do wąsa przekł. można dokupić w ciągnikowym sklepie.
piter7011
Posty: 178
Rejestracja: 28 gru 2009, 0:14

RE: TV-521

Post autor: piter7011 »

Witam szkoda ze wczesniej nie kupiłes tej maszyny bo miałem niepotrzebną glebogryzarke do tego ciągnika ale ją sprzedałem własnie tym handlarzom z okolic Pleszewa co mają ten pług na allegro. A tak wogóle to specjalizują się w Zetorkach i tych mniejszych ciągniczkach. Wskazana ostroznosc!
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Trudno może coś się kiedyś trafi.

Puki co trzeba maszynę doprowadzić do porządku, potem przyjdzie czas na maszyny.

Do ciągnika w komplecie były też trzy maszyny:
1. oryginalna kosiarka listwowa,
2. oryginalne "radełko" czy coś w tym stylu z takich prętów,
3. pług podwójny jakaś przeróbka z konnego,

Na razie maszyn nie mam u siebie zresztą dokładnie ich nie oglądałem. Zrobię zdjęcia w najbliższym czasie to wstawię.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
flinstone
Posty: 18
Rejestracja: 17 lut 2011, 19:53

RE: TV-521

Post autor: flinstone »

Witam! Jestem nowy na tym forum, dlatego witam wszystkich serdecznie!;)
OD kilku tygodni też jestem szczęśliwym posiadaczem tego jugosłowiańskiego cuda i póki co mimo niedociągnięć wynikających z wieku maszyny (84r) jestem pod dużym wrażeniem sprytu ówczesnych inżynierów!

Prześledziłem powyższy wątek i mogę dorzucić swoje trzy grosze:

-dodatkowe wyjście hydrauliczne było sprzężone z pedałem hamulca za pomocą linki-w zasadzie takiej samej jak do sprzegła. Wychodziła spod maski obok dźwigni gazu i zawijała się w dół pod fotelem, wchodząc pod prawą blaszana podstopnice i tam łaczyła się z dźwignią hamulca. Chyba chodziło o to, by nie jeździć z podniesiona przyczepą....

-co do ładowania to zgadzam się z powyższymi wypowiedziami,że fabrycznie jest słabo. Na wolnych obrotach pokazał na mierniku zewnetrznym 12,8V, z gazem podskoczył max do 13,5. Ktoś wie,czy to sie mieści w normie czy altek (prądnica?) do przewinięcia?

NA koniec mam pytanie jak skasować ten luz z przekładni kierowniczej? Chodzi lekko, ale około połowa obrotu jest jałowa. Te podkładki stalowe tez na to pomogą?
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Tam oryginalnie na pewno jest alternator nie prądnica.

Moc to tylko 90 W. Te wartości napięć są prawie na pewno za niskie.

Ja bym zaczął od wymiany szczotek i przeglądu całego układu i reg. napięcia. Przewinięcie raczej nie wchodzi w grę z przyczyn ekonomicznych.

U mnie chyba nawet nie ma oryginalnego alternator (jeszcze nie rozkręciłem go na tyle by to sprawdzić). Instalacja elektryczna właściwie jej szczątki zostały zdemontowane. Puki co będzie tylko system odpalania i ładowania, alternator jeszcze nie zamocowany. Właściwe prace prądowe dopiero po malowaniu, zaś malowanie dopiero po gruntownym przeglądzie i ewentualnie remoncie.

Prawdopodobnie nieco zmienię przebieg węża zasysającego olej ze zbiornika dzięki temu możliwe będzie zastosowanie jednego paska klinowego do napędu zarówno pompy oleju jak i alternatora.

Luz w kierownicy też jest u mnie duży, ponadto są luzy na wąsach i wieloklinach. No i luz na tulei łączącej, ale podobno smar pomaga, jeśli nie to trzeba będzie ją jakoś ustabilizować.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
krzmaz7
Posty: 411
Rejestracja: 27 lip 2008, 10:49

RE: TV-521

Post autor: krzmaz7 »

flinstone napisał/a:
-dodatkowe wyjście hydrauliczne było sprzężone z pedałem hamulca za pomocą linki-w zasadzie takiej samej jak do sprzegła. Wychodziła spod maski obok dźwigni gazu i zawijała się w dół pod fotelem, wchodząc pod prawą blaszana podstopnice i tam łaczyła się z dźwignią hamulca. Chyba chodziło o to, by nie jeździć z podniesiona przyczepą....
A przypadkiem oryginalna przyczepka (jednoosiowa, wywrotka na trzy strony) nie miała hydraulicznych hamulców. Marzy mi się taka do FARM-MOTa i ile razy oglądam takie przyczepki na allegro to każda ma dwa węże od hydrauliki, a przecież do siłownika idzie jeden, bo jest on jednostronnego działania. Przy okazji jak ma ktoś taką przyczepkę to bardzo bym prosił o podanie jej wymiarów (długość całej przyczepki, długość samej skrzyni i szerokość).
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: TV-521

Post autor: Bolszewik »

Co do przyczepy i ogólnie układu hydrauliki w tym ciągniku to mam pytanie. Instrukcja zaleca olej typu Hipol czy można go zastąpić olejem typu Superol ?

Już wyjaśniam o co chodzi bo z pozoru operacja taka jest bez sensu. Możliwe ze zmobilizuję się do zrobienia małej wywrotki ok. 1,5 m szer. i 2 m dł. Pasowało by żeby w razie czego można było ją zapiąć do T-25, a jak wiadomo tam jest w układzie hydrauliki olej silnikowy (Superol).
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
ODPOWIEDZ