RE: ROLA 25 informacje??????

Dyskusje na temat innych ciągników
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Jacek ze Skansena »

Z tego co wiem to C 25 jest lepszy i dlatego go puścili do produkcji.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Ursus »

Tak też uważam. Dodałem do artykułu jeszcze fotkę Roli 25 i rysunek które niedawno dostałem :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
rafal
Posty: 1457
Rejestracja: 26 cze 2006, 15:02

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: rafal »

To bardzo dobre pytanie, obydwa ciagniki powstały niemal jednoczesnie. Dziś możemy dociekać co miało wpływ na to że podjeto produkować C-22.
Rola miał silnik chłodzony powietrzem co jest zaletą czyli prostrza konstrukcja i lżejszy silnik. Silnik chłodzony pwietrzem może z kolei być źródłem zbyt dużego chałasu choć nie koniecznie. Jednak nawięcej różnic możan dostrzec w tym co jest za ciągnikiem.
W przekroju widać, że za kołem zamachowym znajduje się jedno stopniowe sprzegło. CZyli wałek WOM odłączał się natychmiast po rozłączeniu napędu ciągnika na koła. Inaczej jest w C-22 tu mamy 2-stopniowe sprzegło.
Zwolnice są schowane w korpusie ciągnika np. tak jak w zetorze a c-325 miał zwolnice schowane w zewnętrznych obudowach i taki trend zaczynał obowiązaywac w budowie nowoczesnych ciagników.
Podnośnik C-22 posiadał funkcję UD czyli chwilowego dociążenia kół i mógł pracować pływająco czyli kopiowanie pracy narzędzia na podstawie sił działających na tłok podnosnika i zawór. Tego prawdopodobnie też nie miał Rola.
Nie poruszam tu kwestii możliwych jeszce decyzji politycznych które mogły tez mieć wpływ co produkować.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Ursus »

Czy ja wiem. Możliwe, że taka była przyczyna. Jednak ja w przeciwieństwie do Ciebie nie żałuje - Ursus C-325 w formie w jakiej wszedł do produkcji jest moim zdaniem najładniejszym ciągnikim (zaraz za Ursusem C-45 ;) ). A jeśli chodzi o to czy takie nowoczesności były potrzebne wtedy to również myślę że tak.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Jacek ze Skansena »

Myślę, że wtamtych czasachbardzo patrzono na koszty. Nie mniejszą jednak rolę miał stosunek do podobnych ciągników zachodnich. Potrzeba zdobywania marek czy dolarów dała szansę na eksport. Rola nie miała trędu tzw. zachodniego i dlatego też mógł być odsunięty. Podobnie było z Dzikiem i Ursusem C 308. Zobaczcie: zlecono dwóm oddzielnym ośrodkom zbudowanie takiego samego pojazdu jednoosiowego. Lepszy produkawano bardzo długo a ten delikatniejszy zostawiono. Dziki produkowano do lat 70-tych a może jeszcze dłużej. C 308 tylko było 4100. Co o tym myślicie?
Awatar użytkownika
rafal
Posty: 1457
Rejestracja: 26 cze 2006, 15:02

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: rafal »

Każdy za was ma po trochu rację. na pewno w pewnym sensie decyzja polityczna postawiła na dość nowoczesny ciągnik. To się jednak tez opłaciło, tak jak Jacek powiedział zarobilismy na eksporcie i dewizach. Do tego montaż CKD C-328 w Escorcie w Indiach , a potem sprzedaliśmy licencję na C-335. W tych staraniach o rynki wschodnie Polacy wyeliminowali taką potegę jak Massey Fergusson.
Natomiast możliwe ,że Rola byłby tańszy w produkcji. Z tym że wówczas porblemem dla gospodarstw było nabycie jakiejkolwiek nowej maszyny , nie mówiąc o traktorach. Do końca lat sześćdziesiatych na pierwszym planie stał sektor państwowy. Słyszałem o kasowaniu zyzytych ciągników ,byleby nie trafiły do chłopa. Dopiero w latach siedemdzisieatych nastapiły dobre czasy dla gospodarzy. wtedy na dobre wieś zaczęła się traktoryzować.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Ursus »

Tak, wtedy obowiązywało coś co nazywano "kasacją fizyczną". Dla przykładu mogę podać historię, jak kiedyś w POMie obchodzono się z Ursusami C-45, które już przeznaczono do kasacji. Pewien traktorzysta przyjechał z jakiegoś kursu do POMu "Saganem" i po zajechaniu na plac jeszcze nie zdążył go zgasić a już jeden z ekipy odpowiedzialnej za kasację uderzył mu z całej siły w głowicę - i uszkodził przez to wtryskiwacz. Potem wiadomo - szedł na przysłowiowe żyletki. Niestety takie praktyki kiedyś stosowano. Słyszałem też historie różne jak dla dokumentow na ciągnik kupowano kawałek złomu w krzakach za wielkie pieniądze. Chodziło tylko o papiery. Ale to już na szczęście mamy za sobą i dzisiaj każdy może sobie takiego Ursusa czy Zetora albo jeszcze innego kupić :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
rafal
Posty: 1457
Rejestracja: 26 cze 2006, 15:02

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: rafal »

U mnie duże gospodarstwa powyżej 80-100ha chcą obecny układ i inwestują korzystająć z programów SPO. Małe wspominają dawne czasy.
Przeliczyłem proporcjonalnie z Informatora Agromy 1978 , stosunek ceny ciagnika typu C-330 do innych wyrobów. I wychodzi , że współcześnie taki nowy ciągnik 30KM musiałby kosztować nie więcej niż 20 tyś zł. Jak wiadomo taki odpowiednik Escort 335 Duo dziś kosztuje grubo powyżej 50 tys zł.
Awatar użytkownika
z_daro
Posty: 297
Rejestracja: 14 lut 2008, 22:28

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: z_daro »

Zauważyliście, że ta rola 25 ma takie same koła tylnie jak zetor 25k
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Ursus »

Mi się wydaje, że podobne, ale nie takie same.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Janusz1959
Posty: 170
Rejestracja: 23 lut 2008, 19:16

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Janusz1959 »

Rola to traktor lepszy od c325 ic328 dopiero c330 porównywalny. Rola to zlepek wielu traktorów.
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Deleted_User »

Ja to się cieszę,według mnie to dobrze że wyprodukowali C-325 bo wtedy najprawdopodobniej nie było by C-328 ani C-330 którą posiadam.Taka jest moja opinia na ten temat ale każdy z tych traktorów miał jakieś plusy ale i minusy.;)
Awatar użytkownika
ZIDAN
Posty: 229
Rejestracja: 21 wrz 2008, 20:08

RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: ZIDAN »

tezjestem takieg ozdania rola była za mało zaawansowana technicznie i te chłodzenie powietrzem kto by to w zimę odpalił przy wiekszym mrozie
Awatar użytkownika
adikpl
Posty: 82
Rejestracja: 26 mar 2012, 9:03

Re: RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: adikpl »

Życie Warszawy, dnia 10.04.1957 r.
"Pierwszy silnik ruszył.
POLSKIE PROTOTYPY CIĄGNIKÓW PRZED TRUDNĄ PRÓBĄ.
Konstruktorzy i pracownicy Centralnego Biura Konstrukcyjnego Ciągników i Silników wysokoprężnych przeżywali w ub. poniedziałek 8 bm. „swój dzień". Skonstruowany i zbudowany przez nich z licznymi trudnościami ruszył prototyp polskiego pierwszego silnika wysokoprężnegoo małej mocy. Silnik ten jest chłodzony powietrzem, co stanowi niemałe osiągnięcie w dziedzinie silników wysokoprężnych. Moc jego konstruktorzy obliczają na 25 — 26 KM. Na razie silnik pracuje na tzw. luzie, bez obciążenia, i pracuje dobrze, a niedługo wypróbowany będzie na hamowni, gdzie będzie mógł wykazać swoje walory. Jeśli ten trudny egzamin powiedzie się i jeśli teoretyczne założeń a konstruktorów zostaną potwierdzone w praktyce silnik ten będzie mógł być zastosowany do ciągników rolniczych, łodzi rybackich itp. Dyrektor bipr inż. Styszewski i główny konstruktor inż. Chwiej nie kryją zadowolenia z pierwszych prób. — Normalnie pierwsze uruchomienie silnika sprawia największą trudność. Nasz uruchomiliśmy bez kłopotu i mamy nadzieję, że i w dalszych próbach silnik potwierdzi nasze wyliczenia. Obecnie montujemy następne dwa silniki, z których jeden, dla porównania wad i zalet, będzie chłodzony wodą. Wieść o uruchomieniu silnika wywołała duże zainteresowanie w fabryce ciągników w Ursusie. W dwie godziny po otrzymaniu wiadomości do Centralnego Biura przyjechali dyr. techniczny i główny konstruktor „Ursusa" obejrzeć pracujący silnik. Zainteresowanie to jest zrozumiałe, gdyż konstruktorzy „Ursusa" konstruują również prototyp podobnego silnika oraz prototyp ciągnika mocy 25 KM. Po wizycie i obejrzeniu silnika rozmawialiśmy z dyr. technicznym „Ursusa^. Powiedział: „silnik, który widzieliśmy, wygląda na udany. Wprawdzie jego waga jest jeszcze zbyt duża i wynosi ok. 320 kg, ale konstruktorzy twierdzą iż da się ją zmniejszyć o ok. 60 kg. To nas tylko dopinguje w pracy nad własnymi konstrukcjami. Nasz główny konstruktor twierdzi, iż nasz silnik będzie lepszy. Zobaczymy. Trzeba dodać, że w stosunku do silnika CBK jesteśmy z budową opóźnieni o 1,5 miesiąca. Budowę zaś prototypu ciągnika ukończymy we wrześniu. Wtedy będziemy mogli porównać czyje rozwiązania są lepsze. Ta rywalizacja niewątpliwie wyjdzie na korzyść naszemu krajowi. Jak się dowiadujemy Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego w porozumieniu z Ministerstwem Rolnictwa, celem przeprowadzenia prób, zamierza sprowadzić do kraju szereg ciągników rolniczych różnych marek zagranicznych. Próby te mają na celu ew. wybór ciągnika nadającego się do pracy w warunkach naszego rolnictwa, który byłby produkowany w Polsce z licencji. Decyzja jednak o zakupie licencji zagranicznej na budowę nowoczesnego ciągnika. rolniczego podjęta zostanie po starannym wypróbowaniu prototypów' ciągników polskich zbudowanych przez CBKCiSW i Fabrykę w Ursusie. Dopiero gdyby próby prototypów polskich ciągników nie wypadły pomyślnie zakupi się licencję. Tej decyzji Ministerstwa należy gorąco przyklasnąć i wyrazić nadzieję, że z trudnej walki konkurencyjnej zwycięsko jednak wyjdzie polska myśl techniczna. Ale pod warunkiem: że polskim konstruktorom Ministerstwo zapewni należytą pomoc i odpowiednie warunki pracy. Niestety, dotychczas zaniedbywano to."
http://mbc.cyfrowemazowsze.pl/Content/6 ... -05815.pdf
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: RE: ROLA 25 informacje??????

Post autor: Bolszewik »

Fajne archiwalia :)
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
ODPOWIEDZ