Elpol K-1

Dyskusje na temat innych ciągników
Elpol
Posty: 10
Rejestracja: 19 sty 2018, 19:49

Elpol K-1

Post autor: Elpol »

Witam
Jestem posiadaczem mikrociągnika Elpol K-1.
Będę zamieszczał tutaj wszystkie informacje/fotki jakie posiadam.
Był już temat o tym ciągniku, niestety nie można go edytować.
http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ead_id=681
Dla przypomnienia, wpis użytkownika "Pentax" z w/w tematu, który uzupełniłem:

Produkowany był przez Zakład Produkcji Ciągników i Maszyn w Piotrkowie Trybunalskim

Charakterystyka techniczna Elpol K-1

Silnik wysokoprężny Andora 2CA 90C6 14,7 kW ( 20 KM)
Objętość skokowa: 1146 cm3.

Filtr paliwa: FP-67a.
Filtr powietrza: WA 20 - 75 lub FPS2-44T.
Filtr oleju: WO50-18 (Sędziszów)
Luz zaworowy (eksploatacyjny): 0,2 mm.

Alternator: A124F.
Regulator napięcia: RC2/12B lub RC2/12D.
Przekaźnik kontrolki ładowania: model: T5231 12V.
Akumulator 12V 45 Ah

Masa całkowita 830 kg
Wymiary:
Długość 2375 mm
Szerokość 1040 m
Prześwit 260 mm
Rozstaw osi 1330 mm
Wysokość ( z ramą ochronną/bez) 2030/1350 mm
Liczba biegów 8 przód/2 tył
Prędkości jazdy 1,5 r11; 21 km/h
Pompa układu hydraulicznego napędzana od wału korbowego silnika za pomocą przekładni pasowej , pompa typ PZ 2 K 6,3 , rozdzielacz od Ursus 330 .
Instalacja elektryczna 12 V.

Ciągniczek posiadał ramę do której były mocowane wszystkie podzespoły .
Sprzęgło , docisk i łożysko wyciskowe pochodziły z Poloneza . Obudowa sprzęgła połączona była ze skrzynką rozdzielczą . Wyprowadzony był z niej WOM . Posiadała dwie dźwignie. Jedna do włączania napędu WOM , druga do włączania przełożenia redukcyjnego . Do skrzynki rozdzielczej przykręcona była skrzynia biegów 4 biegowa od Żuka (stąd 8 biegów w przód i 2 do tyłu). Za skrzynią był krótki wał połączony z tylnym mostem od Poloneza (brak blokady). Most posiadał zwolnice.

Tylne koła miały rozmiar : felga 5,50 x 16 , opona 7,50 x 16 T2 13 Barum.
Koła przednie : felga 4,0 x 13 , opona 135/70 R13 D-164 .

Do miniciągnika przewidziane były następujące maszyny

1.pług jednoskibowy szerokość robocza 25 cm , masa 25 kg
2.pług dwuskibowy szer robocza 40 cm , masa 44 kg
3.kultywator szer robocza 130 cm , masa 25 kg , liczba zębów 7
4.brona trójpolowa szer robocza 210 cm , masa 52 kg , liczba pól 3 , liczba zębów 16
5.glebogryzarka szer robocza 120 cm , masa 25 kg , max głębokość robocza 12 cm , liczba tarcz nożowych 5
6.kosiarka rotacyjna górno napędowa szer robocza 135 cm , masa 233 kg , wysokość koszenia 3 r11; 4 cm
7.rozsiewacz nawozów pojemność zbiornika 0,83 m3 , masa całkowita 50 kg
8.opryskiwacz zawieszany szer robocza 6 m , masa własna 121 kg , pojemność zbiornika 150 l , liczba końcówek 12
9.obsypnik głębokość robocza 7-11 cm , liczba obsypników 3 , liczba pielników 6, szerokość międzyrzędzi 62,5 r11; 67,5 cm
10.przyczepa jednoosiowa wymiary skrzyni (l/s/h/hd) 1880/1260/350/960 mm, ładowność 1000 kg , masa własna 290 kg
11.pług do śniegu szer robocza 140 kg
12.wyposażenie dodatkowe : obciążniki tylne 2 x 35 kg , obciążniki przednie 3 x 18 kg , koła bliźniacze, daszek ochronny

Nie wiem, czy wszystkie te maszyny były produkowane.

Fotki mojego ciągnika:
http://i.cubeupload.com/UEeA09.jpg
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Elpol K-1

Post autor: SEBRIGHT »

Ciekawy sprzęcior :) No i moim zdaniem dużo ładniejszy do Wuko ;p

Masz do niego jakieś oryginalne maszyny:?
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
grzegorz 1969
Posty: 250
Rejestracja: 24 mar 2013, 12:11

RE: Elpol K-1

Post autor: grzegorz 1969 »

Szkoda że niema napędu 4x4, bo przy 20kM by się przydało, lub założyć szersze gumy na tył. Wklej jakieś foto.
Elpol
Posty: 10
Rejestracja: 19 sty 2018, 19:49

RE: Elpol K-1

Post autor: Elpol »

Stopniowo będę dodawał fotki.
Zdjęcia częściowo pochodzą z okresu po zakupie, przed dokładnym umyciem i późniejszym niewielkim remontem.
Obecnie wszystko wygląda znacznie lepiej.

Na początek ulotka.
Obrazek

Obrazek

W ulotce błędne podano wagę osprzętu, np. glebogryzarka - waga 25 kg, kultywator - waga 25 kg (mam ten model i jest cięższy).

Artykuł o rozpoczęciu produkcji:
http://archiwum.rp.pl/artykul/77598-Min ... lpolu.html

W ciągnikach były montowane 3 silniki: Andoria 2ca90, 2S90A WISCONSIN
(Slavia 2s90a), RD10 RUGGERINI.

Mój ciągnik pochodzi z opisanej w artykule pierwszej partii, z silnikiem 2CA90.

Poniżej opiszę występują modyfikacje w produkcji ciągnika z silnikiem Andoria z późniejszego okresu.

Przy skrzynce rozdzielczej jest tylko 1 dźwignia - do włączania WOM.
Obrazek

Brak dźwigni włączenia przełożenia redukcyjnego (biegi polowe/szosowe) - mój ciągnik posiada tylko 4 biegi do przodu i 1 do tyłu. Dźwignia w później produkowanych ciągnikach była umieszczona na górze skrzynki.

Licznik motogodzin czy raczej czasomierz pracy silnika (nie działa dopiero po wyjęciu kluczyka ze stacyjki) był początkowo montowany taki jak u mnie, później zastosowano okrągłe.
Foto sprzed remontu.
Obrazek

Widok na mechanizm włączający/wyłączający pompę hydrauliczną.
Obrazek

Dźwignia do włączania/wyłączania pompy (kolor pomarańczowy). W później produkowanych ciągnikach nie było tego rozwiązania.
Obrazek

Później zmieniona została także dźwignia zmiany biegów.

Zbiornik płynu hamulcowego, przed akumulatorem, pod osłoną.
Obrazek
Później został umieszczony za akumulatorem.

Ostatnia zauważona różnica to kierunek wylotu spalin.

Alternator.
Był niesprawny, zamiennie zastosowałem alternator A12455D 55A (identyczne mocowanie), z regulatorem napięcia z samochodu Lublin II 2,4 TD (montowane do 1999 r.).

Widok po zakupie.
Obrazek

Obrazek

Z maszyn z ulotki posiadam:
- kultywator,
- brony,
- pług 1 skibowy,

Obrazek

Obrazek

Obrazek

oraz inne:
- kosiarka,
- rozsiewacz,
- łuparka.

Obrazek

Obrazek

Nowa maszyna, już po przeróbce dolnego mocowania i pracach polowych. Problemem był też wałek w glebogryzarce, jest za krótki (nie zapina się zabezpieczenie wałka) i nie można było poprawnie podłączyć maszyny do ciągnika przy pomocy polskiego wałka 1 3/8 (glebogryzarka jest produkcji japońskiej).
Aby glebogryzarkę można było zamontować do ciągnika bez problemów, wałek w glebogryzarce powinien być przesunięty do tyłu względem dolnego mocowania o minimum 25 cm.
Obrazek

Obrazek

Skrzynia z możliwością wywrotu:

Obrazek

Obrazek

Fotki z remontu:

Obrazek

Obrazek

Widok po zdjęciu podstawy akumulatora.
Obrazek

Obrazek

Skrzynka rozdzielcza w moim ciągniku.
Obrazek

Widok dolnego wałka.
Obrazek


Poniżej fotki skrzynki rozdzielczej z możliwością włączania biegów polowych/szosowych (z innego ciągnika)
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Opisy kolorów nie są zgodne z rzeczywistymi.
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Elpol K-1

Post autor: SEBRIGHT »

Patrząc po ilustracjach maszynka bardzo uniwersalna, chociaż podejrzewam że teraz skompletować zestaw oryginalnych maszyn graniczy z cudem...
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Elpol
Posty: 10
Rejestracja: 19 sty 2018, 19:49

RE: Elpol K-1

Post autor: Elpol »

Poszukuję:
- dokładnego zdjęcia dolnego pulpitu, najlepiej z ciągnika wyprodukowanego w 1996 r.,
- dokładnych zdjęć naklejek z ciągnika.

Z jakiego pojazdu są felgi przednie - 13 cali mocowane na 5 śrub?
Piasta jest z żuka, gdzie montowane były felgi 16.
Oznaczenia felg po stronie zewnętrznej: 12/95 (data produkcji?) oraz 4x13.

Miał ktoś obciążniki do ciągnika?
- tylne: 2 x 35 kg,
- przednie: 3 x 18kg

Obrazek
Posiadam instrukcję z 1995 r., do ciągnika z silnikiem Andoria, poszukuję też instrukcji przeznaczonych do ciągnika z innymi silnikami, a także późniejsze wydania jeśli wystąpiły, ponieważ wystąpiły zmiany w budowie ciągnika widoczne poniżej.
W produkowanych później ciągnikach dźwignia (nr 2) włączania WOM była umieszczona w innym miejscu, nie było dźwigni (nr 6) włączania pompy hydraulicznej podnośnika.

Obrazek

Także posiadam: katalog części do silnika (katalog można nadal kupić w sklepie z częściami do tego silnika), instrukcja obsługi silnika i ulotkę (widoczna wyżej).


**************************************************************
Awaria.

Zapiekło się łożysko igiełkowe w wałku sprzęgłowym - na górnym wałku, który przekazuje napęd na WOM. Pomimo wyłączenia WOM, wałek nadal pracował.

Kompletna skrzynka przekładniowa w moim ciągniku.
Obrazek

Widoczne na dole zdjęcia koło zębate o zębach ukośnych to wałek sprzęgłowy. Wyżej na foto widoczne koło zębate o zębach prostych umieszczone jest na wałku przekazującym napęd na WOM - włączane dźwignią.

Długość całkowita wałka: 176 mm
Wymiary od lewej:
Długość powierzchni frezowanej (fi 30 mm): 147 mm
Wałek bez frezów (fi 25 mm): 8 mm
Wałek bez frezów (fi 20 mm): 21 mm

Z informacji uzyskanej z firmy Agromasz wynika, że firma, która produkowała tą część nie istnieje.

Fotki z rozbiórki ciągnika.

Uszkodzony wałek ze skrzynki rozdzielczej.
Obrazek

Oryginalny wałek główny skrzyni biegów IV biegowej z Żuka oraz mój zużyty.
Obrazek

Aby wałek pasował należy zeszlifować wystające elementy oraz wyrównać frezy, które pod koniec wałka (od strony montażu łożyska) rozszerzają się i stają się płytsze (nie widać tego na fotkach).

Na wałku założone było łożysko igiełkowe 20x26x17

Łapa wycisku sprzęgła - Lublin 2.4d
Obrazek

Widok po odsunięciu silnika ze sprzęgłem.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Uszkodzony wałek sprzęgłowy.
Obrazek

Oryginalny wałek sprzęgłowy z Żuka (z łożyskiem i osłoną) oraz mój uszkodzony.
W oryginalnym wałku trzeba odciąć zębatkę z prawej strony.
Obrazek

Osłona umieszczona na powyższym wałku, znajduje się między widocznym kołem zębatym a obudową skrzynki rozdzielczej.
Obrazek

Przy okazji wymienione zostanie łożysko przy tylnym wyjściu WOM z ciągnika.


Widok skrzynki przekładniowej - bez górnego wałka.
Wałek dolny: wałek sprzęgłowy - Żuk.
Obrazek



Między skrzynką przekładniową a skrzynię biegów nie ma uszczelniacza.

Koszt naprawy:
- używane: wałek sprzęgłowy, łożysko, osłona oraz wałek główny skrzyni biegów - 30 zł,
- łożysko do wyjścia WOM, pierścienie segera - 45 zł,
- olej przekładniowy, benzyna ekstrakcyjna - 93 zł,
- łapa wycisku sprzęgła, łożysko igiełkowe 62 zł,
- ... cdn.


Poprzednia drobna awaria - czyli demontaż wałka przekazania mocy.

Wałek był uszkodzony już przy zakupie ciągnika, w końcu rozpadł się, na szczęście w porę zauważyłem awarię.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zwolnice i wymiana oleju.
Obrazek
Chciałem wymienić olej w zwolnicach, ale .... w moim ciągniku nie ma śrub przedstawionych w instrukcji, dziwne - poszukam innych.

Na bieżąco aktualizuję opis i dodaję fotki edytując poprzedni wpis.
ODPOWIEDZ