Volvo BM vs Białoruśka

Dyskusje na temat innych ciągników
Awatar użytkownika
olowaty
Posty: 674
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:17

Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: olowaty »

Czy zna ktoś kulisy powstania ciągnika Białoruś/Jumz? Przeglądając strony internetowe trafiłem na Volvo BM z 1950 r i jest niemal identyczne jak Białoruśka. Późniejsze modele też. Wie ktoś może jak to było?
Będę wdzięczny za wszelkie info.
Awatar użytkownika
agrotechnik
Posty: 1052
Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38

RE: Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: agrotechnik »

Witam. Otóż możliwe są podobieństwa Białorusi do Volvo, ale to nie to samo. Generalnie Wszystko pochodzi od ciągnika gąsienicowego KD 35, z którego wykorzystano skrzynię biegów i silnik, do budowy lekkiego ciągnika kołowego. Skutkiem tego było to, że pierwsze białoruśki miały charakterystycznie kierownicę tak po prawej stronie ciągnika. Potem ciągniki te stopniowo ulepszano, powstawały coraz nowocześniejsze, i tym samym dochodzimy do MTZ 82. Ale w związku radzickim fabryki wymieniały się pomysłami, więc patenty MTZ-ta, rozeszły się do LTZ (lipieckij traktornyj zavod) oraz wielu innych fabryk, z tym, że każda produkowała swój ciągnik. Ale generalnie pochodzenie każdego wygląda tak:
MTZ= mtz 2=mtz 5= mtz 7= mtz 50/52= mtz 80/82
LTZ= T-40= T-40M= LTZ 55
JUMZ= 6m itd...

Ale widac podobieństwa miedzy nimi. Tu mamy od gór MTZ 52, LTZ 55 i JUMZ 6m i MTZ 82:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jeżeli się w czymś pomyliłem, to niech mnie ktoś poprawi.

A co do podobieństwa, to jest tak jak z Tatrą T97 i VW garbusem.
Awatar użytkownika
rafal
Posty: 1457
Rejestracja: 26 cze 2006, 15:02

RE: Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: rafal »

Agrotechnik dość dobrze to opisał. A podobieństwo zewnetrzne do Volvo jest chyba faktycznie przypadkowe. Z kolei KD-35 to skopiowany Caterpillar D-4.
Awatar użytkownika
Janusz1959
Posty: 170
Rejestracja: 23 lut 2008, 19:16

RE: Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: Janusz1959 »

Wszystko zaczeło się w Charkowie, tam opracowano prototypy.
Alchemik
Posty: 328
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: Alchemik »

Chociaż na rosyjskiej Wikipedi w artykule o Jumz 6 i w kilku innych miejscach ( ale tylko rosyjsko języcznych) pojawia się wzmianka o tym, że Volvo kupiło licencję na jumza i model/ seria? BM 700 jest głęboka modernizacją jumza. Podobieństwo jakieś widać, ale nie jest to jakoś potwierdzona informacja.

Obrazek
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: bergman31 »

Za nim w 1953 roku w fabryce MTZ uruchomiono produkcję ciągników, to Volvo BM już w 1946 roku produkował ciągniki o konstrukcji półramowej.
Awatar użytkownika
agrotechnik
Posty: 1052
Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38

Re: Volvo BM vs Białoruśka

Post autor: agrotechnik »

Alchemik pisze: 16 lut 2022, 13:03 Chociaż na rosyjskiej Wikipedi w artykule o Jumz 6 i w kilku innych miejscach ( ale tylko rosyjsko języcznych) pojawia się wzmianka o tym, że Volvo kupiło licencję na jumza i model/ seria? BM 700 jest głęboka modernizacją jumza. Podobieństwo jakieś widać, ale nie jest to jakoś potwierdzona informacja.

Obrazek
Wikipedia to czasem dość wątpliwe źródło informacji. Nie mogę znaleźć tej wzmianki o tym że Volvo miało by być rzekomą licencją Jumza, ale jest artykuł o tej miejskiej legendzie na internecie: https://zen.yandex.ru/media/tractor/gov ... 00b37be5e3

I sam autor tego artykułu ma za dużo wątpliwości co do tej rzekomej licencji. Moim zdaniem ktoś po prostu popełnił taki wpis bez poparcia. Już na logikę- jeśli Volvo miało by być na licencji, to czy Szwedzi aż tak bardzo przeprojektowali by ten ciągnik? Licencję zazwyczaj kupuje się dla ograniczenia kosztów biur projektowych, żeby jak najtaniej i jak najszybciej coś wprowadzić do produkcji, a nie zmieniali na tyle że jedynie wizualnie są do siebie podobne i aż tylko podobne.

Podstawowa kwestia rozbija się o to że sprawa dotyczy konkretnie modelu BM 700 produkowanego od 1976 roku. Był on wersją rozwojową ciągników BM 600 i BM 650 produkowanych od 1970 roku ale wyposażonego w turbosprężarkę która zwiększała moc silnika do 90 koni mechanicznych. Licencję Volvo miało by rzekomo wziąć w 1974 roku i po dostosowaniu u siebie zacząć produkcję w 1976. To już samo się trochę zaprzecza i nie tłumaczy dlaczego Szwedzi zamiast rozwijać istniejący produkt, mieli by wziąć licencję na radziecki ciągnik i na siłę wpasowywać go w swoją technologię...

Jeśli ktoś bardziej zna się na Białoruśkach to oglądając te zdjęcia niech się dopatrzy w nich Jumza: https://www.blinto.se/auction/Volvo-BM- ... 5285-37728
ODPOWIEDZ