Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Czyli ciągniki i maszyny w małych rozmiarach
Awatar użytkownika
Albercik
Posty: 465
Rejestracja: 27 wrz 2012, 21:14

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: Albercik »

Spotkałem się z łącznikami burt po środku wozu, łącznikach spodniarki z burtami na środku oraz łańcuchami, które przytrzymują tełki (przednia i tylna burta) przed wypadnięciem. Wóz po dziadku po rozłożeniu kłonic był w pozycji V z szerokim kątem rozwarcia. Wóz taty jaki nabyliśmy 20 km od domu rozkłada się na płasko.

Góralskie wozy leżą niejako na osi przez co mają dużo mniejszy skręt ale jak je zacznie ściągać na bok to się nie wywrócą. Moje mają niemal pełny skręt jak przyczepy na obrotnicy (ułatwia ręczne manewrowanie :D ).

Rejonowość i dostępność materiałów - tu nie ma jednego wzoru za który należało by się kłócić czy udowadniać swoje racje, to nie fabryka :)

Wóz ojca pochodzi z gospodarstwa gdzie był kowal, są dodane smaczki w wykończeniu gdzie przy innych wozach to samo rozwiązanie było prosto zrobione "aby działało".
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Bo to folklor jest... :)


Obrazek

Obrazek

Obrazek
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: bergman31 »

Albercik masz rację. Różnice w konstrukcji wozów zależą w przeważnie od regionu Polski. Na północy Polski, będą to wozy fabryczne z Ornety, wozy zrobione przez okolicznych majstrów wzorowane na tych z Ornety lub na wozach poniemieckich.
Na południu Polski (woj. Dolnośląskie i Małopolskie) będą to wozy wzorowane na poniemieckich ciężkich wozach tzw. miejskich, które charakteryzują się użyciem dużej ilości elementów stalowych do ich budowy. Po za tym, wozy miejskie musiały mieć dobrą zwrotność, co wymusiło montaż podłogi powyżej kół. Wozy miejskie poruszały się głównie po drogach bitych, dzięki czemu mogły mieć większą ładowność, która z kolei wymusiła mocniejszą (cięższą) konstrukcję wozów.
O góralskich już napisałeś. Dodam tylko, że miały one lżejszą konstrukcję i mniejszą ładowność ze względu warunki terenowe (duże nachylenia terenu).
Na Podlasiu też występują wozy z nisko położoną skrzynią ładunkową ale w przeciwieństwie do wozów góralskich są szersze (mają większy rozstaw kół).
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Albercik pisze: 08 gru 2021, 22:34 (...) tełki (przednia i tylna burta)
Kolejna regionalna ciekawostka,
już wspominałem, w moich stronach mówiono na to zatuły.
Hubert18
Posty: 1
Rejestracja: 13 gru 2021, 17:20

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: Hubert18 »

Witam mam do ciebie pytanie i wielka prośbę czy mógłbym u ciebie zamówić też taki wóz, marzy mi się od początku żeby mieć tego Ursusa razem z przyczepą i z tyłu jeszcze podczepiony wóz, dałoby radę bardzo proszę ja nie podejmuję się tego bo nie mam pojęcia, mógłbyś zrobić też dla mnie, i jaka cena, proszę cię bardzo
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Nie obraź się, ale nie podejmę się tego.
To trwa tygodniami. Dużo roboczogodzin itd.
Mam tez ograniczy dostęp do tokarki, frezarki....
Wiecej kół też nie posiadam.
Pozdrawiam
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zostało jeszcze kilka drobiazgów.
szubinska
Posty: 509
Rejestracja: 26 lut 2014, 11:47

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: szubinska »

Wyszło super. Jedna rzecz tylko mnie zastanawia. Sposób połączenia rozwory z osią skrętną. We wszystkich wozach z jakimi miałem doczynienia połączenie to było wykonane poprzez stalowy łącznik w kształcie litery h. Tutaj zrobione jest tak że przez ten patyczek przechodzi bezpośrednio sworzeń mechanizmu obrotu. Spotkał się ktoś z takim rozwiązaniem w rzeczywistości ?
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

W większości wozów, które widziałem, jest tak jak piszesz.
Dla mnie było to prostsze rozwiązanie i jest bardziej stabilnie.

Obrazek

A to jeszcze inne rozwiazanie
Obrazek
wojtek12321
Posty: 284
Rejestracja: 01 sie 2014, 22:11

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: wojtek12321 »

Ta część, ten łącznik rozwory to popularnie (i nie tylko) była nazywana "kuna rozwory".
Tu jest dość dobry opis części wozu taborowego (wojskowego), ale nazewnictwo części wozu czy to taborowy, czy "chłopski" zasadniczo się nie różniły...

"http://www.lucznictwokonne.pl/zurawiejk ... b/t01.html

Oś z żelaza zlewnego, długości 140 cm. Średnia osi o przekroju prostokątnym przechodzi po obu końcach w okrągłe tarcze czyli opory, w dalszym zaś ciągu w stożkowe czopy o okrągłym przekroju, mające na końcu po dwa pionowe otwory.

Na czopach osi są osadzone koła. Obwód koła, złożony z 6 odcinków czyli dzwon, jest połączony z częścią środkową koła czyli piastą zapomocą 12 szprych. Dzwono ma z jednego końca występ - czop, z drugiego zaś wgłębienie - wpust. Czop jednego dzwona jest wsadzony we wpust drugiego w ten sposób złożony całkowity obwód. Szprycha ma z jednego końca czop dzwonowy, z drugiego czop piastowy. Czopem piastowym osadzona jest w gnieździe piasty a czopem dzwonowym w gnieździe dzwona. Piasta, odpowiednio obtoczony, krótki a gruby wałek drewniany, ma wzdłuż swej osi wydrążony okrągły otwór, w którym osadzona iest żeliwna tuleja. Zwężone końce piasty wzmocnione są opaskami żelaznemi, zwanemi pierścieniami piastowemi (1), środkowa, grubsza jej część, z obu stron gniazd szprychowych, węższemi opaskami, zwanemi tradynkami (2). Obwód koła ściągnięty jest obręczą żelazną.

Przed spadaniem z osi chroni koło żelazna czapka, nałożona na czop osi i umocowana zapomocą motyczki z przetyczką. Przetyczka jest zabezpieczona przed wypadnięciem przez zatyczkę.

Na średnią osi jest nałożony wyżłobiony od spodu próg tylny (3), mający z wierzchu trzy wcięcia poprzeczne, dwa skrajne do osadzenia ramion wideł, środkowe zaś na rozworę. Wzdłuż progu jest nałożona ławka tylna (4), mająca od spodu odpowiednie do progu wcięcia poprzeczne. W obu końcach ławki, okutych opaskami, są wycięte skośne otwory do osadzenia kłonic. Oś, próg, widły i ławka są związane z sobą czterema ściągaczami ławki (5), a końce osi i progu ponadto dwoma ściągaczami progu (6).

Osadzone w ławce kłonice tylne (7) stanowią oparcie dla boków skrzyni. Na górnych końcach kłonic umocowane są uchwyty luśniowe (8), przytrzymujące górne końce luśni. - Luśnie (9) są to pręty żelazne, wspierające kłonice. Dolny koniec luśni jest nałożony na koniec osi; okrągłe ucho luśni wchodzi na motyczkę między jej występ a przetyczkę.

Widły (10) są wykonane z belki, do połowy rozciętej wzdłuż i rozgiętej w dwa ramiona. Ramiona są osadzone w skrajnych wcięciach progu i ławki. Połączenie wideł z osią wzmacniają dwa żelazne łączniki (11), przykręcone jednym końcem do trzona wideł, drugim zaś założone na ramiona ściągaczy progu. Trzon wideł ma od spodu wyżłobienie do przytrzymywania rozwory; na końcu zaopatrzony jest w sprężynę z zębem (12).

Rozwora (13) łączy z sobą obie części podwozia. Jej koniec tylny osadzony jest w środkowem wcięciu progu i ławki; wysunięciu się zapobiega przetyczka rozwory. Poza tem połączona jest z tylną częścią podwozia zapomocą zwirki (14), t. j. żelaznej opaski, zachodzącej na sprężynę z zębem, umieszczoną na końcu trzona wideł. - Przedni koniec rozwory, okuty opaską, wsunięty jest między ramiona żelaznej kuny rozwory (15) i umocowany ruchomo sworzniem kuny (16), zabezpieczonym przed wypadaniem przez zatyczkę. Dalsza część, t. zw. szyjka kuny (17), wpuszczona w środkowe wcięcie w górnej powierzchni progu przedniego, jest przymocowana do niego sworzniem skrętu (18).

Podwozia część przednia składa się z osi, dwóch kół (przednich), progu, ławki, śnic z podymą, kierownika z dwiema kłonicami, orczycy z orczykami, dyszla oraz okucia.

Oś przednia nie różni się od tylnej. Koła mają mniejszą średnicę. Czapki utrzymywane są na czopach osi zapomocą odmiennych przetyczek z główką; główkę stanowi okrągła płytka do oparcia stopy przy wsiadaniu.

Średnia osi jest okryta z wierzchu progiem przednim. W środkowem wcięciu progu umocowana jest sworzniem skrętu kuna rozwory; wcięcie to jest zabezpieczone przed wycieraniem przez okucie z blachy. We wcięciach bocznych są osadzone śnice (19). Na śnice jest nałożona odpowiedniemi wcięciami ławka przednia. Związanie osi, progu i ławki jest takie same, jak w tylnej części podwozia. Tylne końce śnic złączone są podymą (20), okutą z wierzchu blachą. Podyma opiera się górną swą powierzchnią o przechodzącą ponad nią rozworę, usztywniając w ten sposób całe podwozie w kierunku pionowym. Przednie końce śnie uchwycone są w opaskę (21) oraz w dwie kuny wpustu dyszlowego (22), Do śnic przykręcone są żelazne łuki zwrotnic (23), oparte w środku na ławce. - Śnice wraz z podymą tworzą trójkąt, którego wierzchołkiem jest wpust dyszlowy a podstawą podyma.

Na ławce przedniej leży kierownik (24), który w skośnych otworach na obu końcach, okutych opaskami, ma osadzone kłonice przednie (25), wzmocnione z zewnątrz żelaznemi podpórkami (26) zamiast luśni. W czasie zmiany kierunku (skrętu przedniej części podwozia) ma kierownik, pozostający w miejscu, oparcie na łukach zwrotnic. Kierownik przymocowany jest ruchomo do ławki i progu sworzniem skrętu (18), przepuszczonym pionowo przez kierownik, ławkę, szyjkę kuny rozwory i ucho do sworznia, przykręcone do progu.

Pierwszą od strony dyszla kuną wpustu dyszlowego przytwierdzona jest do śnic orczyca stała (27). Końce jej są przymocowane ponadto do ściągaczy progu dwoma prętami żelaznymi, t. zw. ciągłami (pojedynczemi - 28). Koniec każdego ciągła, osadzony w orczycy, jest wygięty w półokrągłe ucho do orczyka (29). - O ile orczyca jest ruchoma, zawiesza się ją pod wpustem dyszlowym na haku do orczycy, przytwierdzonym do pierwszej od strony dyszla kuny wpustu dyszlowego. - W uchach orczycy zawieszone są orczyki. Końce orczyków mają wcięcia do założenia postronków.

Dyszel jest to drąg długości około 3,5 m. Grubszy jego koniec, czworokątnie obciosany, wsuwa się we wpust dyszlowy, umocowując go w kunie wpustu za pomocą przetyczki dyszla. Przedni koniec dyszla ma okucie z blachy. Dolna część przedniego okucia dyszla kończy się hakiem doprzęgowym, a u spodu wygięta jest w występ, który wraz z osadzonym w górnej części okucia lonikiem stanowi oparcie dla ogniwa dyszlowego naszelnika.

Nadwozie stanowi skrzynia długości ogólnej 300 cm, długości użytecznej (t. j. od kozła do zasuwy) 240 cm, szerokości górą 85 cm a dołem 57 cm, wysokości 60 cm. Składa się z dwóch boków, dennicy z podnóżem, kozła i zasuwy (rys. 22).

Bok skrzyni jest drabinką, poszytą od wewnątrz deskami, a składa się z dwóch drągów, górnego i dolnego (30), połączonych z sobą siedmioma sponami (31) oraz związanych dwoma ściągaczami boków (32). W poszyciu są wycięcia do uwiązania płachty.

Dennica oraz zasuwa (33) są wykonane z desek, połączonych poprzeczkami. Przód dennicy tworzy ukośne podnóże (34) kozła; z tyłu przytwierdzone są uchwyty do koła zapasowego (rys. 23).
Załączniki
ryc21.jpg
ryc20.jpg
image-2.jpg
Ostatnio zmieniony 17 gru 2021, 18:43 przez wojtek12321, łącznie zmieniany 1 raz.
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Świetne informacje

Obrazek
Ostatnio zmieniony 17 gru 2021, 18:51 przez RRC, łącznie zmieniany 2 razy.
wojtek12321
Posty: 284
Rejestracja: 01 sie 2014, 22:11

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: wojtek12321 »

RRC pisze: 17 gru 2021, 18:43 Z dalszych ciekawostek regionalnych, ten poprzeczny element podpierający, ślizgający po rozworze nazywany jest śnicą - śnica.

Obrazek
To poprzeczne to nie śnice, tylko podyma, śnice to te elementy wzdłużne, te skośne, połączone z progiem, ławką przodka i stanowiące jednocześnie na przodzie wozu osadę dyszla, na ich tylnych końcach leży podyma, ta poprzeczna belka po której ślizga się rozwora.
Ostatnio zmieniony 17 gru 2021, 18:57 przez wojtek12321, łącznie zmieniany 1 raz.
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Z tą nazwą spotkałem się dzisiaj, okolice Suchej Beskidzkiej. Śnicą nazywają właśnie tą poprzeczkę, ale z tego co piszesz pewnie to naleciałość regionalna
wojtek12321
Posty: 284
Rejestracja: 01 sie 2014, 22:11

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: wojtek12321 »

Chyba masz rację, różnie nazywano w różnych regionach, ale w naszej okolicy, naszym regionie części wozu nazywano tak jak w tej instrukcji taborowej, nie inaczej.
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 675
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: jarekstryszawa »

RRC pisze: 17 gru 2021, 18:53 Z tą nazwą spotkałem się dzisiaj, okolice Suchej Beskidzkiej. Śnicą nazywają właśnie tą poprzeczkę, ale z tego co piszesz pewnie to naleciałość regionalna
Gdzie dokładnie? Pozdrawiam ze Stryszawy!
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Palcza, Harbutowice
Awatar użytkownika
jarekstryszawa
Posty: 675
Rejestracja: 12 gru 2012, 20:35
Lokalizacja: Stryszawa
Kontakt:

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: jarekstryszawa »

Po sąsiedzku, ale nie za miedzą :mrgreen:
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: Bolszewik »

U mnie był wóz "firmowy" kupiony w jakiejś spółdzielni czy diabli tam wiedzą gdzie. W każdy razie była tam tabliczka z nr seryjnym, producentem, rokiem, ceną ..... Oczywiście nie pamiętam nic z tego co tam było napisane czy wybite. Dla mnie to była tylko zardzewiała blaszka którą urwałem i powyciągałem gwoździki jak rozerwałem portki.

Wracając do meritum u mnie było to rozwiązanie gdzie jeden sworzeń spinał cała furę w całość - stanowił oś obrotu.
Ale producent przewidział i drugą opcję za osią obudowaną belką drewnianą były otwory na sworzeń. Nikt tego na pewno nie przerabiał bo wymalowane było od zawsze oryginalna oliwkową farbą.

Czemu były dwie opcje nie wiem, nikt nigdy z tej drugiej u nas nie korzystał.
Natomiast wiem z pewnością że był ten poprzeczny element do mocowania orczyków, ale został usunięty bo ponoć był niepraktyczny.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
RRC
Posty: 500
Rejestracja: 01 paź 2010, 15:59

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: RRC »

Furmanka prawie skończona.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Wóz pod -U-R-S-U-S- C-330 1:8

Post autor: Ursus »

To zdecydowanie furmanka bardzo dbającego o sprzęt gospodarza :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
ODPOWIEDZ