Staliniec T100M3

Wszystko o ciągnikach z ZSRR
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Dzień dobry.
Wraz z grupą kolegów zdecydowaliśmy się zakupić maszynę na gąsiennicach. Zaliczka wpłacona, wkrótce sprzęt przyjedzie do nas. W zasadzie bardziej będzie służył do zabawy, niż do jakiejkolwiek roboty (choć praca spychaczem też jest planowana).
Mamy kawałek terenu, gdzie robimy spotkania miłośników pojazdów militarnych, czasem trzeba wyrównać podłoże po harcach niektórych kolegów.
Spychacz, który kupujemy, ma niepodłączoną instalację elektryczną, silnik był wymieniany i poprzedni właściciel nie raczył zamontować prądnicy. Nie była mu potrzebna, jak sam powiedział po ciemku i tak się nie pracuje. Ale my chcemy doprowadzić maszynę do stanu fabrycznego.
I tu pytanie: jakie wskaźniki były stosowane w takich maszynach? Chodzi o wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju i prądu w instalacji? Mogę spróbować podłączyć polskie wskaźniki od Żuka, ale w sumie wolałbym oryginalne.
Znając unifikację części stosowanych w ZSRR pewnie takie same wskaźniki mogły być w Białoruśce albo w T25...
Z góry dziękuję za podpowiedzi. Mam instrukcję do tego modelu, po rosyjsku, ale tam niewiele znalazłem. Lepszy byłby katalog części, którego szukam.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Bolszewik »

Na rosyjskich stronach znajdziesz katalog.
Jeśli nie znasz języka Puszkina wpisz w tłumaczu googla.

Ogólnie w "rosyjskim" internecie jest masa instrukcji które są niedostępne lub płatne.

W ten sposób pozyskałem instrukcję do silnika Warszawa-Wola (licencja Henschel), rosjanie używali tych silników kutrach. Serwisówkę do Nissana terrano, oraz katalog do koparki Kubota.

LIczniki były standardowe we wszystkim od Uaza po wyrzutnię SS-22 :mrgreen:
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Dzień dobry.
Znam rosyjski, ale wiadomo, po polsku lepiej jakoś to przyswoić.
Jeżeli chodzi o zegary, to będąc wiele razy na bazarach motoryzacyjnych na Ukrainie widziałem mnóstwo różnych zegarów (wskaźników), bywają różnej średnicy i różnych systemów działania.
Jeśli dobrze pamiętam, to UAZ ma wskaźnik ciśnienia oleju elektryczny, podobny do wskaźnika ze Stara 660 czy Żuka, nośniki rakiet (MAZ, ZiŁ-135) mają tak samo.
Z tego, co zdążyłem się zorientować w firmie handlującej częściami do spychaczy, to chyba w T100 był wskaźnik działający bezpośrednio bez udziału elektryki. To samo jest prawdopodobnie z wskaźnikiem temperatury silnika.
MichałŁ
Posty: 19
Rejestracja: 05 sty 2019, 10:44

Re: Staliniec T100M3

Post autor: MichałŁ »

https://www.youtube.com/watch?v=jb6oAQx4s_0
Staliniec ma wskaźniki ciśnienia paliwa, ciśnienia oleju i temperatury wody. Wszystkie są na kapilary. Poniżej jest amperomierz ładowania i kontrolka ładowania oczywiście elektryczne.
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Dzieki, Michal. To zaweza krag poszukiwan.
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Jeszcze jedno pytanie: czy alternator GT-1a byl tylko stosowany w Stalincu, czy mozna go "podebrac" z innego ruskiego sprzetu?
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Maszyna już u nas na podwórku.

https://images91.fotosik.pl/600/520ac112dc13afaamed.jpg
https://images92.fotosik.pl/602/79b720f8e28db503med.jpg

Cóż można powiedzieć, jest moc. Prawie 14-ście litrów Diesla w czterech garnkach.
Jest też parę problemów do rozwiązania, nie działa serwomechanizm sprzęgła (a raczej działa kulawo) i prawa gwiazda z łańcuchem do wymiany.
Za to silnik odpala bez problemu i praca raczej OK.
Trochę drobnej galanterii będziemy musieli kupić, ot - choćby gałkę dźwigni zmiany biegów (gwint M12 x 1,25), albo gumę łączącą filtr powietrza z wyciągiem na dachu czy też uszczelki tylnej szyby albo pokrycie fotela operatora.
Jeżeli ktoś z kolegów ma jakieś graty do tego pojazdu, dajcie znać, może się dogadamy.
Ostatnio zmieniony 23 cze 2022, 6:55 przez Ziemek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

Re: Staliniec T100M3

Post autor: SEBRIGHT »

Szacun że staracie się go doprowadzić do porządku trzymając się oryginału :)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

W zasadzie w przypadku starych konstrukcji tylko oryginał broni się przed krytyką.
To jest model przejściowy, dół od T130, ale gąsiennice od T100, no i góra od T100.
Silnik jest od starszych wersji, ale wymiany na właściwy nie udźwigniemy finansowo.
Zresztą po co to robić, silnik naprawdę ładnie pracuje i zapala "od pierwszego" :-)
Póki co wymieniliśmy kable od iskrownika (dałem z rdzeniem miedzianym), dołożyliśmy fajki, ogarnęliśmy filtr od silnika rozruchowego (był wgnieciony), no i wymieniliśmy gaźnik K-125P od rozruchu.
Wysprzątałem kabinę, bo syf był okrutny.
Malowanie ogólnie jest w planie, ale najpierw mechanika.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Bolszewik »

Może jakiś filmik z jazdy przy okazji.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Alchemik
Posty: 328
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Alchemik »

Ciekawy sprzęt.
Jaki model silnika tam siedzi? Jakiś D-108?
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Filmik będzie, jak zrobimy sprzęgło, bo na razie wezwany na pomoc zawodowy operator takiego sprzętu miał problemy, żeby tym zjechać z lawety.
Sprzęgło "bierze" bardzo gwałtownie, przez co sprzęt skacze.
Doświadczony jeździec miał olbrzymie problemy, a gdzie tam dopiero jakiś amator.
Hamulec też kuleje, więc jednak najpierw niezbędne naprawy, bo się może okazać, że wjedziemy komuś do chałupy.
Silnik jest od starszego modelu, widzę to po filtrze powietrza do silnika rozruchowego. Generalnie w polskiej terminologii to jest spycharka SM-102, czyli jakoby T100M3 z osprzętem zakładów ZREMB w Radomiu.
Awatar użytkownika
maly-agro
Posty: 368
Rejestracja: 25 lip 2008, 12:50

Re: Staliniec T100M3

Post autor: maly-agro »

Taki staliniec stoi u mnie w pracy pod chmurką nieużywany ładnych parę lat. Kawał maszyny.
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Jak stoi i rdzewieje, to może pójdzie na części?
Trochę galanterii by mi się przydało.
Awatar użytkownika
maly-agro
Posty: 368
Rejestracja: 25 lip 2008, 12:50

Re: Staliniec T100M3

Post autor: maly-agro »

Takie coś stoi u mnie na zakładzie
Obrazek
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

To trochę starsza wersja, i ma szersze gąsiennice - prawdopodobnie tzw "błotniak".
Jakby właściciel chciał go pruć na złom, to daj znać, chętnie odkupię parę gratów.
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

W oczekiwaniu na różne graty, które mają wkrótce nadejść, ogarnąłem temat atrapy.
Oryginalnie jej brakująca część jest mocowana na 4 śruby i jest po prostu jest kawałkiem blachy o grubości 6 mm z otworami.
Dorobiłem ten brakujący element i dodałem coś od siebie.
Może nieoryginalnie, ale brakowało mi znaczka firmowego.
Co prawda wzór jest z lat 40-tych, ale za to ładniejszy, niż ten współczesny.
Obrazek
MichałŁ
Posty: 19
Rejestracja: 05 sty 2019, 10:44

Re: Staliniec T100M3

Post autor: MichałŁ »

https://www.youtube.com/watch?v=9m43V7M2rTE
Trochę o przodku produktów CzTZ. Silnik jeszcze z komorą wstępną. Można zobaczyć jak sprawdzać wtryski.
Ziemek
Posty: 23
Rejestracja: 22 lip 2020, 7:15

Re: Staliniec T100M3

Post autor: Ziemek »

Czekając na wałki do pedału sprzęgła ogarnąłem panel przyrządów. Co prawda brakuje jeszcze nowego amperomierza AP-200, ale wkrótce go zdobędziemy.
https://images89.fotosik.pl/601/558d0d294e8d6812med.jpg
Niedługo powinna być dotoczona część flaków do sterowania sprzęgłem, wtedy zmontujemy to do kupy i przestawimy sprzęt w miejsce, gdzie będzie można wymienić gwiazdy i zapakować inne, mniej zużyte gąsiennice.
Nie wiem, czy nie wzięliśmy na garba przerastającego nas tematu.
Wszystko w tym sprzęcie jest tak cholernie ciężkie, że szkoda gadać. O ile widzę jeszcze jakoś wymianę kół napędowych, to ściągnięcie gąsiennicy i założenie jej z powrotem może być mega trudne.
Ostatnio zmieniony 23 cze 2022, 6:53 przez Ziemek, łącznie zmieniany 1 raz.
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Staliniec T100M3

Post autor: pop »

Polecam metodę "czołgową"wymiany gąsienicy,nie mówię,że było lekko,ale trzech chłopaków dawało radę.
ODPOWIEDZ