Strona 1 z 2

Staliniec T100M3

: 22 lip 2020, 7:31
autor: Ziemek
Dzień dobry.
Wraz z grupą kolegów zdecydowaliśmy się zakupić maszynę na gąsiennicach. Zaliczka wpłacona, wkrótce sprzęt przyjedzie do nas. W zasadzie bardziej będzie służył do zabawy, niż do jakiejkolwiek roboty (choć praca spychaczem też jest planowana).
Mamy kawałek terenu, gdzie robimy spotkania miłośników pojazdów militarnych, czasem trzeba wyrównać podłoże po harcach niektórych kolegów.
Spychacz, który kupujemy, ma niepodłączoną instalację elektryczną, silnik był wymieniany i poprzedni właściciel nie raczył zamontować prądnicy. Nie była mu potrzebna, jak sam powiedział po ciemku i tak się nie pracuje. Ale my chcemy doprowadzić maszynę do stanu fabrycznego.
I tu pytanie: jakie wskaźniki były stosowane w takich maszynach? Chodzi o wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju i prądu w instalacji? Mogę spróbować podłączyć polskie wskaźniki od Żuka, ale w sumie wolałbym oryginalne.
Znając unifikację części stosowanych w ZSRR pewnie takie same wskaźniki mogły być w Białoruśce albo w T25...
Z góry dziękuję za podpowiedzi. Mam instrukcję do tego modelu, po rosyjsku, ale tam niewiele znalazłem. Lepszy byłby katalog części, którego szukam.

Re: Staliniec T100M3

: 22 lip 2020, 20:34
autor: Bolszewik
Na rosyjskich stronach znajdziesz katalog.
Jeśli nie znasz języka Puszkina wpisz w tłumaczu googla.

Ogólnie w "rosyjskim" internecie jest masa instrukcji które są niedostępne lub płatne.

W ten sposób pozyskałem instrukcję do silnika Warszawa-Wola (licencja Henschel), rosjanie używali tych silników kutrach. Serwisówkę do Nissana terrano, oraz katalog do koparki Kubota.

LIczniki były standardowe we wszystkim od Uaza po wyrzutnię SS-22 :mrgreen:

Re: Staliniec T100M3

: 23 lip 2020, 7:16
autor: Ziemek
Dzień dobry.
Znam rosyjski, ale wiadomo, po polsku lepiej jakoś to przyswoić.
Jeżeli chodzi o zegary, to będąc wiele razy na bazarach motoryzacyjnych na Ukrainie widziałem mnóstwo różnych zegarów (wskaźników), bywają różnej średnicy i różnych systemów działania.
Jeśli dobrze pamiętam, to UAZ ma wskaźnik ciśnienia oleju elektryczny, podobny do wskaźnika ze Stara 660 czy Żuka, nośniki rakiet (MAZ, ZiŁ-135) mają tak samo.
Z tego, co zdążyłem się zorientować w firmie handlującej częściami do spychaczy, to chyba w T100 był wskaźnik działający bezpośrednio bez udziału elektryki. To samo jest prawdopodobnie z wskaźnikiem temperatury silnika.

Re: Staliniec T100M3

: 25 lip 2020, 7:38
autor: MichałŁ
https://www.youtube.com/watch?v=jb6oAQx4s_0
Staliniec ma wskaźniki ciśnienia paliwa, ciśnienia oleju i temperatury wody. Wszystkie są na kapilary. Poniżej jest amperomierz ładowania i kontrolka ładowania oczywiście elektryczne.

Re: Staliniec T100M3

: 26 lip 2020, 15:24
autor: Ziemek
Dzieki, Michal. To zaweza krag poszukiwan.

Re: Staliniec T100M3

: 27 lip 2020, 13:15
autor: Ziemek
Jeszcze jedno pytanie: czy alternator GT-1a byl tylko stosowany w Stalincu, czy mozna go "podebrac" z innego ruskiego sprzetu?

Re: Staliniec T100M3

: 26 sie 2020, 12:23
autor: Ziemek
Maszyna już u nas na podwórku.

Obrazek
Obrazek

Cóż można powiedzieć, jest moc. Prawie 14-ście litrów Diesla w czterech garnkach.
Jest też parę problemów do rozwiązania, nie działa serwomechanizm sprzęgła (a raczej działa kulawo) i prawa gwiazda z łańcuchem do wymiany.
Za to silnik odpala bez problemu i praca raczej OK.
Trochę drobnej galanterii będziemy musieli kupić, ot - choćby gałkę dźwigni zmiany biegów (gwint M12 x 1,25), albo gumę łączącą filtr powietrza z wyciągiem na dachu czy też uszczelki tylnej szyby albo pokrycie fotela operatora.
Jeżeli ktoś z kolegów ma jakieś graty do tego pojazdu, dajcie znać, może się dogadamy.

Re: Staliniec T100M3

: 26 sie 2020, 13:09
autor: SEBRIGHT
Szacun że staracie się go doprowadzić do porządku trzymając się oryginału :)

Re: Staliniec T100M3

: 26 sie 2020, 13:30
autor: Ziemek
W zasadzie w przypadku starych konstrukcji tylko oryginał broni się przed krytyką.
To jest model przejściowy, dół od T130, ale gąsiennice od T100, no i góra od T100.
Silnik jest od starszych wersji, ale wymiany na właściwy nie udźwigniemy finansowo.
Zresztą po co to robić, silnik naprawdę ładnie pracuje i zapala "od pierwszego" :-)
Póki co wymieniliśmy kable od iskrownika (dałem z rdzeniem miedzianym), dołożyliśmy fajki, ogarnęliśmy filtr od silnika rozruchowego (był wgnieciony), no i wymieniliśmy gaźnik K-125P od rozruchu.
Wysprzątałem kabinę, bo syf był okrutny.
Malowanie ogólnie jest w planie, ale najpierw mechanika.

Re: Staliniec T100M3

: 26 sie 2020, 20:53
autor: Bolszewik
Może jakiś filmik z jazdy przy okazji.

Re: Staliniec T100M3

: 26 sie 2020, 21:18
autor: Alchemik
Ciekawy sprzęt.
Jaki model silnika tam siedzi? Jakiś D-108?

Re: Staliniec T100M3

: 27 sie 2020, 6:41
autor: Ziemek
Filmik będzie, jak zrobimy sprzęgło, bo na razie wezwany na pomoc zawodowy operator takiego sprzętu miał problemy, żeby tym zjechać z lawety.
Sprzęgło "bierze" bardzo gwałtownie, przez co sprzęt skacze.
Doświadczony jeździec miał olbrzymie problemy, a gdzie tam dopiero jakiś amator.
Hamulec też kuleje, więc jednak najpierw niezbędne naprawy, bo się może okazać, że wjedziemy komuś do chałupy.
Silnik jest od starszego modelu, widzę to po filtrze powietrza do silnika rozruchowego. Generalnie w polskiej terminologii to jest spycharka SM-102, czyli jakoby T100M3 z osprzętem zakładów ZREMB w Radomiu.

Re: Staliniec T100M3

: 27 sie 2020, 23:19
autor: maly-agro
Taki staliniec stoi u mnie w pracy pod chmurką nieużywany ładnych parę lat. Kawał maszyny.

Re: Staliniec T100M3

: 31 sie 2020, 9:15
autor: Ziemek
Jak stoi i rdzewieje, to może pójdzie na części?
Trochę galanterii by mi się przydało.

Re: Staliniec T100M3

: 07 wrz 2020, 19:38
autor: maly-agro
Takie coś stoi u mnie na zakładzie
Obrazek

Re: Staliniec T100M3

: 08 wrz 2020, 7:13
autor: Ziemek
To trochę starsza wersja, i ma szersze gąsiennice - prawdopodobnie tzw "błotniak".
Jakby właściciel chciał go pruć na złom, to daj znać, chętnie odkupię parę gratów.

Re: Staliniec T100M3

: 14 wrz 2020, 12:05
autor: Ziemek
W oczekiwaniu na różne graty, które mają wkrótce nadejść, ogarnąłem temat atrapy.
Oryginalnie jej brakująca część jest mocowana na 4 śruby i jest po prostu jest kawałkiem blachy o grubości 6 mm z otworami.
Dorobiłem ten brakujący element i dodałem coś od siebie.
Może nieoryginalnie, ale brakowało mi znaczka firmowego.
Co prawda wzór jest z lat 40-tych, ale za to ładniejszy, niż ten współczesny.
Obrazek

Re: Staliniec T100M3

: 15 wrz 2020, 19:34
autor: MichałŁ
https://www.youtube.com/watch?v=9m43V7M2rTE
Trochę o przodku produktów CzTZ. Silnik jeszcze z komorą wstępną. Można zobaczyć jak sprawdzać wtryski.

Re: Staliniec T100M3

: 21 wrz 2020, 10:21
autor: Ziemek
Czekając na wałki do pedału sprzęgła ogarnąłem panel przyrządów. Co prawda brakuje jeszcze nowego amperomierza AP-200, ale wkrótce go zdobędziemy.
Obrazek
Niedługo powinna być dotoczona część flaków do sterowania sprzęgłem, wtedy zmontujemy to do kupy i przestawimy sprzęt w miejsce, gdzie będzie można wymienić gwiazdy i zapakować inne, mniej zużyte gąsiennice.
Nie wiem, czy nie wzięliśmy na garba przerastającego nas tematu.
Wszystko w tym sprzęcie jest tak cholernie ciężkie, że szkoda gadać. O ile widzę jeszcze jakoś wymianę kół napędowych, to ściągnięcie gąsiennicy i założenie jej z powrotem może być mega trudne.

Re: Staliniec T100M3

: 21 wrz 2020, 14:55
autor: pop
Polecam metodę "czołgową"wymiany gąsienicy,nie mówię,że było lekko,ale trzech chłopaków dawało radę.