c-308 lub Dzik-2

Wszystkie małe ciągniczki takie jak Ursus C-308, Dzik, Mrówka
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Jacek ze Skansena »

Jeśli chodzi o nie nie mam zbyt dużego doświadczenia jeśli chodzi o Dzika ale mogę podpowiedzieć, ze lepiej wymienić od razu uszczelniacze na półosiach, wałku sprzęgłowym i wyjściu na przystawkę pasową. Łożysko na wałku raczej na pewno sprzęgłowym.
Awatar użytkownika
jw1wojtek
Posty: 58
Rejestracja: 14 sie 2007, 9:35

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: jw1wojtek »

Witam.jesli chodzi o pierwsze pytanie popychacz sprzęgłowy można napawać i wyszlifowac do żądanego kształtu, jednak wałek sprzegłowy na którym osadzone są tarcze nadaje się tylko do wymiany! Jeśli chodzi o łożysko to jest na forum link do katalogu częśi dzik 2. Na trzecie pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie, zależy to od stanu twojego dzika, trzega dokładnie to zweryfikować. Ja na początek sprzwdził bym i ew. wyregulował walek atakujący ,skasował luzy na półosiach i wymienił wszystkie uszczelniacze pierścieniowe,sprawdził koła drugiego biegu (najczęściej używane),wymienił olej w skrzyni instrukcja mówi 6-8l ja zalecam nie więcej niż 5l (reszte i tak w by wychlapał. Jesli chodzi o silnik to aparat zapłonowy i ew.regulacja kąta zaplonu, luz na wale i uszczelniacze metalowe na wale(najczęściej uszkodzeniu ulega łoze obudowy).Nie zalecam przerabiania świec z m18 redukcja na m14, polecam świece Bosh mc-5 lub mc10 (po wieloletnich testach te sprawują się najlepiej)nie kupować w żadnym przypadku polskich m60 (w 1990 roku zmieniono ich parametry i dzik działa na nich do momentu nagrzania a potrem przysłowiowa zima).Były jeszcze świece m75 te sprawują się dobrze, ale trudne do kupienia, poza konkursem są wieczne świece z ZSRR, są one jednak bez napisów . To tyle na poczętek jeśli będziesz potrzebował części bądz pomocy technicznej zadzwoń 668-442-566
Pozdrawiam Wojtek
MMM69
Posty: 12
Rejestracja: 01 mar 2008, 15:58

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: MMM69 »

janusz-szczurek napisał/a:
witam.Posiadam ciągnik dzik2 jednoosiowy.Przed zimą rozwaliły się zęby na wałku atakującym.Kupiłem nowy,założyłem i po zalaniu olejem,zapaleniu,wrzuceniu biego(obojętnie którego) strasznie coś przeskakuje, tak jakby ząb o ząb.Może mi ktoś pomóc,a mianowicie chodzi mi o poradę,czy jest to coś z kołem talerzowym i wałkiem czy coś ze skrzynią biegów.CZy mogą dwa biegi na siebie nachodzic?Proszę o pomoc i poradę?Bardzo mi zalezy bo dużo pracowałem nim w polu.Pozdrawiam :):DB)
Witam. Najczęściej problemem użytkowników dzika jest brak regulacji przekładni głównej, to jest koła talerzowego i wałka atakującego.Jeśli zęby na kole talerzowym są w porządku, to trzeba sprawdzić zazębienie koła i wałka, luz powinien być lekko wyczuwalny. odkręć pokrywę mechanizmu różnicowego, tam najprawdopodobniej będzie problem.
krzysiek19750
Posty: 27
Rejestracja: 30 gru 2009, 22:43

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: krzysiek19750 »

witam dzeki za porady zmienilem swiece spowrotem na orginalne i jak narazie traktorek chodzi jeszcze ras dzeki za porady




jeszcze poszukuje czesci do ursusa-308 maski ; oslony na zbiornik paliwa ; blachy do biegow , prentow do blokat
robson372
Posty: 171
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:12

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: robson372 »

Witaj Jacku.Opisywałem już przyczyny braku iskry w dziku.Twoja sprawa jest rzeczywiście dziwna.Ja obstawiam kilka wersji.Pierwsza sprawa to że iskra jest nie odpowiednia, czyli za słaba.To że jest iskra, nie znaczy że jest w stanie zapalić sprężoną mieszankę.Rozumiem że iskra jest zawsze i się nie gubi. Więc może jakimś cudem zapłon ci się rozregulował.Np przy czyszczeniu platynek, albo odkręciłeś pokrywę iskrownika i źle ustawiłeś zapłon.Wątpię żeby sama wymiana przewodu wysokiego napięcia coś dała, w przypadku gdy jest iskra.Ale możesz wymienić, bo to banalna sprawa.Musisz tylko odkręcić pokrywę iskrownika i wykręcić kabel z cewki zapłonowej.On jest wkręcany na taki bolec jak w fajce.Tylko go nie wyrywaj, delikatnie wykręć.To samo zrób od strony fajki. Ale zanim zaczniesz rozkręcać iskrownik, to zmień świecę.Może świeca jest do kitu.Mogą też być mocno zużyte platynki, albo coś z kondensatorem lub cewka uszkodzona, która daje niewłaściwą iskrę.Ale przede wszystkim zwróć uwagę na ustawienie odpowiednio zapłonu.Opisywałem gdzieś na forum jak się to robi.
Roman1313
Posty: 570
Rejestracja: 14 kwie 2010, 23:39

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Roman1313 »

Ta wajcha do zapalania czasem nie jest przykręcana za pomocą mimośrodu, bo motopompy miały mimośród za pomocą którego regulowało się luz między zębatkami.
robson372
Posty: 171
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:12

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: robson372 »

Jacku, oczywiście że jak zapłon jest trochę źle ustawiony to powinien zapalić, ale jak jest bardziej to nawet nie strzeli.Zależy czy coś w nim ruszałeś.Zapłon się rozregulowuje przy czyszczeniu platynek i przy odkręceniu iskrownika.Jeśli nic w nim nie ruszałeś i przed odstawieniem palił a po kilku miesiącach już nie, to myślę że diabeł tkwi w szczegółach. Opisałeś że masz przebicie na kablu wysokiego napięcia, właśnie to może być ten szczegół.Skoro jest przebicie, to iskra się osłabia i jest za słaba, żeby zapalić mieszankę.Być może że to jest ten szczegół.A zima spowodowała że guma na kablu się zniszczyła i powstało przebicie.Albo brak dopływu powietrza, skoro polewałeś na tłok i użyłeś samostartu to raczej powinien zapalić, jednak jak nie ma powietrza(filtr zatkany itp)to też może nie zapalić.Co do koloru iskry, to ja mam różnie,w zależności od świecy. Może on być jasno błękitna(niemal że biała) lub niebieska.Czerwona ani pomarańczowa nie powinna być, bo wtedy albo cewka uszkodzona, albo kondensator.
Nie odpowiedziałeś mi na pytanie dotyczące świec, czy wymieniałeś świecę?Czy masz odpowiednio ustawiony rozstaw na świecy?Oczywiście świeca musi być wyczyszczona, najlepiej stalową szczotką.Ja bym właśnie pokombinował najpierw nad świecami a później brał bym się za kabel wysokiego napięcia, skoro twierdzisz że jest przebicie.
Tak sobie kombinuję i myślę że może coś by dało, wziąźć dzika na pych?.Być może że na większych obrotach to zapali, albo przynajmniej da jakiś głos.Więc jak masz taką możliwość to możesz spróbować wziąźć go na hol i spróbować na pych.
Jeśli chodzi o silnik dzika, to jest to najprostszy silnik jaki może być.Skoro sobie radzisz z czterosuwem to z dzikiem pewnie też sobie poradzisz, bo jest znacznie prostszy.Układ zapłonowy też jest jednym z najprostszych układów, jaki może tylko być.Po prostu w twoim przypadku to gdzieś tkwi jakiś drobny szczegół.Więc najpierw próbuj z świecami, później wymień ten kabel i dobrze ustaw zapłon.Nie ma bata żeby nie odpalił.Skoro iskra jest,paliwo jest, sprężanie też to musi zapalić.Tylko trzeba się pozbyć tego szczegółu, który prawo podobnie tkwi w iskrze.
robson372
Posty: 171
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:12

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: robson372 »

Jacku, tym między innymi różni się dwusuw od czterosuwach, że świece w dwusuwach lubią się zalewać.Jest to normalne w dwusuwach.Zalewać czyli są upaćkane z oleju, bo jak wiesz to w dwusuwach leje się mieszankę, czyli paliwo z olejem.Smarowanie to powoduje że gdy mieszanka się słabo przepali, to olej się nie wypala i zostaje na świecy, lub tworzy się osad na świecy, który powoduje brak przeskakiwania iskry.A duża ilość świec, jest raczej wynikiem tego, że kiedyś części nie szło dostać.Więc się kupowało ile się dało, bo takie czasy były że nikt się nie zastanawiał czy będzie potrzebował, ale każdy się zastanawiał czy cokolwiek uda się mu kupić.Nie zapomnij że te ciągniki produkowano za czasów PRLu.Świece też się zalewają, jak jest źle gaźnik wyregulowany, albo się jeździ na zbyt wolnych obrotach na dużych obciążeniach, wtedy też się świeca lubi zalewać, bo olej się nie przepala i osad się tworzy. W czterosuwach takie zjawisko nie występuje, bo tam olej jest dozowany po przez zawór, a spala się sama benzyna, bez oleju.Więc się nie ma co osadzać na świecy w czterosuwach.
A wiec skoro kombinowałeś z tymi świecami, to chyba będziesz musiał wymienić także kabel wysokiego napięcia.Chyba że spróbujesz jeszcze wziążć go na pych.Jeśli już będziesz wymieniać kabel, to dobrze by było żeby przy okazji wymienić platynki.Całe sprawy z wymianą kabla, platynek, kondensatorów czy ceweki zapłonowej są bardzo proste, więc pewnie sobie poradzisz.Dużo rzeczy już zostało na tym forum opisanych.Jest też fajna strona o dziku z wieloma informacjami:
http://muerte28.republika.pl/
A jak czegoś nie będziesz wiedział to zawsze możesz zapytać na forum.Więc myślę że twój dzik wkrótce ożyje.
Może coś inni doradzą, bo nie musi to być koniecznie wina iskry.Może coś z kompresją jest nie tak, albo te powietrze nie dochodzi.Trudno jednoznacznie przez internet stwierdzić, co twojemu dzikowi dolega
robson372
Posty: 171
Rejestracja: 07 kwie 2009, 22:12

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: robson372 »

Jacku, a niby dlaczego miał byś uszkodzić skrzynię biegów?Pojazdy dwusuwowe bez problemu możesz brać na pych i skrzyni nie uszkodzisz, boi niby czemu miał byś uszkodzić?Więc jak masz czas i możliwość to możesz spróbować, wrzuć dwójkę i powoli próbuj na pych.Podobno tylko w czterosuwach nie powinno się brać ich na pych, bo można rozrząd uszkodzić, ale nie wiem ile w tym prawdy, bo na czterosuwach się nie znam.
Silnik w dziku jest niezawodny.Tylko pamiętaj w których latach był robiony, twój jest pewnie z lat 60 albo 70.Więc ma prawo już się psuć.Zleży też ile twój dzik pracował w poprzednim gospodarstwie. Pamiętaj że dzik miał zastąpić konia w małych gospodarstwach. Więc często musiał obrabiać po 2-3 hektary.Więc nie oszczędzano dzika.Pamiętaj że to jest ciągnik rolniczy, miał być wołem roboczym.
Jeśli dobrze go zrobisz i tak jak piszesz że wymienisz mu części, to powinien ci jeszcze długo posłużyć bo te silniki są wytrzymałe.Tym bardzie że piszesz że masz dużo cześci na wymianę.Więc myślę że wkrótce twoje problemy z dzikiem się skończą.
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Witam, mam pytanie do kolegów. Znajomemu cieknie simering na sprzęgle kłowym w Ursusie 308. Pytanie w jaki sposób się go wymienia czy można wymienić bez rozbierania bloku, czy jednak trzeba odkręcić pokrywę skrzyni i dopiero od tej strony, czy obejdzie się bez tego. W tym sprzęgle kłowym jest otwór z gwintem jakie on ma zadanie.<br><br><br><br>Witam na stronie tego linku gość dorabia pierścienie tłokowe praktycznie do wszystkich silników. Może się komuś przyda.

http://www.tomring.pl/form/pierscienie_ ... _zamow.php
MARIO83
Posty: 180
Rejestracja: 10 paź 2008, 21:43

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: MARIO83 »

Co do wycieku na sprzęgle kłowym to pamiętam, że ten wałek ma w środku jakąś zawleczkę a gwint jest do ściągacza bo wychodzi na zewnątrz.
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Witam, mam pytanie czy opłaca się kupić Dzika 2 za 800zł.
Do Dzika jest lisek, kultywator oryginalny , przyczepka tylko nie ta niska T-800, tylko ta wysoka (do roboty, wymienić trzeba wszystkie deski + malowanie) oraz odkładnia pługa bez ramy. Stan Dzika db.
Awatar użytkownika
Dobrodziej103
Posty: 192
Rejestracja: 08 lis 2008, 21:27

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Dobrodziej103 »

Za tą cenę bierz!!
Awatar użytkownika
Marcin125p
Posty: 886
Rejestracja: 29 sie 2006, 12:31
Lokalizacja: Koszkowo (w PGS :-) )

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Marcin125p »

Dobrodziej103 napisał/a:
Za tą cenę bierz!!
Popieram!. Bierz i na nic nie patrz!.
RATUJMY LEGENDY NASZYCH PÓL I DRÓG
Awatar użytkownika
Santi2006
Posty: 302
Rejestracja: 17 maja 2009, 12:17

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Santi2006 »

Ok, jeżeli tak mówicie to biorę go, druga sprawa że jest za "płotem". Po pierwszego Dzika jechałem do Rymanowej 530km. Jak go kupię to zapodam kilka zdjęć sprzętu.
Awatar użytkownika
mateuszW
Posty: 85
Rejestracja: 23 sty 2008, 16:00

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: mateuszW »

Drodzy koledzy mam ogromna prośbę, jestem juz na finiszu składania dzika 21 z 1972roku i nie wiem jaka jest oryginalna lampa albo od czego może byc zamiennik i co do elektyki to co było w standardzie tz jake przełączniki itd.

Obrazek
No drodzy koledzy zlitujcie sie nad tym dzikiem;) jak on bez lampy wyglada:(
Awatar użytkownika
Jacek ze Skansena
Posty: 2797
Rejestracja: 17 paź 2006, 11:22

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: Jacek ze Skansena »

Mateusz lampa jest identyczna przy Dzikach od zwykłego Ursusa C 360 czy C 330
MARIO83
Posty: 180
Rejestracja: 10 paź 2008, 21:43

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: MARIO83 »

Myślę, że warto wymienić ten kondensator bo jak jest zepsuty to nie odpalisz go za nic, a co do głoowicy to musi być szczelna bo będzie miał małą kompresję i brak mocy.
84bartosz
Posty: 23
Rejestracja: 06 cze 2011, 14:49

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 84bartosz »

Witam.Potrzebuje średnicy lub obwodu koła talerzowego i końcówki wałka atakującego ma może ktoś możliwość zmierzenia. Co do postu wyżej to niestety takie ceny są,ludzie myślą nie wiadomo jakimi kategoriami,ceny po prostu kosmos,dlatego szukam możliwości przerobienia mechanizmu różnicowego koszt 800 złoty za nowy to przesada szczególnie że cały dzik wart jest jakieś 1200zł.
84bartosz
Posty: 23
Rejestracja: 06 cze 2011, 14:49

RE: c-308 lub Dzik-2

Post autor: 84bartosz »

Witam.Mam mały problem,za czołem remont skrzyni do dzika po rozebraniu i zmyciu czarnego szlamu z wnętrz pokazało się pęknięcie na przegrodzie w środku.Myślicie że można to tak zostawić czy lepiej pospawać?
ODPOWIEDZ