Sprzęgło odśrodkowe
Sprzęgło odśrodkowe
Mam może głupie pytanie. Trudno.
Z grubsza domyślam się jak działa sprzęgło odśrodkowe (które jest np. w C-308). Ale nie rozumiem jego zastosowania w przypadku urządzenia ze skrzynią biegów. Rozumiem, że przy pewnej szybkowski obrotowej sprzęgło się rozłącza i załącza automatycznie. Więc jak to się ma do dzwigni sprzęgła i wrzucaniu biegów.
Może mnie ktoś oświecić.
Czy przy wysprzęgleniu mój ursusik powinien się zatrzymać?
pozdrawiam
Z grubsza domyślam się jak działa sprzęgło odśrodkowe (które jest np. w C-308). Ale nie rozumiem jego zastosowania w przypadku urządzenia ze skrzynią biegów. Rozumiem, że przy pewnej szybkowski obrotowej sprzęgło się rozłącza i załącza automatycznie. Więc jak to się ma do dzwigni sprzęgła i wrzucaniu biegów.
Może mnie ktoś oświecić.
Czy przy wysprzęgleniu mój ursusik powinien się zatrzymać?
pozdrawiam
RE: Sprzęgło odśrodkowe
Z tego co wiem dzik i jemu podobne maja sprzegło cierne mechaniczne a sprzegło odsrodkowe nie ma dzwigni sprzegła zasada działania sprzegła odśrodkowego to szczeki spiete spezynkami w koszu (bebnie) wraz ze wzrostem obrotów rosnie siła odśrodkowa która wychyla szczeki i przenosi moment obrotowy na kosz(beben) np piła spalinowa kosa itd. Sprzegło odsrodkoe działa tylko w jednym kierunku napedznie kosza nie wprawi w ruch silnika nie jest mozliwe zapalenie na zaciąg (pych)hamowanie silnikiem .
TAK powinin sie zatrzymac chyba ze sprzegło ciagnie
TAK powinin sie zatrzymac chyba ze sprzegło ciagnie
RE: Sprzęgło odśrodkowe
Kol. blase dobrze objaśnił działanie sprzęgła odśrodkowego, jednakże w przypadku silników ze sprzęgłem odśrodkowym nie musisz zatrzymywać pojazdu aby wysprzęglić i zmienić bieg. Wystarczy zmniejszyć obroty a sprężyny same spowodują, że szczęki sprzęgła odśrodkowego zbliżą się do siebie powodując wysprzęglenie. Można to porównać przy sprzęgle ciernym do sytuacji, kiedy pedał sprzęgła jest wciśnięty. Sprzęgło odśrodkowe ma np. traktorek jednoosiowy Terra Vari.
RE: Sprzęgło odśrodkowe
Tak, sprzęgło odśrodkowe jest dość rozpowszechnione, nawet we współczesnych skuterkach przy przeniesieniu napędu.
Jego niewątpliwą zaletą jest prostota i wygoda obsługi, ale trzeba pamiętać aby silnik zawsze pracował na dość wysokich obrotach gdy sprzęt jest w ruchu, bo inaczej sprzęgło lubi się przypalić.
Jego niewątpliwą zaletą jest prostota i wygoda obsługi, ale trzeba pamiętać aby silnik zawsze pracował na dość wysokich obrotach gdy sprzęt jest w ruchu, bo inaczej sprzęgło lubi się przypalić.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
RE: Sprzęgło odśrodkowe
Zmiana przełożeń przy współpracy ze sprzęgłem odśrodkowym może odbywać się tylko bezstopniowo, (szajba o zmiennej średnicy). W zależności od obrotów zmienia swoją średnicę(tzw. Wariator), pojazd rusza i jedzie płynnie coraz szybciej. Jednak ze względu na ślizgający się pas klinowy nie przeniesie to dużych obciążeń. Przekładnie bezstopniowe przenoszące duże obciążenia to skomplikowane i kosztowne zespoły napędowe gdzie pas główny zbudowany jest z wielu elementów metalowych. W traktorach najczęściej stosuje się przekładnie hydrauliczne, ze względu na niezawodność i komfort operatora.
RE: Sprzęgło odśrodkowe
A ja coś kojarzę, że w C-308 to nie jest dźwignia od sprzęgła tylko od hamulca na sprzęgło odśrodkowe.
Normalnie jak naciskamy dźwignie sprzęgła to rozłącza napęd i można zmienić bieg. Silnik wyje.
W C-308 jak naciśniemy to hamuje sprzęgło (i silnik) więc rozłącza napęd i można zmienić bieg. Silnik jest hamowany.
Chyba widać pewną wadę w różnicy działania.
Normalnie jak naciskamy dźwignie sprzęgła to rozłącza napęd i można zmienić bieg. Silnik wyje.
W C-308 jak naciśniemy to hamuje sprzęgło (i silnik) więc rozłącza napęd i można zmienić bieg. Silnik jest hamowany.
Chyba widać pewną wadę w różnicy działania.
RE: Sprzęgło odśrodkowe
No właśnie. W C-308 jest właśnie sprzęgło odśrodkowe. Jednocześnie jest linka do wysprzęglania (tak przynajmniej myślałem) i możliwość zmiany biegów. Słyszałem już o tym, że użycie tej linki (tak jak w rowerze) powoduje jednocześnie hamowanie.
Ale na jakiej zasadzie odbywa się to hamowanie? W zasadzie działania takiego sprzęgła nie widzę jakoś mechanizmu hamowania.
A czy w ogóle w moim C-308 muszę używać tej linki przy zmianie biegów?
Ale na jakiej zasadzie odbywa się to hamowanie? W zasadzie działania takiego sprzęgła nie widzę jakoś mechanizmu hamowania.
A czy w ogóle w moim C-308 muszę używać tej linki przy zmianie biegów?
RE: Sprzęgło odśrodkowe
Jak se trafisz z obrotami to nie.pksa napisał/a:
A czy w ogóle w moim C-308 muszę używać tej linki przy zmianie biegów?
RE: Sprzęgło odśrodkowe
To by wychodziło na to że przy każdej nie inwazyjnej zmianie biegów trzeba by się zatrzymać
RE: Sprzęgło odśrodkowe
W ciągniczku Ursus 308 jest sprzęgło odśrodkowe. A ta dźwignia co wychodzi z boku to jest hamulec. Wygląda to tak, sprzęgło odśrodkowe chodzi w bębnie (obudowie) a po wew obudowy jest taśma hamulca. W tym ciągniczku biegi włączane są tylko z postoju tak jest wg instrukcji. Przełączenie biegu podczas jazdy grozi uszkodzeniem skrzyni. Ciągniczek ma takie przełożenie że można ruszyć bez problemu z 1 biegu jak i 3.
RE: Sprzęgło odśrodkowe
Santi, dzięki za rzeczowe wyjaśnienie. Tak też się coś domyślałem, że ta dzwignia to nie to samo co w przypadku sprzęgła ciernego i nie że z biegami jest inaczej.
A jak kupowałem swojego C-308 to właściciel zawzięcie wrzucał biegił w trakcie jazdy z więlkim zgrzytem podsumowaując, że trzeba sprzęgło doregulować i będzie dobrze....
A jak kupowałem swojego C-308 to właściciel zawzięcie wrzucał biegił w trakcie jazdy z więlkim zgrzytem podsumowaując, że trzeba sprzęgło doregulować i będzie dobrze....