Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Wszystko o stacjonarnych silnikach rolniczych
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Witam!
Kupiłem sobie do kolekcji silniczek 47ccm Sachs STAMO 50.
Przed pierwszymi próbami uruchomienia mam do Was kilka pytań.

1. Jest to mój pierwszy dwusuw - rozumiem, że w skrzyni korbowej nie ma oleju i jest smarowane wszystko mieszanką?
2. Nie mam instrukcji (mam po duńsku czy coś tam) i nie wiem jaką robić mieszankę. Wyczytałem tam coś, że 1:25 to może być to? Czyli na litr benzyny 250ml oleju wlać? Czy 750 ml benzyny + 250 ml oleju? Jaki olej stosować do mieszanki?
3. Ma ktoś instrukcje do tego w bardziej ludzkim języku np. niemiecką?
4. Ktoś z Was ma coś takiego?

Pozdrawiam serdecznie!

Szymon
bossmann
Posty: 2158
Rejestracja: 22 paź 2011, 17:59

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: bossmann »

Jeżeli napisane jezt 1:25 to znaczy 1 litr bezyny i 25 oleju. Z pewnoscia ma znaczenie ilosc mieszanki (tlustosc) bp jak za dużo to bedzie dymil a za malo lub wcale przycieral... a więc ta norma jest dobra. Mam taki silnik 50 siatke i jak chce go odpalic to z ktorejs wsli paliwo spuszczam i chodzi.
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Rozumiem, że 1 litr benzyny i 0,25 litra oleju tak?
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: marek »

:D1;25 to 1 litr oleju na 25 litrów benzyny czyli 100mil( setka) oleju na 2,5 litra benzyny.
Awatar użytkownika
lacznik78
Posty: 25
Rejestracja: 26 kwie 2012, 20:55

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: lacznik78 »

Dokładnie tak jak pisze Marek, a jak potrzebujesz to możesz sobie ściągnąć programik do liczenia.
http://www.tylkoprogramy.pl/mieszacz.php
bossmann
Posty: 2158
Rejestracja: 22 paź 2011, 17:59

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: bossmann »

To już wszyscy wiemy jaka dokładnie ma byc dawka.
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Jak będziesz używać tych półsyntetycznych olejów (czerwony do pił, husqoil, motul 2t - różnie na to mawiają) to lejesz setkę oleju na piątkę paliwa.

Jeśli chodzi o oleje półsyntetyczne polecam zakup oleju Motul scooter expert 2t. Jest co prawda bardzo drogi ale "rozpuszcza się sam" w benzynie co przy silniku który będzie odpalany zapewne sporadycznie jest istotne. Te do pił też są dobre, tylko trzeba dbać aby mieszanka była świeża.

Dane w instrukcji podano dla oleju mineralnego (naszego poczciwego mixol-u o dość kiepskich właściwościach smarnych ale za to cudownym zapachu) więc jeśli zamierzasz silniczek smarować mixolem zastosuj się do instrukcji ;)

P.S. Jeśli silnik ma być rzadko odpalany rozrabiaj sobie np 1 litr benzyny z olejem półsyntetycznym i zalej tym zbiornik-olej półsyntetyczny nie ma tendencji do wytrącania się z benzyny.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Dzięki serdeczne koledzy!

Dzięki programowi wiem, że na litr benzyny dolewam 40ml oleju. Będę stosował półsyntetyk.

Pozdrawiam!Jeszcze pytanko mam o świecę i fajkę.

Świeca jest inna niż zaleca producent. Być może silnik chodził na tej świecy bez problemu, nie wiem bo nie mogę go teraz odpalić gdyż nie ma fajki na świecę. No i właśnie jaką fajkę kupić? Czy samą fajkę i jakoś do niej dolutować istniejący przewód czy kupić fajkę z przewodem i dociąć na wymiar (musiałbym rozebrać ten sinik by dojść do cewki/magneto). Kupić np. fajkę od jakiejś jawki, simsona czy jakiś konkretny typ? Gdzie dziś dostanę wymaganą świecę zapłonową - zamiennik (oryginały to: Bosch W 175 T 11*, Bosch W 95 T 1 bzw. M 95 T 1 für Teillast, Bosch W 190 M 11 S für Volllast)?
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Do fajki nie lutuje się przewodów, one mają w środku taki jakby wkręt, po prostu nakręcasz ją na przewód.
Fajkę możesz kupić taką jak do komarka, najlepiej w ekranie z blachy - wygląda świetnie!

Podejrzewam że silnik będzie Ci chodził na polskiej Iskrze FS 75.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Teraz jest taka świeca: Bosch W225T1
Obrazek

Ten gwint na końcu to normalne? Fajka będzie pasować?
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Tak, ten gwint na końcu służy do nakręcania takiego styczku, który był stosowany w fajkach nowego typu.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Czyli ta świeca z nową fajką nie będzie współpracować?
Kupić nakładkę na tę świecę czy kupić po prostu nową świecę taka jak mi podałeś?
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Fajka od Komarka pasuje do takiego gwintu ;)
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Znalazłem tu http://motocykle.svasti.org/index.html? ... nowych.htm
że faktycznie odpowiednikiem Bosch W175T1 będzie Iskra F75 :)
Czyli Iskra F75 + fajka od komarka i gitara?

Pozdrawiam!
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Tak jest panie kapitanie! :D

Tylko fajeczkę od Komara to kup taką w ekranie:
http://allegro.pl/fajka-uniwersalna-rom ... 87488.html

Najlepiej oryginał z epoki ;)

A i pokaż ten silnik, jestem ciekaw ;)
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Szybka fotka:

Obrazek
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Cudo!
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Zientas
Posty: 62
Rejestracja: 15 sie 2009, 23:27

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Zientas »

Muszę go jeszcze wyczyścić, pomalować te elementy pokryte rdzawym nalotem.
Najchętniej bym go rozebrał by zobaczyć co tam słychać wewnątrz. Nie mam jednak żadnych uszczelek zapasowych. Czy można stosować jakieś specjalne silikony które zastąpią mi wszelkie uszczelki jeśli te ulegną uszkodzeniu?
Awatar użytkownika
Maciej_76
Posty: 158
Rejestracja: 29 lip 2013, 21:23

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Maciej_76 »

Proponuje wyszkiełkować i będzie idealny.
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Sachs STAMO 50 - kilka pytań

Post autor: Wicher »

Silniki w harleyach i motocyklach BMW są fabrycznie składane na silikon...
Jednak ja proponowałbym cienkie uszczelki z tektury technicznej.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
ODPOWIEDZ