Silniki stacjonarne w Ciechanowcu.

Wszystko o stacjonarnych silnikach rolniczych
vauxhall
Posty: 407
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

Silniki stacjonarne w Ciechanowcu.

Post autor: vauxhall »

Z zainteresowaniem przeczytalem artykul Pana Marka o silnikach stacjonarnych z dzialu Muzeum Nie wiem czy mozna dodac w jakis sposob komentarz do ww.artykulu,wiec napisalem ten post.
Pomimo bliskiego sasiedztwa z NMR Szreniawa, bardzo duzym sentymentem darze Ciechanowiec,nie chcialbym wymieniac powodow dlaczego,bo nie to jest trescia mojego postu.
Wiele aspektow dzialania personelu Muzeum jest widocznych nawet dla niewtajemniczonych,moze ogranicze sie do tylko do tego ze Muzeum w Ciechanowcu przejawia bardzo duza aktywnosc,na przestrzeni lat 2005 do obecnie widac bardzo duzy odskok jakosciowy w porownaniu ze stanem zbiorow, podczas moich pierwszych odwiedzin w kwietniu 2005.
Kolejnym bardzo milym akcentem jest zupelnie inna atmosfera jaka tworza pracownicy,doswiadczylem tego za kazdym przyjazdem.Mam kilkanascie zdjec tytulowych silnikow,wykonanych w 2005 roku,musze zeskanowac i umiescic w tym temacie.

Bardzo zainteresowal mnie silnik Pionier,mam tez silnik z tej wytworni,bardzo podobny,moze nawet wielkoscia (w sumie to moj najwiekszy silnik z poziomym ulozeniem cylindra i dwoma kolami zamachowymi),jest tylko skromniejszy wygladem,poniewaz mam nowszy model i nie posiada on juz tej pieknej ,,galanterii,, w postaci zewnetrznej pompy olejowej systemu Bosch,zespolu miedzianych rurek i bardzo ladnego odlewu ,,dekla,, z logo firmy na tyle skrzynii korbowej.
Problem w tym ze jak dotad nikt nie dysponuje wyczerpujaca wiedza na temat historii,produkcji firmy VMG.
Chcac dowiedziec sie czegokolwiek na temat mojego Pioniera odwiedzilem kilku niemieckich kolekcjonerow,min znanego G.Wernera z Lubben,zamiescilem post na Standmotor de. i jak dotad po uplywie 5 lat nadal niewiele wiem.
Wspomnianego silnika z powodu braku czasu nawet nie rozmontowalem aby zmierzyc skok i srednice tloka-dysponuje tylko wymiarem srednicy kol zamachowych:680mm,oraz szacunkowa waga: ponad 1000kg-tutaj prosba do autora artykulu o udostepnienie posiadanych wyniarow,wagi ewent.innych danych na temat.

Zbiory muzeum sa rzeczywiscie bardzo ciekawe,widac ze zwrocono uwage na silniki stacjonarne,ktore sa jakos niezauwazane i chyba niedoceniane jako eksponaty.Stan liczebny 34 szt. silnikow jest rzeczywiscie imponujacy,ale jest w Polsce takie miejsce,ktore mam okazje czesto odwiedzac,gdzie wlasciciele posiadanej kolekcji silnikow sa bardzo skromnymi ludzmi,niebywale obeznanymi w temacie,a jakosc i ilosc wytworcow reprezentowanych w zbiorach(skupili sie na silnikach polskiej produkcji) jest po prostu oszalamiajaca,nawet liczebnie przewyzsza to co ma Ciechanowiec.

[/IMG]
http://imageshack.us/a/img69/7746/pionier3.jpg[/IMG]
http://imageshack.us/a/img803/3523/pionier1.jpg[/IMG]
Schwungrad durchmesser-680mm.
Zuletzt geändert von Pawel am Di 30. Apr 2013, 17:42, insgesamt 1-mal geändert.
cieciosan
Posty: 32
Rejestracja: 02 gru 2012, 7:39

RE: Silniki stacjonarne w Ciechanowcu.

Post autor: cieciosan »

Do vauxhall,
w naszym Pionierze koła zamachowe mają również 680 mm. Nie posiada on niestety tabliczki znamionowej. Przed konserwacją myślałem, że jest to silnik Pionier typ S.A., ale okazało się, że to nie ten typ. S.A. ma inną pojemność, skok tłoka, mniejsze koła zamachowe. Silnik po rozebraniu nie posiadał żadnych wybitych numerów. Nasz egzemplarz ma średnicę tłoka 135 mm, skok tłoka 135 mm, 750 obr/min, moc prawdopodobnie 12 KM. Nie znam dokładnie modelu jaki posiadamy trochę z dziwnego powodu. Od jakiegoś czasu koresponduję z posiadaczem takiego silnika jak nasz z Niemiec - p. Johannesem Bergiem. On również umieszczał posty o Pionierze na standmotoren.de. Jego silnik ma zachowaną oryginalną tabliczkę znamionową. Na tabliczce są jednak wypisane dziwne rzeczy, których nie możemy wspólnie rozwiązać. Jego silnik posiada numer fabryczny 2994 s.L. Nie wiemy co oznacza "s.L.". W dalszej części tabliczki są podane następujące dane:
Grösse (wielkość) 135:135 (to się zgadza z naszym silnikiem)
Touren (obroty) pr. M. 750:12qS (tu doszliśmy do wniosku, że jest błąd w literze "q", wybito ją jako odwrócone "p", wtedy byłoby 12 Ps
I największą zagadką są dane przy napisie model:
Modell 6n.600:10qS - tego nie możemy rozszyfrować.
Jakiś kolekcjoner z Niemiec powiedział mu, że "s.L." oznacza typ silnika. Ale czy to prawda tego nie wiemy. Nie znamy dokładnej daty budowy, ani naszego silnika, ani jego. Nasunęło się nam, że pierwsze dwie cyfry numeru silnika mogą oznaczać rok, a następne numer właściwy z danego roku (analogia do silnika p. Güntera Wernera z Lübben, ale to tylko teoria). W związku z tym poszukuję może ktoś ma jeszcze taki silnik z zachowaną tabliczką, aby je porównać.
Mam z internetu jeszcze jedno zdjęcie tabliczki silnika benzynowego Pionier, gdzie pod modelem są wybite litery W.D. i zdjęcie tabliczki silnika p. Wernera, gdzie pod modelem są wybite litery S.A.
Natomiast co do samej fabryki Vereinigte Maschinenfabriken AG Gumbinnen to również wiem niewiele. To co udało mi się znaleźć w internecie. A przekopałem również strony rosyjskojęzyczne.
Pozdrawiam z Ciechanowca i dziękuję za pochlebną opinię o naszych zbiorach. W załączeniu link do filmu z silnikiem Pionier p. Berga
https://www.youtube.com/watch?v=uLKZbIOmbNU
Jego silnik jest wbudowany do sama.
Link do filmu z naszym silnikiem Pionier
https://www.youtube.com/watch?v=9537R5U1jUw
Nie zgadza się tylko typ silnika
Marek Wiśniewski
vauxhall
Posty: 407
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Silniki stacjonarne w Ciechanowcu.

Post autor: vauxhall »

Dzieki za odpowiedz,oraz udostepnione dane na temat przedmiotowego silnika.Rowniez pozostaje w kontakcie z p.J.Bergiem, ale jak dotad sprawa identyfikacji w moim przypadku nie ruszyla nic do przodu.Zamierzam po powrocie do Polski czesciowo rozmontowac moj silnik aby moc zmierzyc przynajmniej skok tloka, sadze ze moj Pionier ma duzo wiecej mocy niz wspomniane 12 KM, przynajmniej wielkosc tego silnika i waga za tym przemawia.Na forum standmotor de, przewija sie dosc czesto temat Deutsche Dieselarchiv, w ktorych to zasobach powinienna byc jakakolwiek wzmianka na temat wytworni z obecnego Obwodu Kaliningradzkiego.Gdyby udalo sie cos znalezc postaram sie udostepnic.
ODPOWIEDZ