hamulce przyczep

Wszystko odnośnie rejestracji, ubezpieczenia i innych formalności
Mati1

hamulce przyczep

Post autor: Mati1 »

Hamulce przyczep:
dmc do 1,5 t - żadne
dmc do 3,5 t - najazdowe (zarejestrowane do 01.01.1968)
dmc do 5,0 t - najazdowe (zarejestrowane po 01.01.1968)
dmc do 40,0 t - pneumatyczne (hydrauliczne nie).
UWAGA!!! jeżeli zaczep jest kulowy (hak) to musi być być łańcuch lub linka, która w razie odczepienia się przyczepy nie pozwoli upaść dyszlowi na ziemię i będzie ciągnąć przyczepę za pojazdem

Każdy o tym wie:p, no prawie każdy:).

Ale jeśli ktoś posiada informator agromy z lat 80 to niech sprawdzi na str. 446, że tam w przyczepie D46A w ,,przeznaczeniu'' jest coś takiego:
Przyczepa D46A jest przystosowana (do starów) przy ograniczeniu masy całkowitej przyczepy do 5250 kg...
Czy tak można? To wtedy na przyczepkę D35M (ja taką mam) załadujesz do 740 kg i możesz ciągnąć bez hamulców (np. dzikiem, samem, tz4k) to by było fajne ale czy to prawda?



to jest chyba prawda, ale i tak coś mówcie na ten temat
bo w końcu napisane jest, że MASA CAŁKOWITA, a nie DOPUSZCZALNA MASA CAŁKOWITA<br><br><br><br>Bardzo proszę o odpowiedź, bo w tedy można by było ciągnąć samą przyczepę (bez ładunku) bez podpinania przewodu pneumatyki.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: hamulce przyczep

Post autor: marek »

Przy uprawnieniach do kierowania czy holowania danego pojazdu czy przyczepy jest brana pod uwagę dopuszczalna masa całkowita pojazdu a nie jego masa własna.Nie jest tak że jeżeli np pusty samochód waży 3.5 tony to możesz nim kierować mając kat B. A dopiero jak go załadujesz i całość będzie ważyć np. 5t to musisz mieć kat C.Zawsze kategoria uprawniająca do kierowania czy holowania danego pojazdu musi się zgadzać z masą całkowitą, czyli masa własna pojazdu lub przyczepy i dopuszczalna wielkość ładunku, niezależnie czy pojazd (przyczepa) jest pusta czy z ładunkiem.Chyba o to Ci chodziło. Przynajmniej ja tak zrozumiałem pytanie.
Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: hamulce przyczep

Post autor: krypton »

Sorry Marek ale pozwolę sie nie zgodzić z Tobą. Powiedz dlaczego n.p. Multikarem który waży ok. 2,5 tony wymagane jest prawo jazdy kat. C? Bo w prawie jazdy w rubryczce kategorie masz napisane : pojazdy o DMC. Multikarem czy pustym cz załadowanym możesz się poruszać tylko mając prawo jazdy kat C bo DMC w dowodzie rejestracyjnym ma większe niż 3,5 tony.Podobnie masz z Roburem. Wiadomo że kombinowali i Multikar czy Robur miał wpisane w rubryce ładowność n.p. 600kG żeby nie przekroczyć DMC powyżej 3,5 tony.
pozdrawiam
Awatar użytkownika
Boniek
Posty: 166
Rejestracja: 07 lut 2013, 22:38

RE: hamulce przyczep

Post autor: Boniek »

Liczy się dopuszczalna masa wpisana w dowodzie. Nie ma że pusty, pełny albo trochę pełny.
Moja filozofia brzmi: tanio kupić a potem się narobić i nakląć
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: hamulce przyczep

Post autor: marek »

Już poprawiłem.Oczywiście że macie rację.źle napisałem zdanie mające być przykładem błędnego rozumowania co do interpretowania kategorii prawa jazdy względem aktualnej wagi pojazdu ,którym zamierzamy kierować.
Awatar użytkownika
DK94
Posty: 251
Rejestracja: 11 lut 2013, 7:42

RE: hamulce przyczep

Post autor: DK94 »

Mati1 napisał/a:
Czy tak można? To wtedy na przyczepkę D35M (ja taką mam) załadujesz do 740 kg i możesz ciągnąć bez hamulców (np. dzikiem, samem, tz4k) to by było fajne ale czy to prawda?
Jak załadujesz 740kg to ta przyczepa będzie warzyć ponad 2100kg, pusta przyczepa tego typu waży około 1300kg. Akurat na kwalifikacji wstępnej w czwartek braliśmy temat hamulców, skopiowałem co nieco.

Kod: Zaznacz cały

§ 14.5 Rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów mówi, że przyczepa powinna być wyposażona w hamulec roboczy uruchamiany z miejsca kierowcy jednym ruchem łącznie z hamulcem roboczym pojazdu ciągnącego, zapewniający samoczynne zatrzymanie przyczepy w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym.

Przepisu § 14.5 nie stosuje się w przypadku przyczepy lekkiej, pod warunkiem, że niezależnie od urządzenia łączącego przyczepa ma dodatkowe połączenie, które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego, będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy.
Czyli nie stosuje się do przyczepy lekkiej, więc skoro w D-35 masz wpis przyczepa ciężarowa rolnicza jak chcesz zrobić z nią lekka długopisem sobie przeprawisz?
Mati1

RE: hamulce przyczep

Post autor: Mati1 »

DK94 napisał/a:
Czyli nie stosuje się do przyczepy lekkiej, więc skoro w D-35 masz wpis przyczepa ciężarowa rolnicza jak chcesz zrobić z nią lekka długopisem sobie przeprawisz?
no u mnie jest ciężarowa przyczepa rolnicza więc dzik to tylko dla niego kołówka

Mati1 napisał/a:
Ale jeśli ktoś posiada informator agromy z lat 80 to niech sprawdzi na str. 446, że tam w przyczepie D46A w ,,przeznaczeniu'' jest coś takiego:
Przyczepa D46A jest przystosowana (do starów) przy ograniczeniu masy całkowitej przyczepy do 5250 kg...
Czy tak można?
a to czy prawda?
Ostatnio zmieniony 15 lut 2022, 9:30 przez Mati1, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
DK94
Posty: 251
Rejestracja: 11 lut 2013, 7:42

RE: hamulce przyczep

Post autor: DK94 »

Mati1 napisał/a:
Ale jeśli ktoś posiada informator agromy z lat 80 to niech sprawdzi na str. 446, że tam w przyczepie D46A w ,,przeznaczeniu'' jest coś takiego:
Przyczepa D46A jest przystosowana (do starów) przy ograniczeniu masy całkowitej przyczepy do 5250 kg...
Czy tak można?
Nie wiem o co Ci chodzi, wyrwałeś jakieś zdanie z kontekstu. Sprawdziłem w instrukcji D46 i sprawa mas jest tak. Po za tym wersji rolniczej nie możesz ciągnąć pojazdem samochodowym.

Wersja samochodowa Sanok D46A

Masa własna 1780
Ładowność: 4000
Dopuszczalna masa całkowita: 5780
Prędkość maksymalna: 60km/h

Wersja rolnicza Sanok D46B

Masa własna 1640
Ładowność: 4500
Dopuszczalna masa całkowa: 6140
Prędkość maksymalna 25km/h
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4849
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: hamulce przyczep

Post autor: Bolszewik »

Mati1 ten wpis z informatora dotyczący Starów miał na celu zwrócenie uwagi by nie ładować ponad miarę.
Prawopodobnie chodziło o to że za samochodem tak przyczepa nie do końca prowadziła się jak należy. Nie wiem o co chodziło może jednoobwodowe hamulce, może opony typu rolniczego nie wiem.

Nadinterpretujesz prawo szukając w nim luk, gry słownej i niedomówień.
Dostaniesz mandat, a jak pójdziesz do sądu to jest ktoś taki jak biegły (sędzia orzeka, ale nie musi znać się na wszystkich niuansach terminologi komunikacyjnej). Żaden biegły z zakresu ruchu drogowego nie łyknie teorii że jak załadujesz ileś tam to przyczepa nie przekracza masy i możesz nie mieć w pojeździe ciągnącym instalacji pneumatycznej.

Jest też coś takiego jak zdrowy rozsądek ....

Na pewno nie można ciągnąć dzikiem nic poza lisem lub przyczepą do niego przystosowaną.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Mati1

RE: hamulce przyczep

Post autor: Mati1 »

ale jeśli zamontujesz np. sprężarkę na przyczepce:p działającą od WOM (SAM to zrobisz) i podłączysz do nożnego hamulca przyczepy to wtedy pociągniesz d35m z pełnym ładunkiem
przepisy pozwalają
co wy na to:?

ale to musi działać
Awatar użytkownika
DK94
Posty: 251
Rejestracja: 11 lut 2013, 7:42

RE: hamulce przyczep

Post autor: DK94 »

Nie nie pozwalają bo jest coś takiego jak dopuszczalna masa ciągniętej przyczepy. Cytat z Wikipedii "uniwersalny zaczep narzędzi i możliwość ciągnięcia jednoosiowej przyczepki o ładowności 800kg" Więc jak chcesz zmieść pustą przyczepę o wadze 1500kg w tych 800kg? Temat staje się bezsensowny.
Mati1

RE: hamulce przyczep

Post autor: Mati1 »

ale ludzie (na rT) mówili, że dzikiem ciągli przyczepy (sanok) dzikiem 2
i jakoś ciągnęli?
https://www.youtube.com/watch?v=ufbsagj1xro
tu przykład, tylko, że dzikiem (ale tu bez hamulców)

jak by zrobić hamulce chyba by było dobrze
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4849
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: hamulce przyczep

Post autor: Bolszewik »

A ja Samem ciągnąłem Stara 200, Władka z przyczepą, przyczepę + ładunek ok 3 tony itd.... i co z tego ?

NIC

Poza tym że nic złego się nie stało i nie złapała mnie policja *flower*
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
DK94
Posty: 251
Rejestracja: 11 lut 2013, 7:42

RE: hamulce przyczep

Post autor: DK94 »

Mati1 napisał/a:
jak by zrobić hamulce chyba by było dobrze
Nie było by dobrze, czy podczas tych przykładów przeszli kontrolę policji nie. To tak jakbyś powiedział nie trzeba robić prawa jazdy bo sąsiadowi zabrali i jeździ bez. Jeżeli nie masz już nic konkretnego do powiedzenia to temat zamykam bo początek był dobry ale teraz zeszło na psy, od 4 postów próbujemy Ci uświadomić, że nie można a Ty dalej idziesz w zaparte.
Mati1

RE: hamulce przyczep

Post autor: Mati1 »

ok to się spytam: czy są hamulce takie na dźwignię, że mocujesz w ciągniku, a w prawie jak najazdowe (do 3,5t) chyba niezależne od pojazdu ciągnącego czy coś takiego?
jacek0106
Posty: 686
Rejestracja: 11 lut 2012, 19:38

RE: hamulce przyczep

Post autor: jacek0106 »

Tak Mati1 są takie hamulce. I nawet były dopuszczone na polskim rynku tak jak najazdowe. Np. przyczepa samozbierająca górska Pottinger. Zaletą jest możliwość hamowania do tyłu, co w górach nie jest bez znaczenia.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1543
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

RE: hamulce przyczep

Post autor: marek »

Zrobić można wszystko, ale już poruszać się tym po drogach publicznych to nie.Art. 66 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym mówi wyraźnie jak ma być wyposażone ,,to" co może brać udział w ruchu drogowym na drogach publicznych
Niektórzy chcą interpretować prawo na zasadzie ,, co nie jest zabronione to jest dozwolone".I mają rację , ale nie w ruchu drogowym( czy też Prawie Budowlanym). Akurat te dwa akty prawne mówią ściśle o tym co jest dozwolone i nie można wychodzić poza te ramy.Także eksperymentować nawet z hamulcami można na polu czy podwórzu, ale już nie na drodze publicznej.
jacek0106 napisał/a:
Tak Mati1 są takie hamulce. I nawet były dopuszczone na polskim rynku tak jak najazdowe. Np. przyczepa samozbierająca górska Pottinger. Zaletą jest możliwość hamowania do tyłu, co w górach nie jest bez znaczenia.
Przypomniałeś mi o hamowaniu w górach.U mnie są dosyć strome wzniesienia i od sąsiada który kiedyś na tych polach pracował dowiedziałem się jak tam hamowano.Np. żeby kombajn nie stoczył się do tyłu to ciągnął za tylnymi kołami solidną belkę która to hamowała staczający się kombajn.Trzeba przyznać że patent ciekawy.
Mati1

RE: hamulce przyczep

Post autor: Mati1 »

i no to przyczepa z hamulcami górskimi do dzika ma prawo być podłączona, no nie?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: hamulce przyczep

Post autor: Ursus »

Mati, nie ma prawa. Ile jeszcze razy musi to być powtórzone?? Dzik NIE MA PRAWA ciągnąć przyczep rolniczych, oprócz przeznaczonej do niego przyczepy typ T800. Zrozumiałeś?
To, że Dzik uciągnie przyczepę rolniczą, i że ktoś kiedyś próbował i to udowodnił to jedno, a że nie wolno to drugie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4849
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: hamulce przyczep

Post autor: Bolszewik »

Masz tu "studium przypadku" Władek i ruska przyczepa (cytat z instrukcji):

https://picasaweb.google.com/116718836 ... 9538171234

https://picasaweb.google.com/1167188366 ... 6786762418

Ciągnik K-150 też miał hamulce przyczep uruchamiane ręczny (z tym że były one pneumatyczne). Nie wiem czy wszystkie modele tak miał w każdym razie niektóre. Podobno dobrze się to sprawdzało.

Lektura obowiązkowa, Dział IV, strona 36:

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9129,d.bGQ


*****

Z tego co ja przeczytałem wynika Mati1 że Twój pierwszy post zawiera błędy.
Pomyliłeś przyczepę z przyczepą rolniczą *no* po prostu nie chciało się przeczytać całej ustawy. *realsad*

Do 1,5 tony jest dopuszczona bez hamulca - §48, ust. 4.
Do 3 ton, ale nie przyczepa !!! tylko maszyna będąca przyczepą np. rozrzutnik ( + łańcuch / lina ) - §48, ust. 4.
Do 5 ton najazdowy - §48, ust. 3.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
ODPOWIEDZ