Podatek od wzbogacenia

Wszystko odnośnie rejestracji, ubezpieczenia i innych formalności
pingwin_78
Posty: 45
Rejestracja: 08 lis 2016, 14:26

Podatek od wzbogacenia

Post autor: pingwin_78 »

Witam, zakupiłem pojazd typu "SAM" - esioka czy również muszę zapłacić podatek od wzbogacenia czyli wypełnić formularz PCC-3?
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: marek »

Nie, dlatego że sam nie jest ewidencjonowany a nawet pojazdy zarejestrowane starsze niż 10 lat i warte mniej niż 1000 zł są zwolnione z podatku PCC. Chyba że się coś zmieniło.
pingwin_78
Posty: 45
Rejestracja: 08 lis 2016, 14:26

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: pingwin_78 »

tzn ja chcę go ubezpieczyć jako pojazd wolnobieżny bo nie przekracza 25km/h i nie jest ciągnikiem rolniczym (nie posiada podnośnika, wałka odbioru mocy i tym podobnych ma tylko zaczep do przyczepki). Tak się zastanawiam bo PCC to podatek od umów cywilno prawnych a ja zawarłem umowę kupna/sprzedaż?
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: SEBRIGHT »

Jeśli na umowie kupna sprzedaży masz wpisaną kwotę powyżej 1000zł musisz zapłacić podatek, 2 procent bodajże. Chyba że "utargujesz" poniżej tysiaka, zmienicie umowę i po problemie ;)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: bergman31 »

Ten "Esiok" ma jakieś numery nabite na ramie? Bez numeru podwozia, nadwozia lub ramy nie da się ubezpieczyć pojazdu. Numer powinien być podany w umowie kupna-sprzedaży.

Jeśli ten "Esiok" jest pojazdem wolnobieżnym, to jakiego typy: koparka, ładowarka, równiarka, walec drogowy, wózek widłowy itp.?
To, że Twój SAM nie posiada podnośnika i WOMu oraz nie przekracza prędkości 25km/h nie oznacza od razu, że jest to pojazd wolnobieżny. Wynika to z definicji ciągnika rolniczego:
-ciągnik rolniczy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych, ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz prac ziemnych.
Prawo o Ruchu Drogowym nie wspomina nic o WOM i podnośniku, bo nie jest on obowiązkowym wyposażeniem ciągników rolniczych.

Natomiast definicja pojazdu wolnobieżnego brzmi:
- pojazd wolnobieżny - pojazd silnikowy którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25km/h z wyłączeniem ciągnika rolniczego.
Jak wynika z tej definicji, pojazdem wolnobieżnym nie może być ciągnik rolniczy.

Kilka lat temu zbudowałem SAMa. Posiadał przedni i tylny podnośnik. Z racji umieszczenia silnika obok siedzenia kierowcy, przypominał ładowarkę teleskopową bez ramienia. Bez problemu ubezpieczyłem go jako pojazd wolnobieżny. Pojazd posiadał nabity numer na ramie oraz z prawej strony obowiązkową tabliczkę z danymi właściciela pojazdu. W razie kontroli drogowej miałem OC ale w przypadku kolizji, ubezpieczyciel mógłby odmówić wypłacenia odszkodowania z powodu uznania pojazdu za ciągnik rolniczy, niezarejestrowany i bez ważnego okresowego badania technicznego.
pingwin_78
Posty: 45
Rejestracja: 08 lis 2016, 14:26

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: pingwin_78 »

Panowie a co wy na to:
Ustawa o ruchu drogowym Art. 70d. punkt 2 mówi:
"2. Nowy typ pojazdu zaprojektowanego i zbudowanego do użytku przede wszystkim na placach budowy, w kamieniołomach, w obiektach portowych lub w portach lotniczych oraz pojazdu wolnobieżnego nie podlega obowiązkowi uzyskania świadectwa homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji typu pojazdu."

Według mnie wynika z tego że pojazd wolnobieżny nie wymaga świadectwa homologacji.
Awatar użytkownika
lukasz_vip
Posty: 47
Rejestracja: 21 sty 2016, 12:23

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: lukasz_vip »

Nie ważne czy wartość pojazdu na umowie to 1zł czy 10000zł. Obowiązek złożenia PCC-3 jest zawsze wtedy kiedy pojazd jest zarejestrowany.
To urząd podejmuje decyzję, czy uwierzą w twoja 1zł czy wycenią pojazd drożej i nakażą ci zapłaty PCC3.
pingwin_78
Posty: 45
Rejestracja: 08 lis 2016, 14:26

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: pingwin_78 »

Znalazłem jeszcze jeden fajny artykuł:

Co to jest pojazd wolnobieżny?
Pojazd wolnobieżny, czyli pojazd którego konstrukcja ogranicza prędkość do 25 km/h.
Ustawa z dn. 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym
Art. 2
pojazd wolnobieżny to pojazd silnikowy, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, z wyłączeniem ciągnika rolniczego;
Pojazdy wolnobieżne jako specjalna kategoria pojazdów nie muszą posiadać homologacji - mogą poruszać się po drogach publicznych bez konieczności posiadania tablic rejestracyjnych i dowodu rejestracyjnego. Mówi o tym Art. 71 Kodeksu drogowego.
Art. 70d pkt. 2 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym stanowi, że pojazd wolnobieżny nie podlega obowiązkowi uzyskania homologacji typu WE pojazdu oraz świadectwa homologacji typu pojazdu.
Ustawa z dn. 20 czerwca 1997 r.- Prawo o ruchu drogowym Art. 71.
Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust.3.
Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.
Pojazd niewymieniony w ust. 1, przyczepa motocyklowa oraz przyczepa specjalna przeznaczona do ciągnięcia przez ciągnik rolniczy lub pojazd wolnobieżny jest dopuszczony do ruchu, jeżeli odpowiada warunkom określonym w art.66.
Art. 66. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
nie powodowało niszczenia drogi;
zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.
Szczegółowe warunki techniczne i zakres niezbędnego wyposażenia pojazdów w tym pojazdów wolnobieżnych podaje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 31 grudnia 2002 r.
Warunkiem koniecznym, jaki musi spełniać kierujący pojazdem wolnobieżnym, zgodnie z art. 6 pkt. 6 Ustawy o Kierujących pojazdami z dnia 5.01.2011, jest posiadanie prawa jazdy kat. B.
Dodatkowym obowiązkiem kierującego pojazdem wolnobieżnym jest, zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, posiadania obowiązkowego ubezpieczenie OC.
Każdy pojazd wolnobieżny musi być wyposażony w trójkąt dla pojazdu wolnobieżnego oraz tabliczkę z danymi właściciela.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: marek »

Tak na moją pamięć to jeszcze jakieś z 15 lat temu można było sobie coś sklecić co miało silnik i odpowiadało warunkom art. 66 prawa o ruchu drogowym. Jechało się z tym do WYZNACZONEJ stacji diagnostycznej gdzie uprawniony diagnosta wystawiał zaświadczenie że to coś może się poruszać po drodze publicznej jako pojazd SAM lub SKŁADAK..Teraz jest to niemożliwe.Nie wystarczy sobie nazwać czegoś że to jest pojazd wolnobieżny i poruszać się tym po drodze.Jedyne co jeszcze do niedawna można było sobie samemu ,, wyprodukować" to przyczepka lekka i zarejestrować po dopuszczeniu do ruchu przez diagnostę na stacji przeglądu pojazdów. Wydaje mi się że miłościwie nam panujący w trosce o ułatwianie życia suwerenowi zakazali i tego.
Awatar użytkownika
lukasz_vip
Posty: 47
Rejestracja: 21 sty 2016, 12:23

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: lukasz_vip »

Przyczepkę zrobioną własnoręcznie zarejestrujesz ale musisz wykonać jej homologację, która kosztuje jakieś parę tys. zł. Czyli nie opłaca się już budować własnych przyczepek. Lepiej iść kupić już zarejestrowaną albo kupić papiery z przyczepki już zarejestrowanej.
pingwin_78
Posty: 45
Rejestracja: 08 lis 2016, 14:26

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: pingwin_78 »

Marek to jak to co piszesz ma się do ustawy o ruchu drogowym skoro wszystkie paragrafy które wcześniej przytoczyłem są właśnie z tej ustawy wyjęte.
Rozmawiałem dzisiaj z naczelnikiem wydziału komunikacji i przytoczyłem powyższe paragrafy i przyznał mi rację że taki pojazd nie podlega rejestracji ani homologacji.
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: bergman31 »

@pingwin_78 pojazd wolnobieżny możesz sobie sam zbudować, sam nabić numery na ramie a nawet samemu określić rok budowy. (Podanie roku budowy z sprzed 30-40 lat uchroni przed spełnieniem wielu warunków technicznych obecnie obowiązujących).
Na podstawie danych pojazdu, które sam określiłeś, możesz go ubezpieczyć.
Natomiast jak w razie kontroli drogowej lub kolizji udowodnisz policji, że Twój SAM, to pojazd wolnobieżny a nie ciągnik rolniczy?
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Podatek od wzbogacenia

Post autor: marek »

Kolego ,,pingwin..78.Uswawa którą przytoczyłes oczywiście brzmi dla nas super korzystnie.Tylko diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Ktoś to wszystko ( widoczność , jakość hamulców czy zawartość spalin ) oraz czy to wszystko trzyma się kupy, musi potwierdzić.Gdy jeszcze rejestrowano SAM-y lista warunków które on musi spełniać miała kilka stron.Pewnie znajdziesz to w necie , bo jak wiadomo tu nic nie ginie. Ale w necie jest forum konstruktorów samów. Pewnie są bardziej w temacie. A może jest na naszym forum jakiś kolega który przeszedł tą ,, drogę przez mękę" choć temat rejestracji samów i poruszania się po drogach publicznych pojazdów które my uważamy za wolnobieżne jest wałkowany odkąd jestem na tym forum i jeśli mnie pamięć nie myli bezskutecznie.Oczywiście życzę Ci sukcesu , ale tu jest Polska( jak by zakrzyknął narodowiec) :D
ODPOWIEDZ