Kosiarka trawnikowa

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Witajcie. Wiele lat temu dziadek kupił kosiarkę spalinową do koszenia ogródka. Kosiarka jest bez kosza z wylotem bocznym, z roku 88 bodajże więc jeszcze 2 suw. Zadziwiła mnie w niej jedna rzecz a mianowicie to że ma mokry filtr powietrza, tj. z miską olejową. Kiedyś pracowała, ale z opowieść słyszałem że była dosyć awaryjna. Co roku z nudów grzebałem przy niej, ale nic z poważniejszych czynność nie robiłem, więc i nie było rezultatów.
Rok temu w okresie wakacyjny uznałem że moje umiejętność są już dosyć dobre :P więc postanowiłem ją za wszelką cenę uruchomić, oczywiście się udało.
Z początku byłem zaskoczony i zadowolony, ale z kolejnymi koszeniami (a była używana może ze 3 razy) byłem nastawiony coraz mniej pozytywnie.
Fakty są takie że ciężko paliła i była dosyć słaba, więc nadszedł ten czas żeby zrobić jej remont, ale tym razem taki porządny.
Ze słów taty mechanika wynika że ma słabą kompresje i trzeba poprawić sprzęgło od noża i szarpadło zrobić, albo kupić nowe, poza tym muszę oczyścić zbiornik paliwa bo farba odchodzi od wewnątrz i to chyba tyle.
Szczerze mówiąc nie wiem jak się za to zabrać żeby nie popsuć więc wszelkie porady będą mile widziane. ;)
Jeżeli ktoś ma taką kosiarkę w oryginale, to chciałbym zapytać jaki tam powinien być gaźnik, bo ja mam założony od motorynki no i jakoś chodzi, ale wolno się wkręca na obroty.
Jutro postaram się dodać filmik z pracy kosiarki przed remontem, a tym czasem zdjęcia.
Obrazek
Obrazek
Mariuszczs
Posty: 386
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Mariuszczs »

Pomijając co to za model silnika itp ( bo nie wiem ) to o silnikach dwusuwowych jak przeczytasz dobrą książkę to to zrobisz .
Do remontu kwalifikując poszczególne elementy musisz wał sprawdzić tłok, cylinder pierścienie, (simeringi od strzała do wymiany ) i ogólnie . Gaźnik raczej się ustawi ten co jest nawet jak nie jest oryginalny .
Roman1313
Posty: 570
Rejestracja: 14 kwie 2010, 23:39

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Roman1313 »

Prawdopodobnie masz Dazamet Z-106
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Tak to chyba jest właśnie Dezamet z106, ale spójrzcie na ten filmik, silnik mam identyczny, ciekawe czy da sie takie koła kupić, bylo by fajnie.
https://www.youtube.com/watch?v=jvmVTJZKpqk
Ta myśl jeszcze bardziej mnie zmobilizowała do dokładnego remontu.



Pisałem wyżej że silnik ma słabą kompresję, więc zapewne trzeba zrobić szlif tylko nie wiem na czym to polega. Może mi ktoś po krótce wyjaśnić o co chodzi? Domyślam się że robi to się w specjalistycznym zakładzie.
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Wicher »

Okej, to po kolei.
Każda część w dawnych czasach miała tzw. wymiary naprawcze aby dało się ją bardzo łatwo zregenerować przez zmianę wymiarów części współpracujących tak jak np przy szlifie wału korbowego zmniejsza się śrenica czopa, zwiększa natomiast grubość panewek przez co spasowanie elementów pozostaje takie samo.

W przypadku szlifu cylindra cylinder jest szlifowany na większy wymiar aby usunąć próg oraz owalizację cylindra, wiąże się to jednak z koniecznością zakupu NADWYMIAROWEGO TŁOKA co w przypadku tego sprzętu może być problemem...

Oczywiście roboty te wykonują tylko wyspecjalizowane zakłady, najlepiej aby był to przy okazji zakład sprawdzony-znam przypadki spartaczenia takich robót.

Na początek proponuję demontaż, w dwusuwach za spadek mocy odpowiadają zazwyczaj nieszczelności komory korbowej (simmeringi) kiepskie pierścienie oraz zapchany wydech :D
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Zdemontowałem dzisiaj ten tłok razem z cylindrem i próbowałem znaleźć coś na wzór oryginalnego ale niczego nie znalazłem.
Zastanawiam się ile taki szlif bedzie kosztował razem z tłokiem i pierścieniami.
Poza szlifem, co można zrobić żeby poprawić stan silnika, ale też nie wyrzucać dużo pieniędzy?
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Wicher »

Uszczelnić, oczyścić gaźnik, wydech, uszczelnić, oczyścić filtr powietrza porządnie wyregulować zapłon/wymienić świece zapłonową, wyostrzyć nóż, sprawdzić łożyska w obsadzie noża... Wszystko się po troszku sumuje.

Dopiero teraz doczytałem o gaźniku z motorynki-postaraj się na oryginał. Żaden silnik nie jest tak czuły na układ dolotowy w tym gaźnik jak dwusuw...
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Wicher, a opowiesz jak wyregulować zapłon bo o tym nie słyszałem?

Zapomniałem napisać że po wyjęciu tłoka z jednej strony tłok był opalony czy jak by to nazwać , poza tym delikatnie widać że jest wyrobiony. Tata przy okazji nauczył mnie jak sprawdzić czy cylinder jest wytarty i na ile. Jeździ się palcem przy końcu tulei tam gdzie pierścienie nie dochodzą. Wyczuwa się wtedy delikatny próg. Fajny sposób , trzeba mieć czuły palec :P

Pare zdjęć, na jednym z nich widać te opaleniznę. Chyba tak nie powinni być.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
ObrazekObrazek
Obrazek
Przechowuje zdemontowane części w starej lodówce :P
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Na tym zdjęciu widać ten nagar.
Obiecałem filmik z pracy przed remontem, ale przez zimę węże mi "stwardniały" i przepuszczają paliwo, udało mi się odpalić, ale po zaledwie 10sekundach zgasł więc nie robiłem przewodów bo i tak potem bym musial to demontować.
Przepraszam *no*
Mariuszczs
Posty: 386
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Mariuszczs »

No to na ile jest wytarty cylinder ?
Awatar użytkownika
baro
Posty: 584
Rejestracja: 19 sty 2010, 19:17

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: baro »

Przecie to tłok na oko z motorynki jest nie zapasuje???



Pomierz ten tłok: srednice wysokosc, szerokosc pierscieni, wysokosc od góry do sworznia, sworzeń i juz cos dobierzesz wg mnie to wyglada jak tłok od naszych rometów np 023 itp
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Ursus »

Pogadaj z Sebrightem. Ma podobną kosiarkę, którą sam przywoziłem najpierw do siebie i testowałem - jeszcze przed remontem :)

https://www.youtube.com/watch?v=41OQsMqXYmo
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Wicher »

Nie wiem jak rozwiązany jest w Dezametce ukłąd zapłonowy, ale zawsze zapłon w dwuciaku się ustawia na 2 mm przed GMP a rozwarcie styków na jakie 0,8 jak wyda...
Jeżeli zapłon jest elektroniczy (a chyba jest) ro boty w układzie zapłonowym sprowadzają się do wymiany fajki, przewodu, świecy i oczyszczenia wszelkich połączeń.

Nagar na tłoku jest spowodowany tym że tłok jest w dwusuwie jednocześnie "zaworem wydechowym" i zamyka kanał wylotowy, stąd nalot. Duża ilość nalotu sugeruje przytkanie wydechu.
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Rzeczywiście tłok przypomina ten z motorynki, ale wymiary są inne. Tłok ma średnicę około 6,6 cm, nie znalazłem takich na allegro.
Oglądałem ten filmik i mam pytanie jak tam robiłem te obroty początkowe czy jakoś tak, to lekko się kręciło?? Bo u mnie nie ma tego szarpadła to wystaje taki kołnierz widoczny na zdjęciach. Za ten kołnierzyk silnik obracam jedną ręką bez użycia większej siły.
Pisalem wczoraj do sebrighta i zobaczymy.
Zapłon wydaje mi się że jest dobrze, z resztą nie umiem tego ustawiać, fajkę wymieniałem, przewód jest w bardzo dobrym stanie i wszystko chodzi.
Czyli ten nalot o niczym nie świadczy?
Mariuszczs
Posty: 386
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Mariuszczs »

Ja wrócę do pytania co cię tata nauczył *flower* na ile jest wytarty cylinder ?

A tak poważnie to łyknij książkę jakąś o dwusuwach. Pewnie znajdziesz coś na necie w pliku . Dowiesz się że nie zawsze w dwuciaku ustawia się zapłon 2 mm przed gmp a tylko w jakichś konkretnych modelach . Także rozwarcie styków oscyluje bliżej 0,5 mm niż wymienione 0,8

Jak ci się uda znaleźć dane o twoim silniku to już całkiem z górki masz.

A pierścień włożony w cylinder jaką ma szczelinę na złożeniu ?

Po tłoku mi się wydaje że już za bardzo pierścienie przepuszczają .
Wicher
Posty: 2077
Rejestracja: 27 lis 2011, 14:16
Lokalizacja: Garbów, Lubelskie

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Wicher »

Polecam "ABC silnika dwusuwowego", to jest kompendium wiedzy ogólnej o dwusuwach. To czego nauczyłem się z tej książki lata temu bardzo pomogło mi w pracy :D
Rolnik amator, wiejski mechanizator ;)
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Przemyślałem trochę to co pisaliście.
~Mariuszczs, dobra masz mnie źle napisałem , bo nie da się zmierzyć na ile :D
W te ustawianie zapłonu nie będe się bawił, bo z to nie na moje umiejętności.
Bałem się zdejmować te pierścienie, bo wiem że są bardzo kruche. Wpisując w YouTube frazę "szlif cylindra" w jednym filmie zobaczyłem jak Pan zdejmuje te pierścienie no i się odważyłem spróbować. Oczywiście się udało, ale zdemontowałem tylko jednego no i oto rezultat.
Obrazek

Nie miałem szczelinomierza w domu, ale tu jest dosyć duża szczelina.
Mariuszczs
Posty: 386
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Mariuszczs »

Pierścienie to raczej bez problemu kupisz, ale czy jest sens ? Niewiadomo jaki się zrobił owal cylindra.


Jaki ma skok tłok ?
Awatar użytkownika
Traktorek98
Posty: 343
Rejestracja: 30 lis 2012, 18:03

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Traktorek98 »

Co do skoku to nie wiem, bo nie mierzyłem.
Byłem trochę w warsztacie, poczyściłem to i owo. Wydaje mi się że poza tym tłokiem to korbowód, wał i reszta jest dobre.
Muszę jeszcze poza kompresją zrobić bęben od sprzęgła odśrodkowego, a właściwie klin bo się wyrobił i lata oraz wymyślić jak zamocować sprężynę od szarpadła, bo sznurek się nie chowa z powrotem.




Pierścień znalazłem od jawy 250 by pasował, ale tłok już niestety nie bo jest o jakieś 3,5cm wyższy.
Czy wymiana samych pierścieni pomogła by??
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2565
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: SEBRIGHT »

Silnik jest z Dezametu typ 171.
średnica cylindra 45mm
skok tłoka 44mm
pojemność skokowa 70ccm
stopień sprężania 8,0
moc znamionowa 1,9kW
gaźnik pływakowy 14MC1
Moduł zapłonowy masz elektroniczny GL-133, bez problemu do dostania na necie, ale jak odpalał to nie masz tam czego szukać. Przeskakująca sprężyna szarpadła to typowy mankament tego silnika - od czasu do czasu trzeba cierpliwie rozebrać i przełożyć. I jak szarpiesz przy odpalaniu staraj się nie wyciągać sznurka aż do oporu, tylko z 10cm mniej, wtedy nie przeskakuje tak często.
Z ciekawostek silnik ten ma prądnico-iskrownik z wyjściem na instalację oświetleniową 6V (niebieski przewód)
Świcę zapłonową powinieneś mieć F100. Ja mam F95 i też chodzi bez problemu. Wyprzedzenie zapłonu wg instrukcji powinno być na 2mm przed GMP. Do filtra powietrza zamiast leju możesz zamontować wkład z Fiata 126p - pasuje idealnie, a nie ma problemu z przechyleniem do czyszczenia :)

Do koszenie silnik potrzebuje dużych obrotów. Inaczej zaraz go dławi. Poza tym przy większej trawie wyrzut boczny lubi się zapychać i jak dla mnie maszynka jest bardziej na wystawę jak do pracy. Poza tym bardzo chałaśliwa - na wysokich obrotach chodzi jak samolot :D

W mojej silnik był dobry więc niczego nie rozbierałem poza czyszczeniem dmuchawy, i żeberek cylindra bo była tam maaasa liści. O ile dobrze pamiętam, słyszałem że sporo części powinno pasować od silnika z motorynki, tego z kwadratowym użebrowaniem głowicy i cylindra. Dezamet Z023 oznaczenie chyba, ale nie jestem pewien więc niech mnie ktoś poprawi w razie pomyłki.

Przy okazji podeślij mi maila na PW, to wyślę Ci pdf-a z instrukcją obsługi do tego silnika.

Ogólnie masz bardzo fajną bazę do remontu :)


Link do tematu z moją Dezametką :)
http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ad_id=3242
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Mariuszczs
Posty: 386
Rejestracja: 10 cze 2012, 9:53

RE: Kosiarka trawnikowa

Post autor: Mariuszczs »

Sebright podajesz drastycznie inną średnice tłoka niż właściciel kosiarki. Ciekawa ta kosiarka.
ODPOWIEDZ