Ursus C-4011 1966r.

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
ihc 64
Posty: 221
Rejestracja: 12 wrz 2007, 21:51

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: ihc 64 »

Fajny ciągnik , jak to mówią na wygląd trzeba sobie zapracować ;)
Awatar użytkownika
Marcin125p
Posty: 886
Rejestracja: 29 sie 2006, 12:31
Lokalizacja: Koszkowo (w PGS :-) )

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Marcin125p »

Gratuluję. Powodzenia w renowacji :) .
RATUJMY LEGENDY NASZYCH PÓL I DRÓG
Awatar użytkownika
Ursus c-325
Posty: 1693
Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Ursus c-325 »

Dzięki za miłe słowa :)
Może coś ze szczegółów... Jak już wspomniałem Ursus jest z 1966 roku. Numer z tabliczki znamionowej zgodny z tymi na korpusach - konkretnie to 7194. W ciągniku wymieniony został kiedyś silnik na nowszy. Rocznik 1970. Podnośnik jest z kolei z 1969 roku.
Na podstawie dostępnych dla mnie źródeł - podstawowym jest Informator Zakładów Mechanicznych Ursus 1966-1987, posiłkuję się również katalogami części do C-4011 z różnych lat - ustaliłem co podaję poniżej.
Obrazek

Sam traktor został wyprodukowany między kwietniem a wrześniem 1966 roku. Wynika to z informacji zawartej w katalogu części z 1966 roku, że od numeru ciągnika 7200 zmieniono taki drobiazg jak "gałka rękojeści" łącznika centralnego. Jeśli ta informacja została zawarta w katalogu części z września 1966 (który oddano do druku w kwietniu), można twierdzić, że wtedy ciągnik nr 7200 został już wyprodukowany.
Obrazek

Co do silnika to według moich analiz został wyprodukowany między styczniem a kwietniem 1970 roku. Wniosek taki wysnuwam w związku ze znalezieniem informacji w aneksie do instrukcji obsługi ciągnika C-4011 z 1970 roku, który obejmuje pojazdy wyprodukowane do 31.03.1970 roku. Od numeru silnika 74000 zmianie ulega pokrywa przednia silnika. Numer silnika mojej czterdziestki przedstawia zdjęcie poniżej.
Obrazek

A wracając jeszcze raz do kwestii odprężnika w Ursusie C-4011. Był on montowany w ciągnikach tylko do numeru silnika 870. Nie jest więc prawdą, że nie było ich wcale. Świadczy o tym dodatkowo otwór w blasze pod tablicę rozdzielczą w moim traktorze. Otwór nie był w ogóle wyślizgany ani wytarty, na pewno nie było w nim linki z rękojeścią. Natomiast matryca do tłoczenia w fabryce była przez dłuższy czas ta sama, dlatego ciągniki bez odprężnika miały ten w sumie bezużyteczny już wtedy otwór. Szczerze mówiąc to nie spotkałem się z taką sytuacją nigdy wcześniej, ale teraz mam żywy przykład.
Obrazek
c350
Posty: 231
Rejestracja: 11 cze 2018, 11:58

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: c350 »

Czy data na korpusach może znacząco odbiegać od daty produkcji? U mnie jest to maj 1968, więc ciągnik najpewniej z maja lub czerwca?
JDnB91
Posty: 274
Rejestracja: 13 maja 2019, 14:33

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: JDnB91 »

Szkoda że u nas tak zubożali tą 40-stkę. Odprężnik jednak przydatna rzecz. Choć w obecnych czasach raczej zapomniana. Kiedy w ogóle Zetor się z tego wycofał? Nie wiem jak seria 49/59/69 ale 52/62/72 już nie ma. Chyba że o czymś nie wiem
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: chrapek3011 »

Pomieszałeś serie Zetora.2011 2023
3011 3013 3016 3017 3045
4011 4016
2511
3511 3513 3611 3545
4511 4611
Do tego momentu wszystkie te Zetory mają odprężnik.

Ale spotkałem się z modelem 5545 i 5745 które też miały odprężnik.Ale oglądałem innych kilkanaście sztuk i nie miały.Zetory typu 4712,4718,4911,4918,5011,5045,5211,5245 to trzycylindrówki bez odprężnika.Typy 5511,5545,5711,5745,5911,5945,6711,6745,6911,6945,6011,6045,7011,7045,6211,6245,7211,7245,7711,7745 to modele czterocylindrowe oczywiście bez odprężnika.

Oznaczenia:-11 bez napędu,-45 z napędem,
-18 z kabiną bez napędu,-48 z kabiną i z napędem.
Adi96
Posty: 239
Rejestracja: 20 lis 2016, 21:05

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Adi96 »

JDnB91 pisze: 22 kwie 2020, 11:32 Szkoda że u nas tak zubożali tą 40-stkę. Odprężnik jednak przydatna rzecz. Choć w obecnych czasach raczej zapomniana. Kiedy w ogóle Zetor się z tego wycofał? Nie wiem jak seria 49/59/69 ale 52/62/72 już nie ma. Chyba że o czymś nie wiem
Niby zapomniania,bo są inne wspomagacze rozruchu typu świece żarowe czy kiedyś grzałki w bloku ale tak czy siak by się przydała.Słaby akumulator daje w zimie o sobie w znaki pociągamy jak komprecha dobra i układ wtryskowy zrobiony porzadnie dużo nie trzeba żeby maszyna zagadała.Strasznie zubożyli a tylko po to żeby oszczędzić w produkcji.
JDnB91
Posty: 274
Rejestracja: 13 maja 2019, 14:33

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: JDnB91 »

Odprężnik, grzałka + świeca i dobre akumulatory i rozrusznik = zestaw który odpali w największe mrozy :mrgreen: ale już jeden z pierwszych trzech znacząco wspomaga rozruch.
bergman31
Posty: 1251
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: bergman31 »

Do zestawu jeszcze korba rozruchowa :)
Awatar użytkownika
widelec77
Posty: 1032
Rejestracja: 24 wrz 2016, 23:42

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: widelec77 »

W tym modelu(roczniku) zgodnie z specyfikacja jest rozrusznik R7?

To sa rozruszniki! Nie jakies wspolczesne szybkoobrotowe badziewie.Wiem co pisze,ciagniki pala jak samochody osobowe.
Ale nic dziwnego jak w tym rozruszniku jest moze wiecej miedzi wagowo niz stojanu :) .Zregenerowalem taki na zapas ostatnio,jakosc wykonania nieporownywalna.
Awatar użytkownika
Ursus c-325
Posty: 1693
Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Ursus c-325 »

Zgodnie ze specyfikacją w tym roczniku jest stosowany jeszcze rozrusznik czechosłowacki PAL. Dopiero od numeru ciągnika 44000 następuje zmiana i wprowadzony zostaje rozrusznik R7a z Zakładów Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Świdniku.
Grigs
Posty: 645
Rejestracja: 17 cze 2008, 12:50

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Grigs »

w starszych exportowych 4 garówkach zetorowskich był opcjonalnie odprężnik np. w 5748
Awatar użytkownika
maly-agro
Posty: 368
Rejestracja: 25 lip 2008, 12:50

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: maly-agro »

Zetor 5045? Nie bylo takiego. Był z napędem, ale miał oznaczenie 5011s.
bergman31
Posty: 1251
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: bergman31 »

@maly-agro chyba jednak był model 5045. Znalazłem w Internecie broszurę reklamową "Zetor 50 Series 5045." Prospekt wydany chyba we Francji.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: chrapek3011 »

Rozrusznik czechosłowacki PAL jest identyczny jak jego kopia ELMOT R7.Taki sam PAL powinien znajdować się w Suprze 50,w Majorkach,Zetorach 4011 a R7 w kolejnych Ursusach C-4011,C-355 do przejścia na R11 i w C-330 do przejścia na R11.Numery i roczniki podam w kolejnych postach.
Awatar użytkownika
Ursus c-325
Posty: 1693
Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Ursus c-325 »

To może dzisiaj przedstawię Wam coś z "galanterii". Zaczniemy od oświetlenia ciągnika.

Wszyscy wiemy jak powinny wyglądać lampy kierunkowskazu i lampy tylne w Ursusie C-4011. Ale czy wiemy jakie powinny być klosze?

Otóż jak mówi Informator ZM Ursus: od numeru ciągnika 40000 wprowadzona zostaje zmiana koloru klosza (miało to związek ze zmianami w kodeksie drogowym) na pomarańczowo-czerwony. Lampa tylna otrzymuje dodatkową przegrodę oddzielającą obie żarówki. Dotychczas stosowany był jednolity czerwony klosz lampy tylnej. Kierunkowskaz mrugał na czerwono. Analogicznie zmianie w tym samym czasie ulega kolor klosza kierunkowskazu przedniego - dotychczas był on biały.
Obrazek
Były to chyba najtrudniejsze do osiągnięcia detale dla mnie. Same lampy i kierunkowskazy - oczywiście kompletnie nowe - dosyć szybko udało mi się zdobyć. Ale spokoju nie dawały mi te klosze... Pewnego dnia podłapałem kontakt z pewnym sympatycznym Czechem i tak od słowa do słowa... Zgodził się wymienić nowe dwukolorowe - na nowe czerwone produkcji AUTOPAL. Wymiana pocztowa i tak się stałem ich posiadaczem.
Obrazek
Teraz czas na trudniejszy temat: skąd wytrzasnąć białe klosze? Kilka razy wydawało mi się, że znalazłem całe kierunkowskazy z kloszami, jednak po zdjęciu ramki okazywało się, że są tylko wyblakłe. Z jednej strony miałem jeszcze czas by je zdobyć, z drugiej ogarniało mnie coraz większe zwątpienie. Myślę: trudno, założę takie jak wszyscy. Fart przyszedł nieoczekiwanie dopiero w ubiegłym roku. Udało mi się kupić dwa kompletne kierunkowskazy z białymi kloszami!
Obrazek
Zostaje sprawa reflektorów przednich. Do numeru ciągnika 28499 stosowane były reflektory sprowadzane z Czechosłowacji produkcji PAL. Następnie zastąpiły je lampy produkcji krajowej (Zelmot). Miało to na celu unifikację z C-330.
Reflektory PAL były trudne do osiągnięcia w Polsce - obojętnie w jakim stanie, aczkolwiek zawsze celuję w nowe części. Początkowo plan był taki, żeby kupić nowszą wersję reflektorów (z wystającym szkłem) i wymienić same szkła. Udało się szybko takie lampy kupić, ale w stanie średnio zadowalającym. Po jakimś czasie jednak wpadłem na aukcję z odpowiednimi reflektorami - do tego nowymi. I tak oto stałem się ich szczęśliwym posiadaczem.
Obrazek
W kwestii szperacza - tu zmian nie ma. Od samego początku produkcji C-4011 w Polsce był on taki jak na moim zdjęciu. Produkcji Zelmot.
c350
Posty: 231
Rejestracja: 11 cze 2018, 11:58

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: c350 »

To będzie bardzo interesujący remont:) Czekam na więcej.
JDnB91
Posty: 274
Rejestracja: 13 maja 2019, 14:33

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: JDnB91 »

A ja zawsze myślałem że białe klosze kierunkowskazów to zasługa oddziaływania słońca, a to jednak oryginał :lol: czego to się jeszcze człowiek nie dowie :) a że całe były czerwone z tyłu to pierwsze słyszę.
c350
Posty: 231
Rejestracja: 11 cze 2018, 11:58

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: c350 »

Też myślałem, że czerwone całe to tylko w zetorach były.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Ursus C-4011 1966r.

Post autor: Ursus »

Dziwi mnie temat szperacza - skąd info, że były zawsze okrągłe? W literaturze pojawiają się te prostokątne Autopal. Mój tato pamięta tylko te okrągłe jak pokazałeś - więc zgadzałoby się, ale czy nie poszła jakaś partia z tymi czeskimi?

Szkiełka wyblakłe jak ktoś potrzebuje - mogę oddać :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
ODPOWIEDZ