Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
Mat
Posty: 2
Rejestracja: 02 maja 2022, 18:57

Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: Mat »

Cześć, mam u siebie taki wynalazek jak Ford 1510 z 84 roku, kupiłem go w grudniu w Bieszczadach, prawdopodobnie od jednego z kolegów z klubu. Pojawił się ostatnio problem z odpalaniem, stacyjka nie "łapała" po przekręceniu na zapłon i aby zapalić trzeba było przytrzymać kluczyć w pozycji na kręcenie rozrusznikiem, po chwili rozrusznik ruszał a ciągnik odpalał. Teraz nie chce w ogóle zakręcić, zajrzałem pod deskę rozdzielczą i zauważyłem taki przekaźnik jak na zdjęciu, 12V 20A marki Omrom, oryginał nie do zdobycia. Czy ktoś z Was, drodzy miłośnicy starych ciągników, jest mi w stanie pomóc i podpowiedzieć jaki przekaźnik zamontować by jak najmniej przerabiać wiązkę?

Obrazek

Obrazek
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: pop »

Rozumiem,że ten przekaźnik załącza elektromagnes rozrusznika?
-przekaźnik cyka gdy przekręcasz kluczyk w pozycję start.
Jeśli to tylko zwykły przekaźnik załączający ,sterowany napięciem 12V,to jaki problem założyć ogólnie dostępny np.typ 541,ale należy sprawdzić czy to j
ego wina,bo Twój opis tego nie wyjaśnia.
Czy ten przekaźnik ma jakieś oznaczenia styków?
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: Bolszewik »

Patrząc po zdjęciu, a nie widać zbyt dokładnie to standardowy przekaźnik jak wspominał Pop.
Dwa styki sterujące dwa wykonawcze.
Jeśli nie chcesz psuć kostki czy jej wymieniać to dołóż cztery kabelki z końcówkami samiczkami po obu stronach.
Koniecznie załóż na końcówki termokurcze.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: Bolszewik »

Patrząc po zdjęciu, a nie widać zbyt dokładnie to standardowy przekaźnik jak wspominał Pop.
Dwa styki sterujące dwa wykonawcze.
Jeśli nie chcesz psuć kostki czy jej wymieniać to dołóż cztery kabelki z końcówkami samiczkami po obu stronach.
Koniecznie załóż na końcówki termokurcze.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: pop »

Przekaźnik ma typowy dla Japońskich i Koreańskich aut układ styków,więc kupić można(cena zemdli).Trzeba jednak wiedzieć,czy to "zwykły"przekaźnik,czy "specjalizowany",bo po wyglądzie wszystkie są takie same.Dla przciętnego elektryka,to nie problem,żeby sprawdzić.
Mat
Posty: 2
Rejestracja: 02 maja 2022, 18:57

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: Mat »

Jeden z pinów jest bezpośrednio poprowadzony do elektromagnesu rozrusznika, drugi wychodzi do stacyjki, na obu jest przejście, dwóch pozostałych nie zidentyfikowałem. Po przekręceniu kluczyka nic się nie dzieje, żadnego dźwięku, cyknięcia. Brak schematu na górze obudowy przekaźnika a nawet brak oznaczeń wyjść.

Pop na przykład taki z Mitsubishi? https://allegro.pl/oferta/przekaznik-om ... ZGRjZDE%3D

Tutaj schemat instalacji, jesteś w stanie dojść po tym jaki to rodzaj przekaźnika?
Obrazek
https://i.imgur.com/tL3VKPh.png
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: pop »

Jak powiększę schemat,to niewiele widać,
-jeden styk do stacyjki rozruch (być może nr50)
-jeden styk złącze masowe
-jeden styk do stacyjki (pewnie plus po kluczyku być może nr15)
-jeden styk pod rozrusznik

Jeśli tak jest to zwykły przekaźnik
Przekaźnik z alle ,to nie mogę mieć pewności co to jest ,a jedynie się domyślać ,więc sam rozumiesz.
Jeśli chcesz ,żebym dokładnie coś wytłumaczył jak sprawdzić,podłączyć zamiennik,to schemat na maila,bo zdjęcie które wstawiłeś po powiększeniu jest liche.
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: marek »

Mat pisze: 02 maja 2022, 21:10 Jeden z pinów jest bezpośrednio poprowadzony do elektromagnesu rozrusznika, drugi wychodzi do stacyjki, na obu jest przejście, dwóch pozostałych nie zidentyfikowałem. Po przekręceniu kluczyka nic się nie dzieje, żadnego dźwięku, cyknięcia. Brak schematu na górze obudowy przekaźnika a nawet brak oznaczeń wyj
Z Twojego opisu i z tego co można dostrzec na schemacie wynika że ten przekaźnik może mieć związek z działaniem świec żarowych. Chodzi o to że gdy silnik jest ciepły czujnik temperatury silnika nie załącza świec żarowych czy co tam jest i rozrusznik działał od razu.Natomiast gdy silnik nie posiadał zadanej temperatury rozrusznik nie załączał się czekając aż świece się nagrzeją. Stąd opóźnione zadziałanie rozrusznika po przekręceniu stacyjki.Czas grzania jest prawdopodobnie sterowany bimetalem. Stąd ten przekaźnik może nie być taki ,,normalny ". W innym przypadku dublowanie stacyjki i włączonego pomiędzy nią a rozrusznik przekaźnika nie miało by sensu.Naprawianie elektryki na odległość jest wróżeniem z fusów ale obejrzyj instalację pod tym kątem.Na schemacie obok stacyjki znajduje się tajemnicze kółeczko połączone z tym przekaźnikiem i to może być ten czujnik temperatury silnika.

Tutaj schemat instalacji, jesteś w stanie dojść po tym jaki to rodzaj przekaźnika?
Obrazek
https://i.imgur.com/tL3VKPh.png
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Przekaźnik rozrusznika Ford 1510

Post autor: pop »

Tajemnicze kółeczko to wskaźnik wstępnego podgrzewania,sam przekaźnik pełni jedynie funkcję blokady rozruchu przy włączonym biegu.

Otrzymałem na priv schemat normalnej jakości i działamy trochę tajnie :) ,mam nadzieję ,że współpraca przyniesie efekt.Układ jest prosty(jeśli schemat nie zawiera błędów,bo takie rzeczy się zdarzają).Generalnie zastosowanie przekaźnika nie odciąża stacyjki i myślę ,że to ona zawodzi.Kolega właściciel ma pewne rzeczy sprawdzić i może ta teleporada :) coś da.
ODPOWIEDZ