Lepszy olej, dodatki.

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
hadrianus111
Posty: 67
Rejestracja: 03 lut 2022, 18:10
Lokalizacja: Sępólno Krajeńskie

Lepszy olej, dodatki.

Post autor: hadrianus111 »

Witajcie. Wlewał ktoś olej półsyntetyk lub syntetyk do silnika. Jakie zachowanie zimą - lepszy rozruch?
Jaki olej zamiast turdusa czy superola. Silnik po remoncie jakiś czas temu - nie piszcie że wypłucze nagary i będzie ciekło, uszczelki z nagaru zrobione nie są, leciało by i na mineralnym.
Dodatki typu ceramizer, mos itd.. Jeździ ktoś?
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: pop »

Przez pomyłkę wziąłem z półki najtańszy pewnie półsyntetyk Lotos 10W40 i wlałem do swojego starego radzieckiego motocykla,gdzie dotychczas miałem minerał 15w40 i powiem szczerze,że nie spodziewałem się aż takiej różnicy,jest o niebo lepszy przy wysokiej temp.silnika i pewnie podobny efekt będzie w każdym innym silniku.Jeśli chodzi o niskie temperatury,to pewnie efekt na plus ,szybszy wzrost ciśnienia po rozruchu,mniejsze opory na mrozie itd.Do silnika w którym niema 30-to letniego szlamu po Superolu na pewno bym się nie wahał wlać półsyntetyk.Ceramizer zalałem z ciekawości do mojego Opla, bez jakichś nadziei,że zacznie palić mniej oleju niż benzyny,ale jak trupek,to eksperymentować nie strach :D ,żadnych pomiarów nie robiłem,oleju żarł tyle samo,ale "zbieranie "sie silnika "od dołu"wyraźnie zauważalne,więc pewnie kompresja wzrosła.
hadrianus111
Posty: 67
Rejestracja: 03 lut 2022, 18:10
Lokalizacja: Sępólno Krajeńskie

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: hadrianus111 »

będzie syntetyk....
AndrzejK
Posty: 7
Rejestracja: 25 lip 2022, 11:54

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: AndrzejK »

Testowałem oleje różnych producentów i lepkości w moim aucie z dieslem i drugim małym benzyną
I wyszło że trzeba szukać oleju na jakim będzie najlepiej chodził silnik.
Wiadomo temat rzeka,jedni leją aby było coś inni szukają złotego srodka
Możesz nalać do 60 i 5w30 , będzie pięknie odpalał i wkręcał się na obroty,ale latem lub przy obciążeniu silnik może powiedzieć dziękuję.
Co do dodatków używam jednej firmy i naprawdę robią robotę,co wbrew twierdzeniu niektórych.
Właśnie dobra opcja jest 10w40 a to już są połsyntetyki i wspomóc go dobrym dodatkiem, to prawie można zbliżyć parametrami do 15w40
Ja robię teraz remont silnika i na dotarcie idzie najtańszy 15w40 po dotarciu będzie 10 W40 z witaminkami
Awatar użytkownika
Rafallll360V1
Posty: 307
Rejestracja: 12 cze 2015, 10:16
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: Rafallll360V1 »

hadrianus111 pisze: 12 lis 2022, 17:48 Witajcie. Wlewał ktoś olej półsyntetyk lub syntetyk do silnika. Jakie zachowanie zimą - lepszy rozruch?
Jaki olej zamiast turdusa czy superola. Silnik po remoncie jakiś czas temu - nie piszcie że wypłucze nagary i będzie ciekło, uszczelki z nagaru zrobione nie są, leciało by i na mineralnym.
Dodatki typu ceramizer, mos itd.. Jeździ ktoś?
Do swojej 60 tki z 83 roku leje już z 5 lat półsyntetyk 10w40 Platinum Ultor Extreme silnik jeszcze na fabrycznych panewkach i nominalnym wale nie miał nigdy remontu.Ciśnienie na rozgrzanym silniku wzrosło o 0,5bara w porównaniu do mineralnego oleju.Teorie o wypłukaniu nagaru lepszym olejem zatarcie czy rozszczelnienie silnika to bajki wyssane z palca.
Franq87
Posty: 32
Rejestracja: 07 lip 2022, 12:01

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: Franq87 »

Oleje typu orlen ultor cg4 ,czy mobil delvac (obojętne 10w40,czy 15w40) są najlepsze dla tych konstrukcji. Wysoka liczba zasadowa TBN ,stosowane dodatki sprzed ery ekoeuro ,mam doświadczenie akurat z ultorem i mogę polecić. Silniki dużo czystsze niż na turdusie.
Nie polecam nowoczesnych olejów w klasie c3/c4 zwłaszcza 5w30. To są oleje ,które smarują silniki o zupełnie innej budowie (materiały ,technologia, budowa, założenia- inne obroty ,opory wewnętrzne, emisja CO2).
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12219
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: Ursus »

Nie wiem jak inni, ale mam wrażenie, że jakoś w ostatnich latach Turdus spadł z jakości, może dlatego, że to Orlen robi teraz?

U siebie w tej chwili mam w użyciu Turdus, Mobil Delvac, Shell Rimula - wszystko 15W40. Osobiście, w zasadzie z pkt widzenia użytkownika żadnej różnicy nie widzę specjalnie, przy okresowej wymianie i w silnikach po kapitalkach - gdzie są czyste - wszystko ładnie wygląda. Chociaż kiedyś ktoś zwrócił uwagę mi na filmie chyba, że no jak to, olej taki czarny? ;)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Franq87
Posty: 32
Rejestracja: 07 lip 2022, 12:01

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: Franq87 »

Turdus do dnia dzisiejszego produkuje lotos ,tzn rafineria Gdańska. Nigdy nie był produkowany przez Jedlicze. Gdyby robił go orlen ,byłby pewnie jakośći ultora.
pop
Posty: 758
Rejestracja: 04 lis 2011, 19:23

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: pop »

Biorąc pod uwagę,że w ostatnich latach jest wielka moda na oszczędzanie na jakości,można się domyślać ,że producenci olejów też z niej korzystają.Odnośnie ciemnienia oleju,to po wprowadzeniu na rynek płukanek,wiele osób piłuje silniki co wymianę na tych specyfikach i nie wiem ,czy ktoś się zastanawia,czy tak na prawdę pomaga,czy wręcz szkodzi silnikowi.Jednym z zadań oleju jest zbieranie zanieczyszczeń powstających w czasie eksploatacji,więc co w tym dziwnego ,że olej ciemnieje,zwłaszcza w dieslu.
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: AndrzejD21 »

więc co w tym dziwnego ,że olej ciemnieje,zwłaszcza w dieslu
Prawda że ciemnieje, ale podam przykład mojej c330, od dwóch lat leje olej hercules ls 10w40 według producenta pełny syntetyk do diesla z normą spalin euro 6 i ten olej robi się ciemny dopiero po 100mth pracy.
Po wymianie jest tak czysty jak z bańki aż do 20mth, dopiero później lekko ciemnieje. Silnik w środku wygląda jak nowy, żadnego nagaru nie ma co na pewno przełoży się na żywotność silnika bo każda drobinka brudu w oleju przyśpiesza zużycie. Oczywiście rozruch w ziemie z racji lepkości na zimnym oleju jest sporo łatwiejszy niż na oleju 15w40, a i z tymi wyciekami to jak się robi remont to jaki olej by nie był to nie ma prawa nigdzie cieknąć, a jak cieknie to coś było źle poskładane.
Awatar użytkownika
Esiok
Posty: 554
Rejestracja: 05 gru 2013, 13:39

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: Esiok »

to i ja się wypowiem jak kupiłem swojego t25 to nagar w silniku był niemiłosierny pierwsze zalałem turdusa,nawet dosyć oczyscił silnik po czym nalałem mobil delvac,a teraz mam zalany superol milvus 15w40 z racji tego że cena a po drugie to nie jest ten superol co kiedyś ten ma w sobie składniki myjące silnik,no i teraz też nalałem go po remoncie do c-4011,jakie jest wasze zdanie na temat tego oleju :?:
Martek
Posty: 350
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: Martek »

Nie ma co wariować i pisać elaboratów na 10 stron czy lepszy Delvac czy moze Rimula czy 10w40 czy 15w40.
50 lat temu gdy ten silnik wyjeżdzał z fabryki i szedł do SKRu, czy PGRu to dostawał w palnik przez 6000mth w 3 lata i nic mu nie było na Superolu (WAŻNE, olej u nas zmieniali co 100mth nie żadne 200... no chyba, że operator sprzedał olej i w ogóle nie zmienił co też się często zdarzało) . To teraz na super jakości oleju i delikatnym obchodzeniu ile wytrzyma? 10 000mth? Ile to będzie lat w okazjonalnym użyciu?
Prędzej wyskoczy jakaś poboczna awaria zanim panewki, wał, tuleje się wytrą z winy oleju ;p lub szybciej człowiek zachoruje ;p
hadrianus111
Posty: 67
Rejestracja: 03 lut 2022, 18:10
Lokalizacja: Sępólno Krajeńskie

Re: Lepszy olej, dodatki.

Post autor: hadrianus111 »

Płukanka, potem na oleju najtańszym z 1mtg pochodzi, potem zlany i docelowo 10w40 syntetyk...
ODPOWIEDZ