lakierowanie - prośba o pilną poradę

Tutaj relacjonujemy tylko przebieg prac restauracyjnych naszych ciągników i maszyn, a wszelkie porady itd. opisujemy w dziale Porady i wskazówki
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Witam,
Ktoś wykonuje mi remont trakotra Lamborghini. Maskę, błotniki, siedzisko i kokpit lakieruje mi lakiernik samochodowy w wysokim "standardzie samochodowym" ( zdecydowałem się jako wartwe wierzchnia na lakier akrylowy, choć rozważałem tez bazę i klar ). Dużo pomniejszych elementów oraz felgi piaskuję i lakieruję proszkowo. Natomiast korpus ( wraz z mostem, silnikiem itd ) traktora lakierować będzie mi człowiek, który traktor serwisuje, uszczelnia, rozbiera, składa i czyni wszystko co zeń niezbędne :). Muszę podjąć decyzję co do przygotowania podłoża i doboru farby. Czy dobrze myślę, by oczyścić chemicznie powierzchnię ( kupiony już Troton Remover, była robiona próba, efekt bdb ), na to dać podkład epoksydowy techniczny jedną warstwę ( np. Tikkurilla, podobno podkłady techniczne daja lepsza przyczpeność na tego typu powierchniach..? ) i na to 2 warstwy farby akrylowej?
Będę wdzięczny za sugestie! Goni mnie czas...
Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

Dobrze myślisz, chociaż nie znam pojęcia podkład techniczny - zawsze stosowałem epoksyd Novol lub podobne, ale z branży samochodowej. I albo mokro na mokro malujesz od razu nawierzchniową albo jak wyschnie to przed malowaniem trzeba matować.
50% końcowego efektu to dobre odtłuszczenie powierzchni. Żeliwo potrafi tak tłuszcze wpijać, że niby odtłuszczone, a po czasie płat odchodzi jak temperaturę złapie. Niestety się przekonałem o tym kiedyś.

Dla pewności przeczytaj sobie karty techniczne farb i podkładów jakie będziesz stosował, żeby się coś nie pogryzło. Kiedyś słyszałęm, że nie można malować akrylowymi farbami bezpośrednio na epoksyd, trzeba jeszcze "odcinać" warstwą podkładu akrylowego. Nigdy tak nie robiłem i zawsze było ok.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Martek
Posty: 360
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Martek »

Wszystko bedzie ok. 2 wastwy epoksydu Novola, na to dobry jakosciowo akryl lub poli tez w dwoch warstwach.
Najwazniejsze i tak jest przygotowanie powierzchni przed malowaniem. Finalnie zmywacz silikonowy i sciereczki przed malowaniem.
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Ursus pisze: 17 lis 2022, 18:07 Dobrze myślisz, chociaż nie znam pojęcia podkład techniczny - zawsze stosowałem epoksyd Novol lub podobne, ale z branży samochodowej. I albo mokro na mokro malujesz od razu nawierzchniową albo jak wyschnie to przed malowaniem trzeba matować.
50% końcowego efektu to dobre odtłuszczenie powierzchni. Żeliwo potrafi tak tłuszcze wpijać, że niby odtłuszczone, a po czasie płat odchodzi jak temperaturę złapie. Niestety się przekonałem o tym kiedyś.

Dla pewności przeczytaj sobie karty techniczne farb i podkładów jakie będziesz stosował, żeby się coś nie pogryzło. Kiedyś słyszałęm, że nie można malować akrylowymi farbami bezpośrednio na epoksyd, trzeba jeszcze "odcinać" warstwą podkładu akrylowego. Nigdy tak nie robiłem i zawsze było ok.
Dziękuję. Lakiernik samochodowy zasugerował mi ( sam nie ma jednak doświadczenia w lakierowaniu traktorów, żeliwa itd ), że skoro powierzchnia jest wyczyszczona chemicznie to będzie i gładka, stąd jego obawa czy podkład epoksydowy samochodowy wystarczająco mocno schwyci powierzchni. Pomyślał, że podkład techniczny ( pewnie umowna nazwa na podkład używany na konstrukcjach mostów itd; np. Temacoat Primer Tikkurila ) lepiej rokuje po tym względem i, że może warto spróbować. Jeśli jednak podkłady samochodowe ( Novol ) dają radę to chyba nie będę eksperymentował :).

Nie pomysłałem, że po chemicznym usunięciu starych powłok trzeba to jeszcze odtłuścić... Co polecasz? i jaka jest tego wydajność? ( traktor jest malutki, dużo mniejszy od 328C - cały ma 227 cm długości ).

Myslałem, że bezpieczniej będzie jeśli pomalują mi to mokre w mokre, bo nie jestem pewien jak poszłoby wykonawcy matowanie potem powierzchni... I zakładając, że zdecyduje się na podkład epoksydowy Novol to po jakim czasie to malowałeś? mokre w mokre czy półmokre w mokre czy półsuche w mokre? :)

Podkład zawsze jedna warstwa, tak? A farba akrylkowa dwie czy jesli zostanie farby to warto polakierować kolejny raz..?
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Martek pisze: 17 lis 2022, 18:45 Wszystko bedzie ok. 2 wastwy epoksydu Novola, na to dobry jakosciowo akryl lub poli tez w dwoch warstwach.
Najwazniejsze i tak jest przygotowanie powierzchni przed malowaniem. Finalnie zmywacz silikonowy i sciereczki przed malowaniem.
Dzięki. I mimo, że powierzchni będzie oczyszczona chemicznie ze starych farb w dniu prac lakierniczych to i tak warto / trzeba użyć zmywacza, tak? I polecasz silikonowy? Ile tego nabyć żeby starczyło na traktor znacznie mniejszy niz 328C?

Podkład zalecasz dwie warstwy? Mokre w mokre? i Potem lakier tez mokre w mokre? bez szlifowania się obejdzie?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

W jaki sposób chemicznie oczyszczałeś? Ja nie używałem takich specyfików.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Preparat Troton Remover - pryska się i po chwila ściaka stara farba lub/i ściera się ją szmatką. Majster nie znał tego produktu, wykonał próbe na fragmencie i był zaskoczony skutecznością. Natomiast już po 2 dniach w miejscu oczyszczonym pojawiał sie nalot rdzawy... Stąd decyzja, by podkładować i lakieorwać tego samego dnia co wszytsko zostanie oczyszczone.
Mycie karcherem pod ciśnieniem itd sprawiło, że częściowo korpus był oczyszczony "do żywego", ale były też miejsca, gdzie farba sie trzymała. A chciałem uniknąć efektu takiego, że widać pod farbą różnicę.
Źle to pomyślałem..? ( piaskowania chcialem uniknąć, by piasek nie powłaził gdzie nie trzeba itd... )
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

No to nie znałem tego produktu, a nie boisz się o to jak wpływa na uszczelki? Muszę poczytać o nim. Dotychczas stosowałem Grafitti Remover- w spray, koszt ok. 80 zł puszka, ale farba ładnie schodzi. Stosowałem do pomalowanych krawędzi szyby przedniej do C-328, która miała kilkudziesięcioletniej farby kilka warstw na krawędziach. Ale i tak sporo skrobania było, żeby tą rozpuszczoną farbę usunąć.

Możesz wrzucić fotki jak wygląda tak przygotowany traktor?

Ja jak dotąd większość malowałem po częściowym piaskowaniu (przed remontem danego podzespołu), reszta praktycznie do gołego szlifierką ze szczotką drucianą.
Tu taki przykład jeszcze przed finalnym czyszczeniem i odtłuszczaniem.
Obrazek

Zmyć na pewno bym dobrze zmywał tym zmywaczem silikonowym albo nitro Twój traktor, żeby uniknąć też gdzieś pozostałości po tym removerze.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Tak, dam zdjęcia jak wygląda po oczyszczeniu tym produktem. O uszczelkach nie pomyślałem, mam nadzieję, że rozpuszcza wyłącznie farby :); poproszę o zachowanie ostrożności...
Koszt puszki w sprayu około 30 zł, mało wydajny, na 328C poszło 10 puszek ( znajomy używał ).
Tak, nabędę zmywacz silikonowy - dzieki!

Ile warstw podkładu dajesz? i ile farby? mokre w mokre? czy mokre na półsuche? :) bez szlifowania?
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

Latem ciężko zrobić mokro na mokro, zdarzyło mi się zaryzykować jak to napisałeś w półsuche ;)

Podkład z reguły dwie warstwy - ale to jest tak, że pierwszą staram się pokryć większość bez zacieków (więc nie za grubo, bo epoksyd się bardzo źle ręcznie szlifuje w razie zacieku :lol: ) a druga warstwa to "dopryskuje" do pełnego pokrycia - więc czasem może i cienko 3 pójdą.

A nawierchniowo to zależy co maluje - ale min. 2-3 warstwy cienko rzucam.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Dzięki! Dam zdjęcia po przygotowaniu do lakierowania i efekt finalny :).
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

Tylko pamiętaj, parę ciągników pomalowałem, ale jestem amatorem samoukiem a nie fachowcem ;)
Obrazek

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Franq87
Posty: 32
Rejestracja: 07 lip 2022, 12:01

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Franq87 »

Jeżeli chodzi o korpus zastanów się nad lakierem poliuretanowym. Odporny na chemię, oleje, paliwa ,rozpuszczalniki, ma lepszą przyczepność i odporność na wysoką temperaturę. Z doświadczenia powiem, że trzeba kilka razy rozbierać silnik ,żeby były ślady na śrubach itd. Akryl złazi na widok klucza.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

Franq87 pisze: 18 lis 2022, 7:49 Jeżeli chodzi o korpus zastanów się nad lakierem poliuretanowym. Odporny na chemię, oleje, paliwa ,rozpuszczalniki, ma lepszą przyczepność i odporność na wysoką temperaturę. Z doświadczenia powiem, że trzeba kilka razy rozbierać silnik ,żeby były ślady na śrubach itd. Akryl złazi na widok klucza.
A to fakt, ja też do kół i korpusu stosuję poliuretan, ale do blacharki często również.

Chociaż kilkanaście lat temu malowaliśmy pierwszy traktor akrylem w całości i też się trzymało, aczkolwiek szybciej odchodził w kontakcie z olejem napędowym.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Franq87 pisze: 18 lis 2022, 7:49 Jeżeli chodzi o korpus zastanów się nad lakierem poliuretanowym. Odporny na chemię, oleje, paliwa ,rozpuszczalniki, ma lepszą przyczepność i odporność na wysoką temperaturę. Z doświadczenia powiem, że trzeba kilka razy rozbierać silnik ,żeby były ślady na śrubach itd. Akryl złazi na widok klucza.
Dzięki. Z palety RAL dobiorą w mieszalni taka farbę tak jak w orzypadku farb akrylowych? Ile warstw stosujesz? Można na podkład epoksydowy? Można mokre w mokre?
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Ursus pisze: 18 lis 2022, 7:46 Tylko pamiętaj, parę ciągników pomalowałem, ale jestem amatorem samoukiem a nie fachowcem ;)
Obrazek

Obrazek
Super!
Franq87
Posty: 32
Rejestracja: 07 lip 2022, 12:01

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Franq87 »

Tak, poliuretan jest dostępny w prawie wszystkich kolorach RAL ,w połysku i w macie, miesza się go z białej ,lub bezbarwnej bazy- reszta to pigmenty. Nakłada się go na podkład epoksydowy mokro na mokro , lub po przeszlifowaniu po wyschnięciu . Ja stosuję podkład novol 3000(taki oliwkowy) https://novol.com/nfamily/product/1087
,jest bardziej wydajny ,ma więcej tego takiego gafitu i dłuższy czas życia powłoki.
Jest tylko jedna wada- większość mieszalni sprzedaje poliuretan w litrach. Jednak Ty i tak potrzebujesz litr na warstwę.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12232
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Ursus »

U mnie w mieszalni poliuretan mieszają normalnie z mieszalnika. Więc można od 100 ml wzwyż brać.

Ale ten co podałeś epoksyd to szybkoschnący, więc do pracy mokro na mokro to raczej kiepsko, bo się nie idzie wyrobić :twisted:
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
MaciejLip
Posty: 42
Rejestracja: 12 lut 2020, 20:16

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: MaciejLip »

Franq87 pisze: 18 lis 2022, 11:22 Tak, poliuretan jest dostępny w prawie wszystkich kolorach RAL ,w połysku i w macie, miesza się go z białej ,lub bezbarwnej bazy- reszta to pigmenty. Nakłada się go na podkład epoksydowy mokro na mokro , lub po przeszlifowaniu po wyschnięciu . Ja stosuję podkład novol 3000(taki oliwkowy) https://novol.com/nfamily/product/1087
,jest bardziej wydajny ,ma więcej tego takiego gafitu i dłuższy czas życia powłoki.
Jest tylko jedna wada- większość mieszalni sprzedaje poliuretan w litrach. Jednak Ty i tak potrzebujesz litr na warstwę.
Myślisz, że ten podkład będzie trzymał oczyszczonej chemicznie powierzchni ( srodkiem Troton Remover )? Ktoś mnie uprzedzał, że w jego opinii na oczyszczone "do żywego" i tym samym gładkie podkład może niewystarczająco chwycić...
Tez stosujesz 2 warstwy podkładu? I na to 2 warstwy farby poliuretanowej? Czy więcej?
Udaje się Tobie zrobić mokre w mokre przy tym podkładzie?
Pisząc o zużyciu farby litr na warstwę masz na myśli korpus jakiej wielkości traktora?
Martek
Posty: 360
Rejestracja: 25 sie 2022, 10:51

Re: lakierowanie - prośba o pilną poradę

Post autor: Martek »

Ursus pisze: 18 lis 2022, 11:41
Ale ten co podałeś epoksyd to szybkoschnący, więc do pracy mokro na mokro to raczej kiepsko, bo się nie idzie wyrobić :twisted:
Nie ma sie co tym w ogóle przejmować. No chyba, że robisz podkład a za tydzień kolor:) Jak tego samego dnia dasz kolejną warstwę to nie musisz matować ponieważ podkład będzie jeszcze aktywny.
Novol podaje:
Nakładanie kolejnej warstwy bez szlifowania
max. do 12 godz. / 20°C
ODPOWIEDZ