Vistar - 2ca90

Ciągniki wykonane własnoręcznie, ale na głównych podzespołach mających ponad 25 lat. Forum na okres próbny - proszę zapoznać się z Regulaminem.
Maciek Liwiak
Posty: 10
Rejestracja: 12 sie 2014, 11:54

Vistar - 2ca90

Post autor: Maciek Liwiak »

Vistar to nazwa mojego ciągnika zbudowanego na bazie silnika andoria 2ca90. W moim przekonaniu konstrukcja mojego sama jest o wiele lepszym rozwiązaniem od orginalnego ciągniczka Elpol - K1.

Konstrukcja sama oparta jest na wieloletniej obserwacji obcych konstrukcji i opiniach doświadczonych pasjonatów własnych dziwadeł.
Zbudowany ciągniczek służy mi od dwóch lat i jestem bardzo z niego zadowolony. Przedstawiony model jest ciągle w fazie rozwojowej ponieważ mam dla niego wiele pomysłów udoskonalenia, docelowo będzie wykorzystany na potrzeby drobnych prac domowych, napędu glebogryzarki, kosiarki bijakowej i rębaka z wałkiem dwurzędowym.
opis:
-Silnik andoria, rozrusznik,
-koła tył jodełka 18 cali, przód 13 cali opony przemysłowe,
-felgi przód i tył skręcane,
-skrzynia star + sprężarka i wałek wom, obroty przód i tył,
-reduktor obrotów z lewych na prawe na bazie kół zębatych Vistuli,
-most tylny, to oryginalny rozstaw widlaka Bułgar o masie 350 kg
-przekładnia kierownicza mercedes wraz ze wspomaganiem,
-pompa hydrauliczna dwustopniowa napędzana przy wł. napędu wom.
-pozostałe części to zbieranina różnego rodzaju złomu

Składając całą konstrukcję kierowałem się zasadą prostych i niezawodnych połączeń elementów współpracujących oraz rozwiązaniach najmniej awaryjnych. Całość konstrukcji zależy jednak od pracy serca urządzenia - czyli silnika, który obecnie wymaga naprawy jego (górnej części, oraz wymiany filtrów i oleju.

Miłośników pasji składania podobnych konstrukcji proszę o dobre rady potrzebne dla remontu mojego silnika oraz namiary do posiadaczy części takich silników ponieważ posiadam w swoim stanie magazynowym części które można wykorzystać do zbudowania podobnego modelu Vistara.

Kilka zdjęć: nie wiem jak załączyć.
maciej sacha
Posty: 161
Rejestracja: 01 gru 2011, 18:15

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: maciej sacha »

Tu jest instrukcja dodawania zdjęć:http://www.retrotraktor.pl/forum/viewth ... ead_id=180
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Bolszewik »

Jak nie dasz sobie rady wyślij na mój e-mail to wstawię zdjęcia.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Ursus »

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek




Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
fezozd
Posty: 67
Rejestracja: 16 sie 2013, 17:41

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: fezozd »

sam jak marzenie ;) Mógłbyś napisać model skrzyni i rozstaw kół w tym moście tylnym ? Aaa i jeszcze ta przednia oś to od czego ?
Awatar użytkownika
whar
Posty: 143
Rejestracja: 27 lip 2007, 20:27

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: whar »

Trzeba przyznać, że proporcje i sylwetka ukształtowana znakomicie. Widać talent konstruktorski, a także stylistyczny twórcy. Gratuluję.
Maciek Liwiak
Posty: 10
Rejestracja: 12 sie 2014, 11:54

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Maciek Liwiak »

Dziękuję za pomoc w zamieszczeniu zdjęć.
Odpowiadając na pytanie skrzynia w kolorze czerwonym to typowa skrzynia starego modelu kombajn Vistula i jest nieco mniejsza od staroskiej jednak po zamontowaniu przystawek w postaci napędu wom i sprężarki nie wchodził pierwszy bieg, więc zmieniłem model skrzyni na 266 stara, którą wymontowałem ze złomowanej koparki.
Silnik 2ca90 wymaga dodatkowo przełożenia obrotów lewych na prawe. Vistula miała orginalne przełożenie oraz solidną obudowę sprzęgła, które posiadam jako cenne podzespoły pasujące do silnika.
Rozstaw tylnego mostu to 100 od wewnątrz, a z oponami około 145, można jeszcze zmniejszyć przekręcając felgi.
Między mostem a skrzynią znajduje się reduktor własnej konstrukcji obrabiany częściowo w zakładzie WSK Świdnik + połączenie krzyżakowe.
Przednie zawieszenie własnej konstrukcji wahliwa belka umieszczona pod silnikiem, jest spawana do gotowych piast wózka widlaka. Felgi dwuczęściowe skręcane - rozmiar 13 multikar, oczywiście przetaczany środek.
fezozd
Posty: 67
Rejestracja: 16 sie 2013, 17:41

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: fezozd »

Czyli obudowa sprzęgła od skrzyni star 266 pasuje idealnie do silnika 2ca90 ? I czemu między silnikiem a skrzynią masz zastosowany jakiś dystans z blachy ?
Maciek Liwiak
Posty: 10
Rejestracja: 12 sie 2014, 11:54

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Maciek Liwiak »

Skrzynie starowskie z reguły wszystkie średnicą i rozstawem śrub pasują do (2ca90, 1ca90) jednak sprzęgła mogą być różne a także odległość docisku trzeba regulować - stąd ta blacha! Do czerwonej skrzyni mam dystans przetoczony o grubości 2cm. Ponadto ważnym elementem łączenia tych podzespołów jest łożyskowanie wałka głównego skrzyni, to także robota dla tokarza. Efekt widoczny na zdjęciu koła zamachowego silnika.
Wcześniej wspominałem o odwróceniu obrotów z lewych na pawo, można zrobić to przed skrzynią lub za nią. Vistula miała zastosowaną obudowę sprzęgła, która redukuje (1/3) i odwraca obroty silnika. Później można połączyć zespolone elementy ze skrzynią innego typu według własnego uznania. Rozwiązanie takie polecam dla silnika typu 1ca90, bez zastosowania pasków klinowych, które trochę obciążają silnik.
Nie polecam także łączenia silnika 1ca90 ze skrzynią star 266, ponieważ ten silnik jest trochę za słaby dla tak dużej skrzyni.
Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: krypton »

A czy nie wystarczyłoby obrócić most napędowy do góry nogami? Też uzyska się odwrócenie obrotów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę że dla skrzyni biegów która została skonstruowana do kręcenia się w prawo, odwrócenie obrotów może spowodować szybsze jej zużycie, szczególnie takiej o zazębieniu skośnym.
Maciek Liwiak
Posty: 10
Rejestracja: 12 sie 2014, 11:54

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Maciek Liwiak »

Odnośnie skrzyni przyznam Ci rację, ale podobnie może się dziać z odwróconym mostem ponieważ mechanizm różnicowy zbudowany jest także na skośnych zębach, które w przypadku odwrócenia zrzucają a nie zbierają zębów. Nie wiem natomiast jaki mechanizm różnicowy jest w moim moście (widlak, Bułgar redukuje 1-do 9-ciu.)
Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: krypton »

Most napędowy, a konkretnie przekładnia główna jest najmocniejszym elementem zespołu napędowego, także szybsze zużycie jemu zbytnio nie grozi. W połowie lat osiemdziesiątych fsm wypuściła kilka prototypów Fiata 126p z napędem na przód. Tam właśnie zastosowano taki patent że odwrócono przekładnię główną w obudowie.
Maciek Liwiak
Posty: 10
Rejestracja: 12 sie 2014, 11:54

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Maciek Liwiak »

Skrzynia stara i jej przełożenie oparte jest na trybach prostych, martwię się jedynie o bieg wsteczny oraz wałek atakujący i jego żywotność.
Rozwiązanie łączenia tego modelu silnika i takiej skrzyni jest sprawdzone i jeszcze nie słyszałem o problemach takiego połączenia.
Warunek to właściwe łożyskowanie wałka atakującego i sprzęgła.
Wracając do mostu i jego odwracania to jestem przekonany, że takie rozwiązanie niema znaczenia w przypadku mostu typu multikar, gdzie satelity zębate są proste i most ogólnie jest solidny, jednak przy odwróceniu np. mostu żuka konstrukcja z pewnością się posypie, chyba że będzie służyć jako model.
Most zaprezentowany na moich zdjęciach nie został odwrócony, tylko rozbudowany o redukcję 1- do 2,6 obr. w wyniku której zyskałem na sile, gdzie*flower**flower* pierwszy bieg jest biegiem żółwim.
Budując następną konstrukcję odwrócę obroty silnika bezpośrednio za silnikiem i połączę ją ze sześciobiegową skrzynią np. mercedesa, a tylny most - to np. przebudowany dzik lub coś na zwolnicach.
Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: krypton »

Z tym mostem Żuka to poszedłeś po bandzie.Obliczyłeś to że się posypie, czy tylko tak uważasz? A oto mój wywód na ten temat. Zazębienie ewolwentowe lub ewolwentowoeloidalne typu Oerlikon ma na celu przesunięcie osi wałka atakującego względem osi koła talerzowego , które to w efekcie powoduje możliwość obniżenia linii wału napędowego (obniżenie podłogi pojazdu. jednocześnie minimalizuje obciążenia wzdłużne wałka atakującego. Teraz po chłopsku. Pojazd nie tylko "ciągnie" ale i hamuje silnikiem.Tym sposobem to Żuk nie powinien używać również biegu wstecznego bo wtedy też atak kręci się w drugą stronę, a i moment obrotowy przy tym przełożeniu jest wysoki. Czyli według Ciebie biorąc jako ekstremum blokując koła w czasie jazdy hamulcem postojowym starego smutka ( hamulec na wał) most się rozlatuje? Oprócz tego Multicar ma przekładnie dwustopniową z przełożeniem pośrednim (M25 mam na myśli). Oprócz tego most z Żuka jest za słaby jak na solidne konstrukcje. Następna sprawa - redukując obroty poprzez przekładnię nie podnosisz mocy tylko moment obrotowy na kołach pojazdu i to należy brać pod uwagę przy doborze mostu. Obracanie mostu stosowano również w konstrukcjach seryjnych i nie rozlatywało się to natychmiast. Mogło to skutkować większym zużyciem mostu (ok 15%) i nic więcej. Jedyną niedogodnością tego rozwiązania jest przeniesienie w inne miejsce korka spustowego oleju i odpowietrznika.A mam jedno pytanie do Ciebie, pokaż mi choć jeden most z mechanizmem różnicowym o satelitach innych niż proste ( nie mówmy o mechanizmach o zwiększonym tarciu)?Poza tym mechanizm różnicowy a przekładnia główna to dwa różne układy, co prawda umieszczone w tym samym pudełku ale inne.A z ciekawości zapytam jeszcze, gdzie w moim poście wspomniałem o moście z Żuka? Z motorynki przekładnia też nie wytrzyma. Mam nadzieję że wyłuszczyłem temat do końca.
pozdrawiam
P.S Nie korzystałem z wikipedii tylko z nauk które mi wpoili do 1978 r na takiej głupiej uczelni p.t. PK wydz. mechaniczny kier. samochody i ciągniki. Acha i jeszcze jedno zapytam o jakim wałku atakującym mówisz, bo mi się wydaje(bazując na Twoim opisie) że umieszczasz go w skrzyni biegów.
Maciek Liwiak
Posty: 10
Rejestracja: 12 sie 2014, 11:54

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: Maciek Liwiak »

Szanowny Panie

Zapewniam Pana, że również nie korzystałem z Wikipedii, również nie zasięgałem nauk głupich uczelni jak określił Pan swój wydział p.t. PK.......
Jestem jedynie pasjonatem i praktykiem składania złomu, który mógłby posłużyć przy domowych pracach ludziom którzy zazwyczaj nie mają pieniędzy na ciągniki fabrycznie nowe. Jeżeli chce pan zaprezentować fachowe odwrócenie konstrukcji Pana mostu, to uznam Pana rozwiązanie
za przydatne dla innych konstrukcji SAM-ów.

Zabierając głos na forum, uprawia Pan politykę głoszenia wiedzy zdobytej na swojej uczelni, a ja jestem ciekawy, czy jest pan zdolny wspomóc wiedzą przy naprawie silnika andoria 2ca90, albo zainteresowania swoją wizją rozbudowy prezentowanej na zdjęciach konstrukcji.
Awatar użytkownika
krypton
Posty: 200
Rejestracja: 02 wrz 2009, 21:16

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: krypton »

Drogi Maćku! Na tym forum nie ma panów (podobno komuna zlikwidowała). Widzisz źle mnie odebrałeś. Odebrałeś mnie jako jakiegoś gryzipiórka który zna tylko teorię, nie mając pojęcia o praktyce. I tu się mylisz. Otóż od trzydziestu paru lat jestem czynnym mechanikiem, pracowałem w kilku autoryzowanych serwisach a i parę samów zrobiłem. W szkole na praktykach spotkałem się z opiekunami którzy twierdzili że teoria jest nieważna. Praktyka to jet coś. A ja oświadczam Ci że jedna bez drugiej nie istnieje. Samą teorią niewiele zrobisz nie mając praktyki i odwrotnie też. Jeżeli nie posiadasz wiedzy teoretycznej to samo wyczucie mechaniki nie na długo wystarczy. To że mylisz wałek atakujący z wałkiem sprzęgłowym to nic, jako pasjonat możesz sobie nazywać elementy skrzyni biegów ja chcesz (to tylko teoria i jak go nazwiesz wałem krzywkowym to też skrzynia się nie obrazi). Następna sprawa - na porządnie zrobionym samie nie zarobisz (chyba że masz zaplecze w maszynach). Większość samów jest robiona z przerostem wytrzymałości elementów z których są składane dlatego działają, ale żaden producent seryjnych maszyn nie pozwoli sobie na marnotrawstwo materiałów, bo to zwiększa koszty produkcji. Tam wszystko jest wyliczone , a i tak później okazuje się że maszyna cierpi na t.z.w. "chorobę wieku dziecięcego" i trzeba wnosić zmiany.
Co do obracania mostu, nie musisz tego uznawać, bo to doceniła rzesza użytkowników Magirusa 170-23 4X4. Tam wkład mostu (cały kosz) przedniego i tylnego jest taki sam(robiłem go na fuchę), tylko z przodu obrócony jest do góry nogami. Zresztą wielu producentów tak robi i nie czekali na Twoją akceptację (MAN Iveco Renault...).
A widzisz chodziło mi tylko o wyeliminowanie niepotrzebnej przekładni odwracającej kierunek obrotów, bo im więcej mechanizmów tym większa ilośc miejsc do ewentualnej awarii.
Kolejny, już krótki temat. Nie uważam że szczytem światowej techniki jest silnik 2ca90 (przy 3c90 kiedyś pracowałem) i myślę że bez problemu zrobiłbym mając serwisówkę (luzy, pasowania), podobnie jak na co dzień robię skrzynie DSG Tiptronic i Multitronic z grupy VAG.
A miało być tak pięknie, chciałem tylko wyeliminować jedną niekonieczną część a dostało mi się mostem Żuka w modelu.
P.S. Niemniej jestem pełen podziwu konstrukcji Twojego sama.
pozdrawiam
marek_79
Posty: 284
Rejestracja: 09 mar 2014, 21:05

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: marek_79 »

Twój silnik kręci się w lewo... na fotkach tego nie widzę, jak masz odwrócone obroty? Most jest od bułgara?
fezozd
Posty: 67
Rejestracja: 16 sie 2013, 17:41

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: fezozd »

W niedalekiej przyszłości zamierzam własnie zrobić traktor na bazie silnika 2ca90. I jak do tej pory to wymysliłem sobie taki zestaw Silnik 2ca90, skrzynia star 66 połączona z silnikiem przy kole zamachowym oraz most tylni od stara 66, co o tym sądzisz ?
Awatar użytkownika
z_daro
Posty: 297
Rejestracja: 14 lut 2008, 22:28

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: z_daro »

Witam,
Piękny SAM Ci wyszedł. Sprężarki do czegoś używasz? Ja też mam bardzo podobną konstrukcje silnik 2ca90, skrzynia starowska chyba 28, reduktor typu SAM i na końcu most od stara 28 zwężony i odwrócony żeby jeździł do przodu. Traktorek chodzi tak ponad 20lat, jedyny mankament to co jakieś 2-3 lata pękają skracane półosie, najlepiej by było dorwać jakiś most np. od ify bo tam są zwolnice ale w tamtym roku doszedł do pomocy ciapek tak, że SAM robi tylko lekkie prace.
fezozd
Posty: 67
Rejestracja: 16 sie 2013, 17:41

RE: Vistar - 2ca90

Post autor: fezozd »

"najlepiej by było dorwać jakiś most np. od ify bo tam są zwolnice" no no, powiem Ci, że tym to mnie zaskoczyłeś. Bardzo przydatne będzie to na przyszłość, wielkie dzięki !
ODPOWIEDZ