C-360 - problem z ładowaniem

Porady i wskazówki remontowe, adresy sklepów, itp.
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: Tomek_J »

Taka sytuacja:

2 dni temu orkanowałem daną mi niedawno w użytkowanie zaniedbaną łakę. Pod koniec pracy zauważyłem, że świeci żarówka ładowania akumulatora - okazało się, że strzelił mi pasek klinowy. Wróciłem, założyłem nowy pasek - okazało się, że nadal nie mam ładowania (cały czas świeci kontrolka nawet po wejściu na obroty). Ponieważ ciągnik został przez poprzedniego właściciela "wypoasażony" w alternator z demobilu z opla corsy, założyłem nowy alternator marki jubana. I teraz kontrolka ładowania nie świeci mi się w ogóle, ani przy tylko włączonej stacyjce, ani przy pracującym silniku.

Czy zerwanie się paska mogło spowodować uszkodzenie alternatora ?
Czy alternator jubana wymaga jakiegoś specjalnego sposobu montażu ?
O czym świadczy nie działająca w ogóle kontrolka ładowanai (poza ewentualnym przepaleniem się żaróweczki) ?
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

Re: C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: SEBRIGHT »

Odnośnie trzeciego pytania - żaróweczka w kontrolce ładowania jest wpięta w obwód wzbudzenia alternatora - jeśli tam nie ma prądu, czyli alternator nie dostaje wzbudzenia, to ładowania tak czy siak nie będzie.
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

Re: C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: Tomek_J »

To jest chyba nie całkiem tak...

Obrazek

Gdy silnik jest wyłączony, akumulator daje 12,7 V na stylu "prądowym" alternatora.
Takie samo napięcie pojawia się na kabelku "wzbudzeniowym" przy alternatorze po włączeniu stacyjki.
Mimo to kontrolka ładowania się nie świeci, choć na kabelku jest napięcie i wg schematu powinna.
Po odpaleniu silnika napięcie dalej wynosi 12,7 V, czyli ładowania nie ma.
Jeśli zdejmę końcówkę kabelka ze styku "wzbudzeniowego" alternatora i przytknę do czegokolwiek (masy), kontrolka świeci.
Morał: styk "wzbudzeniowy" alternatora... wisi w powietrzu ?
No nie bardzo, bo teraz dochodzi zauważona ciekawostka: silnik pracuje, kontrolka ładowania się nie świeci; wyłączam silnik, obroty schodzą praktycznie do zera i wtedy kontrolka 2-3 razy miga. Znaczy się: styk "wzbudzeniowy" alternatora nie wisi w powietrzu, tylko działa nie tak, jak powinien.

WTF ?
Awatar użytkownika
marek
Posty: 1534
Rejestracja: 22 gru 2009, 22:06

Re: C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: marek »

Prawdopodobnie szczotka wisi.A miganie kontrolki pojawia się przy spadających obrotach bo wtedy niedoskonałe ludzkie oko jest w stanie zarejestrować to migotanie. Gdy alternator się szybko obraca minus z alternatora pojawia się impulsami tak szybko , że nawet nie zdąży rozpalić żarnika żarówki. W skrócie zasada działania kontrolki jest taka. Altek stoi to żarówka przy włączonym przez stacyjkę obwodzie otrzymuje plus ze stacyjki a minus poprzez szczotki z uzwojenia wirnika alternatora Żarówka świeci. Gdy alternator zaczyna się obracać to poprzez żarówkę dostaje napięcie dodatnie i wytwarzane w uzwojeniu wirnika pole magnetyczne zaczyna wytwarzać napięcie w alternatorze.Pomiędzy uzwojeniami znajduje się mostek który tylko i wyłącznie prostuje własny prąd wzbudzania alternatora.Ten prąd regulowany poprzez regulator dochodzi do szczotki otrzymującej do tej pory plus płynący poprzez kontrolkę. Ponieważ kontrolka dostaje plus ze stacyjki , a teraz pojawia się ze strony regulatora plus wytwarzany na mostku , kontrolka mając dwa plusy gaśnie.Mam nadzieję że napisałem zrozumiale.Wniosek mam jeden . Szczotki do wymiany.
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

Re: C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: Tomek_J »

Mój wniosek: szczotki nie są do wymiany. Do zwrotu jest świeżo kupiony alternator.
Marku, dzięki za wyjaśnienie. Tak, napisałeś zrozumiale, aczkolwiek musiałem przeczytać dwa razy, zanim w pełni "zakumałem" :D

EDIT: Zwracając alternator dowiedziałem się w sklepie, ze to drugi taki znany tam przypadek z alternatorem Jubana.
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

Re: C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: Tomek_J »

Tomek_J pisze: 26 kwie 2021, 6:46 Mój wniosek: szczotki nie są do wymiany. Do zwrotu jest świeżo kupiony alternator.
Marku, dzięki za wyjaśnienie. Tak, napisałeś zrozumiale, aczkolwiek musiałem przeczytać dwa razy, zanim w pełni "zakumałem" :D

EDIT: Zwracając alternator dowiedziałem się w sklepie, ze to drugi taki znany tam przypadek z alternatorem Jubana. Założyłem inny, jest ok.
Awatar użytkownika
Tomek_J
Posty: 400
Rejestracja: 26 lip 2007, 6:50
Lokalizacja: Okolice Pyrzowic
Kontakt:

Re: C-360 - problem z ładowaniem

Post autor: Tomek_J »

skasowane - dubelek
ODPOWIEDZ