C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Porady i wskazówki remontowe, adresy sklepów, itp.
Lanser975
Posty: 65
Rejestracja: 20 wrz 2016, 20:56

C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Post autor: Lanser975 »

Cześć,
ostatnio, robiąc listę części, które muszę zakupić, zauważyłem, że w katalogu wyszczególnione są 4 rodzaje kół zamachowych do C-330. Zagłębiając się nieco bardziej okazuje się, że przez lata montowanych było 7 rodzajów, z czego 4 z nich były montowane przy współpracy z regulatorem obrotów R4V20, a pozostałe z regulatorem R8V20. Podejrzewam, że różnica tkwi w położeniu otworu do ustawiania statycznego kąta początku wtrysku (GPT). Obecnie przeprowadzam remont C-328, która ma założoną pompę od C-330 z regulatorem R8V20, więc koło zamachowe jest nie do pary. Położenie otworu w kole odpowiada 30° przed GMP co jest jednoznaczne z położeniem tłoka 10,1mm przed GMP, lecz jest to wartość odpowiednia dla regulatora R4V20. Czy jest ktoś w stanie odpowiedzieć jakie powinno być położenie tłoka przed GMP przy zastosowaniu regulatora R8V20?
Tomaszek
Posty: 33
Rejestracja: 12 lip 2020, 8:36

Re: C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Post autor: Tomaszek »

Też mam c328 i kilka lat temu założyłem pompę od c 330 zapłon ustawiłem na słuch i prubę w jeździe bo niewiedziałdm nawet wtedy o znakach na kole i silniczek pięknie pracuje
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

Re: C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Post autor: AndrzejD21 »

Tu chodzi bardziej o masę tych kół zamachowych, koło starego typu jest sporo cięższe niż nowy typ, przez co silnik ma mniejsze wahania obrotów pomiędzy cyklami pracy. Regulator starego typu w pompie od c328 jest dość duży oraz posiada sprężyny skrętne żeby ograniczyć wahania dawki paliwa.
Założenie pompy od c 330 do c328 z ciężkim kołem skutkuje równiejszą pracą niż w c330 z lekkim kołem bo koło zamachowe jest w stanie więcej energii zmagazynować przez co obroty są stabilniejsze.
Kąt wtrysku raczej się nie różni, zawsze można podregulować tak żeby silnik ładniej pracował i miał większą moc.
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Re: C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Post autor: Wiesiek »

Ciekawa sprawa. Wiedziałem do tej pory, że były różne masy kół C325 i C328. Sądzilem , że 30 tka ma takie jak 328. Skoro już mówimy o masach kół zamachowych, co powiedzieć o masie wału korbowego? Współczesny wał oferowany przez POM Tyczyn wygląda na mocno odchudzony.
Lanser975
Posty: 65
Rejestracja: 20 wrz 2016, 20:56

Re: C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Post autor: Lanser975 »

Co do kół zamachowych to zgłębiłem temat i takie mam ustalenia:
1. C-325/C-328 - mała tarcza sprzęgłowa - stara pompa - stare sprzęgło 50/00/555/0
2. C-330 - mała tarcza sprzęgłowa - stara pompa - stare sprzęgło 50/00/555/1
3. C-330 - mała tarcza sprzęgłowa - nowa pompa - stare sprzęgło 50/00/555/3
4. C-330 - duża tarcza sprzęgłowa - stara pompa - stare sprzęgło 50/00/555/4
5. C-330 - duża tarcza sprzęgłowa - nowa pompa - stare sprzęgło 50/00/555/5
6. C-330 - duża tarcza sprzęgłowa - stara pompa - nowe sprzęgło 50/00/555/8
7. C-330 - duża tarcza sprzęgłowa - nowa pompa - nowe sprzęgło 50/00/555/9

A co do nowych wałów korbowych to bardzo możliwe, że są odchudzone. Kiedyś konstruktorzy dawali większy zapas, bo materiały i technologia były słabsze. Teraz mogą sobie pozwolić na "cieniowanie", z tym że dochodzą jeszcze do tego aspekty ekonomiczne. Jak wykorzystają mniej materiału to zamiast 10 sztuk po 30kg będą mieli 12 sztuk po 25kg.
Tu chodzi bardziej o masę tych kół zamachowych, koło starego typu jest sporo cięższe niż nowy typ, przez co silnik ma mniejsze wahania obrotów pomiędzy cyklami pracy. Regulator starego typu w pompie od c328 jest dość duży oraz posiada sprężyny skrętne żeby ograniczyć wahania dawki paliwa.
Założenie pompy od c 330 do c328 z ciężkim kołem skutkuje równiejszą pracą niż w c330 z lekkim kołem bo koło zamachowe jest w stanie więcej energii zmagazynować przez co obroty są stabilniejsze.
Kąt wtrysku raczej się nie różni, zawsze można podregulować tak żeby silnik ładniej pracował i miał większą moc.
Przez mój rodzinny warsztat przewaliło się mnóstwo C330 i często bywało tak, że ustawiło się kąt wtrysku wg znaków i było źle. Czasem bywało tak, że paliła od strzała. Później, gdy zorientowaliśmy się, że coś w znakach jest nie tak, pobraliśmy wymiar z nowszej C330 i ustawialiśmy GPT na 4.4mm tłoka przed GMP i ciągniki na nowej pompie chodziły super. Jak ustawiliśmy C328 z starą pompą na wymiar 4.4mm to w ogóle nie miała zebrania. Po ustawieniu według znaków dopiero odzyskała moc.
A co do geometrii znaków, to na kołach zamachowych dla starych pomp znak GPT jest 30° przed GMP, zaś na kołach dla nowych pomp 20° przed GMP.
Jarek330M
Posty: 64
Rejestracja: 15 lis 2013, 21:28

Re: C-330 - Koło zamachowe, a statyczny kąt początku wtrysku

Post autor: Jarek330M »

Lanser975 pisze: 08 lis 2021, 12:36 Przez mój rodzinny warsztat przewaliło się mnóstwo C330 i często bywało tak, że ustawiło się kąt wtrysku wg znaków i było źle. Czasem bywało tak, że paliła od strzała. Później, gdy zorientowaliśmy się, że coś w znakach jest nie tak, pobraliśmy wymiar z nowszej C330 i ustawialiśmy GPT na 4.4mm tłoka przed GMP i ciągniki na nowej pompie chodziły super. Jak ustawiliśmy C328 z starą pompą na wymiar 4.4mm to w ogóle nie miała zebrania. Po ustawieniu według znaków dopiero odzyskała moc.
A co do geometrii znaków, to na kołach zamachowych dla starych pomp znak GPT jest 30° przed GMP, zaś na kołach dla nowych pomp 20° przed GMP.
O widzisz, czyli moje przypuszczenia były poprawne. W pompach do ciapka tłoczki mają specjalne ścięcie(jest nawet o tym artykuł na RetroTraktor) mające opóźnić kąt wtrysku podczas rozruchu o 10°. Jeżeli pompa wtryskowa ma regulator z automatycznym uruchamianiem dawki rozruchowej (nowy typ), to podczas ustawiania początku wtrysku i jednoczesnym ustawieniu dźwigni gazu na max, tłoczek ustawia się w położeniu rozruchowym (czyli kąt pracy 30 - opóźnienie wynikające ze ścięcia tłoczka daje 20° przed GMP). W starych pompach (gdzie dawka rozruchowa była uruchamiana ręcznie) po zaciągnięciu dźwigni gazu na max, tłoczki dochodziły do maksymalnej dawki pracy (ścięcie tłoczka jeszcze nie działało) czyli kąt do ustawiania początku wtrysku wynosił książkowe 30°.
Wuja 328 po wymianie pompy na NT i ustawieniu początku na znaki nie mógł zapalić nawet w lato. Po opóźnieniu kąta wszystko wróciło do normy.
ODPOWIEDZ