Strona 1 z 1

C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 13 paź 2021, 11:23
autor: Czeslaw
Może ktoś doradzi jak powinno być prawidłowo osadzone koło zębate (zęby skośne)na osi? Przymierzam się do wymiany pierścieni i ewentualnie tłoków z tulejami i od razu ustawić od nowa zapłon Zauważyłem,że koło pośrednie przekazujące napęd na pompę wtryskową ma luz wzdłużny na tej osi. Czy tak ma być?

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 15 paź 2021, 22:18
autor: Lanser975
Lekki wzdłuży powinnien być. Istotne jest, aby nie było luzu poprzecznego.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 16 paź 2021, 22:50
autor: Czeslaw
Dziękuję za odpowiedź. Wg mnie powinien być tylko taki luz by koło mogło swobodnie się obracać. U mnie to jest ok 3mm, a może więcej. Z pewnością to ma wpływ na moment zapłonu i dokładne jego ustawienie. Zastanawiam się czy jest napisana fachowa książka: remont silnika S312C? Wiem ,że jest Naprawa ciągnika C330 i instrukcja obsługi. Jeśli są tam szczegółowe informacje to muszę ją kupić

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 22 paź 2021, 19:35
autor: Czeslaw
Dziś zdjąłem pokrywę koła pompy wtryskowej co umożliwiło mi zajrzenie do koła pośredniego. Okazuje się ,że to właśnie koło ma wzdłużny luz ok 8mm. Będę zmuszony odkręcić przednią oś, pokrywę rozrządu i ocenić dokładnie czy tak może być . Ciekaw jestem czy inżynierowie z Ursusa tak zaprojektowali by mogło to koło się przesuwać czy jest to zużycie po latach użytkowania ciągnika. Kto chętny z Państwa proszę o odpowiedź.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 22 paź 2021, 20:43
autor: marek
Każde koło pośrednie ma za zadanie tylko i wyłącznie zmianę kierunku obrotów pomiędzy kołem napędzającym a kołem odbiorczym. Nie ma najmniejszego wpływu na przełożenie między tymi kołami niezależnie od tego ile ma zębów. Luz wzdłużny też jest bez znaczenia. No chyba że wypada z przekładni :D Jedyne co ma wielkie znaczenie to luz między zębny bo powoduje inne niż przewidziane wzajemne ustawienie koła napędzającego względem koła napędzanego . Spowodować to może w przypadku pompy wtryskowej wtrysk w innym niż przewidziano punkcie GZP tłoka.Opóźnienie.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 22 paź 2021, 21:43
autor: Czeslaw
Przy zębach prostych wpływ ma jedynie luz między zębami.Zgadzam się z tym. Jednak przy zębach skośnych i luzie wzdłużnym (a tak jest w Ursusie 330) ma jednak znaczenie bo może opóźniać lub przyśpieszać przeniesienie napędu na pompę wtryskową. W efekcie trudniej ustawić dokładny moment wtrysku paliwa.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 23 paź 2021, 6:46
autor: Alchemik
Przy skośnych zębach w czasie pracy koło pośrednie jest dociśnięte w jedna stronę i luz sam sie kasuje. Np. Jumz nie ma zabezpieczonego jakoś specjalnie i można ruszać kołem pośrednim aż do obudow, a bez obudowy zdjąć.
Ruszanie można porównać do wykręcania śruby z nakrętki. Pozostałe koła są sztywne nieruchome, a koło pośrednie możemy wyciągać i wsuwac z jednoczesnym obrotem, a reszta kół jest nieruchoma i nie zmienia pozycji.

A z innych względów jaki luz i sposób montażu ma koło w c330 nie pamiętam i z tym pomogą pewnie koledzy którzy "zjedli zęby" na tej konstrukcji.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 23 paź 2021, 9:37
autor: marek
Przekładnia z zębami skośnymi różni się tym od tej z prostymi że jest o niebo cichsza i tylko tyle. Porównajcie jazdę samochodem do przodu gdzie są zęby skośne a jazdą na wstecznym z zębami prostymi.Dzieje się tak dlatego że ząb prosty uderza od razu całą powierzchnią a skośny uderza stopniowo.I styka się kilka zębów jednocześnie choć tylko częścią swoich powierzchni.Myślę że z tego powodu skośna się mniej zużywa Dochodzą jeszcze opory boczne ale to szczegóły.Natomiast luz międzyzębny mający znaczenie przy ustawieniu kół względem siebie pozostaje luzem bez względu na rodzaj przekładni. Nazywa się to bodajże luz sumaryczny.Ze względu na postęp technologiczny są już pewnie przekładnie które same likwidują luzy ale to nie dotyczy ,, retro,, .Co do tego co koledzy piszą że koła same likwidują luz bo są skośne to po pierwsze takie przekładnie by się same zakleszczały a po drugie gdy z jednej strony koła jak by się wciągają to z drugiej schodzą i luz pozostaje taki sam.Jak się nie kręcił to plecy z tyłu. :D

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 23 paź 2021, 12:47
autor: Alchemik
Koledze chodziło o luz osiowy/ wzdłuz osi obrotu, że może przesuwać koło pośrednie na wale na ktorym jest osadzone i, że mogą wynikać z tego zmiany kąta wtrysku.( I tylko o ten luz chodziło) W czasie pracy, koło posrednie ze względu na panujące siły jest praktycznie zawsze oparte powierzchnią boczną i jego położenie nie zmienia się. Nie wykonuje ruchów wzdłuż osi obrotu.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 23 paź 2021, 18:04
autor: Czeslaw
Mam już przygotowane wszystko do demontażu wspornika i pokrywy rozrządu. Po 21 dowiem się dokładnie jak to wygląda. Z ciekawości pokręciłem wałem i zanim obróciło się koło na pompie wtryskowej najpierw przesunęło się koło pośrednie do przodu o 8 mm. Po dojściu do oporu zaczęło napędzać pompę wtryskową. Nastąpiło opóźnienie o ok 5 stopni. A to już do ustawienia początku wtrysku może mylić. Oprócz tego słychać stuki tego koła- raz ustawia się w położeniu z przodu raz z tyłu, w zależności od obciążenia przez pompę.Tak czy inaczej zostawię tylko taki luz poosiowy na tym kole by mogło się swobodnie obracać.Zęby skośne zostały użyte w celu uniknięcia hałasu i łagodniejszego, płynnego przeniesienia napędu.W tym przypadku występują siły wzdłużne powodujące powstawanie luzu osiowego.

Re: C330- koło zębate pośrednie między wałem głównym a pompą wtryskową

: 23 paź 2021, 20:20
autor: Czeslaw
Wszystko się wyjaśniło po zdjęciu pokrywy rozrządu. Przyczyna to odkręcenie się dwóch śrub M6 przy podkładce zabezpieczającej koło. Uszkodzona również została tuleja z brązu oraz odkręciła się śruba środkowa M6. Poluzowane śruby oparły się o obudowę rozrządu a koło mogło przesuwać się dowolnie raz do tyłu raz do przodu ok 7mm. Silnik chodził jak chciał. Dziękuję wszystkim za pomoc i porady.