Polskie motocykle

Wszystko co związane z motoryzacją
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Polskie motocykle

Post autor: Ursus »

Temat do dyskusji o polskich motocyklach :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Coś dla mnie :) Od początku jest najłatwiej:
Czy ktoś posiada z forum polskie motocykle? Mowa o Junakach, WSK, WFM, Komar, SHL, Sokół?
Mnie osobiście interesuje historia prototypów w PZL Świdnik. Są to WSK Perkoz i WSK M30 Sokół. Ma ktoś może jakieś fotki? Informacje? Dane?
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

WSK Perkoz to chyba nie prototyp:uhoh:Interesują Cię takie prototypy jak WSK Sarenka albo WSK Orlik(albo orzeł dobrze nie pamiętam).
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Perkoz nie był prototypem-to fakt-wyszło ich ponad 190 sztuk ale tylko raz widziałem ten motocykl na zywo, miał bardzo ciekawą konstrukcję. Orlik albo też WSK MR 16 jak i WSK M30 Sokół to były prototypy. Sokół M30 miał już rozrusznik, hamulce tarczowe, kierunkowskazy w standardzie i kilka innych nowatorskich rozwiązań. Ale mało o nich wiadomo.
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

Wiem sam szukałem troche info na necie ale za dużo tego nie ma:|Zainteresowała mnie również (chociaż nie prototyp ale wyprodukowano ich bardzo mało) WSK M06-B3 "Kraska".A słyszeliście o prototypie WSK-i 250???
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

niestety...kiedyś sie zbierałem do kupna ksiazi H. Załęskiego bodajże o WSK prototypach. Tyle co zdobyłem informacji to WSK M30 Sokół miała Silnik Romero z 5 biegową skrzynią biegów, pojemnosc 175ccm, 20koników. To by było coś....
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

Ze starej prasy mam wycinek na temat "Sarenki"
Obrazek

Jutro postaram się napisać coś o Junaku:)
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

Zamieściłem tu informacje o prototypach WSK-i:)

WSK M06-B3 "Kraska":
http://www.polskiemotocykle.mik.pl/m06b3kraska-zaw.html
WSK M30 "Orlik":
http://www.polskiemotocykle.mik.pl/m30_orlik-zaw.html
Ciekawy prototyp WFM:
http://www.polskiemotocykle.mik.pl/m16-zaw.html
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Dzieki wielkie :D
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

Słów kilka o Junaku.:)
Motocykl M07 na papierze powstał w 1952r przygotowane były dwa projekty, różniące się od siebie tylną częścią podwozia. Jeden z projektów przygotowany był z myślą o wojsku, miał pojedyncze siedzenie na sprężynach i stelaże pod kufry. Drugi cywilny miał siedzenie dwuosobowe - kanapowe. Pierwsze prototypy powstały w WFM w 1954r. Problemy z ulokowaniem produkcji spowodowały, że uruchomiono ją dopiero w 1957r. Wybór padł na zakłady w Szczecinie, produkcję silników powierzono zakładom WSM w Łodzi. W Junaku M07 stosowano początkowo klika podzespołów pochodzących z importu: prędkościomierz VDO, gaźniki Amal rzadko Jikov, iskrowniki IKA nawet całe przednie lampy od AWO Simsona. Pierwsze modele wyglądały tak jak ten na zdjęciu:
Obrazek
W miarę upływu czasu modernizowano Junaka zastępując między innymi "garbaty" zbiornik paliwa - bardziej płaskim, półpiastowe stalowe bębny - pełnymi z aluminium.
W roku 1959 Junak M07 tak wyglądał:
Obrazek
Pod koniec roku 59 wprowadzając kolejne zmiany Model MO7 zastępuje M10
Ważniejsze zmiany to głębokie błotniki, pełna osłona łańcucha (stosowana już pod koniec produkcji M07).Odpowietrzenie silnika w lewym deklu, na deklach logo WSM. Projekt M10 zakładał wprowadzenie obudowanej przedniej lampy, jednak jak podaje instrukcja obsługi z 1960 roku "z przyczyn od nas nie zależnych, nie wprowadziliśmy obudowanego reflektora" i tak było aż do roku 1961. Dlatego też pierwsze M10 nazywamy przejściówkami.
Tu moja przejściówka:
Obrazek Obrazek Obrazek
Obudowany reflektor to cecha "pełnych" 10-tek, ale nie tylko. Ta zmiana niesie za sobą inną kierownicę, półki, osłony przedniego zawieszenia. Wzmocniono też główkę ramy, zastosowano inne odlewy bloku silnika z nadlewami na osłonę łańcucha, na deklach logo ZSM1, tłumik typu "cygaro" - to ważniejsze cech Junaka M10. Produkcję Junaków zakończono w 1965r. w liczbie ponad 90 tyś. sztuk.
Kilka fotek M10:
Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Zaba, super relacja. Gratuluje :)

Wiesz może coś więcej na temat silnika prototypowego S 131?
http://www.junak.riders.pl/NEUES/s131.htm

Równie ciekawa konstrukcja :)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Polskie motocykle

Post autor: Ursus »

Dzięki za objaśnienie różnic :) Mam gdzieś na strychu cylinder od Junaka raz koło - ale co do koła to nie jestem pewny czy od Junaka na 100%.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

O S 131 tyle wiem co z netu...
tu jest też troche info http://junak.ekoma.pl/article.php?story ... 9130400876
Szkoda że nie wprowadzono tego silnika do masowej produkcji - rozwiązywał wilele bolączek Junaka.

S 132 to ciekawa konstrukcja- twin OHC 350 ccm. Miał być stosowany w M14 "Iskra"
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Tak, to fakt. Silniki S 131 rozwiazałyby wiele problemów ale pewnie i natworzyłyby nowych ;)
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

jestem tu nowy ale jak zobaczyłem temat stare polskie motocykle to od razu sie zarejestrowałem mam wsk mo6 z 1959 w bardzo dobrym stanie i na chodzie oczywiscie :D
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Foto bracie motórzysto, foto :D witam też jako motocyklista :D WSK pewnie dwu ramowa, co?
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Polskie motocykle

Post autor: Deleted_User »

Szczepan oglądałeś film "Motór":D:confused:
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Jakże mógłbym nie oglądać! 3 razy byłem w kinie i to na WSK! :lol:

O Swięty Motórze!
Zamień tę benzynę w wino
abyś pragnienie nasze ugasić raczył :D

Raz motór był chory
i leżał w łóżeczku
aż przyszedł na doktór:
Co jest motóreczku?
A wspornik mnie boli,
swędzi mnie rura,
gaźnik mam chory
i dzwonią zawory....

hej...WueSKa przecież nie ma zaworów :D

To był film! Ale nie wiem czemu przenajświętszego Motóra spalili na końcu
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12233
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Polskie motocykle

Post autor: Ursus »

Szkoda, że nie nakręcili filmu "Traktór" :(:lol:
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Szczepan-1990
Posty: 628
Rejestracja: 22 sty 2007, 13:46

RE: Polskie motocykle

Post autor: Szczepan-1990 »

Hehe, dobry pomysł :D

O przenajświętszy traktórze
wydobądź z siebie swe konie mocy
aby w omłotach były gotowe nam pomóc.
Przez Traktóra, Pana naszego.
Ursus

B) :lol:
ODPOWIEDZ