Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Wszystko co związane z motoryzacją
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: SEBRIGHT »

Upatrzyłem przyczepę kempingową sprowadzoną z Holandii. Problem polega na tym, że wg papierów ma za wysoką DMC. W papierach ma 530kg masy własnej, ładowność 370kg, więc dmc 900. Żebym mógł ją legalnie ciągnąć dmc musiało by wynosić maks 750kg. Przyczepa jeszcze nie była rejestrowana w Pl, pytanie czy przy rejestracji da się obniżyć ładowność, więc i dmc:?

Mi samemu sprawa wydaje się ciut dziwna, ale wiem od znajomego że tak robiono przy lawetach sprowadzanych z zagranicy. Przed przeglądem ściągało się wszystkie schowki, wyciągarkę, osprzęt itp żeby samochód mieścił się poniżej 3,5 tony dmc, wg papierów ładowności zostawało kilkaset kg, a po przeglądzie z powrotem wszystko montowano...

Jutro pofatyguję się do znajomego diagnosty, może on coś podpowie...
Jeśli ktoś z Forum przerabiał podobny temat bardzo proszę o info :)
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
svecla
Posty: 206
Rejestracja: 06 lip 2011, 23:20

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: svecla »

Da się to teoretycznie zrobić, ale sporo z tym zabawy - m innymi rzeczoznawca.

Pyatanie dlaczego chcesz oniżyć dmc - dla holownika czy dla prawa jazdy - jeśli to drugie, to często nie ma takiej potrzeby, należy pamiętać że jeśli masa zestawu nie przekracza 3500 dmc nie obowiązuje nas warunek dmc przyczepy< 750 kg :)
marek_79
Posty: 284
Rejestracja: 09 mar 2014, 21:05

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: marek_79 »

Obecnie DMC to święty parametr.
vauxhall
Posty: 407
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: vauxhall »

Mysle ze problemem u Sebrighta jest brak kat. E do prawa jazdy kat.B.
Jesli posiadalby B+E nie byloby problemu, ale w pierwszym przypadku (brak E) nie uprawnia do holowania przyczepy o DMP powyzej 750 kg.
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: SEBRIGHT »

DMC chcę obniżyć ze względu na holownik - Renault Clio, którym mogę ciągnąć wg papierów 425kg bez hamulca i 750kg z hamulcem. Samochód lekki, to i masy przyczep marne, a na razie auta zmieniać nie planuję...
Prawko mam C+E więc mogę prowadzić w zasadzie dowolnie ciężki zestaw :)

W najgorszym wypadku, jak sprawa będzie wymagała za dużo czasu/kosztów zostanie mi rozejrzeć się za Polską N126 - one są lekkie :)



************************************************************************
Przespacerowałem się do diagnosty i mnie trochę zgasił. Otóż zmiana dmc jest możliwa tylko gdy producent wystawi nową homologację na dany pojazd, a że mało który takowe wystawia (z tego co się dowiedziałem to na pewno Iveco), więc temat umarł śmiercią przedwczesną.
W innym przypadku dmc jest nie do ruszenia...

No trudno, zostaje szukać lekkiej Niewiadówki...
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
snakeman1
Posty: 198
Rejestracja: 16 mar 2013, 20:41

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: snakeman1 »

jaką wersje masz tego clio? ja mam clioII silnik malutki 1.1 i na haku 560kg/1000kg z hamulcem. oczywiście1000kg dotyczy hamulca przyczepy który jest uruchamiany wewnątrz auta (dla przyczepy) a nie najazdowy jak większość mylnie uważa....
Jedynym realnym wyjściem (jeśli ktoś kupuje przyczepę, a nie już posiada) jest zamówienie u producenta dowolnej przyczepy z dmc pod twój konkretny "hak", Tak zrobili w wypożyczalni z której biorę przyczepy. Realnie zapakujesz ponad tonę bez problemu, ale dmc np 500kg. Możliwości holownika pomijam.
Prawda jest taka, ze nie ma prawie osobówek które mają dmc- 750kg przyczepy nawet np kangoo i jego pokroju nie mają.A jak ktoś ma to niech sie pochwali....
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12219
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: Ursus »

A gdzie Ty masz hamulce uruchamiane wewnątrz auta w przyczepach samochodowych - w sensie tych na "kulę" ??? :) Wszystko to najazdówki - przynajmniej nigdy innej nie spotkałem.
Przyczepa z hamulcem najazdowym to właśnie przyczepa z hamulcem :)

Są osobówki z DMC przyczepy bez hamulca 750 kg i jest ich sporo - u mnie Scenic posiada. To głównie zależy od tego jaki układ hamulcowy posiada auto. Jak są 4x tarcze i auto większe od Clio/Polo itd to w większości jest na poziomie 650-750 kg w autach z którymi miałem styczność.



A co do pytania Sebrighta - to kiedyś rozmawiałem z diagnostą i mówił, że zaniżenie DMC poprzez zmniejszenie ładowności - to nie jest problem. Odwrotnie już się praktycznie nie da tego zrobić, ale z zaniżeniem problemu wg. niego nie było. Trzeba by tylko zweryfikować czy to ma poparcie w przepisach, czy po prostu zależy od woli diagnosty.

O takie rzeczy zawsze pytaj na Okręgowych Stacjach Kontroli Pojazdów, bo Podstawowe Stacje nie mają takich uprawnień pewnie.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
snakeman1
Posty: 198
Rejestracja: 16 mar 2013, 20:41

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: snakeman1 »

"Przyczepa z hamulcem najazdowym to właśnie przyczepa z hamulcem"
NIE, NIE JEST PRZYCZEPĄ Z HAMULCEM!!- w rozumieniu przepisów prawa.

wiem czym jest hamulec najazdowy... "hamulec najazdowy przyczepy nie spełnia, według polskich przepisów, definicji hamulca, który musi być uruchamiany z pozycji kierowcy. W tym przypadku stosowne rozporządzenie mówi, że stosunek masy (dmc) pojazdu do masy (dmc) przyczepy musi być jak 1,33:1"
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12219
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: Ursus »

Snakeman1 to jak wygląda hamulec przyczepy przeznaczonej do samochodu osobowego, towarowej, hamowanej inaczej niż za pomocą hamulca najazdowego?
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
svecla
Posty: 206
Rejestracja: 06 lip 2011, 23:20

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: svecla »

wtrącę się: jest to każdy hamulec uruchamiany z miejsca kierowcy nogą, czyli hamulce pneumatyczne głównie, choć sa tacy co podłączali przyczepę do układu hydraulicznego samochodu - wg mnie bez sensu, ale były takie rozwiązania.

Wiadomo, w samochodach <3,5 t zwykle nie spotyka się takich rozwiązań, dlatego też obowiązuje nas warunek 1,33, czyli rzeczywista masa holownika musi być o 133% większa niż dmc przyczepy.

W praktyce ciężko to na drodze sprawdzić (waga), i raczej żaden policjant nie będzie tego sprawdzał w przypadku osobówki z kerningową przyczepką, jeśli zgadzają się dane w dowodach rejestracyjnych. Co innego laweta samochodowa...
snakeman1
Posty: 198
Rejestracja: 16 mar 2013, 20:41

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: snakeman1 »

Ursus napisał/a:
Snakeman1 to jak wygląda hamulec przyczepy przeznaczonej do samochodu osobowego, towarowej, hamowanej inaczej niż za pomocą hamulca najazdowego?
Nie wygląda- bo nie ma, (może są wyjątki )co nie zmienia faktu, ze wszystkich obowiązują jednakowe przepisy ruchu drogowego,
Kolego wcześniej wszystko wyjaśnił- reszta w kodeksie.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12219
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: Ursus »

No okej, ten stosunek mas jest z reguły zachowany - bo konkretne pojazdy mają konkretne masy przyczep przydzielone.

Ale z Twojej wypowiedzi wynika, że skoro np. mam w samochodzie osobowym o DMC 1800 kg, wpisane dopuszczalna masa przyczepy ham/bez ham 1300/750 kg - to nie mogę ciągnąć przyczepy z hamulcem najazdowym o dop. masie 1300 kg? ;)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
konrad43
Posty: 91
Rejestracja: 29 sty 2008, 22:53

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: konrad43 »

Z hamulcem tak jest, najazdowy jest traktowany jak ręczny w aucie jako pomocniczy a nie hamulce przyczepy. Tylko na nasze szczęście służby nie egzekwują tego.
marek_79
Posty: 284
Rejestracja: 09 mar 2014, 21:05

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: marek_79 »

konrad43 napisał/a:
Z hamulcem tak jest, najazdowy jest traktowany jak ręczny w aucie jako pomocniczy a nie hamulce przyczepy. Tylko na nasze szczęście służby nie egzekwują tego.
Kuzyn do audi q7 miał zapiętą lawetę długą na 2 auta... Zestaw zarejestrowany w DE... Bedąc w PL na parkingu podjeżdża Policja i mandat za to że zestaw jest źle spięty - brak hamulca. Q7 - 3500 na haku, przyczepa 3490... Przyczepa była nowa...

Sam jestem ciekaw jak wygląda taki hamulc.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12219
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: Ursus »

To jakieś jaja są.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
konrad43
Posty: 91
Rejestracja: 29 sty 2008, 22:53

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: konrad43 »

http://prawko-torun.pl/#article/1393

niech ktoś wstawi żeby było klikalne bo z telefonu nie mogę trafić pomiędzy url
Awatar użytkownika
SEBRIGHT
Posty: 2556
Rejestracja: 23 sty 2007, 13:27
Lokalizacja: Dobra (Małopolskie)

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: SEBRIGHT »

Samochód mam Clio I, silnik 1,4 75km, ale przy ustalaniu mas ktoś podszedł nie zawsze zdroworozsądkowo. Dla przykładu Fiad Cinquecento i Seicento, oba z silnikami 900ccm 40KM. Cinkusiem wg papierów niie można ciągnąć przyczepki bez hamulca, a z hamulcem 310 bodajże, a Seikiem 300 bez hamulca, a 420 z hamulcem. Choć masy takie same, a mechanicznie też to samiutko, tylko buda inna.

O stosunku dmc 1,33:1 słyszałem, ale w większości samochodów, przynajmniej tych starszych masy przyczep wpisywane w dowód są tak ustalane, że spełniają ten warunek. W moim Clio żeby nie przekroczyć tego warunku teorytycznie mógł bym ciągnąć przyczepę o dmc 970km, a mam wpisane tylko 750.

Przyczepy powyżej 3500kg dmc mają już obligatoryjnie hamulce uruchamianie z miejsca kierowcy, w praktyce pneumatyczne. Lżejsze na ogół z najazdowym. Więc trzymając się warunku 1,33:1 przy dmc holownika 1800kg możesz ciągnąć maks 1350kg, więc 1300 jak masz w dowodzie możesz spokojnie zapinać z hamulcem najazdowym.

Tak mi to kiedyś tłumaczył diagnosta. Na przykładzie Sprintera z dmc3500kg, dmc przyczepy w papierach 3000kg, z hamulcem najazdowym mogę ciągnąć 2600cośtam kg, przy cięższej przyczepie musiał bym mieć wyjście pneumatyki na hamulce przyczepy.

Tyle teorii, w praktyce, jak to zwykle w tym kraju bywa - zależy na kogo trafisz... *helpless*
Zetor 25K - 1953; Dolpima PS290 - 1988 (chyba); Dezamet ... - 1988; Żuk A06 - 1980; MF70 - 1980 i 1989; HakoTrac T6 - 1963; Dzik 2 - 1969; Ursus C-355 - 1972; Hakotrac T8 - 1965;
Awatar użytkownika
KECZO
Posty: 271
Rejestracja: 11 lip 2008, 9:21

RE: Zmiana DMC przyczepy sprowadzonej z za granicy

Post autor: KECZO »

Przykład pojazdu na B+E z hamulcem uruchamianym z miejsca kierowcy (czyt. dodatkowa instalacja pneumatyczna)
http://40ton.net/35-tonowy-ciagnik-siod ... ie-zalety/
ODPOWIEDZ