Urok LANZA

Dyskusje o Lanzach
Awatar użytkownika
Mirek
Posty: 195
Rejestracja: 09 paź 2006, 19:18

RE: Urok LANZA

Post autor: Mirek »

Czy ktoś wie w jakich i w ilu krajach były produkowane ciągniki wzorowane na lanzu? Tak jak np. Ursus c-45 w Polsce:)
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

No jest z tego co pamiętam:
-Lanz Bulldog w Australii - prawie identyczny
-Landini we Włoszech
-Pampa w Argentynie
-Ursus w Polsce
-i można jeszcze zaliczyć SFV, Vierzon, HSCS
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Urok LANZA

Post autor: Deleted_User »

We Francji był Le Percheron.
W Rumunii też coś budowano na patencie Lanza.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

Arbi napisał/a:
W Rumunii też coś budowano na patencie Lanza.
Chodzi Ci zapewne o ciągnki HSCS - ale to Węgry :)

Na tej stronce są ciągniki budowane w oparciu o Lanza - nie wiem czy wszystkie, ale troche ich jest :)

http://www.tract-old-engines.com/lanzworld.html
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Urok LANZA

Post autor: Deleted_User »

Nie pomyliłem się.
Węgry to sprawa oczywista.
W Rumunii też coś było ale nie mam konkretów.
Zajmę sie tym i spróbuję się dowiedzieć.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

Oooo ciekawe - spróbuj coś się dowiedzieć - ja nic nie kojarze :confused:

Jeszcze jedna podobna stronka:
http://www.trattoriepoca.com/pagine/testacalda.htm
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

Już wiem o co chodziło z tym dziwnym odlewem na przodzie Lanza :D Jest to podgrzewacz paliwa - konkretnie w tym przypadku mazutu. Chodziło o to, że był on za gęsty żeby go wtryskiwać więc najpierw zostawał podgrzewany.

Obrazek
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Marcin125p
Posty: 886
Rejestracja: 29 sie 2006, 12:31
Lokalizacja: Koszkowo (w PGS :-) )

RE: Urok LANZA

Post autor: Marcin125p »

W temacie "gdzie można kupić modele zabytków" zamieściłem informację o modelu Lanza HR9. Teraz umieszczę króciutki opis tego ciągnika.
W latach 30-tych firma Lanz zaoferowała serię traktorów zwaną Eilbulldog. To były krótkie serie ciągników luksusowych wyposażone opcjonalnie w : (wyposażenie dla Lanza HR9) miękki lub twardy dach ( czasem rozkładany :bigeek: ), pneumatyczne hamulce, wyścielane siedzenia kierowcy i pasażera, błotniki i podesty do wejścia na traktor. Lanz HR9 był najmocniejszym ciągnikiem serii Eilbulldog. Miał moc 55 KM z10.3 litra pojemności. Cena ciągnika wynosiła od 11,740 do 13.000 RM i z tego powodu w latach 1937 - 1940 wyprodukowano zaledwie 2415 sztuk ciągnika Lanz HR9 Eilbulldog
RATUJMY LEGENDY NASZYCH PÓL I DRÓG
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

To chyba informacje z Automobilisty ;)

P.S. Marcin dziś nie będę mógł CI podesłać tych skanów - przepraszam, ale rodzinka się na głowe zwaliła :D
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
Marcin125p
Posty: 886
Rejestracja: 29 sie 2006, 12:31
Lokalizacja: Koszkowo (w PGS :-) )

RE: Urok LANZA

Post autor: Marcin125p »

Tak z Automobilisty ;) . A ze skanami to poczekam ;)



Wczoraj oglądałem w TYP Info program "Telewizja objazdowa" i pokazywali Muzeum Jana i Macieja Pedów z Gostynia a tam był widoczny LANZ HL12 (chyba ten sam model co we Wilkowicach miał kraksę z płotem). Przestawiali go kręcąc kołem zamachowym.
RATUJMY LEGENDY NASZYCH PÓL I DRÓG
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

No, ale musieli wykręcić śrubę z głowicy :)
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
agrotechnik
Posty: 1052
Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38

RE: Urok LANZA

Post autor: agrotechnik »

Paweł pomyliłeś się :No
jest z tego co pamiętam:
-Lanz Bulldog w Australii - prawie identyczny
-Landini we Włoszech
-Pampa w Argentynie
-Ursus w Polsce
-i można jeszcze zaliczyć SFV, Vierzon, HSCS[/quote]
HSCS to samodzielna konstrukcja i nie oparta o lanza:
http://mezogeparchivum.fw.hu/Traktorok/GS-35_index.JPG
On nie byl kopią lanza.
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

RE: Urok LANZA

Post autor: Ursus »

Odnośnie HSCS skąd masz pewność, że to była samodzielna konstrukcja? Ursus też nie był licencją. A koncepcja w HSCS prawdopodobnie została skopiowana z Lanza i pomysłu inż Fritza.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
agrotechnik
Posty: 1052
Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38

RE: Urok LANZA

Post autor: agrotechnik »

Pomysł z HSCS był oparty o silnik lanza ale ogólnie to już inna bajka.
vauxhall
Posty: 407
Rejestracja: 05 cze 2008, 22:07

RE: Urok LANZA

Post autor: vauxhall »

na dzien dzisiejszy nie potrafie sie wypowiedziec na temat produkcji lanz w australii.wiem ze w celu exportu dokonano kilku modyfikacji w celu obejscia przepisow ktore obowiazywaly w australii <pisze na ten temat w innym poscie>slyszalem wzmianke o montazu na miejscu z dostarczonych podzespolow <z powodow jak powyzej>

innymi konstrukcjami ktore mialy wiele wspolnego z lanz<czy byly tak do konca na nim wzorowane>byly:
we wloszech landini,
hscs wegry
societe vierzon we francji,
field marschall wlk.brytania
podobno istniala podobna koncepcja szwedzka powiazana z bolinder,ale nie
mam na ten temat konkretnych danych



temat w jakich krajach byly prod.ciagniki wzorowane na lanz?
we francji le percheron =25 konny model
w argentynie pampa
w polsce ursus
te traktory mialy bezposredni zwiazek z lanzem byly de facto ich wiernymi kopiamimi,nie ma tu mowy o licencji gdyz juz wczesniej komisje robocze ktore reprezentowaly zwycieskie mocarstwa <anglia,usa,zsrr>ustalily ze:min.dorobek techniczno naukowy firm 3 rzeszy ktorych produkcja byla przeznaczona do wykorzystania w celach militarnych,przechodzi na korzysc i rzecz zwyciezcow,tym samym firmom objetym ta klauzula- min. wygasly wszelkie prawa patentowe jak i roszczenia do nich.przepis ten dotyczyl rowniez firme lanz,o czym autorzy wielu niemieckich publikacji nie chca wiedziec.czesto mozna zauwazyc przewijajace sie w wielu artykulach stwierdzenie ze ursus byl produkowany < ohne lizens erlaubnis..>tutaj chcialbym wzmiankowac ze poszukuje kontaktu z p.prof w.b. z wroclawia i towarzyszacym mu panem,rozmawialismy na ten temat w wilkowicach w 2005 roku ,tematem rozmowy byla ksiazka o ciagnikach uzywanych w polsce do ktorej materialy zbieral w/w pan <banknot z ford 2n>



sprawa produkcji pampy to osobny temat. kraje poludniowej ameryki staly sie po wojnie azylem niemieckich uciekinerow ktorym grozily rozliczenia,krajem ktory silnie sympatyzowal z niemcami byla argentyna,w miedzywojniu drugi po usa w zamoznosci kraj na swiecie.wspominane sa przypadki zawijania do portow argentynskich nawet u-bootow ktorych zalogi szukaly tam azylu,w wielu artykulach mowa jest o transferze do argentyny wielu dokumentow i dokumentacji technicznej,czy tez dotyczyla ona lanz?
pampa produkowana byla po wojnie...
slyszalem teze ze lanz byl produkowany w hiszpanii,to prawda ale chodzi tu o filie zakl. lanz -iberica.
Awatar użytkownika
agrotechnik
Posty: 1052
Rejestracja: 24 lis 2007, 16:38

RE: Urok LANZA

Post autor: agrotechnik »

Z ta Pampą to może być tak, że Niemcy chcieli pomóc rolnictwu Argentyńskiemu, bo jak wiemy rolnictwo w tamtym regionie do dziś jest zacofane.No może poza Argentyną, Brazylią i Gujaną francuską.
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: Urok LANZA

Post autor: Deleted_User »

Pękne są te traktory firmy "Lanz".Chciałbym takiego mieć.
Awatar użytkownika
ZIDAN
Posty: 229
Rejestracja: 21 wrz 2008, 20:08

RE: Urok LANZA

Post autor: ZIDAN »

podaje tu ciekawą strone z zdjęciami bulldoga
http://www.myvideo.de/watch/5177063/Mythos_LANZ_Bulldog
Awatar użytkownika
Kawka13
Posty: 12
Rejestracja: 13 paź 2009, 18:49

RE: Urok LANZA

Post autor: Kawka13 »

Marcin125p napisał/a:
...(chyba ten sam model co we Wilkowicach miał kraksę z płotem).
:lol: Powalił mnie ten tekst. Co nie oznacza że śmieję się z autora. Ale teraz do rzeczy. W pierwszym poście były zdjęcia Lanza. Rzeczywiście, trudno się dostać do jakichś ciekawszych. Natomiast ostatnio widziałam w drodze na Śląsk Ursusa C-45. Był bardzo śmieszny- był czerwony z żółtymi kołami i niektórymi elementami. Kolorystyka jak w Zetorze. Co ciekawsze, był pojazdem zamiast limuzyny. Jechała nim młoda para. Kierowca jechał w ciągniku, a reszta towarzystwa jechała w pięknie wystrojonej furmance. Ale najlepsze były tablice z przodu na Lanzu i z tyłu na furmance. Z przodu : Uwaga, jedzie młoda para.
A z tyłu : Proszę nie trąbić. I tak nie mogę szybciej. :lol:

Pozdrowienia (i z góry przepraszam jeżeli napisałam coś gdzieś niepoprawnie)
Kawka13
ODPOWIEDZ