Ursus c-356 - Światło na prototypy

Wszystko o naszych Ursusach
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

claas pisze: 18 mar 2022, 22:24 Tylko w dokumencie jest wspomaniane o tym, że do c-355 i 385 miały być zamontowane silniki stricte przeznaczone do ciągników serii U, bo te miały być produkowane przed samymi ciągnikami. Jak produkcja Perkinsów przed składaniem MF-ów.
Dlatego S-33 miał trafić do C-355 (C-356) a jego nowsza wersja, czyli S-34 do U-510. Zapewnie silniki te nie miały dużych różnic konstrukcyjnych.
Analogicznie wyglądało to w przypadku silników S-43, które miały trafić do C-385 (C-386) a S-44 do U-710.
Różnice mogły wynikać z budowy miski olejowej, obudowy sprzęgła itp. Są to elementy które w prosty sposób można zmienić.
slyclif
Posty: 79
Rejestracja: 16 gru 2020, 23:07
Lokalizacja: Bogacica

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: slyclif »

bergman31 pisze: 18 mar 2022, 23:02 slyclif wiesz może w jakim archiwum znajduje się ta dokumentacja? Archiwum Państwowe w Warszawie ma kilka filii: Mława, Grodzisk Mazowiecki, Łowicz, Pułtusk, Otwock.
na tą chwilę już nie pamiętam, musiałbym się dopytać
Ursus C330 1967, Simson SR2 1958, Romet Ogar 200 1987, Romet Ogar 200 1988
Awatar użytkownika
claas
Posty: 569
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:44

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: claas »

bergman31 pisze: 18 mar 2022, 23:15
claas pisze: 18 mar 2022, 22:24 Tylko w dokumencie jest wspomaniane o tym, że do c-355 i 385 miały być zamontowane silniki stricte przeznaczone do ciągników serii U, bo te miały być produkowane przed samymi ciągnikami. Jak produkcja Perkinsów przed składaniem MF-ów.
Dlatego S-33 miał trafić do C-355 (C-356) a jego nowsza wersja, czyli S-34 do U-510. Zapewnie silniki te nie miały dużych różnic konstrukcyjnych.
Analogicznie wyglądało to w przypadku silników S-43, które miały trafić do C-385 (C-386) a S-44 do U-710.
Różnice mogły wynikać z budowy miski olejowej, obudowy sprzęgła itp. Są to elementy które w prosty sposób można zmienić.
coś tu mi bardzo nie pasuję - silnik S-33 to jest silnik 3 cylindrowy na bazie rodziny S-4000 który jest zamotniwany w ciągniku "c-353", tak samo jak S-43 w ciągniku użytkownika @gery_luzak https://retrotraktor.pl/forum/viewtopic.php?t=2665- jednak i tak te silniki różnią się nie tylko ilością cylindrów, ale typem głowicy miedzy sobą, już o róznicah z korpusem silników serii U nie wspominając.

z tego wynika, że albo 2 różne silniki miały oznaczenie S-33 i S-43, albo w przypadku ciągników C-356 i C-386 chodzi tylko o silniki S-34 i S-44, albo jeszcze opcja, o której się jeszcze nie domyślamy
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

Z tymi oznaczeniami prototypów ciągników Ursus i silnikami to ciężko połapać się o co chodzi.
Np. Na bazie ciągnika C-325 powstał prototyp C-328 (ten z Szreniawy), który miał nie wiele wspólnego z seryjnym C-328. Powstało jeszcze parę prototypów wywodzących się od C-325. Miał też powstać C-356 z 4 cylindrowym silnikiem na bazie Ursusa C-325. Ten prototyp nie miał nic współnego z prototypem C-356 powstałym na bazie C-355.
Powstał też prototyp C-375 na bazie C-355 i nie ma on nic wspólnego z prototypem ciężkiej serii, czyli z C-375.
Czym różnił się C-356 od C-358?
A żeby było ciekawie, to dlaczego prototyp U-310 o którym mowa w artykule o prototypach z Ursusa jest zupełnie inną konstrukcją niż U-310 z prototypowej serii? Ten pierwszy ma budowę zbliżoną do półnośnika narzędzi.
Na tym nie koniec. U-710 z pierwszej serii prototypów ma konstrukcję bezramową, natomiast z późniejszej serii ma budowę półramową. Można z tego wywnioskować, że ciągniki te różniły się silnikami. Natomiast U-310 pierwszej serii jak i późniejszej mają konstrukcję półramową.
Pierwsza seria U-x10 ma zbiornik paliwa pod podłogą z prawej strony, natomiast późniejsza seria ma zbiornik paliwa w korpusie pośrednim skrzyni biegów. Jak wielki musiałby być to korpus, skoro instrukcja obsługi dla modelu U-710 podaje pojemność zbiornika 100l a dla U-610, 78l. Jak to możliwe, skoro U-610 i U-710 miały taki sam układ napędowy (od sprzęgła aż do mostu tylnego)? Zresztą U-310 miał pojemność zbiornika paliwa 37l a U-510, 50l a przecież te dwa modele miały wspólny układ napędowy.
Awatar użytkownika
claas
Posty: 569
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:44

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: claas »

Oznaczenia ciągników potrafią się powtarzać, natomiast co do silników wydaję mi się, że powinna być zachowana niepowtarzalność oznaczeń w szczególności przy silnikach powstających w tym samym okresie.

O różnicach miedzy serią U bez ramy a ramowymi pisałem w artykule:
https://retrotraktor.pl/seria-u-zunifik ... ow-ursusa/

dlaczego jest różnica w zbiorniku między U-610 i U-710, nie wiem, natomiast różnica w pojemności U-310 i U-710 ma faktycznie inne kształty skrzyni biegów, gdzie U-310 ma jeszcze wyjście WOM w środkowej części.
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

claas chyba mnie źle zrozumiałeś? U-310 i U-510 mają taki sam układ napędow, z wałkiem wom w środkowej części. Skoro mają takie same układy napędowe, to dlaczego U-310 ma zbiornik paliwa o pojemności 37l a w U-510 ma 50l?

Co do konstrukcji bezramowej i półramowej, jak miała wyglądać unifikacji, skoro mniejszy model miał półramę a większy model był bezramowy? Dopiero w nowszej wersji prototypów (tych z prostokątną maską) wszystkie modele mają konstrukcję półramową.

W przypadku prototypowej serii U-x10 jest jeszcze dużo niewiadomych.
Awatar użytkownika
claas
Posty: 569
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:44

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: claas »

Nie zrozumiałem źle. U-510 ma inną bryłę skrzyni niż U-310 i jest bez środkowego wałka WOM. Niestety w poprzedniej wiadomości w ostatniej części porównałem u-310 z U-710, a powinno być U-310 i U- 510
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

Według instrukcji obsługi Ursus U-310 i U-510 mają wał odbioru mocy między osiami (środkowy). W obu tych traktorach, napęd tego wałka jest niezależny. Osiąga on 1000obr/min przy 2000obr/min silnika.
Awatar użytkownika
claas
Posty: 569
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:44

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: claas »

bergman31 pisze: 19 mar 2022, 20:11 Według instrukcji obsługi Ursus U-310 i U-510 mają wał odbioru mocy między osiami (środkowy). W obu tych traktorach, napęd tego wałka jest niezależny. Osiąga on 1000obr/min przy 2000obr/min silnika.
Ciekawe. Schematy kinematyczne skrzyni biegów tych ciągników zawarte w książce Szydelskiego wskazują, że tylko U-310 ma środkowy WOM
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

Na schematach widać, że U-510 nie ma środkowego womu a instrukcja obsługi wyraźnie podaje, że U-510 ma wom między osiami.
Kolejna ciekawostka.
Awatar użytkownika
adikpl
Posty: 82
Rejestracja: 26 mar 2012, 9:03

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: adikpl »

Artykuł w TPR o prototypowych Ursusach Pana Burego https://www.tygodnik-rolniczy.pl/archiw ... swoj-czas/
Po zarejestrowaniu na stronie TPR i wyrażeniu zgód marketingowych można przeczytać 1 na miesiąc artykuł "premium" więc można tak przeczytać cały.
Nie wiem dlaczego nie wyświetlają się zdjęcia ale z pomocą przychodzi wujek google: https://www.google.com/search?q=Ursusy, ... oPjeiLQ70M
Awatar użytkownika
adikpl
Posty: 82
Rejestracja: 26 mar 2012, 9:03

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: adikpl »

Film z uruchomienia 710 u Pana Burego
https://fb.watch/c1heo_ipuM/
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

Słychać tę moc💪👍
ursus152
Posty: 179
Rejestracja: 28 sty 2013, 13:12

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: ursus152 »

https://www.olx.pl/d/oferta/ciagnik-z-s ... P0EzY.html

Taka ciekawostka, 3 cylindrowy silnik Ursusa, pochodna s312
bergman31
Posty: 1235
Rejestracja: 29 wrz 2011, 20:49

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: bergman31 »

Dla samego silnika S-313 warto kupić tego składaka. Pozostałe podzespoły też mogą się komuś przydać.
Awatar użytkownika
adikpl
Posty: 82
Rejestracja: 26 mar 2012, 9:03

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: adikpl »

S-313 jest już tutaj https://fb.watch/cP7uLnv3vR/
Awatar użytkownika
Rafallll360V1
Posty: 307
Rejestracja: 12 cze 2015, 10:16
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: Rafallll360V1 »

Ostatnio na warsztat przyjechało na palecie takie dziwadło pomieszanie z zaplątaniem silnika 60tki i 85tki.Może na ktoś jakieś informacje na temat tego prototypu ?

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Alchemik
Posty: 328
Rejestracja: 15 sty 2019, 16:29

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: Alchemik »

Coś więcej wiadomo o tym silniku? Na częściach są jakieś ciekawe numery czy oznaczenia? Ma chociaż ślad po tabliczce? Jak wał zdjęty, to da się zmierzyć chociaż średnicę cylindra? Są tam tłoki w tym zestawie?
Awatar użytkownika
claas
Posty: 569
Rejestracja: 20 kwie 2010, 17:44

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: claas »

Głowica zupełnie inna niż nawet w tym silniku
https://retrotraktor.pl/forum/viewtopic.php?t=2665
ursus152
Posty: 179
Rejestracja: 28 sty 2013, 13:12

Re: Ursus c-356 - Światło na prototypy

Post autor: ursus152 »

Z tego co pamietam z ogłoszenia to średnica cylindra 102mm, tłok z przesuniętą komorą spalania, koła rozrządu na łożyskach ślizgowych oraz wałek rozrządu masywniejszy coś jak w 385
ODPOWIEDZ