Ursus c-356 - Światło na prototypy
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ale nie był.Alternator na silniku tego U-510 z Twojego zdjęcia jest typowy fiatoski.Osiemdziesiątki jeszcze w latach osiemdziesiątych(jak to brzmi!)miały montowane czeskie Pal-e,takie jak w Skodach osobowych...a po 84 współzamiennie z fiatoskimi.
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ale gdzieś widziałem, że były :/ Już sam nie wiem
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Oto co znalazłem o ZDCR w książce "Ursus Praca zbiorowa pod autorstwem Adama Orłowskiego":
"W zakładzie powstała m.in. rodzina silników pochodnych od silnika Ursus C-325, modele ciągników C-340, C-343, C-360M, rodziny ciągników U-500/700 trimat i U-300/500/600/700."
Co do hasła trimat to wygooglałem: http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1456/W ... Habich.pdf
"rodzinę hydromechanicznych skrzyń przekładniowych
typu „PA", które w różnych odmianach przeszły pozytywne badania trakcyjne w samochodach ciężarowych, autobusach i transporterach opancerzonych.
Doświadczenia nabyte przy projektowaniu i badaniu przekładni typu „PA" umożliwiły skonstruowanie w latach 1969/70 bardzo prostego i udanego rozwiązania 3-biegowej przekładni planetarnej dla ciągnika rolniczego, o roboczej nazwie „Trimat". Przekładnia ta realizowała założenie, które Profesor Habich przedkładał ponad inne jako wymóg nowoczesności ciągnika - możliwość zmiany biegów „pod obciążeniem" tj. bez przerwy w przekazywaniu napędu. Jak wykazały badania poligonowe nastąpił wyraźny wzrost wydajności pracy ciągnika z takim układem napędowym. Potwierdziły si więc w praktyce wszystkie teoretycznie przewidywane zalety. Modyfikacją tej przekładni była planetarna skrzynia „Rewersotrimat" o 3 biegach do przodu i 1 do tyłu,
umożliwiająca łatw zmian biegów równie przy pracach manewrowych (przód - tył).
Należy także wspomnieć o wielkim wkładzie i zaangażowaniu Profesora Habicha w opracowanie koncepcji i konstrukcji polskiej rodziny ciągników rolniczych oznaczonych jako U-500/700/. Niestety, zakup licencji przekreślił wszelkie prace badawczo-konstrukcyjne, na wykonanych już prototypach nowej rodziny ciągników. Dziś, kiedy widoczne jest, że po linii zapoczątkowanej przez Profesora Habicha poszło wiele czołowych firm na świecie produkujących ciągniki, można tylko ubolewać, że dorobek całego pokolenia polskich konstruktorów został zmarnowany. Jest to tym smutniejszy wniosek, że jak wykazuje analiza, niektóre z tych rozwiąza nie straciły nic ze swej aktualności i jeszcze dziś mogłyby konkurować z uznanymi rozwiązaniami zagranicznymi."
Dorobek naukowy Profesora Edwarda Habicha, najbardziej polecam przejść do przeczytania patentów:
http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/doccont ... 6&dirids=1
"W zakładzie powstała m.in. rodzina silników pochodnych od silnika Ursus C-325, modele ciągników C-340, C-343, C-360M, rodziny ciągników U-500/700 trimat i U-300/500/600/700."
Co do hasła trimat to wygooglałem: http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1456/W ... Habich.pdf
"rodzinę hydromechanicznych skrzyń przekładniowych
typu „PA", które w różnych odmianach przeszły pozytywne badania trakcyjne w samochodach ciężarowych, autobusach i transporterach opancerzonych.
Doświadczenia nabyte przy projektowaniu i badaniu przekładni typu „PA" umożliwiły skonstruowanie w latach 1969/70 bardzo prostego i udanego rozwiązania 3-biegowej przekładni planetarnej dla ciągnika rolniczego, o roboczej nazwie „Trimat". Przekładnia ta realizowała założenie, które Profesor Habich przedkładał ponad inne jako wymóg nowoczesności ciągnika - możliwość zmiany biegów „pod obciążeniem" tj. bez przerwy w przekazywaniu napędu. Jak wykazały badania poligonowe nastąpił wyraźny wzrost wydajności pracy ciągnika z takim układem napędowym. Potwierdziły si więc w praktyce wszystkie teoretycznie przewidywane zalety. Modyfikacją tej przekładni była planetarna skrzynia „Rewersotrimat" o 3 biegach do przodu i 1 do tyłu,
umożliwiająca łatw zmian biegów równie przy pracach manewrowych (przód - tył).
Należy także wspomnieć o wielkim wkładzie i zaangażowaniu Profesora Habicha w opracowanie koncepcji i konstrukcji polskiej rodziny ciągników rolniczych oznaczonych jako U-500/700/. Niestety, zakup licencji przekreślił wszelkie prace badawczo-konstrukcyjne, na wykonanych już prototypach nowej rodziny ciągników. Dziś, kiedy widoczne jest, że po linii zapoczątkowanej przez Profesora Habicha poszło wiele czołowych firm na świecie produkujących ciągniki, można tylko ubolewać, że dorobek całego pokolenia polskich konstruktorów został zmarnowany. Jest to tym smutniejszy wniosek, że jak wykazuje analiza, niektóre z tych rozwiąza nie straciły nic ze swej aktualności i jeszcze dziś mogłyby konkurować z uznanymi rozwiązaniami zagranicznymi."
Dorobek naukowy Profesora Edwarda Habicha, najbardziej polecam przejść do przeczytania patentów:
http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/doccont ... 6&dirids=1
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Może ma ktoś coś ciekawego do powiedzenia w tym temacie? Bo coś umilkł a przeto to jest ciągnik wart uwagi
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jakoś ten post kolegi @adikpl mi umknął, ale jest bardzo ciekawy. U-510 Trimat:? To by dopiero było rozwiązanie. Akurat potrafię sobie wyobrazić jak taka przekładnia działa.
Akurat mam wypożyczoną książkę A. Rummla o polskich konstrukcjach i jest wspomniane tam o działaniach po opracowaniu prototypów c-336/c-356 w latach 58/60 nad ciągnikiem z napędem na 4 koła.
Czytając także z bibliografii "Katedra ciągników" http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/doccont ... 6&dirids=1 jest wzmianka o ciągniku z napędem na 4 koła. Tym ciągnikiem był EH 4x4 skonstruowany właśnie przez pana profesora Edwarda Habicha (wymieniony w linku @adikpl)
Ps. To wspomnienie o 4-napędowym ciągniku u A. Rummla nie dotyczy EH 4x4 ze względu na kolejność prac konstruktorskich. Powiązałem to akurat, ponieważ dzieki temu wpadłem na EH 4x4
Ps. do Ps. jeżeli mój tok myślenia jest zbyt pogmatwany to proszę pytać.
Akurat mam wypożyczoną książkę A. Rummla o polskich konstrukcjach i jest wspomniane tam o działaniach po opracowaniu prototypów c-336/c-356 w latach 58/60 nad ciągnikiem z napędem na 4 koła.
Czytając także z bibliografii "Katedra ciągników" http://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/doccont ... 6&dirids=1 jest wzmianka o ciągniku z napędem na 4 koła. Tym ciągnikiem był EH 4x4 skonstruowany właśnie przez pana profesora Edwarda Habicha (wymieniony w linku @adikpl)
Zastanawiałem się czy ten ciągnik nie ma czasem takiego samego silnika jak c-325 - Układ komina i filtra powietrza się zgadza jednak silnik s-312 powstał dopiero po 1956 r czyli ponad trzy lata od powstania 4-napędowego ciągnika EH 4x4. Ta myśl z silnikiem to tak dla pewności.adikpl napisał/a:
[...]
Co do hasła trimat to wygooglałem: http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1456/W ... Habich.pdf
[...]
Ps. To wspomnienie o 4-napędowym ciągniku u A. Rummla nie dotyczy EH 4x4 ze względu na kolejność prac konstruktorskich. Powiązałem to akurat, ponieważ dzieki temu wpadłem na EH 4x4
Ps. do Ps. jeżeli mój tok myślenia jest zbyt pogmatwany to proszę pytać.
Następne do rozgryzienia c-343 i c-360M już o trimatach nie wspomnę*rolleyes*adikpl napisał/a:
Oto co znalazłem o ZDCR w książce "Ursus Praca zbiorowa pod autorstwem Adama Orłowskiego":
"W zakładzie powstała m.in.[...] modele ciągników C-340, C-343, C-360M, rodziny ciągników U-500/700 trimat [...]
- Ursus c-325
- Posty: 1693
- Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
C-360M na prospektach zagranicznych widziałem.
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Seria,,U,,310,510,610,710 posiadała skrzynie mechaniczne.Z tym,że 310 posiadał reduktor trzykrotny,a 610,710 posiadał reduktor czterokrotny.W ciągnikach 310,510 były zwolnice zewnętrzne,tzw.portalowe,a 610,710 posiadały zwolnice planetarne.Układ kierowniczy w 310,510 zwykły,a w 610,710 zwykły i na życzenie ze wspomaganiem hydraulicznym.To tyle na temat układu jezdnego.
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Tak właśnie się zastanawiałem czy U-610 miał wspomaganie ale ze zwolnicami mnie zaskoczyłeś. Skąd takie informacje?
@Ursus c-325 pisałeś, że masz na uczelni tego U-710. Ma on inne rozwiązanie baku niż te bardziej nam znane z innych U-sów. Inne rozwiązanie może jest spowodowane zastosowaniem innej skrzyni biegów. Może właśnie w tym modelu zastosowano Trimata. Jak masz możliwość kogoś podpytać, czy czasem nie zaglądano tam do skrzyni?
@Ursus c-325 pisałeś, że masz na uczelni tego U-710. Ma on inne rozwiązanie baku niż te bardziej nam znane z innych U-sów. Inne rozwiązanie może jest spowodowane zastosowaniem innej skrzyni biegów. Może właśnie w tym modelu zastosowano Trimata. Jak masz możliwość kogoś podpytać, czy czasem nie zaglądano tam do skrzyni?
- Ursus c-325
- Posty: 1693
- Rejestracja: 10 wrz 2006, 12:17
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Najprędzej jesienią.
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
claas napisał/a:
Tak właśnie się zastanawiałem czy U-610 miał wspomaganie ale ze zwolnicami mnie zaskoczyłeś. Skąd takie informacje?
@Ursus c-325 pisałeś, że masz na uczelni tego U-710. Ma on inne rozwiązanie baku niż te bardziej nam znane z innych U-sów. Inne rozwiązanie może jest spowodowane zastosowaniem innej skrzyni biegów. Może właśnie w tym modelu zastosowano Trimata. Jak masz możliwość kogoś podpytać, czy czasem nie zaglądano tam do skrzyni?
Posiadam odpowiednią literaturę.
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Jaka to literatura? Bo ja ostatnio kupiłem "Polskie konstrukcje i licencje motoryzacyjne w latach 1922-1980" to jest to samo?
- chrapek3011
- Posty: 4008
- Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Polskie konstrukcje i licencje...też posiadam.Mam instrukcje obsługi U 310,510 i U 610,710.
Te ogólne opracowania posiadają wiele błędów...Różne wydania nawet różnią się między sobą i zawierają nieścisłości.
Miarodajne informacje dotyczące budowy i dane techniczne zawierają fabryczne instrukcje.
Te ogólne opracowania posiadają wiele błędów...Różne wydania nawet różnią się między sobą i zawierają nieścisłości.
Miarodajne informacje dotyczące budowy i dane techniczne zawierają fabryczne instrukcje.
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Witam
Zainteresowały mnie te prototypy Ursusa z serii U .W Wikipedii znalazłem zdjęcie niby U-710 ,ale on się różni znacząco od innych zdjęć 710 .Dla porównania http://pl.wikipedia.org/wiki/Ursus_710 i http://www.serwo.yoyo.pl/foto/710.jpg.Ten z wiki wydaję mi się być jakimś innym prototypem .Co sądzicie ?
Szkoda, że nie pojawiłeś się wcześniej, ponieważ skan ze zdjęciem ukazujący podobny model jak ten z wikipedii był dostępny pod jednym z poniższych linków,
Chodzi tu głównie o przód i kształt drzwi.
Ciągnik ten był pomalowany na czerwono z jasnym pasem z napisem ursus, a tylną felgę miał taką jak w c-360. Nie pamiętam, czy podwozie było w jasnym kolorze. Oczywiście zdjęcie było czarno-białe. kształt błotników, maski, bak i nie pamiętam czy też przednie obciążniki były takie same.
Ten model z wikipedii znajduje się na uczelni jednego z użytkowników:
Co do twojego pytania to te dwa ciągniki to inne prototypy tego samego ciągnika. Przecież prototypy mogą ulegać zmianom konstrukcyjnym.
W tym temacie jest zawartych dużo informacji na temat prototypów, dlatego zachęcam do przeczytania całości oraz do poszukiwania nowych informacji.
To powyżej to ja pisałem. Nie dlaczego wciągnęło w post kolegi.
~claas
Zainteresowały mnie te prototypy Ursusa z serii U .W Wikipedii znalazłem zdjęcie niby U-710 ,ale on się różni znacząco od innych zdjęć 710 .Dla porównania http://pl.wikipedia.org/wiki/Ursus_710 i http://www.serwo.yoyo.pl/foto/710.jpg.Ten z wiki wydaję mi się być jakimś innym prototypem .Co sądzicie ?
Szkoda, że nie pojawiłeś się wcześniej, ponieważ skan ze zdjęciem ukazujący podobny model jak ten z wikipedii był dostępny pod jednym z poniższych linków,
jednak strona została przekształcona a zdjęcie przepadło. Mogę Ci przybliżyć sylwetkę modelu na tym zdjęciu. Był wyposażony w kabinę podobną do tejclaas napisał/a:
[...]
Daje jeszcze parę ciekawostek:
http://polskamaszyna.pl/photogallery.php?photo_id=3971
http://polskamaszyna.pl/photogallery.php?photo_id=3737
Chodzi tu głównie o przód i kształt drzwi.
Ciągnik ten był pomalowany na czerwono z jasnym pasem z napisem ursus, a tylną felgę miał taką jak w c-360. Nie pamiętam, czy podwozie było w jasnym kolorze. Oczywiście zdjęcie było czarno-białe. kształt błotników, maski, bak i nie pamiętam czy też przednie obciążniki były takie same.
Ten model z wikipedii znajduje się na uczelni jednego z użytkowników:
Jakieś informacje dotyczące tego ciągnika kolega powiedział, że może załatwić dopiero po wakacjach.Ursus c-325 napisał/a:
Ten na drugim zdjęciu to na 90% ten, który jest na mojej uczelni.
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?tit ... 0729180750
Co do twojego pytania to te dwa ciągniki to inne prototypy tego samego ciągnika. Przecież prototypy mogą ulegać zmianom konstrukcyjnym.
W tym temacie jest zawartych dużo informacji na temat prototypów, dlatego zachęcam do przeczytania całości oraz do poszukiwania nowych informacji.
To powyżej to ja pisałem. Nie dlaczego wciągnęło w post kolegi.
~claas
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Dzięki serdeczne za przybliżenie choć w jakieś części tego modelu.Szkoda ,że wcześniej nie trafiłem na te z polskamaszyna *bye*. Pozostaje mieć nadzieje ,że kolega który ma dojscie do tego modelu na uczelni popstryka jakieś fotki .
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ja widziałem tą fotkę na pm.pl Zobaczę czy jej nie ma
-
- Posty: 276
- Rejestracja: 03 maja 2012, 17:34
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
hmm ciekawa est ta historia z serią prototypową ale jestem ciekaw czy istnieją jakieś skona, rysunki techniczne itd serii prototypowej?
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
~nikos mam dla cb tą fotkę.
Znalazłem ją u mnie na kompie, gdzie kolekcjonuję wszystkie fotki z tej nie zwykłej serii U-x10
Tutaj masz linki do stanu obecnego:
http://www.bankfotek.pl/view/1289055
I skanu, szczegółów z jakiej to książki to nie znam :
http://www.bankfotek.pl/view/1289058
A teraz browar się należy
PS. Chociaż nie wiem czy ten wchodzi w tą serię U :/
Znalazłem ją u mnie na kompie, gdzie kolekcjonuję wszystkie fotki z tej nie zwykłej serii U-x10
Tutaj masz linki do stanu obecnego:
http://www.bankfotek.pl/view/1289055
I skanu, szczegółów z jakiej to książki to nie znam :
http://www.bankfotek.pl/view/1289058
A teraz browar się należy
PS. Chociaż nie wiem czy ten wchodzi w tą serię U :/
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Masz browara ode mnie za odzyskanie fotki.:p
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Ssiup... Dobre
To są te same, ciekaw jestem czy kiedykolwiek widział on prace, czy tez cały czas spędził w fabryce?
http://bankfotek.pl/process.php
http://bankfotek.pl/process.php
To są te same, ciekaw jestem czy kiedykolwiek widział on prace, czy tez cały czas spędził w fabryce?
http://bankfotek.pl/process.php
http://bankfotek.pl/process.php
RE: Ursus c-356 - Światło na prototypy
Nie działają te linki
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...