regulator obrotów c 328?

Wszystko o naszych Ursusach
prokop1961
Posty: 5
Rejestracja: 13 gru 2012, 9:21

regulator obrotów c 328?

Post autor: prokop1961 »

cześć koledzy, potrzebuje pomocy

Posaidam silnik od ursusa c 330 ( s312c), który miał oryginalnie założoną pompę wtryskowa chyba od c 328, silnik z agregatu prądotwórczego ( regulator obrotów taki jak w c 328, odkręca się okrągły kapsel i wtedy jest dostęp do sprężyn i do ich ewentualnej regulacji, reguluje się śrubą na kluch nr 14, która ma takie ząbki a te ząbki pokręcają kamyki wewnątrz sprężyn).
Problem mój polega na tym,ze poluzowałem te śruby bo silnik nie trzymał stabilnych obrotów, to znaczy samoczynnie na luzie nabiera obrotów lub zgaśnie. Poza tym pali dobrze , wchodzi w obroty ma siłe nie kopci jest ok. Pompiarz poradził bym spróbował regulować tymi śrubami. Tak robiłem ale w końcu po wielu próbach śruby dokręcone są przypadkowo to znaczy poodkręcałem je na oko, bo zgubiłem rachubę . Jak wiecie sa tam dwie takie sprężyny, podobne jak w głowicy w zaworze.
Czy ktoś wie jak samodzielnie wyregulować ten odśrodkowy regulator obrotów bo nie chciałbym demontować pompy.
Dziękuje pozdrawiam
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: regulator obrotów c 328?

Post autor: papiszon »

Sprężyna wewnętrzna służy do ustalenia maksymalnych obrotów silnika i jej nie należy regulować. Chyba, że ktoś sobie życzy uzyskać większe obroty niż przewiduje konstruktor.
Zewnętrzną reguluje się wolne obroty. Nie znam specyfikacji tej pompy, ale w podobnych typach regulatorów, nakrętki dociskowe należy dokręcić tak, aby nie ścisnęły sprężyn. Sprężyna powinna dać się swobodnie obracać palcami, ale bez luzu pomiędzy czołem, a podkładką. Przy wypracowanych czołach sprężyn, być może trzeba je lekko dokręcić. Dokręcenie powoduje wzrost obrotów, a poluzowanie, zmniejszenie. Pamiętaj, żeby obie sprężyny (nakrętki) były jednakowo dokręcone. To jest robota na cierpliwość, bo pożądany efekt można uzyskać metodą prób i błędów. Przyczyną takiego falowania obrotów może być jeszcze zużycie na poszczególnych połączeniach (otwory, sworznie).
prokop1961
Posty: 5
Rejestracja: 13 gru 2012, 9:21

RE: regulator obrotów c 328?

Post autor: prokop1961 »

Dzieki kolego "papiszon"
Rozumiem ,że mam dokręcić te nakrętki z wyczuciem ,tak jak piszesz-"Sprężyna powinna dać się swobodnie obracać palcami, ale bez luzu pomiędzy czołem, a podkładką". A co to znaczy sprężyna wewnętrzna do maksymalnych obrotów?, czy kręcąc tymi nakrętkami na sprężynach na klucz 14 mogłem przestawić sprężynę wewnętrzną?, a w ogóle gdzie ona jest.Przez ten otwór po odkręceniu dekielka kręcąc silnikiem widzę jak obraca się takie grube koło i na nim są dwie śruby na śrubokręt płaski ( tych śrub nie kręciłem}, kręciłem tylko nakrętki na sprężynach ( nakrętka z wypustkami , jak nią kręcę do dociskam sprężyny a jednocześnie wewnątrz tych sprężyn sa jakby kamyki takie jak przy zaworach, czy to jest zabezpieczenie by nakrętka samoczynnie się nie odkręciła w trakcie pracy? Wytłumacz mi to jeżeli możesz
Dzieki
Awatar użytkownika
papiszon
Posty: 511
Rejestracja: 08 lis 2010, 21:10

RE: regulator obrotów c 328?

Post autor: papiszon »

To "grube koło", to są ciężarki regulatora, a te śrubki na płaski śrubokręt, to sworznie miseczek dolnych, przez które ciężarki naciskają na sprężyny. Nie miałem takiej pompy w rękach, opieram się tylko na rysunku. Dla Ciebie ważne są sprężyny. W obu ciężarkach masz po dwie sprężyny. Jedna, zewnętrzna, o większej średnicy (do wolnych obrotów) i druga wewnątrz niej, do obrotów wysokich. Regulując sprężyny zewnętrzne, nie masz praktycznie możliwości rozregulowania sprężyn wewnętrznych. One są regulowane innymi nakrętkami. Dostęp do nich możesz uzyskać tylko po zdjęciu zewnętrznych. Choć nie jestem tego pewien w tej pompie.
Nakrętki regulacyjne sprężyn (te zewnętrzne) nie odkręcą się samoczynnie, te kamyki o to zadbają. Zwróć uwagę, aby nie poluzować tych nakrętek na tyle, aby nie wystawały ponad śrubę/trzpień, na którym są nakręcone, ponieważ odległość do obudowy jest bardzo mała i mogą zaczepiać o korpus pompy. Zerknąłem w taki uproszczony opis regulacji tej pompy i tam pisze, że nierówności pracy silnika, w niektórych zakresach obrotów, mogą być spowodowane również przez zbyt ściśnięte sprężyny wewnętrzne. Ale same się chyba nie ścisnęły, więc jeśli regulowanie nakrętkami nic nie da, to szukałbym innej przyczyny. A swoją drogą co to za pompiarz, który każe klientowi samemu regulować pompę.?:p
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Re: regulator obrotów c 328?

Post autor: Wiesiek »

Znalazłem temat regulatora obrotów do silników S312. Otóż jestem w trakcie remontu c 328 i temat pompy wtryskowej na pewno mnie ominie. W ogłoszeniach znalazłem oferty sprzedaży nie pomp wtryskowych, ale samych regulatorów obrotów. Tutaj zaciekawił mnie typ oferowanych regulatorów. Jeden ze sprzedających oferuje regulator do C328 typu R8V20-120/56BW2, a drugi sprzedający typ R4V20-110/134AW, również do C328. Występuje różnica w oznaczeniach dość znaczna, więc sądzę , że na pewno będzie więcej innych oznaczeń regulatorow, których charakterystyka będzie się różniła. Co one oznaczają i jakie parametry można z nich odczytać. Z doświadczenia wiem, że niekiedy traktorzysta mówił, że na tamtej pompie traktor chodził lepiej , a po remoncie czy wymianie już to nie jest ta sam maszyna. Ktoś kiedyś wspomniał na naszym forum, że pierwsze c325-tki chodziły na austriackich, pompach ( bodajże BOSCH) i te były najlepsze.

Wobec tego jakie regulatory powinny być do poszczególnych typów silników typu S 312. Jakie do C325 jakie do C328 i jakie do C330? Zapewne też będą inne do agregatów prądotwórczych napędzanych tymi motorami, jak wózków widłowych.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: regulator obrotów c 328?

Post autor: chrapek3011 »

Boscha nigdy nie było.Jak austriackie to tylko Friedman & Maier.

Następnie...regulatory jedno,dwu i wielozakresowe.Pierwsze dwa nie występowały w ciągnikach 325/328/330.

Do silnika S-312B czyli C-328 regulator R8V20-120/W3E.

Żeby nie było.Zewnętrznie obudowy regulatorów starego typu nie różnią się niczym.Dlatego zanim coś się kupi trzeba sprawdzić jaki typ jest nam potrzebny.Bo np.silnik S-322 ma regulator zewnętrznie identyczny a jednak 328 ani 325 ani 330 nie będzie na tym chodzić.Są do silników stacjonarnych,trakcyjnych,przemysłowych,generatorów...
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

Re: regulator obrotów c 328?

Post autor: Wiesiek »

Pisząc tego posta liczyłem m in. na Twoją odpowiedz lub Pawła. Mam pompę z odzysku, wygląda na regenerowaną. Kształt taki sam jak do C328, z dawką paliwa, pompką itp. Brak w niej oleju, komory czyste , wypłukane, końcówki zaślepione koreczkami, widać dobry stan. Tylko właśnie brak tabliczki znamionowej na regulatorze. Pozostały tylko nity. Może wiesz jak rozróżnić typ. Gdybym zdemontował pokrywę regulatora, poznam jego przeznaczenie po kształcie ciężarków, lub po czymś innym? Szukałem trochę w necie, nic nie mogę znależć. Poza tym jest gdzieś może jakiś katalog, tabela z symbolami i charakterystykami poszczególnych modeli. Chodzi mi oczywiście o typy regulatorow podobnych do tego z C325/28
ODPOWIEDZ