Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Wszystko o naszych Ursusach
colt
Posty: 93
Rejestracja: 06 gru 2007, 18:18

Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Post autor: colt »

Witam.
Żeby nie powielać tematów, czy może ktoś z kolegów jest w posiadaniu tabelek z danymi dla c328 i c330? , konkretnie interesuje mnie rok 1967. Nie dawno zakupiłem c328 , sprzedający twierdzi że silnik jest oryginalny, jak można to zweryfikować?
pozdrawiam sj
Lanser975
Posty: 65
Rejestracja: 20 wrz 2016, 20:56

Re: Ursus C355,C355M rozkodowanie numeru nadwozia,zmiany,kolorys

Post autor: Lanser975 »

Ostanie silniki S-312B miały wlew oleju tak jak silniki S-312C, czyli w pokrywie klawiatury. W pokrywce rozrządu, z tego co pamiętam, nie było otworu na króciec wlewu oleju. Zakładam oczywiście, że wiesz jakie różnice były między S-312B i S-312C, bo jeśli chodziło Ci o to czy ten silnik jest od 28 czy 30, to tych różnic jest znacznie więcej. A najlepiej zamieść zdjęcia silnika ;)
Awatar użytkownika
Ursus
Posty: 12218
Rejestracja: 16 cze 2006, 11:31
Lokalizacja: Oborniki Śląskie
Kontakt:

Re: Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Post autor: Ursus »

Wydzieliłem te posty do nowego tematu, żeby nie robić tam bałaganu. I tak na przyszłość też należy robić - jeśli nie znajdziecie podobnego tematu, to proszę nie pisać w tematach o innych modelach, bo się robi bałagan.

Co do cech silnika S-312B to na pewno grubościenne panewki, inna pompa olejowa (2-sekcyjna), mocowanie pod filtr bąk - wlew oleju z przodu w obudowie rozrządu - ale to można zmienić w każdej chwili.
No i miska olejowa aluminiowa, inna obudowa sprzęgła - na 2 śruby mocowany rozrusznik. Dość dużo można tutaj zmodyfikować.
Zetor 25, Zetor 25A, Zetor 25K, Zetor 50 Super, Zetor 3011 Major, Ursus C-325, Ursus C-328, Ursus C-4011, Ursus C-308, Dzik 2, Dzik 21, Robi 151, żniwiarka, silniki stacjonarne, snopowiązałki, młocarnia i wiele innych...
Awatar użytkownika
AndrzejD21
Posty: 427
Rejestracja: 05 mar 2015, 10:56

Re: Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Post autor: AndrzejD21 »

Jam mam ciekawy blok, pompa jedno sekcyjna, żeliwna miska i panewki grubościenne. Rocznik 1968 oznaczenie silnika s 312c, numery silnika zgodne z tabliczką na skrzyni. Jeden korbowód był od c328 z panewkami grubościennymi, a drugi od c 330 ze zwykłymi.
Lanser975
Posty: 65
Rejestracja: 20 wrz 2016, 20:56

Re: Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Post autor: Lanser975 »

AndrzejD21, jakiś czas temu remontowałem własnie C-330 z 1968r. Też był tam niezły bałagan z częściami w silniku. W zasadzie jest to blok od C-328 ze zmodernizowaną magistralą olejową. Blok z którym miałem do czynienia miał tabliczkę znamionową po lewej stronie tj. C-328, zamiast centralnie jak w C-330. Również posiadał panewki grubościenne. Co ciekawe, we wczesnych C-330 na korpusie skrzyni odlane były trzy grupy "mocowań użytkowych" (mocowania tura/kabiny), ale wyjście linki obrotomierza wciąż było przy mechaniźmie kierowniczym. Jeszcze było kilka charakterystycznych cech wczesnych C-330. Jak sobie przypomnę to dam znać.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Post autor: chrapek3011 »

AndrzejD21 pisze: 29 sty 2019, 19:50 Jam mam ciekawy blok, pompa jedno sekcyjna, żeliwna miska i panewki grubościenne. Rocznik 1968 oznaczenie silnika s 312c, numery silnika zgodne z tabliczką na skrzyni. Jeden korbowód był od c328 z panewkami grubościennymi, a drugi od c 330 ze zwykłymi.
C-330 od początku produkcji miało bloki na grubościenne panewki,korbowody jak w C-328 i pompa olejowa jednosekcyjna.Żadna ciekawostka tylko normalna seria.Zmiana bloków na panewki cienkościenne główne i korbowodowe nastąpiła w maju 1969r od nr silnika 126610.
Awatar użytkownika
chrapek3011
Posty: 4008
Rejestracja: 23 lip 2011, 20:44

Re: Silnik Ursus C-328 - cechy charakterystyczne

Post autor: chrapek3011 »

Lanser975 pisze: 29 sty 2019, 20:15 AndrzejD21, jakiś czas temu remontowałem własnie C-330 z 1968r. Też był tam niezły bałagan z częściami w silniku. W zasadzie jest to blok od C-328 ze zmodernizowaną magistralą olejową. Blok z którym miałem do czynienia miał tabliczkę znamionową po lewej stronie tj. C-328, zamiast centralnie jak w C-330. Również posiadał panewki grubościenne. Co ciekawe, we wczesnych C-330 na korpusie skrzyni odlane były trzy grupy "mocowań użytkowych" (mocowania tura/kabiny), ale wyjście linki obrotomierza wciąż było przy mechaniźmie kierowniczym. Jeszcze było kilka charakterystycznych cech wczesnych C-330. Jak sobie przypomnę to dam znać.
Również wszystko seria.Takie było pierwsze C-330.Nowy typ obudowy skrzyni biegów z wyjściem linki z boku a nie jak miało to miejsce w C-328 i w ciągu dwóch pierwszych lat produkcji C-330 wprowadzono mniej więcej w drugim kwartale 1969 roku od nr ciagnika 122000.

W początkowych latach drobnych i drobniejszych zmian i różnic było ochocho i jeszcze trochę.Opracowanie tematu zbierającego metamorfozę silników grupy S-312 i ciągników lekkich od 1959 roku do końca produkcji zajęło by myślę skromnie kilka lat.
ODPOWIEDZ