wymiana prądnicy na alternator

Wszystko o naszych Ursusach
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Deleted_User »

Witam, ostatnio padła prądnica mi w c328 i postanowiłem ją wymienić na alternator. Mam alternator z samochodu rover - jest on chyba już z regulatorem napięcia w każdym razie wychodzą mi z alternatora 3 przewody. Aku mam 2 x 6V i zastanawiam się jak to podłączyć do kupy. Aku mam już z + na rozrusznik a z minusem na karoserie/silnik. Stary regulator będę pewnie musiał wyrzuci jak domniemam. Prosze o pomoc gdyż jestem szczerze mówiąc zielony w tej sprawie, coś kumam ale nie do końca. Może jakiś schemacik prosty ktoś mi zrobi albo coś?
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Deleted_User »

A napisz jakie masz cyfry/liczby przy kablach od altka i Ci powiem.
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Deleted_User »

Alternator to Rover A127-55 - na kablach od alternatora oryginalnych nie mam nic. Wychodzą dwa grube przewody i jeden cienki. Wg google to alternator Magnnetti Mirelli
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

A masz zinegrowany regulator napięcia ? Zapewne tak więc wystarczy podłączyć napiecie na ten cienki (wzbudzenie). Te dwa grube to zapewne ten sam styk (mozesz to szybko sprawdzić) wpinasz je na akumulator. Ponieważ alternator pochodzi z samochodu dość nowoczesnego może nie mieć oddzielnego styku do kontrolki ładowania. Zapewne była ta funkcja realizowana przez pomiar napiecicia. Nie będziesz z pewnoscią wyszukiwał tego układu i adaptował go do ciągnika. Jesli chcech mieć kontrolkę to zastosuj woltomierz lub lepiej galwanometr.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Deleted_User
Posty: 2797
Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Deleted_User »

więc na wzbudzenie puścić 12v ze stacyjki tak?
Awatar użytkownika
olowaty
Posty: 674
Rejestracja: 29 maja 2008, 12:17

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: olowaty »

Co do wzbudzenia to zazwyczaj jest połączone przez kontrolkę ładowania. W necie znajdziesz schemat elektr od rovera. Wtedy wszystko sie wyklaruje.
http://www.roverki.pl/modules.php?op=mo ... all&gid=30
Link do klubu. Mają tam schematy.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Najlepiej to daj komuś kto takie cos robił na flaszkę i ci podłączy bez problemu.

Jesli chcesz koniecznie sam się bawić to najpierw zaopatrz się w jakiś miernik napięcia. Możer być nawt "chinol" za 20 zł. podłącz ze stacyjki na wzbudzenie (bez żadnych żaróweczek), a ten gruby do + akumulatora (czyli w praktyce do rozrusznika). Odpal i sprawdź woltomierzem poziom napięcia. Przy wysokich obrotach powinien osiągać 14,4V. Nie powinien go jednak przekraczać. Pozwól żeby silnik trochę popracował i sprawdź czy nie ma wachań napięcia. Potem spróbuj obciazyć siec przez włączenie świateł i obserwuj ewentualne zmiany napięcia. Alternator powinien zaczać ładowanie już przy niewielkich obrotach, jesli nie zacznie działać pow 1000 obr/min. to szmelc. Sprawę kontroli ładowania załatwisz jak będziesz miał pewność że działa.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Mylisz pojęcia do kwadratu.

Ze stacyjki jest wzbudzenie i ono musi być podane przez regulator napięcia. Powoduje on takie zmniejszenie napięcia że indukowane na stojanie alt. napięcie nie przekroczy 14,4 V. Reg. Nap. działą w sprzeżeniu zwrotnym tak że stale dobiera wartość Rezystancji wewnętrzenj która to z kolei wpływa na Nap. wzbudzenie i kółko się zamka.

Cały czas zakładma że masz reg. napięcia jeśli go nie masz to nawet nie próbuj odłączać alternatora. Żaden inny reg. oprucz orginału nie będzie dzałał poprawnie. Oczywiście może się zdarzyć że ktoś wstawił inny i jest dobrze, mniejsza z tym czy poprzedził to pomiarami wyliczeniami czy zrobił to na pałę. To jest los w totka :smilewinkgrin:

W wyjście z Alternatora NIC się już nie wpina prosto do (+) akumulatora. Powód jest prosty nie stosuje się tam żadnych zabezpieczeń czy innych urządzeni bo płyną tam prądy znacznych wartości więc co za tym idzie każdy układ pomiarowo-zabezpieczający byłby drogi. Zabezpieczenia stosuje się na wzbudzeniu bo tam płyną małe prądy i jest to łatwiejsze, a wyłączenie wzbudzenia powoduje przecież i tak przerwe w pracy.

Reg nap. z prądnicy od razy wyrzuć do śmieci lub jak masz do niego sentyment to mozesz go użyć co najwyrzej jako przycisk do papieru na biurko. :smilewinkgrin:

Najlepiej zrób zdjęcie tego atl. to moze coś się wyjaśni.


Ten alternator pochodzi z Forfa Grenady:

Obrazek

Jak widać ma zainstalowany reg. napięca na sobie (ta mała czarna skrzyneczka). Tam gdzie są te trzy styki jest kolejno:
- zasilanie na reg. napięcia czyli podłączamy 12V ze stacyjki
- pozostałe dwa większe to jest de facto jeden i ten sam styk. Po prostu zamiast śrubki zastosowano dwie wsuwki i dwa przewody, biegły one równolegle do akumulatora.
Widać też osobno pojedyńcczy styk oznaczony D+ nie był on nigdy podłączony. Kontrolka ładowania działała ale sprawa była realizowana przez jakis układ pomiarowy wewnatrz inasalacji. Obecnie w tym samochodzie mam inny silnik dokładnie 4C90 Andorii wraz z polskim alternatorem typu "poldek". Mimo że styk tegoż alternatora nie jest podpiety do kontrolki (bo nie ma kabla). Kontrolka działa poprzez wspomniany wyżej układ pomiarowy.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Nie chce się tu madrzyc ale w życiu nie widzałem alternatora który trzeba by rozkręcić aby wymieńć regulator napięcia :upset:

Chyba miałes na mysli układ prostowniczy czyli takie "podkowy".

Reg. mechaniczny jest do d... próba jego regulacji kończy się zazwyczaj uszkodzeniem. Wiem co piszę bo nieraz próbowałem i zazwycczaj straciłem tylko czas.

Nie można zastosowac dowolnego bo różne są wartosci pradu wzbudzenia. Ze coś "działa" nie znaczy że jest dobrze.

Poza tym z tego co zrozumiałem nasz kolega nie jest specem elektrykiem, więc lepiej niech nie rozbiera alternatora jeśli nie wie jak i co.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Nie twierdzę że nie znasz się na tym o czym piszesz. Miałem na mysli autora tematu który uczciwie się do tego przyznał w pierwszym poście.

Co do dopasowanie innego reg. to powiem tyle nie mam twojego stażu ale wstawiłem sporo różnych alternatorów. Wiem że nie kazdy działa z kazdym alternatorem. Z tego płynie jasny wniosek należy stosować oryginał lub odpowiednik. Czasy niedoborów na rynku, a co za tym idzie zmuszanie nas do "radosnej twórczości" mineły mam nadzieje bezpowrotnie.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Proponuje zakup kompletnej instalacji od C-330 i wmontowanie jej. Na forum są gdzieś skany schematu jak masz trochę "drygu" to dasz radę.

Takie prowizorki to kicha jest.

Za uzbrojenie ciągnika w instalacje dasz ok. 150 jeśli nie chce si się samemu bawić.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Wiesiek »

Witam!
Sezon się rozpoczął pojeżdziłem trochę swoim Ursusem i zrobił się mały problem - brakło prądu!!
Wszystko wskazywało na to ,że prądnica ładuje kontrolka ładowania gasła.
Zmierzyłem prąd ładowania i okazuje się,że ładuje ale nie więcej jak 2 do 2,5 Ampera bez włączonych świateł i innych odbiorników. Natomiast przy włączeniu świateł już brakuje około 5 Amperów i stąd problem braku prądu!
Regler mam nowy RG15c a prądnica P20c.
Mierzyłem napięcie na zaciskach akumulatora przy ładowaniu i wynosi on ok. 12,7V więc jest stanowczo za mało. Nie wiem gdzie szukac przyczyny tego stanu rzeczy.
Kiedyś miałem zamiar założyc alternator, ale uparłem się aby zrobic na oryginał, więc zostałem przy prądnicy. Przecież dawniej nie było alternatorów a pojazdom nie brakowało prądu.
Awatar użytkownika
hubert
Posty: 663
Rejestracja: 30 lip 2007, 21:01

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: hubert »

Zajrzyj do niej do środka, może szczotki się przycięły, bądź są zajechane. Albo regulator, bo teraz to robią różne cuda, mój do alternatora z poloneza wysiadł po 4 h;) Przy okazji paląc diody w alternatorze:D
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Alternator jest znacznie lepszy od prądnicy, ale ty masz oryginała i jeśli nie chcesz zmieniać to chyba warto zrobić przegląd i remont instalacji opartej na prądnicy.

Jeśli postanowisz wymienić na Alternator to uwaga nie każdy regulator napięcia pasuje do każdego alternatora. Najpopularniejszy alternator od Poloneza ma trzy wersje i co za tym idzie trzy regulatory napięcia.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Wiesiek »

No tak Bolszewik, akurat z tym nie miałbym problemów , to kwestia kilkuset PLN, może nawet mniej.
Kwestia odpowiedniego dobrania obrotów, mój C325 ma mniejsze koło pasowe niż C328 lub C330 i obroty maksymalne silnika tez są mniejsze - 1800/min a C328 i C330 mają 2000/min więc trzeba by się dobrze zastanowić. Być może trzeba by dorobić mniejsze koło pasowe na alternatorze aby zapewnić mu optymalne warunki pracy.
Ale wracając do prądnicy, zastanawiam się dlaczego tak się dzieje? Sprawdzane były szczotki - pracują bez zarzutów,komutator też jest OK, więc powinno wszystko być dobrze.
Tutaj przyznam , że prądnica i regler jest od C330 i ma zakres obrotów 2400/min, a takie warunki u mnie występują tylko przy maksymalnych obrotach silnika, jednak nic to nie zmienia, prąd ładowania jest bardzo mały
Mam drugą oryginalną prądnice od C325 -P4C ale jest problem zakupem reglera.
Może ktoś ma dobry regler do odsprzedania??
Awatar użytkownika
hubert
Posty: 663
Rejestracja: 30 lip 2007, 21:01

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: hubert »

A nie da rady czegoś dopasować? W sklepie ci nie podpasują, w jakieś agromie?
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Alternator jest odporniejszy na różnice obrotów. Raczej nic nie musiałbyś zmieniać.

Mam jakiś stary reg. napięcia sprawdzę to podam Ci symbol może to od tej prądnicy.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Irus U600
Posty: 55
Rejestracja: 13 kwie 2009, 19:37

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Irus U600 »

Bolszewik ma rację. Przy prądnicy trzeba zwrócić uwagę na rozmiar koła pasowego, w alternatorze jest to już mniej znaczące. Prądnica jest maszyną prądu stałego, a alternator prądu przemiennego. Dlaczego kiedyś starczało prądu w instalacjach z prądnicami, a teraz niekoniecznie? Z kilku powodów. Mniejsze było zapotrzebowanie na prąd ( np. nie było obowiązku jeżdżenia na światłach ), ale przede wszystkim kiedyś nasze ciągniki były "młodzieńcami". Dzisiaj główną bolączką instalacji elektrycznych z prądnicą jest stan techniczny instalacji. Zaczynając od prądnicy, poprzez rozrusznik, stan wiązek elektrycznych, łączenia przewodów, różnych "wynalazków" zamontowanych w instalacji, po akumulatory.
Moja rada jest taka, jeśli chodzi o zamontowanie alternatora. Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest założenie alternatora od Poloneza z wbudowanym regulatorem napięcia. Na szrocie dostaniecie taki alternator od 50 do 120 zł ( ten ostatni sprawdzony ). Jedyną przeróbką może być wymiana koła pasowego z uwagi na szerokość paska klinowego. Ktoś, kto ma średnie pojęcie o elektromechanice pojazdowej znajdzie w necie instrukcje jak to podłączyć. Jeśli posiadacie stary alternator od jakiegoś pojazdu, to czasami szukanie regulatora napięcia, części ( które się zużywają ) itp. przekroczą wartość zakupu alternatora od Poloneza.
Awatar użytkownika
Bolszewik
Posty: 4843
Rejestracja: 29 mar 2008, 18:12

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Bolszewik »

Mam taki regulator:

Obrazek

Obrazek

Nie wiem od jakiego pojazdu pochodzi u mnie służył w SAMie wyjęty był sprawny, nigdy go nie rozkręcano (jest plomba). Jeśli chcesz to mogę ci go wysłać po kosztach. Poniewiera się już ponad 10 lat więc w końcu i tak go wyrzucę.

Co do Alternatora to jest on w stanie naładować znacznie większe akumulatory. Kupując alternator postaraj się aby był w komplecie z reg. Nie próbuj stosować reg. mechanicznych bo są znacznie mniej trwałe. Niektórzy sądzą inaczej, ale wymieniłem kilka instalacji w ciągnikach i moje doświadczenie wskazuje że reg. elektroniczny jest znacznie trwalszy (u mnie działa 4 rok bez zarzutu idealnie 14,4 V).

Przeróbka instalacji polega na połączeniu na stałe dwóch przewodów. W prądnicy gdy nie pracuje silnik musi być odłączany obwód bo inaczej popłynie prąd który rozładuje bardzo szybko akumulator. W przypadku Alternatora nawet zostawienie włączonego kluczyka powoduje przepływ niewielkiego prądu (wzbudzenia). Z gapiowskiego doświadczenia powiem że po całej nocy pozostawienia zapłonu włączonego traktor i tak zapalił.
Dodatkowo trzeba zastosować przekaźnik do kontrolki ładowania np. T5231. Uwaga niektóre alternatory mają ten przekaźnik zintegrowany.
Jeśli potrzebujesz schematu połączeń to mogę służyć skanem.
Staram się pisać poprawnie i zrozumiale po polsku.
T-25
bolszewik@retrotraktor.pl
Awatar użytkownika
Wiesiek
Posty: 804
Rejestracja: 01 kwie 2007, 22:14

RE: wymiana prądnicy na alternator

Post autor: Wiesiek »

Odpowiadając na wasze uwagi - stan mojej instalacji jest "NOWY".
Osobiście ją wykonałem, ba nawet zadbałem o większe przekroje przewodów do niektórych odbiorników, Przeprowadziłem dodatkowy przewód masowy pomiędzy prądnicą , reglerem i masą traktora. Wydaje mi się , że takiego przewodu nie znajdziecie nawet w nowej zakupionej instalacji. od strony estetyki, czystości styków wszystko jest zadbane na szóstkę. regler nowy zakupiłem, koszt 48PLN.
pisząc poprzedni post oczekiwałem podpowiedzi od Was w jaki prosty sposób sprawdzić prądnicę nie oddając jej w ręce "Panów Mechaników" od naciągania klienta i usłyszenia , że: "najlepiej kupić nowe, panie - stare to dobre wino i skrzypce".
Chciałem też dowiedzieć się od Was czy podobnie jak ja macie problemy z ładowaniem. Kto mi wytłumaczy na czym polega działanie reglera.Wiem po co istnieje pierwszy styk w reglerze , który rozłącza i załącza ładowanie, natomiast nie rozumiem działania drugiego przekaznika i do czego służą te dwa rezystory pod reglerem.
Z wykształcenia jestem elektronikiem więc pewne sprawy dla mnie nie są aż tak odległe, lecz tutaj poddałem się!
Bolszewik - odczytaj symbol na tym reglerze , o którym piszesz i proszę podaj mi tutaj.
ODPOWIEDZ